Ik ben grootgebracht in een
len over wat er in de bunker gebeurde
zijn allerminst eensluidend. Toen Hitiers
chauffeur, lijfwacht en secretaresses door
de Russen en de Amerikanen werden on
dervraagd, verschilden hun ooggetuigen
verslagen.
„Hitiers adjudant verklaarde dat hij
Hitier na diens zelfmoord op de bank zag
liggen. Een secretaresse wist zeker dat hij
in een stoel zat. Lachend: „Mijn versie is
net zo geloofwaardig als alle andere."
Broadway
De inspiratie om het boek te schrijven,
vertelt Keglevic, deed hij op tijdens film
opnamen in New York. „De locatie was
een huis op Broadway. De eigenaar ver
huurde het graag, maar hij wilde niet met
ons spreken. Ik ontdekte in een kamertje
een psalmenboek met aantekeningen in
het Pools. We begrepen dat de woning
van een Poolse Jood was van 85, die elke
dag 17 kilometer naar Central Park liep.
„Toen ging mijn fantasie aan het werk.
Loopt hij vanwege zijn gezondheid? Of
omdat hij de drang en dwang heeft te
lopen? Een Jood die voor zijn leven
loopt...? Zo gingen mijn gedachten met
me op de loop."
In werkelijkheid heeft een dergelijke
hardloopwedstrijd nooit bestaan. Maar,
zegt Keglevic, ter ere van de verjaardag
van Hitier, 20 april, werden in gans
groep van vijftig lopers die wordt geacht
1000 kilometer af te leggen van Berch-
tesgaden (waar Hitiers Adelaarsnest is
gevestigd) naar Berlijn, waar de opper-
Germaan zich onder minder prettige
omstandigheden ophoudt in zijn bunker.
Daar, in de bedompte omgeving van
beton, is Freudenthal getuige van het
huwelijk van Adolf Hitier en Eva Braun.
Op het oog een absurde samenloop van
omstandigheden, die volgens de auteur
evenwel minder krankzinnig is dan doet
vermoeden.
„Natuurlijk is het fictie, maar de verha-
wg magazine 19
RAADSEL
Waarom Irini werd weg
gegeven aan een tante
ontdekt ze pas na het
overlijden van haar
moeder. (Fontein,
€17,50)
OP EXPEDITIE
De ijsvlaktes van de
poolgebieden doen de
Catalaanse Alicia Kopt
denken aan thuis, no
teert ze in Een broer van
ijs. (Harper Collins, €20)
IDENTIEK EN
TOCH UNIEK
IDENTIEK
Tweelingen vertellen
hoe het is om samen
op te groeien en als
autonome volwasse
nen te leven. (Donker,
€17,50)
voor Hitier
Scherp oog
Leni Riefenstahl
(midden) filmde
ook de Olympische
Spelen van 1936.