C9 Meer loon voor zwaar werk 'Afstoten sportvelden toetsen aan Grondwet' 3-DAAGSE Momo RESTÜrsTE- 2 De stakingsbereidheid is groot onder de Zeeuwse chauffeurs van Connexxion. Ik wil niet zeiken, maar fatsoenlijk kunnen plassen.' STAKING STREEKVERVOERA Kijk voor het laatste nieuws ook op pzc.nl Commentaar Nederland discussieert behalve over een voltooid leven ook over een voltooid arbeidzaam leven. Het probleem is zwaar werk. De verhoging van de AOW- leeftijd brengt mensen in zware beroepen in grote proble men. Zij zijn niet in staat langer te werken. Daarom zijn poli tici, werkgevers en werknemers al een tijdje in gesprek over een speciale AOW-regeling die kwetsbare groepen ontziet. Dat klinkt goed. Maar onderzoekers van het econo misch instituut SEO halen de sociale partners uit de droom. Zo'n aparte AOW is onuitvoerbaar, want het is te moeilijk om vast te stellen wat 'zwaar' is. Ook ontbreekt een goede registratie van de mensen die al lang belastend werk doen. SEO adviseert de oplossing te zoeken in vroegpensioen en deeltijdpensioen. Dat kan echter alleen als de inkomens van de mensen die eerder moeten stoppen hoog genoeg zijn om flinke aanvullende pensioenrechten op te bouwen. Daarmee kunnen ze eerder stoppen. Het hangt er dus vanaf of mensen in zware beroepen hun huid duur kunnen verkopen. De tijd lijkt er rijp voor. Neem de notoir zware bouw. Die sector leeft zo sterk op dat er wellicht loonruimte is om meer aan pensioenen te doen. Het alternatieve scenario is inktzwart. Als er geen oplos sing komt, wordt arbeidsongeschiktheid de scherprechter. Dat zou betekenen dat meer en meer mensen hun oude dag beginnen met een krakkemikkig lijf of met een gebro ken geest. Met als bonus gebrek aan geld. Arbeidsongeschiktheid wordt de scherprechter als mensen niet tijdig kunnen stoppen In een amendement op het raads besluit dat donderdag 11 januari op tafel komt, stelt de partij voor om een grondwetsartikel als basisprin cipe aan te houden. Artikel 22.3 luidt: „Zij (de overheid) schept voorwaarden voor maatschappe lijke en culturele ontplooiing en voor vrijetijdsbesteding." Dat betekent volgens fractievoor zitter Ank Muller naar de uitleg van de nederlandsegrondwet.nl dat de overheid moet proberen te zor gen voor voldoende musea, thea ters, en sportaccommodaties. „We moeten niet enkel beleid maken op basis van genomen besluiten. Het Het gaat niet enkel om de vraag 'hoe kunnen we de cijfers uit de Zomernota halen' gaat niet enkel om de vraag 'hoe kunnen we de cijfers halen die in de Zomernota 2014 zijn afgesproken'. We zijn bang dat we met dit besluit het college carte blanche geven. Maar het afstoten van sportzalen en buurtcentra kan verstrekkende ge volgen hebben." ALMANAK Een paar jaar al probeert het Mid delburgse stel hun zoon aan zijn verstand te peuteren dat hij 's ochtends zijn bed pas uit mag komen als Momo zijn oogjes open heeft. Voor wie Momo niet kent: dat is een klok/wekker in de vorm van een aapje. En wa rempel, nu hij bijna 6 jaar is, lijkt het concept tot hem door te drin gen. Een week geleden kreeg de jongeman een nieuw groot en stoer bed. Toen hij onder de wol ging, wees hij zijn ouders op zijn wekker en drukte hun op het hart: „Pas als Momo zijn oogjes opendoet mogen jullie bij mij in bed kruipen." POV klaagt over wooncomplex Scheldekat krijgt ambulance te leen Bieb zingt nog een tijdje mee MIDDELBURG Ontdekkingsreis door binnenstad Buschauffeur Erik van Britsom heeft een incontinentieluier aange trokken in de kantine van de bus stalling van Connexxion in Terneu zen. Over zijn broek wel te verstaan. Om maar aan te geven dat hij tij dens zijn diensten nauwelijks tijd heeft om zijn blaas te legen. Van Britsom en bijna al zijn collega's hebben hun bus donderdagoch tend bij aanvang van de dienst laten staan. Ze doen mee aan de lande lijke staking in het streekvervoer. Wim de Hamer, gehuld in een hesje van de FNV, lacht als hij zijn collega ziet. „Erik beeldt onze slo gan uit: Ik wil niet zeiken, maar fat soenlijk kunnen plassen." De 'hoge nood' door een volle blaas achter het stuur is hét symbool geworden van de werkdruk in het streekver voer. Op een enkeling na staken alle 35 chauffeurs van de 'stalling' Ter- neuzen. De Hamer heeft geen mo ment getwijfeld aan de stakingsbe reidheid van zijn collega's, want hij weet hoe groot de onvrede is. Aan 'de overkant' van de Wester- schelde zijn wat meer werkwilli gen, maar ook daar zijn de stakers ruim in de meerderheid. Connex xion besluit 's ochtends snel om de uitgereden bussen terug te roepen om verwarring te voorkomen. De vervoerder wil voorkomen dat hun klanten halverwege hun reis stran den door een ontbrekende aanslui ting of later op de dag de terugreis niet kunnen maken. Chauffeurs voelen zich opge jaagd door de krappe dienstregeling die volgens hen nauwelijks speling biedt. Vier uur rijden en dan een kwartiertje pauze. Als het mee zit. Jakkeren en jagen om op tijd te zijn en te zorgen dat de passagiers hun aansluiting niet missen. Loonsver hoging is mooi, maar het belang rijkste is dat de werkdruk omlaag gaat", zeggen de chauffeurs. Een van hen laat het dienstrooster zien. Achter de meeste namen staat de leeftijdsaanduiding 50+ of 60+. „De De komende tien jaar gaat een groot deel van de chauffeurs met pensioen gemiddelde leeftijd hier is 57 jaar", zegt De Hamer. „De komende tien jaar gaat een groot deel van de chauffeurs met pensioen. Je zal dus wel met goede arbeidsvoorwaarden moeten komen, wil je jonge men sen enthousiast maken voor het vak van buschauffeur." Het publiek blijkt goed op de hoogte te zijn van de staking. Bij de haltes is geen mens te zien. Maar er blijven altijd uitzonderingen: in Goes heeft een vrouw met haar jonge kinderen, die net met de trein is aangekomen, het nieuws gemist. „Rijdt de bus naar Axel niet?" vrijdag 5 januari 2018 Vlissingen moet niet louter om wille van de bezuinigingen be ginnen aan de uitverkoop van gemeentelijke gebouwen en sportaccommodaties. De Grondwet dient de toetssteen te zijn voor het besluit om een pand of veld af te stoten, niet de Zomernota van 2014. Dat vindt het CDA in de gemeenteraad. Claudia Sondervan Vlissingen - Ank Muller, fractievoorzitter CDA Tip? redactie@pzc.nl VLISSINGEN De POV in Vlissingen wil aandacht voor de 'teloor gang' van het wooncom plex boven winkelcen trum Scheldeplein. De partij klaagde eerder al dat exploitant Woongoed de appartementen steeds vaker zou verhu ren buiten de doelgroep vijftigplussers. De POV wil dat het Vlissingse col lege bewerkstelligt dat corporatie L'Escaut het complex overneemt, om dat die volgens de partij een beter beheerder is. VLISSINGEN Stichting Scheldekat in Vlissingen heeft een pro fessioneel ingerichte die rentransportambulance in bruikleen gekregen van Stichting DierenLot in Utrecht. De vrijwilligers van Schel dekat rijden veel kilome ters door heel Zeeland om loslopende katten te vangen, te steriliseren en te herplaatsen of, bij ver wildering, ze te verzor gen op locatie. De vrijwil ligers reden tot nu met privéauto's. VLISSINGEN Bibliotheek ZB Vlissingen gaat door met de Zing Mee Met Me-sessies in het gebouw bij bioscoop CineCity. Begin decem ber was de eerste afleve ring, zaterdag 20 januari is de tweede. De volgende data zijn de zaterdagen 3 maart en 14 april. Op elke editie worden vijf tot zes Ne derlandse liedjes gezon gen van 14.00 tot 15.00 uur. Theatergezelschap Stadsavonturen gaat tien keer op ontdek kingsreis door Goes, Middelburg en Zierik- zee. De Storytrail is een rondleiding en vertel voorstelling in één, door de ogen van deftige gra ven, vrijmoedige viswij ven en onverschrokken zeevaarders. Info: www.storytrail.nl. Chauffeurs Theo Giele Terneuzen - Wim de Hamer, buschauffeur II

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 30