Recordjaar voor
Westerscheldetunnel
North Sea Port verkast
vervoer goederen van
weg naar water en spoor
SALË - SALEi SALË - SALËi SALE-SALE SALE-SALE
INTERIEURADVISEURS
8
a
op=op
a
PC
Er gaat steeds meer verkeer door de
Westerscheldetunnel. Vorig jaar
steeg het aantal passages met
530.000 tot 7,2 miljoen. In 2016 wa
ren dat er nog ruim 6,6 miljoen.
Met 8 procent groei breekt de NV
Westerscheldetunnel opnieuw
een record. Het is de grootste toe
name sinds de opening in maart
2003.
Vorig jaar beleefde de WST al
een recordjaar. Toen groeide het
aantal passages met 6,3 procent tot
ruim 6,6 miljoen. In de jaren daar
voor nam het gebruik van de tun
nel toe met 2 tot 2,5 procent. Vol
gens WST-directeur Harald
Schoenmakers was de forse groei
in 2016 een signaal dat de economie
was opgekrabbeld. „Ik wil niet be
weren dat de tunnel een barometer
is voor de economie. In 2017 is wel
bevestigd wat we een jaar eerder al
vermoedden: er is duidelijk sprake
van economisch herstel."
Schoenmakers leidt dat onder
meer af uit het aantal passerende
vrachtwagencombinaties. Die vor
men relatief de snelst groeiende
groep voertuigen. In 2017 steeg het
aantal vrachtwagencombinaties
dat de tolpoortjes passeerde met
56.381 (10,8 procent) naar 517.298.
Inmiddels is 8 procent van het tun-
nelverkeer een vrachtwagen. De
WST-directeur weet niet of
vrachtwagens via Zeeland rijden
om tol voor vrachtverkeer op Bel
gische wegen te ontlopen.
In 2017 reden er bijna 6 miljoen
personenauto's, met afstand de
grootste groep gebruikers, door de
Ook de verbeterde
infrastructuur heeft
invloed
tunnel. Dat waren er 416.435 (7,5
procent groei) meer dan in
2016. Ook zag de WST meer auto's
met aanhangers - toeristen met ca
ravan en werkverkeer - langsko
men. Het waren er 49.666 meer
dan het jaar daarvoor. Het gemid
delde aantal passages per dag is ge
stegen naar 19.685 voertuigen. In
2016 was dat 18.183 per dag. Woens
dag 24 mei, vlak voor Hemelvaart,
was de drukste dag in 2017. Toen
passeerden 27.143 voertuigen de
tolpoortjes. Daarmee is het de
drukste dag in de geschiedenis van
de Westerscheldetunnel.
De forse groei komt niet uitslui
tend voor rekening van de in bla
kende conditie verkerende econo
mie, maar ook door toenemende
bedrijvigheid in de havens en het
feit dat steeds meer Belgische toe
risten naar Zeeland komen. „Ook
de verbeterde infrastructuur zoals
de verdubbelde Sloeweg, de Sluis
kiltunnel en straks de Tractaatweg
heeft invloed", zegt Schoenmakers.
Hij verwacht dat het tunnelge-
bruik blijft groeien, mede door be
tere verbindingen en de fusie van
Zeeland Seaports en Havenbedrijf
Gent tot North Sea Port. Hoeveel is
lastig te voorspellen. De tarieven
voor de tunnel blijven tot 2020 ge
lijk.
De Vlaamse regering steunt vijf pro
jecten van North Sea Port en andere
havens om meer goederen over wa
ter en per spoor te vervoeren. Dat
vermindert de uitstoot van het
broeikasgas C02. North Sea Port,
waarin Zeeland Seaports en Haven
bedrijf Gent per 1 januari zijn opge
gaan, zegt duizenden vrachtwagens
van de weg te halen.
De Vlaamse minister Ben Weyts
heeft het havenbedrijf laten weten
dat de projecten kunnen door
gaan. Vervoer via binnenvaart en
spoor wordt aangemoedigd om kli
maatverandering tegen te gaan en
files te bestrijden. Zo wordt er een
nieuwe binnenvaartverbinding ge
creëerd naar Willebroek bij Antwer
pen. Een doordeweekse spoortrafiek
naar het Italiaanse Mortara wordt
uitgebreid met een weekendtrein.
Daarnaast komt er een rechtstreekse
treinverbinding naar China. Volvo
Cars, dat een vestiging in Gent heeft,
onderzoekt hoe ze de spoortrafiek
met China kan verbeteren.
Ook zullen Gent en de haven van
Antwerpen een bestaande binnen
vaartverbinding uitbreiden zodat
bestaande containerstromen kun
nen worden gebundeld. Verder zul
len containers die nu via de weg
worden vervoerd tussen North Sea
Port en Zeebrugge worden overge
zet naar de binnenvaart. Eerder
werd al vanuit Zeeland een project
opgezet met het Rotterdams haven
bedrijf. Doel is containers niet per
vrachtwagen maar per schip te ver
voeren. Tussen de Zeeuwse havens
en Rotterdam worden talloze con
tainers vervoerd. Het gros gaat via de
weg. Dat leidt tot files in Rotterdam.
Zeeland Seaports had voor het
grenshuwelijk al forse duurzaam
heidsambities. Met de fusie wordt er
een schep bovenop gedaan. Duur
zaam vervoer is één van de speer
punten.
Jan Lagasse, algemeen directeur
van North Sea Port: „Momenteel
gaat al ruim 55 procent van het goe
derenvervoer tussen het grensover
schrijdende havengebied en het
achterland via de binnenvaart. En 11
procent wordt per spoor vervoerd.
Met de steun van de Vlaamse over
heid wil North Sea Port dat uitbrei
den."
North Sea Port en de Vlaamse
overheid betalen per project elk de
helft van het toegekende steunbe
drag. Zijn de projecten na drie jaar
tot stand gebracht, dan gaat het voor
North Sea Port over meer dan
300.000 euro.
LEOLUX
POORTVLIET
Paasdijkweg Poortvliet infolijn 0166 619100 www.woonboulevardpoortvliet.nl
vrijdag 12 januari 2018
De Westerscheldetunnel (WST)
breekt opnieuw een record. In
2017 groeide het aantal passa
ges met 8 procent tot bijna 7,2
miljoen.
Frank Balkenende
Borssele
-Harald Schoenmakers,
directeur Westerscheldetunnel
Frank Balkenende
Gent
Fauteuil Pallone, design Boonzaaijer
Nu van 1580 voor 999
Hulsta Dressoir Fena
216 x 45 x 73 cm. Kleur: ouur wit lak. Van 2089 voor 1599
-
Tafel Drake
Showroommodel van 2390 voor
1595.
NATUZZN
Bank Philo, Showroommodel
3 zits met 2 elektrische relaxen,
van 5000 voor 3499.
TROMES
Relaxfauteuil No 6,
Showroommodel met elektrisch
accu, van 3260 voor 1630.
Bank Mayon, Showroommodel
3 zits, donkerbruin leder, van
€4585 voor €2995.
WEI
1 1
r
s
A4 afslag 26 Tholen
Reistijden:
Zierikzee» t
Rotterdam 35 min I
Breda 30 min
Middelburg Goes
Antwerpen 35 min .vikingen
LEOLUX
Rotterdam
Spijkenisse
Dordrecht
Roosendaal
Tholen
Bergen op Zoom
Openingstijden: Dinsdag t/m donderdag 10.00 tot 17.30, vrijdag van 10.00 tot 21.00, zaterdag van 10.00 tot 17.00, zondag en maandag gesloten