Marjan Berk Kans op 'birdstrikes' bij Lelystad tien keer groter M 13 De kanarie is een makkie, maar de konijnen schijten dag en nacht Het verhoogde risico heeft volgens Buurma te maken met de laagvlieg routes van Lelystad Airport. Die gaan over tientallen kilometers op zo'n r.8oo meter, een relatief lage hoogte. „Dat is ook de laag waar veel trekvogels kunnen zitten", zegt Buurma. „Die vliegen in groe pen bij elkaar. Het staat voor mij vast dat de vliegtuigen van Lelystad in botsing zullen komen met deze vogels. Dat is vragen om proble men. Ik denk dat er op de Lelystad routes tot wel tien keer meer bird strikes zullen zijn dan in de buurt van Schiphol, waar de vliegtuigen sneller stijgen naar grotere hoogte." In 2015 vonden er bij Schiphol zo'n 400 geregistreerde vogelaan varingen plaats. Daarbij gaat het vaak om botsingen met vogels vlak boven de startbaan, op lagere snel heid. De risico's daarvan zijn be perkt. Buurma: „Dat is anders op 1.800 meter hoogte. Als je dan door een groep vogels vliegt, belanden ze misschien in beide motoren. Daar zitten veel grotere risico's aan." De Nederlandse Luchtmacht maakt al jaren gebruik van een 'vogeltrekwaarschuwingssysteem'. Zo weten de militairen precies in wel luchtvak er een grote vogel dichtheid is en kunnen zij dat mij- Je moet maar hopen dat de piloot het vliegtuig veilig in het I Jsselmeer landt den. Daardoor is het aantal bird strikes bij defensie de afgelopen twintig jaar met 90 procent ge daald. Buurma noemt het 'onbe grijpelijk' dat er in de burgerlucht vaart geen gebruik wordt gemaakt van dergelijke technieken. „De gro tere risico's op birdstrikes bij de vliegroutes van Lelystad Airport zijn een goede aanleiding dat wél te doen. De kennis en de systemen zijn er, gebruik ze. Anders gaat het straks echt een keer mis en moet je als passagier maar hopen dat de pi loot het vliegtuig veilig in het IJssel- meer laat landen." De Vereniging Nederlandse Ver keersvliegers noemt het pleidooi van Buurma 'logisch'. „Ook wij ver wachten meer vogelaanvaringen op de Lelystad-routes", zegt woord voerder Joost van Doesburg. „En ja, dat brengt risico's met zich mee. Bij ons staat vliegveiligheid op één, maar dat gevoel krijgen we niet al tijd. Op de fundamentele vraag of wij de Lelystad-routes veilig genoeg vinden, heb ik nog geen antwoord. Daarover zijn we in gesprek." Het ministerie van Infrastruc tuur en Waterstaat en Luchtver keersleiding Nederland konden gistermiddag niet reageren. Op de eerste dag van het nieuwe jaar botste ik bijna tegen vriendin Grada, die met haar fiets tegen een winderige regenbui optornde. Haar stuur hing vol plastic tassen, op de bagagedrager stond een kartonnen doos. „Grada!" riep ik, blij haar eens in levenden lijve te ontmoeten, ons contact bestond vooral uit lang durige telefoongesprekken. „Wat ben je aan het doen? Zullen we even koffie drinken?" „Geen tijd", riep ze. Maar ze stopte toch. Ik voerde haar met fiets en al naar de koffieshop op de hoek. Ik hielp haar met de tas sen, druipend zetten we ons aan een tafeltje. „Twee cappuccini!" bestelde ik. „Waar ben jij in gods naam mee bezig?" „Ik ben op weg naar de poes van Sonja, die zeifin haar huis in de Ardennen zit. Dat doe ik twee keer per dag. Ik zit dan ook nog even bij hem, een kwartiertje, anders is hij zo eenzaam... Dan ga ik door naar Karin. Haar zus is weduwe geworden, daar is ze nu voor troost naar toe. Haar twee katten doe ik twee keer per dag. Haar buurvrouw stond op de stoep toen ik aankwam: of ik een week haar konijnen en kanarie wilde verzorgen. De kanarie is een makkie, maar de konijnen! Die schijten dag en nacht. En ze hebben het hooi en het stro ergens in een kelderkast gezet- zes trappen naar beneden. Mijn Bert zei: 'Ik voel me net een stadshoer!' Met het oog op het vuurwerk hebben we het hok tijdelijk in de keuken gezet. Op de gracht woont ook een vriendin, die is drie weken gaan backpacken in India: of wij haar poes Kees willen verzorgen, die moet elke dag een pil voor zijn nieren hebben. Gelukkig ben ik dan meteen op weg naar het ver zorgingshuis, waar mijn oude vriendin woont met een heel oud hondje. Ik zorg voor het voer en dan gaat Bert een halfuur wan delen, dat moet met dat hondje. Het is allemaal passen en me ten met ons eigen werk. Ik was zo doorgedraaid, dat ik gedachteloos met een glas water de plaspil van Kees in plaats van mijn eigen me dicijn naar binnen sloeg... met oog op de oorverdovende klappen vuurwerk die we kon den verwachten, met onze drie neurotische katten, onze twee oude hondjes en Bert in bed. Gelukkig mogen we volgende week alleen het oude hondje uit het verzorgingshuis verzorgen. En de planten van de bovenbuur vrouw geven we tijdens haar vijf maanden afwezigheid water. Ge lukkig staan ze op het dakterras, dat is alleen in de zomermaan den veel werk... We doen het graag, we vinden het nog steeds leuk. Het is af en toe ook een heel gepuzzel om al les in te passen. Maar het voor deel is dat ik overal heen loop met een doel, want zonder doel haat ik wandelen en nu blijf ik meteen goed op gewicht. En al die flessen zure rooie wijn die ze voor ons meebrengen geef ik weg, want we drinken niet." woensdag 3 januari 2018 GO Vliegtuigen van en naar Lelystad Airport kunnen tien keer vaker in botsing komen met zwermen vogels dan vliegtuigen in de om geving van Schiphol. Dat stelt birdstrike-expert Luit Buurma. Paolo Laconi Lelystad —Luit Buurma Op oudejaarsavond lag ik, Sinds gisteren is de filmzaal in het soutterain van Paleis Soestdijk van koningin Juliana en prins Bernhard geopend voor publiek. Maandag namen de eerste bezoekers een kijkje. Tot en met 7 januari krijgen be zoekers een minirondleiding door het niet eerder openge stelde deel van het paleis. De filmzaal werd in 1937 als huwe lijkscadeau geschonken door het Nederlandse volk. Vorige maand kreeg Soestdijk een nieuwe eigenaar, rijksvast goedbedrijf de MeyerBergman Erfgoed Groep. De bioscoop is de eerste in een nieuwe serie ruimtes die worden tentoonge steld. FOTO SASKIA BERDENIS VAN BERLEKOM Brandganzen in de Oostvaardersplassen bij Lelystad, fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 13