C9
Meer loon voor
zwaar werk
'Afstoten sportvelden
toetsen aan Grondwet'
3-DAAGSE
Momo
RESTÜrsTE-
2
De stakingsbereidheid is groot onder
de Zeeuwse chauffeurs van
Connexxion. Ik wil niet zeiken,
maar fatsoenlijk kunnen plassen.'
STAKING STREEKVERVOERA
Kijk voor het laatste nieuws ook op
pzc.nl
Commentaar
Nederland discussieert behalve over een voltooid
leven ook over een voltooid arbeidzaam leven. Het
probleem is zwaar werk. De verhoging van de AOW-
leeftijd brengt mensen in zware beroepen in grote proble
men. Zij zijn niet in staat langer te werken. Daarom zijn poli
tici, werkgevers en werknemers al een tijdje in gesprek
over een speciale AOW-regeling die kwetsbare groepen
ontziet. Dat klinkt goed. Maar onderzoekers van het econo
misch instituut SEO halen de sociale partners uit de droom.
Zo'n aparte AOW is onuitvoerbaar, want het is te moeilijk
om vast te stellen wat 'zwaar' is. Ook ontbreekt een goede
registratie van de mensen die al lang belastend werk doen.
SEO adviseert de oplossing te zoeken in vroegpensioen en
deeltijdpensioen. Dat kan echter alleen als de inkomens
van de mensen die eerder moeten stoppen hoog genoeg
zijn om flinke aanvullende pensioenrechten op te bouwen.
Daarmee kunnen ze eerder stoppen. Het hangt er dus
vanaf of mensen in zware beroepen hun huid duur kunnen
verkopen. De tijd lijkt er rijp voor. Neem de notoir zware
bouw. Die sector leeft zo sterk op dat er wellicht loonruimte
is om meer aan pensioenen te doen.
Het alternatieve scenario is inktzwart. Als er geen oplos
sing komt, wordt arbeidsongeschiktheid de scherprechter.
Dat zou betekenen dat meer en meer mensen hun oude
dag beginnen met een krakkemikkig lijf of met een gebro
ken geest. Met als bonus gebrek aan geld.
Arbeidsongeschiktheid wordt
de scherprechter als mensen
niet tijdig kunnen stoppen
In een amendement op het raads
besluit dat donderdag 11 januari op
tafel komt, stelt de partij voor om
een grondwetsartikel als basisprin
cipe aan te houden. Artikel 22.3
luidt: „Zij (de overheid) schept
voorwaarden voor maatschappe
lijke en culturele ontplooiing en
voor vrijetijdsbesteding."
Dat betekent volgens fractievoor
zitter Ank Muller naar de uitleg
van de nederlandsegrondwet.nl dat
de overheid moet proberen te zor
gen voor voldoende musea, thea
ters, en sportaccommodaties. „We
moeten niet enkel beleid maken op
basis van genomen besluiten. Het
Het gaat niet enkel om
de vraag 'hoe kunnen
we de cijfers uit de
Zomernota halen'
gaat niet enkel om de vraag 'hoe
kunnen we de cijfers halen die in de
Zomernota 2014 zijn afgesproken'.
We zijn bang dat we met dit besluit
het college carte blanche geven.
Maar het afstoten van sportzalen en
buurtcentra kan verstrekkende ge
volgen hebben."
ALMANAK
Een paar jaar al probeert het Mid
delburgse stel hun zoon aan zijn
verstand te peuteren dat hij 's
ochtends zijn bed pas uit mag
komen als Momo zijn oogjes
open heeft. Voor wie Momo niet
kent: dat is een klok/wekker in
de vorm van een aapje. En wa
rempel, nu hij bijna 6 jaar is, lijkt
het concept tot hem door te drin
gen. Een week geleden kreeg de
jongeman een nieuw groot en
stoer bed. Toen hij onder de wol
ging, wees hij zijn ouders op zijn
wekker en drukte hun op het
hart: „Pas als Momo zijn oogjes
opendoet mogen jullie bij mij in
bed kruipen."
POV klaagt over
wooncomplex
Scheldekat krijgt
ambulance te leen
Bieb zingt nog
een tijdje mee
MIDDELBURG
Ontdekkingsreis
door binnenstad
Buschauffeur Erik van Britsom
heeft een incontinentieluier aange
trokken in de kantine van de bus
stalling van Connexxion in Terneu
zen. Over zijn broek wel te verstaan.
Om maar aan te geven dat hij tij
dens zijn diensten nauwelijks tijd
heeft om zijn blaas te legen. Van
Britsom en bijna al zijn collega's
hebben hun bus donderdagoch
tend bij aanvang van de dienst laten
staan. Ze doen mee aan de lande
lijke staking in het streekvervoer.
Wim de Hamer, gehuld in een
hesje van de FNV, lacht als hij zijn
collega ziet. „Erik beeldt onze slo
gan uit: Ik wil niet zeiken, maar fat
soenlijk kunnen plassen." De 'hoge
nood' door een volle blaas achter
het stuur is hét symbool geworden
van de werkdruk in het streekver
voer. Op een enkeling na staken alle
35 chauffeurs van de 'stalling' Ter-
neuzen. De Hamer heeft geen mo
ment getwijfeld aan de stakingsbe
reidheid van zijn collega's, want hij
weet hoe groot de onvrede is.
Aan 'de overkant' van de Wester-
schelde zijn wat meer werkwilli
gen, maar ook daar zijn de stakers
ruim in de meerderheid. Connex
xion besluit 's ochtends snel om de
uitgereden bussen terug te roepen
om verwarring te voorkomen. De
vervoerder wil voorkomen dat hun
klanten halverwege hun reis stran
den door een ontbrekende aanslui
ting of later op de dag de terugreis
niet kunnen maken.
Chauffeurs voelen zich opge
jaagd door de krappe dienstregeling
die volgens hen nauwelijks speling
biedt. Vier uur rijden en dan een
kwartiertje pauze. Als het mee zit.
Jakkeren en jagen om op tijd te zijn
en te zorgen dat de passagiers hun
aansluiting niet missen. Loonsver
hoging is mooi, maar het belang
rijkste is dat de werkdruk omlaag
gaat", zeggen de chauffeurs. Een
van hen laat het dienstrooster zien.
Achter de meeste namen staat de
leeftijdsaanduiding 50+ of 60+. „De
De komende tien jaar
gaat een groot deel
van de chauffeurs
met pensioen
gemiddelde leeftijd hier is 57 jaar",
zegt De Hamer. „De komende tien
jaar gaat een groot deel van de
chauffeurs met pensioen. Je zal dus
wel met goede arbeidsvoorwaarden
moeten komen, wil je jonge men
sen enthousiast maken voor het
vak van buschauffeur."
Het publiek blijkt goed op de
hoogte te zijn van de staking. Bij de
haltes is geen mens te zien. Maar er
blijven altijd uitzonderingen: in
Goes heeft een vrouw met haar
jonge kinderen, die net met de trein
is aangekomen, het nieuws gemist.
„Rijdt de bus naar Axel niet?"
vrijdag 5 januari 2018
Vlissingen moet niet louter om
wille van de bezuinigingen be
ginnen aan de uitverkoop van
gemeentelijke gebouwen en
sportaccommodaties. De
Grondwet dient de toetssteen te
zijn voor het besluit om een
pand of veld af te stoten, niet de
Zomernota van 2014. Dat vindt
het CDA in de gemeenteraad.
Claudia Sondervan
Vlissingen
- Ank Muller, fractievoorzitter CDA
Tip? redactie@pzc.nl
VLISSINGEN
De POV in Vlissingen wil
aandacht voor de 'teloor
gang' van het wooncom
plex boven winkelcen
trum Scheldeplein. De
partij klaagde eerder al
dat exploitant Woongoed
de appartementen
steeds vaker zou verhu
ren buiten de doelgroep
vijftigplussers. De POV
wil dat het Vlissingse col
lege bewerkstelligt dat
corporatie L'Escaut het
complex overneemt, om
dat die volgens de partij
een beter beheerder is.
VLISSINGEN
Stichting Scheldekat in
Vlissingen heeft een pro
fessioneel ingerichte die
rentransportambulance
in bruikleen gekregen
van Stichting DierenLot
in Utrecht.
De vrijwilligers van Schel
dekat rijden veel kilome
ters door heel Zeeland
om loslopende katten te
vangen, te steriliseren en
te herplaatsen of, bij ver
wildering, ze te verzor
gen op locatie. De vrijwil
ligers reden tot nu met
privéauto's.
VLISSINGEN
Bibliotheek ZB Vlissingen
gaat door met de Zing
Mee Met Me-sessies in
het gebouw bij bioscoop
CineCity. Begin decem
ber was de eerste afleve
ring, zaterdag 20 januari
is de tweede.
De volgende data zijn de
zaterdagen 3 maart en
14 april. Op elke editie
worden vijf tot zes Ne
derlandse liedjes gezon
gen van 14.00 tot 15.00
uur.
Theatergezelschap
Stadsavonturen gaat
tien keer op ontdek
kingsreis door Goes,
Middelburg en Zierik-
zee. De Storytrail is een
rondleiding en vertel
voorstelling in één, door
de ogen van deftige gra
ven, vrijmoedige viswij
ven en onverschrokken
zeevaarders. Info:
www.storytrail.nl.
Chauffeurs
Theo Giele
Terneuzen
- Wim de Hamer, buschauffeur
II