Het ei en de vaas
7
MAISON MARLOUS
Van asbak tot zitzak
4. Blauw randje
Pianoscharnier
Kopse kant
Stijl
Herinnert u zich nog
die regel van mij, dat
ik iets alsnog bij de
kringloop mag kopen als ik
het in eerste instantie liet
staan en er na 72 uur nog
steeds aan denk? En dat dat
de nodige spanning en sen
satie aan mijn (kringloop)
leven geeft? En herinnert u
zich dan misschien ook nog
die bucketlist die ik erop na
houd met spullen die ik
Heel Graag een keer wil vin
den? Ja? Dan kunnen we nu
met opgefrist geheugen aan
deze column beginnen.
Beide zaken komen er na
melijk wonderwel in samen.
Raadselachtig
Jaren geleden, het was rond
de paasdagen weet ik nog,
bezocht ik een kringloop
winkel met mijn broer. It
runs in thefamily, zeggen ze)
In het schap met vazen en
aanverwante artikelen (het
is enig om te zien hoe kring
loopwinkels op soms onna
volgbare wijze hun waar
sorteren) kwam ik een raad
selachtige vaas tegen. Op de
basis van keramiek stonden
golven uitgebeeld, die over
gingen in een opgekrulde
vissenstaart. De bovenkant
van het vaasje was vreemd
strak. Het ding stal mijn
hart, maar om een reden die
ik niet meer achterhalen
Iedere keer als ik
terugkeerde keek
ik, hoe naïef, op
de plek waar de
vaas had gestaan
kan, nam ik hem toch niet
mee. Om er - heel verras
send - de rest van de week
aan te blijven denken.
Geheel volgens mijn 72
uur-regel ging ik terug om
'm alsnog te kopen en je
raadt het al: de vaas was
weg. Ik weet dat dit rond de
paasdagen plaatsvond, want
bij dat bezoekje vond ik
weer een heel groot ei van
marmer. Dat ei kon mijn
verdriet om het verlies van
die gekke vaas overigens
geenszins verzachten. Ster
ker nog, iedere keer als ik te
rugkeerde naar die bewuste
kringloopwinkel, dan keek
ik - oh naïviteit - op de plek
waar die vaas gestaan had. Ik
weet niet waar ik op hoopte,
dat de DeLorean uit Back to
the Future voor kwam rijden
om me terug te transporte
ren naar het verleden?
Leeuwenkop
Fastforward naar eind 2017.
Ik loop in de kringloop van
Merksem, bij Antwerpen. Ik
zie op de keramiekafdeling
een vaas staan die me vaag
bekend voorkomt.
Ik laat hem in eerste in
stantie echter staan. Ik her
ken hem niet direct: dit
exemplaar heeft namelijk
een dop in de vorm van een
leeuwenkop. Maar het is
mijn vaas. Of om heel pre
cies te zijn: mijn Singapo
rese Merlionkaraf.
Er hoefde slechts een he
leboel geduld en een beetje
geluk aan te pas te komen.
Wat toch nog steeds een
stuk bereikbaarder is dan
een omgebouwde tijdreis
auto.
WAT DOEN WE ERMEE?
5. Bloem
vrijdag 12 januari 2018
GO
€14,95, Joseph Joseph
Ik bouw de basiscon
structie altijd op de
zelfde manier op. Ik be
vestig latten om het ge
heel, waar ik vervolgens
het plaatmateriaal van
de zijkant van de con
structie tegenaan
schroef. Ik zorg altijd
voor een scharnierend
deel zodat je toegang
hebt tot het onderdeel.
Pianoscharnieren zijn
daar ideaal voor.
Zorg er voor dat het
deel waar je tegenaan
kijkt geen kopse kan
ten laat zien. De voor
kant van het geheel laat
ik daarom over de zij
kanten vallen en niet er
tussen. Wat ik kan laten
zagen in de zagerij hoef
ik niet meer zelf te
doen, aanrader!
Met de keuze van bij
voorbeeld greepjes en
knopjes kun je de stijl
bepalen. Als je een sier-
profiel op het scharnie
rende deel of de zijkan
ten plakt doe je dat ook.
Vul de schroefgaatjes
en kit eventueel randjes.
Dan gronden en aflak
ken.
Spannend is het wel:
een vaas tegenkomen en
hem toch niet kopen. Om
later terug te keren en te
zien dat de vaasal is
verkocht.
€14,95, Pip
Studio
Ik ben gek op Aziatische
decoraties, chinoiserie ge
noemd. Van kokeshi (hou
ten Japanse poppen) tot
op zijde geschilderde Chi
nese vergezichten, gebor
duurde kraanvogels of een
theepot in de vorm van een
koikarper. Een woonkamer
vol is nogal enerverend,
maar een mix van strak,
kleurrijk met een vleugje
kitsch moet kunnen.
Bent u niet vies van over
daad? Dat snap ik ook!
aan het hebben van een
eigen stijl.
Een interieur waarbij de
chinoiseriestijl volledig en
consequent is doorge
voerd kan heel gaaf én
spectaculair zijn. U bepaalt
de regels, dat is zo mooi
Aziatische of Chinese
decoraties hoeven echt
niet alleen maar overvloe
dig rood en goud gekleurd
te zijn. Voornoemde prints
op zijde bijvoorbeeld wor
den vaak in prachtige
ton sur ton kleuren uitge
voerd. De afgebeelde tafe
relen zijn vaak sereen:
twee vogels op een tak,
een kersenboom in bloei,
etcetera.