Het ei en de vaas 7 MAISON MARLOUS Van asbak tot zitzak 4. Blauw randje Pianoscharnier Kopse kant Stijl Herinnert u zich nog die regel van mij, dat ik iets alsnog bij de kringloop mag kopen als ik het in eerste instantie liet staan en er na 72 uur nog steeds aan denk? En dat dat de nodige spanning en sen satie aan mijn (kringloop) leven geeft? En herinnert u zich dan misschien ook nog die bucketlist die ik erop na houd met spullen die ik Heel Graag een keer wil vin den? Ja? Dan kunnen we nu met opgefrist geheugen aan deze column beginnen. Beide zaken komen er na melijk wonderwel in samen. Raadselachtig Jaren geleden, het was rond de paasdagen weet ik nog, bezocht ik een kringloop winkel met mijn broer. It runs in thefamily, zeggen ze) In het schap met vazen en aanverwante artikelen (het is enig om te zien hoe kring loopwinkels op soms onna volgbare wijze hun waar sorteren) kwam ik een raad selachtige vaas tegen. Op de basis van keramiek stonden golven uitgebeeld, die over gingen in een opgekrulde vissenstaart. De bovenkant van het vaasje was vreemd strak. Het ding stal mijn hart, maar om een reden die ik niet meer achterhalen Iedere keer als ik terugkeerde keek ik, hoe naïef, op de plek waar de vaas had gestaan kan, nam ik hem toch niet mee. Om er - heel verras send - de rest van de week aan te blijven denken. Geheel volgens mijn 72 uur-regel ging ik terug om 'm alsnog te kopen en je raadt het al: de vaas was weg. Ik weet dat dit rond de paasdagen plaatsvond, want bij dat bezoekje vond ik weer een heel groot ei van marmer. Dat ei kon mijn verdriet om het verlies van die gekke vaas overigens geenszins verzachten. Ster ker nog, iedere keer als ik te rugkeerde naar die bewuste kringloopwinkel, dan keek ik - oh naïviteit - op de plek waar die vaas gestaan had. Ik weet niet waar ik op hoopte, dat de DeLorean uit Back to the Future voor kwam rijden om me terug te transporte ren naar het verleden? Leeuwenkop Fastforward naar eind 2017. Ik loop in de kringloop van Merksem, bij Antwerpen. Ik zie op de keramiekafdeling een vaas staan die me vaag bekend voorkomt. Ik laat hem in eerste in stantie echter staan. Ik her ken hem niet direct: dit exemplaar heeft namelijk een dop in de vorm van een leeuwenkop. Maar het is mijn vaas. Of om heel pre cies te zijn: mijn Singapo rese Merlionkaraf. Er hoefde slechts een he leboel geduld en een beetje geluk aan te pas te komen. Wat toch nog steeds een stuk bereikbaarder is dan een omgebouwde tijdreis auto. WAT DOEN WE ERMEE? 5. Bloem vrijdag 12 januari 2018 GO €14,95, Joseph Joseph Ik bouw de basiscon structie altijd op de zelfde manier op. Ik be vestig latten om het ge heel, waar ik vervolgens het plaatmateriaal van de zijkant van de con structie tegenaan schroef. Ik zorg altijd voor een scharnierend deel zodat je toegang hebt tot het onderdeel. Pianoscharnieren zijn daar ideaal voor. Zorg er voor dat het deel waar je tegenaan kijkt geen kopse kan ten laat zien. De voor kant van het geheel laat ik daarom over de zij kanten vallen en niet er tussen. Wat ik kan laten zagen in de zagerij hoef ik niet meer zelf te doen, aanrader! Met de keuze van bij voorbeeld greepjes en knopjes kun je de stijl bepalen. Als je een sier- profiel op het scharnie rende deel of de zijkan ten plakt doe je dat ook. Vul de schroefgaatjes en kit eventueel randjes. Dan gronden en aflak ken. Spannend is het wel: een vaas tegenkomen en hem toch niet kopen. Om later terug te keren en te zien dat de vaasal is verkocht. €14,95, Pip Studio Ik ben gek op Aziatische decoraties, chinoiserie ge noemd. Van kokeshi (hou ten Japanse poppen) tot op zijde geschilderde Chi nese vergezichten, gebor duurde kraanvogels of een theepot in de vorm van een koikarper. Een woonkamer vol is nogal enerverend, maar een mix van strak, kleurrijk met een vleugje kitsch moet kunnen. Bent u niet vies van over daad? Dat snap ik ook! aan het hebben van een eigen stijl. Een interieur waarbij de chinoiseriestijl volledig en consequent is doorge voerd kan heel gaaf én spectaculair zijn. U bepaalt de regels, dat is zo mooi Aziatische of Chinese decoraties hoeven echt niet alleen maar overvloe dig rood en goud gekleurd te zijn. Voornoemde prints op zijde bijvoorbeeld wor den vaak in prachtige ton sur ton kleuren uitge voerd. De afgebeelde tafe relen zijn vaak sereen: twee vogels op een tak, een kersenboom in bloei, etcetera.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 51