Recordjaar voor Westerscheldetunnel North Sea Port verkast vervoer goederen van weg naar water en spoor SALË - SALEi SALË - SALËi SALE-SALE SALE-SALE INTERIEURADVISEURS 8 a op=op a PC Er gaat steeds meer verkeer door de Westerscheldetunnel. Vorig jaar steeg het aantal passages met 530.000 tot 7,2 miljoen. In 2016 wa ren dat er nog ruim 6,6 miljoen. Met 8 procent groei breekt de NV Westerscheldetunnel opnieuw een record. Het is de grootste toe name sinds de opening in maart 2003. Vorig jaar beleefde de WST al een recordjaar. Toen groeide het aantal passages met 6,3 procent tot ruim 6,6 miljoen. In de jaren daar voor nam het gebruik van de tun nel toe met 2 tot 2,5 procent. Vol gens WST-directeur Harald Schoenmakers was de forse groei in 2016 een signaal dat de economie was opgekrabbeld. „Ik wil niet be weren dat de tunnel een barometer is voor de economie. In 2017 is wel bevestigd wat we een jaar eerder al vermoedden: er is duidelijk sprake van economisch herstel." Schoenmakers leidt dat onder meer af uit het aantal passerende vrachtwagencombinaties. Die vor men relatief de snelst groeiende groep voertuigen. In 2017 steeg het aantal vrachtwagencombinaties dat de tolpoortjes passeerde met 56.381 (10,8 procent) naar 517.298. Inmiddels is 8 procent van het tun- nelverkeer een vrachtwagen. De WST-directeur weet niet of vrachtwagens via Zeeland rijden om tol voor vrachtverkeer op Bel gische wegen te ontlopen. In 2017 reden er bijna 6 miljoen personenauto's, met afstand de grootste groep gebruikers, door de Ook de verbeterde infrastructuur heeft invloed tunnel. Dat waren er 416.435 (7,5 procent groei) meer dan in 2016. Ook zag de WST meer auto's met aanhangers - toeristen met ca ravan en werkverkeer - langsko men. Het waren er 49.666 meer dan het jaar daarvoor. Het gemid delde aantal passages per dag is ge stegen naar 19.685 voertuigen. In 2016 was dat 18.183 per dag. Woens dag 24 mei, vlak voor Hemelvaart, was de drukste dag in 2017. Toen passeerden 27.143 voertuigen de tolpoortjes. Daarmee is het de drukste dag in de geschiedenis van de Westerscheldetunnel. De forse groei komt niet uitslui tend voor rekening van de in bla kende conditie verkerende econo mie, maar ook door toenemende bedrijvigheid in de havens en het feit dat steeds meer Belgische toe risten naar Zeeland komen. „Ook de verbeterde infrastructuur zoals de verdubbelde Sloeweg, de Sluis kiltunnel en straks de Tractaatweg heeft invloed", zegt Schoenmakers. Hij verwacht dat het tunnelge- bruik blijft groeien, mede door be tere verbindingen en de fusie van Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent tot North Sea Port. Hoeveel is lastig te voorspellen. De tarieven voor de tunnel blijven tot 2020 ge lijk. De Vlaamse regering steunt vijf pro jecten van North Sea Port en andere havens om meer goederen over wa ter en per spoor te vervoeren. Dat vermindert de uitstoot van het broeikasgas C02. North Sea Port, waarin Zeeland Seaports en Haven bedrijf Gent per 1 januari zijn opge gaan, zegt duizenden vrachtwagens van de weg te halen. De Vlaamse minister Ben Weyts heeft het havenbedrijf laten weten dat de projecten kunnen door gaan. Vervoer via binnenvaart en spoor wordt aangemoedigd om kli maatverandering tegen te gaan en files te bestrijden. Zo wordt er een nieuwe binnenvaartverbinding ge creëerd naar Willebroek bij Antwer pen. Een doordeweekse spoortrafiek naar het Italiaanse Mortara wordt uitgebreid met een weekendtrein. Daarnaast komt er een rechtstreekse treinverbinding naar China. Volvo Cars, dat een vestiging in Gent heeft, onderzoekt hoe ze de spoortrafiek met China kan verbeteren. Ook zullen Gent en de haven van Antwerpen een bestaande binnen vaartverbinding uitbreiden zodat bestaande containerstromen kun nen worden gebundeld. Verder zul len containers die nu via de weg worden vervoerd tussen North Sea Port en Zeebrugge worden overge zet naar de binnenvaart. Eerder werd al vanuit Zeeland een project opgezet met het Rotterdams haven bedrijf. Doel is containers niet per vrachtwagen maar per schip te ver voeren. Tussen de Zeeuwse havens en Rotterdam worden talloze con tainers vervoerd. Het gros gaat via de weg. Dat leidt tot files in Rotterdam. Zeeland Seaports had voor het grenshuwelijk al forse duurzaam heidsambities. Met de fusie wordt er een schep bovenop gedaan. Duur zaam vervoer is één van de speer punten. Jan Lagasse, algemeen directeur van North Sea Port: „Momenteel gaat al ruim 55 procent van het goe derenvervoer tussen het grensover schrijdende havengebied en het achterland via de binnenvaart. En 11 procent wordt per spoor vervoerd. Met de steun van de Vlaamse over heid wil North Sea Port dat uitbrei den." North Sea Port en de Vlaamse overheid betalen per project elk de helft van het toegekende steunbe drag. Zijn de projecten na drie jaar tot stand gebracht, dan gaat het voor North Sea Port over meer dan 300.000 euro. LEOLUX POORTVLIET Paasdijkweg Poortvliet infolijn 0166 619100 www.woonboulevardpoortvliet.nl vrijdag 12 januari 2018 De Westerscheldetunnel (WST) breekt opnieuw een record. In 2017 groeide het aantal passa ges met 8 procent tot bijna 7,2 miljoen. Frank Balkenende Borssele -Harald Schoenmakers, directeur Westerscheldetunnel Frank Balkenende Gent Fauteuil Pallone, design Boonzaaijer Nu van 1580 voor 999 Hulsta Dressoir Fena 216 x 45 x 73 cm. Kleur: ouur wit lak. Van 2089 voor 1599 - Tafel Drake Showroommodel van 2390 voor 1595. NATUZZN Bank Philo, Showroommodel 3 zits met 2 elektrische relaxen, van 5000 voor 3499. TROMES Relaxfauteuil No 6, Showroommodel met elektrisch accu, van 3260 voor 1630. Bank Mayon, Showroommodel 3 zits, donkerbruin leder, van €4585 voor €2995. WEI 1 1 r s A4 afslag 26 Tholen Reistijden: Zierikzee» t Rotterdam 35 min I Breda 30 min Middelburg Goes Antwerpen 35 min .vikingen LEOLUX Rotterdam Spijkenisse Dordrecht Roosendaal Tholen Bergen op Zoom Openingstijden: Dinsdag t/m donderdag 10.00 tot 17.30, vrijdag van 10.00 tot 21.00, zaterdag van 10.00 tot 17.00, zondag en maandag gesloten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 36