<D O O III 16 Google ligt zwaar onder vuur. Er ligt een boete van 2,4 miljard euro wegens machtsmisbruik, te betalen aan Brussel Google-ceo Sundar Pichai geeft voor het eerst een interview aan een Nederlandse INTERVIEW SUNDAR PICHAI ING KLM Altice ASML et is de ideale ijsbreker: begin tegen Google- baas Sundar Pichai over voetbal en de be dachtzame Indiër wordt ineens razend- enthousiast. „Ik vind het ontzettend jammer dat Nederland er niet bij is op het WK in Rusland", zegt hij op de Google Campus in Mountain View, Californië. „Voor wie moet ik nu duimen?" Pichai weet alles van het spelletje en is fan van Barcelona en Cruijff. „In India volgde ik vroeger alle teams op de voet. En toen ik opgroeide, keek ik graag naar het AC Milan van Gullit, Van Basten en Rijkaard." Voor de meeste Nederlanders is Pichai (1972, Chennai) een grote onbekende. Zo niet in de VS en in zijn geboorteland India. Bij Google maakte hij bliksemsnel carrière. Hij is de man die op het idee kwam van Google Chrome, de browser die Microsofts Explorer van de troon stootte. Daarna leidde hij Gmail, Google Maps en Android. Zijn geheim: successen boeken zonder vijanden te maken. Toen oprichters Larry Page en Sergei Brin twee jaar geleden Google's uitdijende portfolio onder de paraplu van Alphabet schoven, was er maar één kandidaat voor hun belangrijkste onderdeel. Microsoft en Twitter wilden hem overigens ook als topman. „Met schaalgrootte komt kritiek en meer controle. Europa en de VS kennen verantwoordelijke instituties die alle recht hebben ons onder het vergrootglas te leggen. Het is aan ons om juist te handelen. Soms doen we iets verkeerd, adresseren we dat en veranderen we dingen. Over de boete: we zijn ons bewust van de zorgen, maar we zijn het niet eens met de bewering van de Europese Commissie dat Google zijn positie zou hebben misbruikt. De zaak draait om onlinewinkelen en wij zijn er absoluut van overtuigd dat we onze producten zo ontwik kelen dat gebruikers ze beter vinden." „En wij hebben beroep aangetekend, laten we de uitkomst afwachten. Los daarvan: wij moeten de juiste dingen doen en met de Commissie in gesprek gaan." „Don't be evil was nooit ons officiële bedrijfsmotto. Zelf vind ik het maar een lage lat, het is geen hoge stan daard. Ons doel moet zijn om goed te doen in de samenleving. We willen positieve impact hebben met onze producten die miljarden mensen wereldwijd gebruiken." Technologie kan nog veel meer goed voor de wereld doen dan wij ons nu kunnen voorstellen „Schaalgrootte doet er uiteraard toe, maar spoel tien jaar terug en kijk wat de grootste bedrijven ter wereld waren. Ga een decennium terug: de lijstjes zijn steeds anders. Bedrijven handhaven zich slechts als ze het goed doen bij hun gebruikers en disruptie overleven. Ik herinner me dat ik jaren terug op reis in Europa de taxichauffeur zag whatsappen. 'Waarom doe je dat?' vroeg ik. Zo kan ik talloze diensten noemen die tot vijfjaar geleden niet bestonden. Als technologiebedrijf kamp je voortdurend met forse concurrentie." Volgens hem draait het om de vraag of gebruikers tevreden zijn en Google hun vertrouwen heeft. „Dat is de maatstaf die we hanteren." „Heel belangrijk. Momenteel hebben we 14.000 werknemers in veertig Europese steden. Ik verwacht dat onze aanwezigheid komende jaren alleen maar toeneemt." In Europa blijft het niet bij kritiek vanwege de dominante positie. Ergernis is er ook over het ontwijken van belastingen via onder meer Nederland en Ierland. In Amerika draaide de discussie afgelopen jaar over de bedrijfscultuur. Net als bij andere techbedrijven is zeker 80 pro- donderdag 11 januari 2018 O GO Door de stij gende rente op staatsobligaties deden banken en verzekeraars het goed. Beleggers kon den de vervoer- cijfers van KLM maar matig waarderen. ffl Het kabelbedrijf kreeg een ad viesverlaging van Louis Capital: van houden naar verkopen. m De chipmachine fabrikant heeft als kapitaalinten sief bedrijf juist last van de ho gere rente. David Bremmer Mountain View Hoe is het om na jaren positieve pers forse kritiek te krijgen? Eurocommissaris Vestager zegt dat Google de advertenties van het eigen bedrijf prominenter brengt dan die van concurrerende ver gelijkingssites. Google's motto was altijd Don't Be Evil, wees niet kwaadaardig. Is dat nog iets waard in 2018? Die impact wordt een beetje erg groot, is het gevoel. Bedrijven als Google en Facebook kunnen iedere concurrent smoren. Hoe belangrijk is Europa voor Google? E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 16