aatd
7
13
Automatisering goed voor DAF-personeel
OP DE WERKVLOER
De werkvloer lijkt wel één grote gebrui
kersruimte. Want werk is de versla
ving van deze eeuw, vinden onder
zoekers. Compleet met bijbehorende
ontwenningsverschijnselen, stemmingswis
selingen en terugval. Vijftig uur per week telt
als overdosis. Deze grootgebruikers slaan
vaak maaltijden over en geven aan dat ze zich
mentaal minder goed voelen.
Het blijft lastig om te weten of u tot de
risicogroep behoort. Daarom hebben onder
zoekers zeven alarmbellen op een rij gezet.
Vink alvast even af: U bedenkt hoe u meer
tijd kunt vrijmaken om te werken. 2. U bent
meer tijd kwijt met werken dan u van plan
was. 3. U werkt om schuldgevoelens weg te
poetsen of gevoelens van neerslachtigheid,
hulpeloosheid of angst. 4. U kreeg het advies
minder hard te werken, maar daar heeft u
nog niets mee gedaan. 5. U raakt gestrest als u
niet mag werken. 6. U geeft vanwege het
werk hobby's, bewe
gen en/of vrije tijd
weinig prioriteit.
7. U werkt zo hard
dat het een negatieve
invloed heeft op uw
gezondheid.
Een Engelse
professor
vergeleek
bazen met
drugsdealers
Deze waarschu
wing is ontwikkeld
in Noorwegen. Daar
proberen weten
schappers een meet
methode op te zet
ten. Ze schatten in dat zeker 8,3 procent van
de Noren werkverslaafd is. En uit onderzoek
onder 16.426 werkenden bleek dat werkver-
slaafden hoger scoren op psychiatrische
symptomen dan niet-werkverslaafden. Het
gaat dan om zaken als ADHD, dwangstoor
nissen en depressie. Extreem werken zou
daarmee een psychologische achtergrond
kunnen hebben. Misschien leidt die tot
werkverslaving of triggert te hard werken
juist deze problemen. Daar wordt nog op
gestudeerd.
Vooral zeer gemotiveerde werknemers die
hoge eisen aan zichzelf stellen worden
workaholics, zo zagen andere onderzoekers.
Dat is extra wrang, nu we weten dat grote
bedrijven als McKinsey hier willens en
wetens mensen op uitzoeken, vertelde de
Engelse professor Laura Empson mij eens. Zij
vergeleek sommige bazen met drugsdealers.
Ten slotte de uitslag van de werkdrugs-
test. Antwoordt u op zeker vier van de
alarmbellen 'vaak' of'altijd', dan zit u
psychisch en fysiek in de gevarenzone. Kunt
u nog zonder? Junks zeggen altijd ja. Dat heet
ontkenning. Stel de vraag daarom aan uw
omgeving.
Wie weet is vandaag de dag dat u uw eigen
slavernij afschaft.
Miljoenen
airbags
vervangen
Vliegveld
Berlijn nog
duurder
Hij grijpt, hij lijmt, hij last. En hij
draait, vooral dat. Een fascinerend
gezicht is het. De robot in de plaat
componentenfabriek van DAF
die een bumper in elkaar zet,
vindt moeiteloos zijn weg. Koen
Klaessen en Dave Naus zien dat
het goed is. Ze hebben functies
op deze afdeling van DAF waarin
ze medewerkers ondersteunen in
hun werk dat al dan niet deels met
hulp van een robot wordt uitge
voerd. Zo schrijven ze mee aan de
software die de robots laat doen
wat ze moeten doen.
Afkanten
DAF heeft een aantal robots staan
in deze fabriek. Dat is goed
nieuws, zeggen Klaessen en Naus.
Want waar de robot verschijnt,
volgt niet zelden meer werk, en
daarmee ontstaan mogelijk ook
meer banen. Voor het lasersnijden,
sorteren en afkanten van het
Door deze robots
konden we meer
werk binnenhalen.
Uitbesteed werk dat
we zelf zijn gaan doen
plaatwerk is inmiddels een 85 me
ter lange, automatische productie
straat in bedrijf, opgebouwd uit
zeven machines. Die is zeven da
gen per week 24 uur per dag in de
weer. „Door deze robots hebben
we meer werk kunnen binnen
halen. Eerder uitbesteed werk dat
we bij DAF zelf zijn gaan doen.
Omdat we net zo concurrerend
zijn als een toeleverancier van
buiten", vertelt Klaessen.
Slimmer
Productie van de onderdelen in
eigen huis heeft het voordeel dat
ze snel voor de truckassemblage
lijn beschikbaar komen. Een wij
ziging is snel doorgevoerd. Ook de
lijn met de productontwikkeling
is kort. Klaessen schuift regelmatig
aan voor overleg om onderdelen
van de DAF nog wat beter te
maken en slimmer te produceren.
De introductie van de schonere
Euro 6-motor en daarmee van
een nieuwe vrachtwagen heeft
de robotisering bij DAF een extra
impuls gegeven. Op onderdelen
zijn alternatieve constructiemoge
lijkheden gevonden voor het dure
en omslachtige lassen.
Door een mens zou DAF zo'n
onderdeel niet meer kunnen of
willen laten maken, leggen de
twee engineers uit. Het aantal
bewegingen dat moet worden
gemaakt, is ergonomisch niet
verantwoord. Het onderdeel is
daarbij ook te zwaar.
Soortgelijke overwegingen
spelen bij de entree van de robot
voor het maken van de bumpers.
De machine verricht drie hande
lingen die gepaard gaan met tien
tallen bewegingen. De bumper
wordt opgepakt en op een mal
gelegd. Op de twee binnenverste-
vigingen wordt lijm aangebracht.
Die worden daarna in de bumper
geplaatst en aan elkaar gepuntlast.
„Dit hele proces is lichamelijk
zwaar productiewerk. Slecht voor
schouder en rug", vertelt Naus.
DAF zou zijn medewerkers boven
dien niet aan de lijm willen bloot
stellen.
Gezond bij pensioen
De robots moeten eraan bijdragen
dat de medewerkers, die langer
moeten doorwerken, toch gezond
hun pensioen kunnen halen. Voor
een deel van de pijpenfabricage
bijvoorbeeld maakt DAF sinds
kort gebruik van kleine, flexibel
in te zetten robots.
Dit hele proces is
lichamelijk zwaar
productiewerk.
Slecht voor
schouderen rug
Klaessen en Naus wijzen op col
lega Jo. Voor de massaproductie
van pijpen voor slangkoppelingen
moest hij wel vier uur per dag
dezelfde beweging uitvoeren.
„Nu kan hij dat deel van het werk
door een robot laten doen. En zelf
kleinere series maken of de moei
lijke, meer specifieke dingen doen.
Hij is de baas van de robot en
bepaalt wat hij aan de robot wil
uitbesteden. Zijn werk is veel
leuker geworden."
maandag 8 januari 2018
Hoe ver
slaafd bent u
aan uw
werk? Doe
de werk-
druk(g)stest.
s
- Bart van Eldert
VS
Japanse airbag
maker Takata
heeft in de VS
weer een grote
terugroepactie
aangekondigd.
In totaal 3,3 mil
joen airbags
moeten terug
naar de garage.
Sinds 2008 zijn
al meer dan 100
miljoen airbags
van het bedrijf
vervangen van
wege proble
men met het
opblaasmecha-
nisme.
MILJARD
Het nieuwe
vliegveld van
Berlijn zal nog
een miljard euro
extra kosten om
te bouwen. Dat
meldt de krant
Bild am Sonn-
tag. Rond 2020
moet de lucht
haven eindelijk
klaar zijn. De
opening stond
oorspronkelijk
gepland voor
2012.
<D
E
o
i
De plaatcomponentenfabriek van DAF in Eindhoven, fototonvandemeulenhof
'Robots maken
ons werk leuker'
Dankzij de komst van robots is
er meer werk in de plaatcom
ponentenfabriek van DAF in
Eindhoven. En voor de mede
werkers wordt het werk ook nog
eens leuker.
Peter Scholtes
Eindhoven
—Koen Klaessen
—Dave Naus