II I 'Basisscholen, boycot de subsidie voor vermindering werkdruk' 99.- 5 dagen Veluwe 10 De vraag naar bliksemsnel vliegen is groot. Daarom werken vliegtuigbouwers nu aan nieuwe, supersonische passagierstoestellen. Al dit jaar gaat er een de lucht in. 59.- Concorde zat aan de grens van wat destijds technisch mogelijk was dig en daardoor neemt het ge wicht van het vliegtuig toe. Ter wijl je juist een zo zuinig en licht mogelijk toestel wilt." Ook het doorbreken van de ge luidsbarrière levert een probleem op. Er ontstaat een drukgolf die z'n knal produceert dat in de hui zen beneden de ramen uit de sponningen klappen. Daarom mocht het ultrasnelle vliegen ook alleen boven de oceaan. Dat heeft bouwers er lang van weerhouden om nieuwe supersonische passa gierstoestellen te maken. NASA denkt dat de herrie kan worden verminderd met allerlei aërodynamische foefjes. Lukt dat, dan kan het toestel in de toekomst ook met een bloedgang over land vliegen. Dat maakt het aantrekke lijk voor luchtvaartmaatschap pijen om supersonische vliegtui gen te gaan gebruiken. Bij de ontwikkeling van het rappe vliegtuig heeft NASA flinke concurrentie. Andere bouwers werken al aan supersonische za- kenjets voor oliesjeiks en andere miljardairs. Het verst is het Ame rikaanse Boom Supersonic, dat een pijlsnel passagierstoestel op de markt gaat brengen. Het be drijf heeft er al 76 verkocht. Dit jaar maakt het prototype de eerste vlucht vanaf lucht machtbasis Edwards. Boom test eerst een kleine versie en bouwt dan de Boom 2, een toestel met plaats voor vijftig pas sagiers. Het vliegtuig kan 8.000 kilometer afleggen bij een snelheid van bijna 2.500 kilometer per uur. Dat is sneller dan de Concorde. En zeven keer sneller dan Max Verstappen in zijn Formule t-bolide. Boom zegt dat passa giers straks hetzelfde et de supersoni sche vliegtui gen komt een einde aan het ellenlang opge vouwen zitten in een krap stoeltje op weg naar, zeg New York. Want zo'n toestel doet er naar die stad straks hooguit vier uur over. Net als de iconische Con corde, die zijn eerste vlucht in de jaren 60 maakte. NASA heeft vliegtuigbouwer Lockheed Martin opgedragen om de supersonische QueSST te ont werpen. De Amerikaanse ruimte vaartorganisatie wil af van de ge bruikelijke 'buis met vleugels', zo als de Concorde. Dat vliegtuig was misschien snel, maar de cabine was zo smal dat reizigers nauwe lijks ruimte hadden. „Het toestel zat aan de grenzen van wat des tijds technisch mogelijk was", zegt vliegtuigingenieur Joris Melkert van de TU Delft. „Het vliegtuig was zwaar en had brandstof slur pende, lawaaiige motoren om ters uit. Een gezagvoerder van Bri- tish Airways, dat met zeven exem plaren vloog, vertelde eens dat de vliegers hun pet in de kier stopten die ontstond tussen het instru mentenpaneel en de achterwand van de cockpit. Pilotenhumor. De carrière van Concorde ein digde op 25 juli 2000. Bij de vlieg ramp op die dag, ter hoogte van de Parijse voorstad Gonesse, kwamen 113 mensen om het leven. Het bleek de genadeslag voor het toe stel, dat te kampen had met toene mende kosten voor kerosine. Toen in 2001 ook nog eens de luchtvaart in crisis raakte na de terreuraan slagen van 11 september, werd be sloten om de toestellen voorgoed aan de grond te houden. Fabrikant Boeing kwam daarna met plannen voor de bijna super sonische Sonic Cruiser. Maar dat project strandde: te duur en tech nisch te ingewikkeld. „Zo'n vlieg tuig moet heel gestroomlijnd zijn. Want twee keer zo snel vliegen, betekent vier keer meer weer stand", zegt Melkert. „Om die te overwinnen is meer brandstof no- vooruit te komen. Inmiddels ge bruiken vliegtuigbouwers voor rompen en vleugels allerlei lichte materialen. De grootste uitdaging nu is om de motoren van de super sonische vliegtuigen zo zuinig en stil mogelijk te maken." De Sovjet-Unie had als eerste een supersonisch passagiersvlieg tuig, de Toepolev Tu-144. Maar dat toestel bleek onveilig en heeft dan ook nauwelijks gevlogen. Frank rijk en Groot-Brittannië bouwden vervolgens de Concorde, die in 1969 zijn eerste vlucht maakte. Het was een geldverslindend prestige project dat uiteindelijk maar 16 toestellen opleverde. Die vlogen hoofdzakelijk van Londen en Pa rijs naar Washington en New York en terug. De 100 passagiers waren vooral popsterren, zakenlieden en vliegtuigfreaks die jaren hadden gespaard om een keertje mee te kunnen. Een ticket kostte maar liefst 11.000 dollar. Inclusief cham pagne en kaviaar, dat dan wel. Hoog boven de Atlantische Oce aan, als de Concorde op volle snel heid was, rekte het vliegtuig door wrijving en opwarming centime- Het ministerie van Onderwijs heeft voor 50 basisscholen 8.000 euro liggen om te onderzoeken hoe de werkdruk te verlagen. Het is een erfenis van het vorige kabi net. „Het is net een loterij. Nog geen 0,7 procent van alle scholen komt in aanmerking, maar ieder een moet er wél voor in beweging komen", zegt Van der Poel. En dan te bedenken dat het om een eenmalig bedrag gaat, dat niet eens het probleem oplost. Voor de schoolbestuurder reden om zijn collega's op te roepen géén gebruik te maken van de subsidiepot. „Ja, je kunt denken: mooi meegeno men. Maar ik vind dat we als on derwijs een streep moeten trek ken. We zitten niet te wachten op eenmalige subsidies. We willen een structurele oplossing." Want wat leveren deze vier ton aan subsidiegeld op? „Ja, dat de vergadercultuur wat minder kan. Daar zit niet het grote probleem." Nee, zegt Van der Poel, leraren hebben meer handen in de klas nodig. En als dat niet haalbaar is, moeten er minder taken komen. „We signaleren meer gedragspro blemen bij leerlingen, ze moeten passend onderwijs krijgen, de sa menleving verandert waardoor ouders meer vragen. Leraren moe ten simpelweg steeds meer." Op sociale media krijgt de oproep steun. Of dat betekent dat minister Slob vier ton in zijn zak kan hou den? Van der Poel: „Ik maak me geen illusies. Maar ik vind dat ik dit signaal moet afgeven." www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-2359693 70cPS 4* van der Valk' éO&BBSM Thermae 2000 3 dgn Drenthe diner zaterdag 13 januari 2018 GO —Joris Melkert, TU Delft Gerben van 't Hof Basisscholen moeten de nieuwe subsidie om de werk druk te verminderen boycotten. Dat stelt schoolbestuurder Jan van der Poel van Federatie Ve- luwezoom en IJsselstreek. „We willen juist een structurele op lossing." Ellen van Gaaien Den Haag Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting Voor maar: Ga lekker wandelen op de nabij gelegen Veluwe, of bezoek historisch Amersfoort! 4 nachten in 4* Van der Valk Leusden - Amersfoort (8,3) 4 keer uitgebreid ontbijtbuffet Gratis parkeren, wifi en stadsplattegrond Aankomsten t/m augustus. Betaal pas bij aankomst! 1 nacht in 4* Thermae 2000 (8,0) 3* Brinkhotel, Zuidlaren (8,2) 2 dagen toegang wellness (t.w.v. 65,-) 2 nachten incl. uitgebreic Incl. gebruik badjas CO50 ^'ner (hoofdgerecht) Gratis wifi opgietingen J7ivo Gratis wifi en parkeren ontbijt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 10