Tommy Wieringa II 15 Gezin raakt ingesneeuwd in Franse Alpen Zelf swas er sprake van nazorg, toen ik in Frankrijk nog eens werd teruggebeld Een pechvakantie. Zo noemt het gezin Boersma zijn in de soep gelopen wintersportreis in Frankrijk. „We vrezen een verkeersinfarct als iedereen dit weekend tegelijk wegrijdt." Merit Boersma en haar man Jan-Wil lem Wits verblij ven met zoons Ru ben (22) en Jesse (18) in Pralognan-la-Vanoise, een 'schattig' bergdorp niet ver van het ook bij Nederlanders populaire skigebied Les Trois Vallées. De heenreis was een hel en na twee dagen skiën is het gezin nu ingesneeuwd, waardoor de terug reis ook weer problematisch dreigt te worden. „Het is een wat andere vakantie dan gehoopt", zegt Boersma met gevoel voor under statement. Boersma, afkomstig uit Leider dorp, noemt het gebied 'redelijk sneeuwzeker'. Aan sneeuw ook geen gebrek dit jaar. Sterker nog: er viel zo veel dat de autoriteiten gis teren code 5 afkondigden, de hoogste waarschuwing voor lawi negevaar. „Het was bizar, omdat het niet alleen sneeuwde, maar ook stormde. Je zag de grote gon dels heen en weer zwiepen in de wind. Heel spectaculair", zegt Boersma. Omstreeks 12 uur gistermiddag hoorde het gezin het alarm in de vallei afgaan. „Iedereen moest de skipistes verlaten. De lokale auto riteiten sloten alle hellingen, ski liften en de enige toegangsweg naar ons dorp. Maar goed ook, want iets later zag je de eerste bo men omwaaien. Iets verderop kwam een 21-jarige skiër om het De bergen laten zien wie de sterkste is. ledereen ondergaat het gelaten leven toen hij werd bedolven door een omvallende boom", zegt de Nederlandse. De wind is inmid dels gaan liggen, maar het lawine gevaar is nog steeds onverminderd groot, verzucht Boersma. „Je hoort voortdurend gerommel vanuit de bergen, veroorzaakt door sneeuw massa's die naar beneden komen. Heel spooky. De mensen van hier zeggen grappend dat de bergen la ten zien wie de sterkste is, maar iedereen ondergaat de situatie ge laten. We hebben geen idee wan neer de boel weer wordt vrijgege ven." Terugreis Boersma en haar gezin proberen er het beste van te maken. „Het is geen straf om hier te zijn, maar het is een wat andere vakantie dan ge hoopt. Onze zoons maken van de nood een deugd en studeren voor hun tentamens. Mijn man en ik informeren bij het gemeentehuis regelmatig naar de verwachtingen en doen inkopen. De winkels in het dorp zijn open, maar de Fran sen zeggen dat je gewoon thuis moet blijven afwachten." De ge dachte aan de terugreis maakt het gezin weinig vrolijk. „Op de heen reis op 29 december hadden we lange files die al begonnen in de Ardennen. Toen we uiteindelijk bij Albertville waren, strandden we door een verkeersinfarct. Om dat alle hotels vol waren, brachten we de nacht door in een sporthal." Voor de komende dagen is op nieuw veel sneeuw voorspeld, zegt Boersma. „De vraag is wanneer de toegangsweg van en naar ons dorp en de andere wegen in dit gebied weer opengaan." Zolang code 5 geldt, blijft alles dicht, vernamen de Nederlanders donderdag. „We vrezen weer een verkeersinfarct als iedereen dit weekend tegelijk wegrijdt. Zaterdag is sowieso al de grote uittocht vanwege het einde van de kerstvakantie. Beneden in het dal ondervindt het verkeer hinder door de smeltende sneeuw en modderstromen. Het houdt maar niet op en we vragen ons af of het nog goedkomt." In 2017 had ik een min of meer dagelijks contact met de posterijen - ik verstuurde en ontving post, waarbij het opviel dat veel brieven en kaarten hun bestemming laat of in het geheel niet bereikten. Drie dagen na kerst werd er nog een handvol kerstkaarten bezorgd. In 2017 had ik ook te maken met de Belastingdienst, de Rabobank en telecomprovider Vodafone. Telefonisch contact met deze dienstverleners begint met de mededeling dat het antwoord op je vraag ook op de homepage te vinden is. Dit moet worden ver staan als actieve ontmoediging, de dienstverlener zegt hiermee: hang op en zoek het zelf uit. Maar je houdt vol. Je herinnert je hoe hulpvaardig en vriendelijk ze wa ren toen je je contract en je reke ning afsloot. Toen hielden ze nog van je, het moet mogelijk zijn om een restant van die liefde terug te vinden. Dan begint het eigenlijke keuze menu. Achter elke keuzeronde komt een volgende tevoorschijn. In oplopende graden van wan hoop beantwoord je steeds speci fiekere vragen, die je begeleiden naar de afdeling voor jouw speci fieke probleem. Krijg je daar ein delijk iemand aan de lijn, dan wordt er een aantekening in het dossier gemaakt voor een collega, word je doorverwezen naar een andere afdeling of kan je klacht alleen schriftelijk in behandeling worden genomen. Een oplossing is nergens in zicht, er is slechts tijd en energie verspild. Met de woorden 'kan ik u verder nog er- gens mee van dienst zijn?' word je weer aan je lot over gelaten, er gens tussen het kastje en de muur. In het contact met banken en telecomproviders begrijp je maar al te goed dat je als klant wordt beschouwd als een hinderlijke sta-in-de-weg, die helaas onont beerlijk is om geld te kunnen ver dienen. Het liefst zouden ze al het klantcontact terugbrengen tot een serie geautomatiseerde handelingen waaraan geen inter menselijk contact meer te pas komt, maar al te opzichtige min achting voor de klant schaadt de zaken, zodat ze zich vooralsnog beperken tot het beleid van ac tieve ontmoediging. Het verdient aanbeveling om vóór het contact met dienstverle ners als deze twintig minuten te mediteren om je in de kalme staat te brengen die nodig is om je zelfbeheersing te bewaren. Mediteren helpt om de dingen van een afstandje te observeren, en je persoonlijke betrokkenheid te relativeren. In 2017 had ik ook driemaal te maken met de Wegenwacht. Tweemaal vanwege een lege accu, eenmaal vanwege een lekke band. Ik was verbluft door het opvallend korte keuzemenu, waar een vriendelijk mens achter tevoorschijn kwam die infor meerde naar mijn welbevinden en zonder omwegen de specialis tische hulp bood waar ik om vroeg. Zelfs was er sprake van na zorg, toen ik in Frankrijk nog eens werd teruggebeld met de vraag of het was gelukt met de dépannage was en of ik weer on derweg was. Banken en telecomproviders zouden er goed aan doen op stage te gaan bij de Wegenwacht, om het heilzame effect van vriende lijkheid en professionele hulp vaardigheid te leren kennen. vrijdag 5 januari 2018 'We vragen ons af of het nog goedkomt' Caspar Naber Pralognan-la-Vanoise Het gezin Boersma in de Alpen, waar code 5 is afgekon digd: lawinegevaar. —Merit Boersma men. fotoafp Wintersporters staan stil in de Alpen door modderstro-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 15