£'l
C9
Meer loon voor
zwaar werk
Burgemeester Delhez
ziet gemeente slinken
Momo
==S7»~7EN
3DAAGSE
2
De stakingsbereidheid is groot onder
de Zeeuwse chauffeurs van
Connexxion. Ik wil niet zeiken,
maar fatsoenlijk kunnen plassen.'
STAKING STREEKVERVOER
Kijk voor het laatste nieuws ook op
pzc.nl
Commentaar
Nederland discussieert behalve over een voltooid
leven ook over een voltooid arbeidzaam leven. Het
probleem is zwaar werk. De verhoging van de AOW-
leeftijd brengt mensen in zware beroepen in grote proble
men. Zij zijn niet in staat langer te werken. Daarom zijn poli
tici, werkgevers en werknemers al een tijdje in gesprek
over een speciale AOW-regeling die kwetsbare groepen
ontziet. Dat klinkt goed. Maar onderzoekers van het econo
misch instituut SEO halen de sociale partners uit de droom.
Zo'n aparte AOW is onuitvoerbaar, want het is te moeilijk
om vast te stellen wat 'zwaar' is. Ook ontbreekt een goede
registratie van de mensen die al lang belastend werk doen.
SEO adviseert de oplossing te zoeken in vroegpensioen en
deeltijdpensioen. Dat kan echter alleen als de inkomens
van de mensen die eerder moeten stoppen hoog genoeg
zijn om flinke aanvullende pensioenrechten op te bouwen.
Daarmee kunnen ze eerder stoppen. Het hangt er dus
vanaf of mensen in zware beroepen hun huid duur kunnen
verkopen. De tijd lijkt er rijp voor. Neem de notoir zware
bouw. Die sector leeft zo sterk op dat er wellicht loonruimte
is om meer aan pensioenen te doen.
Het alternatieve scenario is inktzwart. Als er geen oplos
sing komt, wordt arbeidsongeschiktheid de scherprechter.
Dat zou betekenen dat meer en meer mensen hun oude
dag beginnen met een krakkemikkig lijf of met een gebro
ken geest. Met als bonus gebrek aan geld.
Arbeidsongeschiktheid wordt
de scherprechter als mensen
niet tijdig kunnen stoppen
Het aantal overledenen (tot men
sen) lag afgelopen jaar hoger dan
het aantal geboortes op het eiland
(52), zo is te lezen in de bevolkings
cijfers van 2017. De eilandverlaters
en nieuwkomers hielden elkaar be
ter in evenwicht, maar de som was
toch negatief: 556 tegen 527. In zijn
toespraak zei Delhez ervan uit te
gaan dat de bevolkingsdaling een
incident is en dat de nieuwbouw op
het eiland mensen zal aantrekken.
Uit de bevolkingscijfers van de af
gelopen jaren blijkt echter dat de
term 'incident' niet helemaal te
recht is. Noord-Beveland heeft
sinds 2012 meerdere keren een da
ling van het inwoneraantal gekend
Noord-Beveland kent
sinds 2012 meerdere
jaren met daling van
het aantal inwoners
in zowel de sterfte- als de vertrek-
cijfers. In 2012 en 2014 waren deze
aantallen, net als afgelopen jaar, ho
ger dan het aantal geboortes en
nieuwkomers.
In de tussenliggende jaren (2013,
2015 en 2016) was het aantal geboor
tes eveneens lager dan het aantal
overledenen, maar kwamen er wel
meer nieuwe inwoners dan er ver
trokken.
ALMANAK
Een paar jaar al probeert het Mid
delburgse stel hun zoon aan zijn
verstand te peuteren dat hij 's
ochtends zijn bed pas uit mag
komen als Momo zijn oogjes
open heeft. Voor wie Momo niet
kent: dat is een klok/wekker in
de vorm van een aapje. En wa
rempel, nu hij bijna 6 jaar is, lijkt
het concept tot hem door te drin
gen. Een week geleden kreeg de
jongeman een nieuw groot en
stoer bed. Toen hij onder de wol
ging, wees hij zijn ouders op zijn
wekker en drukte hun op het
hart: „Pas als Momo zijn oogjes
opendoet mogen jullie bij mij in
bed kruipen."
Taartenbakkers tot
24 jaar gevraagd
Scheldekat krijgt
ambulance te leen
(Rol)brug der
zuchten in Tholen
GOES
Ontdekkingsreis
door binnenstad
Buschauffeur Erik van Britsom
heeft een incontinentieluier aange
trokken in de kantine van de bus
stalling van Connexxion in Terneu
zen. Over zijn broek wel te verstaan.
Om maar aan te geven dat hij tij
dens zijn diensten nauwelijks tijd
heeft om zijn blaas te legen. Van
Britsom en bijna al zijn collega's
hebben hun bus donderdagoch
tend bij aanvang van de dienst laten
staan. Ze doen mee aan de lande
lijke staking in het streekvervoer.
Wim de Hamer, gehuld in een
hesje van de FNV, lacht als hij zijn
collega ziet. „Erik beeldt onze slo
gan uit: Ik wil niet zeiken, maar fat
soenlijk kunnen plassen." De 'hoge
nood' door een volle blaas achter
het stuur is hét symbool geworden
van de werkdruk in het streekver
voer. Op een enkeling na staken alle
35 chauffeurs van de 'stalling' Ter-
neuzen. De Hamer heeft geen mo
ment getwijfeld aan de stakingsbe
reidheid van zijn collega's, want hij
weet hoe groot de onvrede is.
Aan 'de overkant' van de Wester-
schelde zijn wat meer werkwilli
gen, maar ook daar zijn de stakers
ruim in de meerderheid. Connex
xion besluit 's ochtends snel om de
uitgereden bussen terug te roepen
om verwarring te voorkomen. De
vervoerder wil voorkomen dat hun
klanten halverwege hun reis stran
den door een ontbrekende aanslui
ting of later op de dag de terugreis
niet kunnen maken.
Chauffeurs voelen zich opge
jaagd door de krappe dienstregeling
die volgens hen nauwelijks speling
biedt. Vier uur rijden en dan een
kwartiertje pauze. Als het mee zit.
Jakkeren en jagen om op tijd te zijn
en te zorgen dat de passagiers hun
aansluiting niet missen. Loonsver
hoging is mooi, maar het belang
rijkste is dat de werkdruk omlaag
gaat", zeggen de chauffeurs. Een
van hen laat het dienstrooster zien.
Achter de meeste namen staat de
leeftijdsaanduiding 50+ of 60+. „De
De komende tien jaar
gaat een groot deel
van de chauffeurs
met pensioen
gemiddelde leeftijd hier is 57 jaar",
zegt De Hamer. „De komende tien
jaar gaat een groot deel van de
chauffeurs met pensioen. Je zal dus
wel met goede arbeidsvoorwaarden
moeten komen, wil je jonge men
sen enthousiast maken voor het
vak van buschauffeur."
Het publiek blijkt goed op de
hoogte te zijn van de staking. Bij de
haltes is geen mens te zien. Maar er
blijven altijd uitzonderingen: in
Goes heeft een vrouw met haar
jonge kinderen, die net met de trein
is aangekomen, het nieuws gemist.
„Rijdt de bus naar Axel niet?"
S/a
0,9 rrxsaHB
4, 5 EN 6 JANUARI
vrijdag 5 januari 2018
De daling van het aantal Noord-
Bevelandse inwoners baart bur
gemeester Marcel Delhez zor
gen. Dat zei de burgervader van
de kleinste Zeeuwse gemeente
woensdagavond tijdens zijn
nieuwjaarstoespraak.
Ellen Jobse
Kortgene
Tip? redactie@pzc.nl
THOLEN
Taartenbakkers tot en
met 23 jaar hebben tot
en met morgen de tijd om
zich in te schrijven voor
de wedstrijd Heel Tholen
Bakt. Die wordt gehou
den op zaterdag 20 ja
nuari. Taarten kunnen die
dag tussen 12.30 en
13.00 uur ingeleverd wor
den in centrum Welle-
vaete in Sint-Annaland.
Inschrijven kan bij Naomi
van Mierlo via nvm@tho-
len.nl of whatsapp naar
06 4816 6295. Deelname
is gratis.
VLISSINGEN
Stichting Scheldekat in
Vlissingen heeft een pro
fessioneel ingerichte die
rentransportambulance
in bruikleen gekregen
van Stichting DierenLot
in Utrecht. De vrijwilligers
van Scheldekat rijden
veel kilometers door heel
Zeeland om loslopende
katten te vangen, te ste
riliseren en te herplaat
sen of, bij verwildering, ze
te verzorgen op locatie.
De vrijwilligers reden tot
nu met privéauto's.
THOLEN
De rolbrug op de dam in
de haven van Tholen doet
het nog altijd niet. Tot frus
tratie van waterschap
Scheldestromen. De be
weegbare brug biedt voet
gangers en fietsers de
mogelijkheid een ommetje
te maken rond de haven.
Bij boorwerkzaamheden is
een kabel geraakt met
kortsluiting als gevolg,
zegt Arjen Goossen van
waterschap Scheldestro
men. Maandag wordt de
elektrische installatie van
de brug bekeken. „Het is
een brug der zuchten",
aldus Goossen.
Theatergezelschap
Stadsavonturen gaat
tien keer op ontdek
kingsreis door Goes,
Middelburg en Zierik-
zee. De Storytrail is een
rondleiding en vertel
voorstelling in één, door
de ogen van deftige gra
ven, vrijmoedige viswij
ven en onverschrokken
zeevaarders. Info:
www.storytrail.nl.
Chauffeurs
Theo Giele
Terneuzen
- Wim de Hamer, buschauffeur
II