£'l C9 Meer loon voor zwaar werk Burgemeester Delhez ziet gemeente slinken Momo ==S7»~7EN 3DAAGSE 2 De stakingsbereidheid is groot onder de Zeeuwse chauffeurs van Connexxion. Ik wil niet zeiken, maar fatsoenlijk kunnen plassen.' STAKING STREEKVERVOER Kijk voor het laatste nieuws ook op pzc.nl Commentaar Nederland discussieert behalve over een voltooid leven ook over een voltooid arbeidzaam leven. Het probleem is zwaar werk. De verhoging van de AOW- leeftijd brengt mensen in zware beroepen in grote proble men. Zij zijn niet in staat langer te werken. Daarom zijn poli tici, werkgevers en werknemers al een tijdje in gesprek over een speciale AOW-regeling die kwetsbare groepen ontziet. Dat klinkt goed. Maar onderzoekers van het econo misch instituut SEO halen de sociale partners uit de droom. Zo'n aparte AOW is onuitvoerbaar, want het is te moeilijk om vast te stellen wat 'zwaar' is. Ook ontbreekt een goede registratie van de mensen die al lang belastend werk doen. SEO adviseert de oplossing te zoeken in vroegpensioen en deeltijdpensioen. Dat kan echter alleen als de inkomens van de mensen die eerder moeten stoppen hoog genoeg zijn om flinke aanvullende pensioenrechten op te bouwen. Daarmee kunnen ze eerder stoppen. Het hangt er dus vanaf of mensen in zware beroepen hun huid duur kunnen verkopen. De tijd lijkt er rijp voor. Neem de notoir zware bouw. Die sector leeft zo sterk op dat er wellicht loonruimte is om meer aan pensioenen te doen. Het alternatieve scenario is inktzwart. Als er geen oplos sing komt, wordt arbeidsongeschiktheid de scherprechter. Dat zou betekenen dat meer en meer mensen hun oude dag beginnen met een krakkemikkig lijf of met een gebro ken geest. Met als bonus gebrek aan geld. Arbeidsongeschiktheid wordt de scherprechter als mensen niet tijdig kunnen stoppen Het aantal overledenen (tot men sen) lag afgelopen jaar hoger dan het aantal geboortes op het eiland (52), zo is te lezen in de bevolkings cijfers van 2017. De eilandverlaters en nieuwkomers hielden elkaar be ter in evenwicht, maar de som was toch negatief: 556 tegen 527. In zijn toespraak zei Delhez ervan uit te gaan dat de bevolkingsdaling een incident is en dat de nieuwbouw op het eiland mensen zal aantrekken. Uit de bevolkingscijfers van de af gelopen jaren blijkt echter dat de term 'incident' niet helemaal te recht is. Noord-Beveland heeft sinds 2012 meerdere keren een da ling van het inwoneraantal gekend Noord-Beveland kent sinds 2012 meerdere jaren met daling van het aantal inwoners in zowel de sterfte- als de vertrek- cijfers. In 2012 en 2014 waren deze aantallen, net als afgelopen jaar, ho ger dan het aantal geboortes en nieuwkomers. In de tussenliggende jaren (2013, 2015 en 2016) was het aantal geboor tes eveneens lager dan het aantal overledenen, maar kwamen er wel meer nieuwe inwoners dan er ver trokken. ALMANAK Een paar jaar al probeert het Mid delburgse stel hun zoon aan zijn verstand te peuteren dat hij 's ochtends zijn bed pas uit mag komen als Momo zijn oogjes open heeft. Voor wie Momo niet kent: dat is een klok/wekker in de vorm van een aapje. En wa rempel, nu hij bijna 6 jaar is, lijkt het concept tot hem door te drin gen. Een week geleden kreeg de jongeman een nieuw groot en stoer bed. Toen hij onder de wol ging, wees hij zijn ouders op zijn wekker en drukte hun op het hart: „Pas als Momo zijn oogjes opendoet mogen jullie bij mij in bed kruipen." Taartenbakkers tot 24 jaar gevraagd Scheldekat krijgt ambulance te leen (Rol)brug der zuchten in Tholen GOES Ontdekkingsreis door binnenstad Buschauffeur Erik van Britsom heeft een incontinentieluier aange trokken in de kantine van de bus stalling van Connexxion in Terneu zen. Over zijn broek wel te verstaan. Om maar aan te geven dat hij tij dens zijn diensten nauwelijks tijd heeft om zijn blaas te legen. Van Britsom en bijna al zijn collega's hebben hun bus donderdagoch tend bij aanvang van de dienst laten staan. Ze doen mee aan de lande lijke staking in het streekvervoer. Wim de Hamer, gehuld in een hesje van de FNV, lacht als hij zijn collega ziet. „Erik beeldt onze slo gan uit: Ik wil niet zeiken, maar fat soenlijk kunnen plassen." De 'hoge nood' door een volle blaas achter het stuur is hét symbool geworden van de werkdruk in het streekver voer. Op een enkeling na staken alle 35 chauffeurs van de 'stalling' Ter- neuzen. De Hamer heeft geen mo ment getwijfeld aan de stakingsbe reidheid van zijn collega's, want hij weet hoe groot de onvrede is. Aan 'de overkant' van de Wester- schelde zijn wat meer werkwilli gen, maar ook daar zijn de stakers ruim in de meerderheid. Connex xion besluit 's ochtends snel om de uitgereden bussen terug te roepen om verwarring te voorkomen. De vervoerder wil voorkomen dat hun klanten halverwege hun reis stran den door een ontbrekende aanslui ting of later op de dag de terugreis niet kunnen maken. Chauffeurs voelen zich opge jaagd door de krappe dienstregeling die volgens hen nauwelijks speling biedt. Vier uur rijden en dan een kwartiertje pauze. Als het mee zit. Jakkeren en jagen om op tijd te zijn en te zorgen dat de passagiers hun aansluiting niet missen. Loonsver hoging is mooi, maar het belang rijkste is dat de werkdruk omlaag gaat", zeggen de chauffeurs. Een van hen laat het dienstrooster zien. Achter de meeste namen staat de leeftijdsaanduiding 50+ of 60+. „De De komende tien jaar gaat een groot deel van de chauffeurs met pensioen gemiddelde leeftijd hier is 57 jaar", zegt De Hamer. „De komende tien jaar gaat een groot deel van de chauffeurs met pensioen. Je zal dus wel met goede arbeidsvoorwaarden moeten komen, wil je jonge men sen enthousiast maken voor het vak van buschauffeur." Het publiek blijkt goed op de hoogte te zijn van de staking. Bij de haltes is geen mens te zien. Maar er blijven altijd uitzonderingen: in Goes heeft een vrouw met haar jonge kinderen, die net met de trein is aangekomen, het nieuws gemist. „Rijdt de bus naar Axel niet?" S/a 0,9 rrxsaHB 4, 5 EN 6 JANUARI vrijdag 5 januari 2018 De daling van het aantal Noord- Bevelandse inwoners baart bur gemeester Marcel Delhez zor gen. Dat zei de burgervader van de kleinste Zeeuwse gemeente woensdagavond tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Ellen Jobse Kortgene Tip? redactie@pzc.nl THOLEN Taartenbakkers tot en met 23 jaar hebben tot en met morgen de tijd om zich in te schrijven voor de wedstrijd Heel Tholen Bakt. Die wordt gehou den op zaterdag 20 ja nuari. Taarten kunnen die dag tussen 12.30 en 13.00 uur ingeleverd wor den in centrum Welle- vaete in Sint-Annaland. Inschrijven kan bij Naomi van Mierlo via nvm@tho- len.nl of whatsapp naar 06 4816 6295. Deelname is gratis. VLISSINGEN Stichting Scheldekat in Vlissingen heeft een pro fessioneel ingerichte die rentransportambulance in bruikleen gekregen van Stichting DierenLot in Utrecht. De vrijwilligers van Scheldekat rijden veel kilometers door heel Zeeland om loslopende katten te vangen, te ste riliseren en te herplaat sen of, bij verwildering, ze te verzorgen op locatie. De vrijwilligers reden tot nu met privéauto's. THOLEN De rolbrug op de dam in de haven van Tholen doet het nog altijd niet. Tot frus tratie van waterschap Scheldestromen. De be weegbare brug biedt voet gangers en fietsers de mogelijkheid een ommetje te maken rond de haven. Bij boorwerkzaamheden is een kabel geraakt met kortsluiting als gevolg, zegt Arjen Goossen van waterschap Scheldestro men. Maandag wordt de elektrische installatie van de brug bekeken. „Het is een brug der zuchten", aldus Goossen. Theatergezelschap Stadsavonturen gaat tien keer op ontdek kingsreis door Goes, Middelburg en Zierik- zee. De Storytrail is een rondleiding en vertel voorstelling in één, door de ogen van deftige gra ven, vrijmoedige viswij ven en onverschrokken zeevaarders. Info: www.storytrail.nl. Chauffeurs Theo Giele Terneuzen - Wim de Hamer, buschauffeur II

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 64