-jsmwi f, li 14 Tuinder 'met een missie' doet bedrijf van de hand De bedenker en ambassadeur van de Tasty Tom stopt met zijn werk als tuinder. Hij zorgde dat deze tomaat mede deWasserbombe deed vergeten. i ui V Ton Janssen (6i) is van kindsbeen af tuinder in Venlo. „Dat verliep spe lenderwijs. Ik wilde als kind altijd meegenomen worden naar de kas verderop. Ik ben wel eens om zes uur 's morgens het huis uit geslopen en stiekem op mijn fietsje in het donker naar de kas ver trokken. Mijn moeder was laaiend. Maar ik vond het gewoon leuk en heb nooit iets anders willen worden dan tuinder." Maar wel een met een missie. Jans sen was begin jaren 90 een van de eerste Nederlanders die zich het lot van de te ver doorgekweekte tomaten (die bij onze oosterburen 'Wasser- bombe' werd genoemd) persoonlijk aantrok. „Ik heb de ellende van de Wasserbombe-affaire van dichtbij meegemaakt", zegt hij. De lage toma tenprijzen ook. Op het dieptepunt - in de jaren 90 - had ik het gevoel: zo kan het niet meer, ik moet iets doen." Kerstkrant Daarbij speelt een ervaring met oud ste zoon Roy ook een rol. In 1994 konden tuinders 's middags met de veiling bellen voor de actuele afzet- prijzen. „Je hoorde dan een bandje. Dat ging van a tot z: de stem begon met de aardbeien en dan wachtte je een eeuwigheid voordat de tomaten aan de beurt waren. Telkens waren de prijzen slecht en reageerde ik te leurgesteld: 'Verdomme, het is alweer niks.' In de kersttijd werkten de klassen op de school van Roy aan een kerst krant. Hij zat in groep 8 en kwam er mee thuis. Elk kind had een kerst wens opgeschreven. Zoals 'vrede op aarde' of'ik zal nooit meer mijn broertje pesten'. Ik vroeg Roy waar zijn kerstwens was? Hij wees naar de pagina onderaan: 'Ik hoop volgend jaar op hogere tomatenprijzen'." Janssen zet een kist vol kranten knipsels op tafel en wijst: „In onze regionale krant verscheen een artikel over de tomaat met als kop 'Snijdbaar water'. Dat trof mij diep in het hart. De Duitsers schreven al zo negatief, maar je eigen krant! Ik was net be gonnen met trostomaten en na een smaaktest moest de schrijver van dat artikel toegeven dat ze helemaal niet slecht waren en dat schreef hij ook in de krant. Vervolgens werd ik uitge nodigd door de Duitse tv. De NDR wilde een live-uitzen ding wijden aan de Wasser bombe aus Holland. Ik kwam in de studio, de presentator stelde zich netjes voor en in troduceerde ook de tv-kok: 'HerrSass, ihrGegner!' Sass priemde zijn vinger naar mij en zei: 'Hen Janssen, ik zal er voor zorgen dat uw computer gestuurde en volslagen smakeloze to maten nooit meer in Duitsland ver kocht worden.' Het heeft me enorm aangegrepen." De presentator prentte Janssen in dat hij in de uitzending fel moest rea geren, omdat de kijker anders zou wegzappen. Maar echt goed heeft het nooit gevoeld; de kritiek van de tv-kok sneed wel degelijk hout. „Ik ben er heel fana tiek ingegaan. Noemde Hen Sass steeds Hen Zak, niet bewust overigens. Zette de Duitsers op hun /nummer: in Nederland wer den dezelfde rassen geteeld als in Duitsland, in dezelfde kassen, op dezelfde grond of steenwol. In die jaren was er geen smaakverschil tussen de Nederlandse en Duitse to maat." In T994 is Janssen als een van de eerste telers trostomaten gaan telen. „Een megasucces was dat", zegt hij nu. „Daarna ging iedereen ze telen: we moesten met een groepje collega tuinders iets anders, iets nieuws doen, een topras vinden dat de markt zou veroveren. Het werd de Tasty Tom. Met de hoogste suikerwaarde, dus superlekker. We kochten de ex clusieve licentierechten. We telen dat ras nu al 23 jaar. Dat deed ik allemaal samen met Gerard, Hans en Eric Ver- eijken uit Aarle-Rixtel. Zij zijn mede de initiatiefnemers en uitbouwers van Tasty Tom. Door hun inbreng zijn we zo ver gekomen. Ook nieuw in die tijd: we gingen merklabels aan elk trosje hangen. Iedereen ver klaarde ons voor gek. Wat een werk! Binnen een maand kwamen Duitse handelaren hier met het label in hun hand, net zoals klanten hun winkels binnenkwamen. Dié tomaten wilden de klanten hebben, die smaken fan tastisch. Mijn vrouw is bijna gek ge worden van de hoeveelheid beurzen, winkels en supermarkten die ik be zocht heb om mijn verhaal te doen. Af en toe gaat ze mee en ze doet op ons bedrijf ook de promotie voor onze tomaten." Lange werkweken Toch stopt Janssen als zijn bedrijf verkocht is. „De tuinbouw in Neder land ontwikkelt zich tot groot, gro ter, grootst: gigantisch. Ik stop als tuinder, maar blijf wel voor de telers vereniging actief om Tasty Tom te promoten. Dat promotiewerk is echt hobby. Tijdens de Floriade in Venlo heb ik zes maanden lang zes dagen in de week Nederlandse groenten ge promoot. Ik kan je zeggen: het was de mooiste tijd van mijn tuindersleven. Nu ben ik 61 jaar en wil ik af van die zestig-, soms wel tachtigurige werk weken. Het is een geleidelijk proces geweest. Ik had al willen stoppen met telen, maar ben nog bezig met de ver koop van mijn bedrijf. Hopelijk gaat het dit voorjaar echt zijn beslag krij gen." vrijdag 5 januari 2018 GO Ton Janssen in zijn tomatenkas. FOTO JOHN PETERS Kim Noach Will Gerritsen Venlo Van gehate waterbom naar de Tasty Tom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 14