RECONSTRUCTIE KRUISING
7
Over twee
maanden begint
de reconstructie
van de
gevaarlijke
kruising aan de
Patijnweg in Goes.
Het is de aanzet van
een jaar vol
werkzaamheden.
De andere projecten
2018-2020
i isschien nog wel
meer dan 2017 -
toen de nieuwe af
slagen van de A58
I werden aangelegd
en het Tiendenplein op de schop
ging - wordt 2018 het jaar van de
grote infrastructurele projecten in
Goes. Op drie drukke punten in de
stad verandert de verkeerssituatie
ingrijpend. De kruising van de
Buys Ballotstraat met de Patijnweg
is als eerste aan de beurt.
De reconstructie van deze on
overzichtelijke kruising, die met
name door fietsers als onveilig
wordt ervaren, begint in maart en
duurt vermoedelijk twaalf tot
veertien weken. Volgens project
leider Kees van Belzen van de ge
meente is een aantal fasen, die in
We geven goede
omleidingsroutes
aan. Kan iedereen zijn
weg zelf bepalen
het oorspronkelijke plan los van
elkaar zouden worden uitgevoerd,
samengevoegd. „Daarmee voorko
men we dat omwonenden meer
dere keren met hinder te maken
krijgen. Alles bij elkaar duurt de
overlast nu korter." Wel zal er in
oktober nog een keer wat hinder
zijn als ProRail de spoorwegover-
gang aanpakt. Die wordt breder.
Het is niet mogelijk dit gelijktijdig
met de andere werkzaamheden te
doen, omdat de datum enige tijd
geleden al is vastgesteld en niet
zomaar kan worden veranderd.
Tijdens het werk aan de overgang
kunnen er immers geen treinen
rijden. Als laatste wordt het kruis
punt aangesloten op de ver
nieuwde overgang.
Van Belzen zegt dat aannemer
BAM, die volgens de gemeente het
beste plan heeft ingediend, ook in
december al had kunnen begin
nen met de reconstructie van de
kruising. „Maar dat vonden we een
te groot risico. Als je dan een wat
langere periode met vorst krijgt,
gaat de overlast voor gebruikers en
omwonenden wel lang duren."
Dat er wat overlast komt, staat
vast. Tijden het werk is de noord-
zuidverbinding afgesloten. Via de
Buys Ballotstraat naar de noord
kant van het spoor rijden en an
dersom, is er straks een aantal we
ken niet meer bij. De oost-west-
verbinding blijft volgens Van Bel
zen wel de hele periode intact, al
zal er sprake zijn van wat vertra
ging. „We gaan ook goede omlei
dingsroutes aangeven", zegt hij.
„Het is dan aan de mensen zelf om
te kiezen hoe ze rijden." De ver
nieuwde kruising moet straks niet
alleen een stuk veiliger zijn, ook
de doorstroming dient flink te ver
beteren. Dat gebeurt onder meer
door de aanleg van een extra rij
strook voor het verkeer dat de stad
uitgaat naar Kapelle. De Buys Bal
lotstraat gaat ook op de schop. De
grootste verandering daar is dat
fietsers eerder gescheiden worden
van het autoverkeer.
donderdag 4 januari 2018
Goes gaat in 2018 flink op de schop
brug wordt iets naar het westen
verplaatst, zodat de verlegde
Westhavendijk daarop kan aan
sluiten. Extra rijstroken moeten
de doorstroming op de ringbaan
verbeteren.
Het veruit grootste project begint
in het najaar: de aanleg van een
doorgang onder het spoor en de
daarbij horende herinrichting van
het gebied rond de Van Hertum-
weg. Die klus gaat aanzienlijk lan
ger duren dan de twee andere
genoemde projecten. De onder
doorgang is waarschijnlijk begin
2020 klaar.
De hinder blijft relatief beperkt,
omdat het werkgebied vooral
naast de bestaande wegen ligt.
De Van Hertumweg en de spoor
wegovergang kunnen gewoon
worden gebruikt.
Rob Paardekam
Goes
A Voor veel fietsers is de kruising bij de Patijnweg nu geen pretje
om over te steken, fotojohanvandeheijden
Het gebied bij de ringbrug gaat
in het tweede kwartaal van dit
jaar op de schop, zo laat een
woordvoerster van de gemeente
weten. Het verleggen van de
Westhavendijk springt hier het
meest in het oog. Deze loopt
straks achterlangs het nieuwe
woon- en winkelgebied Wester
schans, dat pal tegen het kanaal
komt te liggen. De kruising bij de
- Kees van Belzen
A Het gebied rond de Van Hertumweg ziet er begin 2020 zo uit. bron gemeente goes
A Impressie van de toekomstige situatie op de kruising Buys Ballotstraat/Patijnweg. bron gemeente goes