Tommy Wieringa 15 Treinen vallen uit bij zware storm r Je kunt hoog vallen onder het huidige bewind in het Witte Huis Windschermen gewenst De twee spoorbruggen over het Hollandsch Diep liggen naast elkaar, maar de oude is veel lager en blijft bij wind dus wel open. Pete Hoekstra, de nieuwe Amerikaanse ambassadeur in Ne derland, werd op zijn eerste werkdag ge confronteerd met zijn geschifte uitspraken over Nederland, waar no-gozones zouden bestaan en auto's en politici door radicale moslims in brand werden gesto ken. Toen hij daar eerder door Nieuwsuur ook al aan werd herin nerd, zei hij dat het nepnieuws was, en toen hij erop werd gewe zen dat hij zijn eigen woorden nepnieuws noemde, zei hij dat hij het woord 'nepnieuws' nooit had gebruikt. Moderne tijden. Die man dus. Ambassadeur. Je kunt hoog vallen onder het hui dige bewind in het Witte Huis. Bij de persconferentie op de ambassade deze week weigerde Hoekstra zijn woorden over de veronderstelde jihadistische chaos in Nederland terug te ne men, en negeerde hij journalis ten die vroegen of hij dan kon vertellen welke politicus er pre cies in brand gestoken was. Boven de haard, merkte een wakkere journalist op, stond een citaat van John Adams, eens Amerikaans gezant in Den Haag en later president: 'Moge er uit sluitend eerlijke en wijze man nen heersen onder dit dak'. Of hij daaraan voldeed, aan die wens van Founding Father Adams. Hoekstra draaide zich naar de haard, las wat er stond en zweeg. Hij werd nog kleiner dan hij al was. Daar het woord, hier het vlees. En het vlees werd kik ker. Een kikker zonder stem, die vlug naar een andere vragenstel ler wees, zwijgend, verslagen door het woord. Het was vast uit oprechte zorg dat hij bij meerdere gelegen heden had beweerd dat liefst 15 procent van de moslims extre mistisch zou zijn, dat Obama expres had zorg gedragen voor verspreiding van de extremisti sche islam en hij tal van andere samenzweringstheorieën had ge uit, maar geen van zijn bewerin gen werd gestaafd door de feiten. Onwaar, anders gezegd. Leugens, kortom. Waarom beargumenteerde Hoekstra zijn zorgen over de ra dicale islam met verzinsels? Wist hij niet dat het verzinsels waren, of vertrouwde hij zo weinig op zijn eigen argumenten, dat hij welbewust zijn toevlucht tot ver zinsels nam? Goed, de nieuwe ambassadeur is dus een leugenaar. Zijn baas, de president, is ook een leuge naar. De grote leugenaar stuurt ons een kleine leugenaar, die ver klaart: 'Ik ben nu de vertegen woordiger van de Verenigde Sta ten in Nederland. Ik ben de hoe der van de verhoudingen tussen onze landen. Het gaat niet langer om mijn persoonlijke opvattin gen'. Maar het waren juist zijn per soonlijke opvattingen die hem ambassadeur hebben gemaakt, want Trump heeft hem met die baan beloond voor zijn fanatieke inzet voor diens campagne. Hoekstra hoopte dat de immu niteit van zijn nieuwe ambt hem tegen zijn vroegere leugens zou beschermen, maar bracht zijn land al meteen in diskrediet met zijn bizarre gedrag. En nu kon ie dereen het zien: ze hebben ons een kikker gestuurd. Een kikker met een stropdas en een pak, die liegt zoals hij ademhaalt. De meest recente januaristorm heeft zo'n 24.000 treinreizigers gedupeerd. Doordat er nog geen windschermen bij de brug over het Hollandsch Diep staan, konden treinen niet rijden. De problemen bij harde wind zijn al in 2005 geconstateerd. Toch ko men er pas in 2020 windschermen. Ook al is de brug over het Hol landsch Diep bij Moerdijk speciaal aangelegd voor de hogesnelheids lijn (hsl), bij harde wind lopen rei zigers daar juist vertraging op. Op 3 januari, tijdens de laatste storm, speelde de brug die Zuid-Holland met Noord-Brabant verbindt, reizi gers weer parten. Zo'n 12.000 passa giers van de Intercity Direct en nog zo'n 12.000 reizigers die de regu liere intercity tussen Rotterdam en Breda wilden pakken, raakten die dag volgens de Nederlandse Spoor wegen gedupeerd. Tussen 06.00 uur en 18.00 uur re den door de westerstorm geen trei nen over de hsl-brug. „Lange tijd reed er maar één trein per uur tus sen Rotterdam en Breda, dat is iets heel anders dan vier intercity's en twee stoptreinen", verklaart Freek Bos van reizigersorganisatie Rover. „Vooral de mensen die reizen tus sen Rotterdam en Breda worden getroffen." De problemen met de wind zijn al jaren geleden vastgesteld. Onder zoek van deze krant en Treinreizi- ger.nl toonde aan dat de hsl in 2015 ruim 230 keer niet reed door harde wind. Uit een wob-verzoek dat de NOS daarna deed, bleek dat het al in 2005 ging over de vraag tot welke wind snelheid er veilig over die brug kon worden gereden. De eerste proefrit met de hsl op die brug moest toen nog worden gemaakt. Dertien jaar geleden al bestempelde adviesbu reau NedTrain Consulting de toen net gebouwde brug als een risico locatie. Loodrecht Het probleem is dat de trein daar op 26 meter hoogte over een open veld en open water rijdt. Bovendien staat de wind meestal loodrecht op het traject. Een onafhankelijk onderzoek constateerde in 2016 dat met enkele eenvoudige aanpassingen de uitval met 25 procent kan worden terug gebracht. Windschermen in com binatie met snelheidsbeperkingen, zouden nog eens goed zijn voor 60 procent minder uitval. In april 2016 maakte het ministe rie er 40 miljoen euro voor vrij. Maar waar blijven de wind schermen? „De noodzaak om het probleem met de wind op de Moer- dijkbrug op te lossen, is heel groot", benadrukt Bos. „Zeker omdat sinds de dienstregeling van 2017 de inter city tussen Den Haag, Breda en Eindhoven ook over die brug is gaan rijden. Het geld is er, dus nu moet je doorpakken. Maak er een hsl-procedure van, extra snel." Het ministerie van Infrastruc tuur en Waterstaat laat weten dat de windschermen 'gepland staan voor 2020'. Woordvoerster Carlijn van Donselaar: „De reden dat die schermen niet van de ene op de an dere dag uit de kast kunnen worden getrokken, is dat ze op maat ont worpen en ontwikkeld moeten worden voor de brug." Het is in Nederland niet eerder voorgekomen dat op een brug zulke schermen geplaatst worden, dus er zijn geen voorbeelden waar op te rug kan worden gevallen. Van Donselaar: „Mocht blijken dat het proces sneller kan verlopen, dan sturen wij daar natuurlijk op aan. Maar we hebben niets aan schermen die er straks weer af waaien." Gewone spoor Hogesnelheidslijn vrijdag 12 januari 2018 GO Kikke Windscherm nodig voor hsl Marcia Nieuwenhuis Moerdijk Hogesnelheidslijn (of HSL) 1201181RVI FOTO JOOP VAN HOUDT Rotterdam t ri. Rotterdam via Dordrecht richting s Rotterdam (HSL) Dordrecht Oosterhout Moerdijk ri. Breda Wr,-( i t i 5-10 minuten langzamer als trein wordt omgeleid Brug over Hollandsch Diep met daarop een Thalys

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15