Tommy Wieringa
15
Treinen vallen uit bij zware storm
r
Je kunt
hoog vallen
onder het
huidige
bewind in
het Witte
Huis
Windschermen gewenst
De twee spoorbruggen over het Hollandsch Diep liggen naast elkaar,
maar de oude is veel lager en blijft bij wind dus wel open.
Pete Hoekstra, de
nieuwe Amerikaanse
ambassadeur in Ne
derland, werd op zijn
eerste werkdag ge
confronteerd met zijn geschifte
uitspraken over Nederland, waar
no-gozones zouden bestaan en
auto's en politici door radicale
moslims in brand werden gesto
ken. Toen hij daar eerder door
Nieuwsuur ook al aan werd herin
nerd, zei hij dat het nepnieuws
was, en toen hij erop werd gewe
zen dat hij zijn eigen woorden
nepnieuws noemde, zei hij dat
hij het woord 'nepnieuws' nooit
had gebruikt.
Moderne tijden.
Die man dus. Ambassadeur. Je
kunt hoog vallen onder het hui
dige bewind in het Witte Huis.
Bij de persconferentie op de
ambassade deze week weigerde
Hoekstra zijn woorden over de
veronderstelde jihadistische
chaos in Nederland terug te ne
men, en negeerde hij journalis
ten die vroegen of hij dan kon
vertellen welke politicus er pre
cies in brand gestoken was.
Boven de haard, merkte een
wakkere journalist op, stond
een citaat van John Adams, eens
Amerikaans gezant in Den Haag
en later president: 'Moge er uit
sluitend eerlijke en wijze man
nen heersen onder dit dak'.
Of hij daaraan voldeed, aan die
wens van Founding Father
Adams. Hoekstra draaide zich
naar de haard, las wat er stond en
zweeg. Hij werd nog kleiner dan
hij al was. Daar het woord, hier
het vlees. En het vlees werd kik
ker. Een kikker zonder stem, die
vlug naar een andere vragenstel
ler wees, zwijgend, verslagen
door het woord.
Het was vast uit oprechte zorg
dat hij bij meerdere gelegen
heden had beweerd dat liefst
15 procent van de moslims extre
mistisch zou zijn, dat Obama
expres had zorg gedragen voor
verspreiding van de extremisti
sche islam en hij tal van andere
samenzweringstheorieën had ge
uit, maar geen van zijn bewerin
gen werd gestaafd door de feiten.
Onwaar, anders gezegd.
Leugens, kortom.
Waarom beargumenteerde
Hoekstra zijn zorgen over de ra
dicale islam met verzinsels? Wist
hij niet dat het verzinsels waren,
of vertrouwde hij zo weinig op
zijn eigen argumenten, dat hij
welbewust zijn toevlucht tot ver
zinsels nam?
Goed, de nieuwe ambassadeur
is dus een leugenaar. Zijn baas,
de president, is ook een leuge
naar. De grote leugenaar stuurt
ons een kleine leugenaar, die ver
klaart: 'Ik ben nu de vertegen
woordiger van de Verenigde Sta
ten in Nederland. Ik ben de hoe
der van de verhoudingen tussen
onze landen. Het gaat niet langer
om mijn persoonlijke opvattin
gen'.
Maar het waren juist zijn per
soonlijke opvattingen die hem
ambassadeur hebben gemaakt,
want Trump heeft hem met die
baan beloond voor zijn fanatieke
inzet voor diens campagne.
Hoekstra hoopte dat de immu
niteit van zijn nieuwe ambt hem
tegen zijn vroegere leugens zou
beschermen, maar bracht zijn
land al meteen in diskrediet met
zijn bizarre gedrag. En nu kon ie
dereen het zien: ze hebben ons
een kikker gestuurd. Een kikker
met een stropdas en een pak, die
liegt zoals hij ademhaalt.
De meest recente januaristorm heeft zo'n
24.000 treinreizigers gedupeerd. Doordat er
nog geen windschermen bij de brug over het
Hollandsch Diep staan, konden treinen niet rijden.
De problemen bij harde wind zijn
al in 2005 geconstateerd. Toch ko
men er pas in 2020 windschermen.
Ook al is de brug over het Hol
landsch Diep bij Moerdijk speciaal
aangelegd voor de hogesnelheids
lijn (hsl), bij harde wind lopen rei
zigers daar juist vertraging op. Op 3
januari, tijdens de laatste storm,
speelde de brug die Zuid-Holland
met Noord-Brabant verbindt, reizi
gers weer parten. Zo'n 12.000 passa
giers van de Intercity Direct en nog
zo'n 12.000 reizigers die de regu
liere intercity tussen Rotterdam en
Breda wilden pakken, raakten die
dag volgens de Nederlandse Spoor
wegen gedupeerd.
Tussen 06.00 uur en 18.00 uur re
den door de westerstorm geen trei
nen over de hsl-brug. „Lange tijd
reed er maar één trein per uur tus
sen Rotterdam en Breda, dat is iets
heel anders dan vier intercity's en
twee stoptreinen", verklaart Freek
Bos van reizigersorganisatie Rover.
„Vooral de mensen die reizen tus
sen Rotterdam en Breda worden
getroffen."
De problemen met de wind zijn
al jaren geleden vastgesteld. Onder
zoek van deze krant en Treinreizi-
ger.nl toonde aan dat de hsl in
2015 ruim 230 keer niet reed door
harde wind.
Uit een wob-verzoek dat de NOS
daarna deed, bleek dat het al in 2005
ging over de vraag tot welke wind
snelheid er veilig over die brug kon
worden gereden. De eerste proefrit
met de hsl op die brug moest toen
nog worden gemaakt. Dertien jaar
geleden al bestempelde adviesbu
reau NedTrain Consulting de toen
net gebouwde brug als een risico
locatie.
Loodrecht
Het probleem is dat de trein daar op
26 meter hoogte over een open veld
en open water rijdt. Bovendien
staat de wind meestal loodrecht op
het traject.
Een onafhankelijk onderzoek
constateerde in 2016 dat met enkele
eenvoudige aanpassingen de uitval
met 25 procent kan worden terug
gebracht. Windschermen in com
binatie met snelheidsbeperkingen,
zouden nog eens goed zijn voor 60
procent minder uitval.
In april 2016 maakte het ministe
rie er 40 miljoen euro voor
vrij. Maar waar blijven de wind
schermen? „De noodzaak om het
probleem met de wind op de Moer-
dijkbrug op te lossen, is heel groot",
benadrukt Bos. „Zeker omdat sinds
de dienstregeling van 2017 de inter
city tussen Den Haag, Breda en
Eindhoven ook over die brug is
gaan rijden. Het geld is er, dus nu
moet je doorpakken. Maak er een
hsl-procedure van, extra snel."
Het ministerie van Infrastruc
tuur en Waterstaat laat weten dat
de windschermen 'gepland staan
voor 2020'. Woordvoerster Carlijn
van Donselaar: „De reden dat die
schermen niet van de ene op de an
dere dag uit de kast kunnen worden
getrokken, is dat ze op maat ont
worpen en ontwikkeld moeten
worden voor de brug."
Het is in Nederland niet eerder
voorgekomen dat op een brug zulke
schermen geplaatst worden, dus er
zijn geen voorbeelden waar op te
rug kan worden gevallen.
Van Donselaar: „Mocht blijken
dat het proces sneller kan verlopen,
dan sturen wij daar natuurlijk op
aan. Maar we hebben niets aan
schermen die er straks weer af
waaien."
Gewone spoor
Hogesnelheidslijn
vrijdag 12 januari 2018
GO
Kikke
Windscherm
nodig voor hsl
Marcia Nieuwenhuis
Moerdijk
Hogesnelheidslijn
(of HSL)
1201181RVI FOTO JOOP VAN HOUDT
Rotterdam
t ri. Rotterdam
via Dordrecht
richting s
Rotterdam
(HSL)
Dordrecht
Oosterhout
Moerdijk
ri. Breda
Wr,-( i t i
5-10 minuten langzamer
als trein wordt omgeleid
Brug over Hollandsch Diep
met daarop een Thalys