aatd 7 13 Automatisering goed voor DAF-personeel OP DE WERKVLOER De werkvloer lijkt wel één grote gebrui kersruimte. Want werk is de versla ving van deze eeuw, vinden onder zoekers. Compleet met bijbehorende ontwenningsverschijnselen, stemmingswis selingen en terugval. Vijftig uur per week telt als overdosis. Deze grootgebruikers slaan vaak maaltijden over en geven aan dat ze zich mentaal minder goed voelen. Het blijft lastig om te weten of u tot de risicogroep behoort. Daarom hebben onder zoekers zeven alarmbellen op een rij gezet. Vink alvast even af: U bedenkt hoe u meer tijd kunt vrijmaken om te werken. 2. U bent meer tijd kwijt met werken dan u van plan was. 3. U werkt om schuldgevoelens weg te poetsen of gevoelens van neerslachtigheid, hulpeloosheid of angst. 4. U kreeg het advies minder hard te werken, maar daar heeft u nog niets mee gedaan. 5. U raakt gestrest als u niet mag werken. 6. U geeft vanwege het werk hobby's, bewe gen en/of vrije tijd weinig prioriteit. 7. U werkt zo hard dat het een negatieve invloed heeft op uw gezondheid. Een Engelse professor vergeleek bazen met drugsdealers Deze waarschu wing is ontwikkeld in Noorwegen. Daar proberen weten schappers een meet methode op te zet ten. Ze schatten in dat zeker 8,3 procent van de Noren werkverslaafd is. En uit onderzoek onder 16.426 werkenden bleek dat werkver- slaafden hoger scoren op psychiatrische symptomen dan niet-werkverslaafden. Het gaat dan om zaken als ADHD, dwangstoor nissen en depressie. Extreem werken zou daarmee een psychologische achtergrond kunnen hebben. Misschien leidt die tot werkverslaving of triggert te hard werken juist deze problemen. Daar wordt nog op gestudeerd. Vooral zeer gemotiveerde werknemers die hoge eisen aan zichzelf stellen worden workaholics, zo zagen andere onderzoekers. Dat is extra wrang, nu we weten dat grote bedrijven als McKinsey hier willens en wetens mensen op uitzoeken, vertelde de Engelse professor Laura Empson mij eens. Zij vergeleek sommige bazen met drugsdealers. Ten slotte de uitslag van de werkdrugs- test. Antwoordt u op zeker vier van de alarmbellen 'vaak' of'altijd', dan zit u psychisch en fysiek in de gevarenzone. Kunt u nog zonder? Junks zeggen altijd ja. Dat heet ontkenning. Stel de vraag daarom aan uw omgeving. Wie weet is vandaag de dag dat u uw eigen slavernij afschaft. Miljoenen airbags vervangen Vliegveld Berlijn nog duurder Hij grijpt, hij lijmt, hij last. En hij draait, vooral dat. Een fascinerend gezicht is het. De robot in de plaat componentenfabriek van DAF die een bumper in elkaar zet, vindt moeiteloos zijn weg. Koen Klaessen en Dave Naus zien dat het goed is. Ze hebben functies op deze afdeling van DAF waarin ze medewerkers ondersteunen in hun werk dat al dan niet deels met hulp van een robot wordt uitge voerd. Zo schrijven ze mee aan de software die de robots laat doen wat ze moeten doen. Afkanten DAF heeft een aantal robots staan in deze fabriek. Dat is goed nieuws, zeggen Klaessen en Naus. Want waar de robot verschijnt, volgt niet zelden meer werk, en daarmee ontstaan mogelijk ook meer banen. Voor het lasersnijden, sorteren en afkanten van het Door deze robots konden we meer werk binnenhalen. Uitbesteed werk dat we zelf zijn gaan doen plaatwerk is inmiddels een 85 me ter lange, automatische productie straat in bedrijf, opgebouwd uit zeven machines. Die is zeven da gen per week 24 uur per dag in de weer. „Door deze robots hebben we meer werk kunnen binnen halen. Eerder uitbesteed werk dat we bij DAF zelf zijn gaan doen. Omdat we net zo concurrerend zijn als een toeleverancier van buiten", vertelt Klaessen. Slimmer Productie van de onderdelen in eigen huis heeft het voordeel dat ze snel voor de truckassemblage lijn beschikbaar komen. Een wij ziging is snel doorgevoerd. Ook de lijn met de productontwikkeling is kort. Klaessen schuift regelmatig aan voor overleg om onderdelen van de DAF nog wat beter te maken en slimmer te produceren. De introductie van de schonere Euro 6-motor en daarmee van een nieuwe vrachtwagen heeft de robotisering bij DAF een extra impuls gegeven. Op onderdelen zijn alternatieve constructiemoge lijkheden gevonden voor het dure en omslachtige lassen. Door een mens zou DAF zo'n onderdeel niet meer kunnen of willen laten maken, leggen de twee engineers uit. Het aantal bewegingen dat moet worden gemaakt, is ergonomisch niet verantwoord. Het onderdeel is daarbij ook te zwaar. Soortgelijke overwegingen spelen bij de entree van de robot voor het maken van de bumpers. De machine verricht drie hande lingen die gepaard gaan met tien tallen bewegingen. De bumper wordt opgepakt en op een mal gelegd. Op de twee binnenverste- vigingen wordt lijm aangebracht. Die worden daarna in de bumper geplaatst en aan elkaar gepuntlast. „Dit hele proces is lichamelijk zwaar productiewerk. Slecht voor schouder en rug", vertelt Naus. DAF zou zijn medewerkers boven dien niet aan de lijm willen bloot stellen. Gezond bij pensioen De robots moeten eraan bijdragen dat de medewerkers, die langer moeten doorwerken, toch gezond hun pensioen kunnen halen. Voor een deel van de pijpenfabricage bijvoorbeeld maakt DAF sinds kort gebruik van kleine, flexibel in te zetten robots. Dit hele proces is lichamelijk zwaar productiewerk. Slecht voor schouderen rug Klaessen en Naus wijzen op col lega Jo. Voor de massaproductie van pijpen voor slangkoppelingen moest hij wel vier uur per dag dezelfde beweging uitvoeren. „Nu kan hij dat deel van het werk door een robot laten doen. En zelf kleinere series maken of de moei lijke, meer specifieke dingen doen. Hij is de baas van de robot en bepaalt wat hij aan de robot wil uitbesteden. Zijn werk is veel leuker geworden." maandag 8 januari 2018 Hoe ver slaafd bent u aan uw werk? Doe de werk- druk(g)stest. s - Bart van Eldert VS Japanse airbag maker Takata heeft in de VS weer een grote terugroepactie aangekondigd. In totaal 3,3 mil joen airbags moeten terug naar de garage. Sinds 2008 zijn al meer dan 100 miljoen airbags van het bedrijf vervangen van wege proble men met het opblaasmecha- nisme. MILJARD Het nieuwe vliegveld van Berlijn zal nog een miljard euro extra kosten om te bouwen. Dat meldt de krant Bild am Sonn- tag. Rond 2020 moet de lucht haven eindelijk klaar zijn. De opening stond oorspronkelijk gepland voor 2012. <D E o i De plaatcomponentenfabriek van DAF in Eindhoven, fototonvandemeulenhof 'Robots maken ons werk leuker' Dankzij de komst van robots is er meer werk in de plaatcom ponentenfabriek van DAF in Eindhoven. En voor de mede werkers wordt het werk ook nog eens leuker. Peter Scholtes Eindhoven —Koen Klaessen —Dave Naus

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13