Overheid wilde geld zien van landverraders Dader dollemansrit door straten van Oss nog altijd spoorloos 91 11 ia Q ij Nederlandse toerist omgekomen in India 12 hjjg Het vermogen van ingenieur en koopman Arie Rijsdijk uit Hen- drik-Ido-Ambacht was aan het einde van de oorlog bijna een mil joen gulden, schatten de taxateurs van de overheid. Zo had hij ver schillende panden door heel Ne derland. 'Nu het gerucht gaat dat ingenieur A. Rijsdijk in Duitsch- land is gesneuveld', meldden zich wat mensen die graag een van die huizen (voor een prikkie) wilden opkopen, blijkt uit vergeelde brie ven in een vuistdikke dossiermap. Rijsdijk stond net na de oorlog te boek als NSB'er. Hij correspon deerde in de oorlog als 'economisch adviseur' met NSB-kopstuk Rost van Tonningen en schreef in NSB- krant Het Nationale Dagblad. Rijs dijk was getrouwd met een Duitse vrouw, wier vader eigenaar was van enkele Duitse bedrijven. Het paar woonde tijdens de oorlog ook een tijdje in Duitsland. Na de oorlog werd het vermogen van de ingenieur en zijn vrouw in beheer genomen door het Neder landse Beheerinstituut. Daarmee waren ze een van de 180.000 dos siers. Gisteren, op Openbaarheids- dag, maakte het Nationaal Archief die voor iedereen toegankelijk. Landverraders Het zijn dossiers van mensen die aan het einde van de oorlog niet hun eigen geld konden of mochten beheren. In die eerste categorie vallen vele tienduizenden Joodse Nederlanders die niet terugkeerden uit de concentratiekampen. In de tweede categorie zitten Duitse Nederlanders en landverraders. De overheid wilde hen niet alleen via de rechter aanpakken, maar ook in de portemonnee treffen. „Nederland was op zoek naar geld. De geallieerden onderhandel den over herstelbetalingen die Duitsland moest doen, maar Ne derland kreeg minder dan het wilde. Dit was een manier om daar iets aan te doen", zegt Marieke Oprei, promovenda aan de VU in Amsterdam. Zij doet onderzoek naar de 'onteigening' van Duitsers in Nederland en had al eerder toe gang tot de dossiers. „Alle Duitsers hier zijn na de oor log tot vijand bestempeld, ook al woonden ze al ver vóór de oorlog in Nederland. Hun bezittingen wer den ingenomen. Het was aan hen zelf om te bewijzen dat ze zich tij dens de oorlog als 'goede Nederlan der' hadden gedragen: naar Radio Oranje hadden geluisterd of men sen hadden helpen onderduiken." Als ze hun eigen 'ontvijanding', zoals de term luidde, na verloop van jaren konden bewijzen, kregen ze hun bezittingen terug. Als die in de tussentijd niet al waren verkocht door de overheid. „Mijn haren ston den soms overeind bij het lezen van de dossiers. Ik heb met familieleden gesproken die zeggen dat hun ou ders nooit alles hebben teruggekre gen." In totaal, stelt Oprei, nam de Nederlandse overheid 750 miljoen gulden in beslag van Duitse Neder landers. Dat zou nu enkele miljar den euro's zijn. Interneringskamp Nederlandse landverraders leken er soms beter af te komen 'omdat ze nu eenmaal Nederlander waren'. NSB'er Rijsdijk duikt ook weer op, blijkt uit zijn dossier. Hij is niet dood, maar zit in interneringskamp Vught. De NSB-ingenieur wordt uiteindelijk veroordeeld tot één jaar en negen maanden cel, waarvan een deel voorwaardelijk als hij erin slaagt zich te gedragen 'als een goede Nederlander'. Terwijl de schattingen van zijn vermogen naar beneden werden bijgesteld, correspondeerde Rijs dijk zelf ook met het Beheerinsti tuut. Als postadres gebruikte hij, wonderlijk genoeg, een villa in de buurt van Utrecht. In 1950 kreeg hij het beheer over zijn eigen geld weer terug. Hoeveel Rijsdijk uiteindelijk aan de Nederlandse staat heeft moeten betalen, wordt uit het dos sier niet duidelijk. De meeste buren zijn alweer naar binnen, als Rosan Schoenmakers en haar vrienden hun laatste vuur werk aansteken. Een sierpakket van 250 euro belooft het knallende slot stuk te worden van een mooie oud- jaarsavond. Haarvriend zoekt mid den op de Looveltlaan naar de lont als er plotseling een grijze bestel auto verschijnt die de Ossenaar met hoge snelheid nadert. Vanaf de stoep roepen de vrienden naar de bestuurder, maar die mindert geen vaart. Rosans vriend kan de auto maar nét ontwijken. Het moment ging te snel voorbij om een kenteken te kunnen ont houden. Rosan weet alleen nog dat het een grijze bestelauto was. „Ik dacht meteen: die rijdt straks nog iemand omver. Dus toen we later lazen dat er een aanrijding was ge weest op de Berghemseweg, wisten we meteen dat het die bestuurder was. En ja, het lijkt dezelfde." Uit gesprekken met diverse betrok kenen ontstaat het beeld van een dollemansrit door de straten van Oss. Die begint kort na midder nacht met de bijna-aanrijding aan de Looveltlaan, waarna de grijze auto richting het centrum rijdt. Twee kilometer verderop botst de Kijk, datje een ongeluk veroorzaakt, dat kan gebeuren. Maar datje weigert te stoppen om te helpen? Dat kan er bij mij echt niet in bestuurder op een andere auto. En kele honderden meters verder rijdt de wegpiraat een 28-jarige vrouw omver. Ze wordt voor de ogen van haar kinderen meegesleurd. De bestuurder rijdt daarna door en is nog altijd voortvluchtig. In een bericht op sociale media richt de politie zich rechtstreeks tot hem of haar: 'Blijf niet met deze weten schap lopen. Meld je bij ons en ver tel je verhaal.' De politie neemt de zaak hoog op en spreekt van een 'heftige aanrijding'. De zoektocht naar de dader is in volle gang. Gis teren aan het eind van de middag zei de politie zes tips over de zaak te hebben ontvangen. De bestuurder is echter nog niet getraceerd. Het mag een wonder heten dat bij de dollemansrit maar één ge wonde is gevallen. Dit slachtoffer maakt het naar omstandigheden goed. „Ze heeft een zware hersen schudding en veel schaafwonden, maar vermoedelijk houdt ze er geen blijvend letsel aan over", zegt haar vader Antoine van den Bergh. „Ze heeft veel pijn, maar ze komt er weer bovenop. Dat had zomaar an ders kunnen zijn." Bewakingsbeelden Om de dader zo snel mogelijk te vinden, heeft Van den Bergh bewa kingsbeelden van de aanrijding met de politie gedeeld. Ook plaatste hij een kort filmpje van de bewuste auto op Facebook. Daar is het mo ment van het ongeluk uitgeknipt. Onder dat bericht spreken honder den mensen hun verontwaardiging uit over de doorrijder. Dat die zich nog altijd niet heeft gemeld, noemt Van den Bergh idioot. „Kijk, dat je een ongeluk veroorzaakt, dat kan gebeuren. Maar dat je vervolgens weigert te stoppen om te helpen? Dat kan er bij mij echt niet in." NEW DELHI De Nederlandse toerist Erik Suidman (53) is in India verongelukt toen hij van een rijdende trein probeerde te springen. Zijn Schotse vriend en metgezel Fabian Galaman zag het dramatische ongeluk voor zijn ogen gebeuren. Het tweetal ontdekte in Sawai Madhopur, in de deelstaat Ra- jasthan, dat hun trein niet op weg was naar de Indiase hoofd stad New Delhi, maar naar Agra. Daarop besloten ze van de rij dende trein te springen. Galaman kwam goed terecht, maar zijn partner bleef ergens aan haken en kwam daardoor ongelukkig terecht. Hij liep ern stig hersenletsel op, dat hij niet overleefde. Erik Suidman werd geboren in Mijdrecht en woonde in Utrecht, waar hij ruim twintig jaar actief was als kunstschilder. Bij galerie Kunstliefde reageer den medewerkers geschokt. Toen zij het nieuws hoorden, waren vrijwilligers net bezig de eindej aarstentoonstelling af te breken, die mede door Suidman was ingericht. „De verslagen heid is enorm groot", aldus di recteur Marion Wagenvoort. woensdag 3 januari 2018 GO Het Nationaal Archief maakte gisteren 180.000 dossiers open baar van mensen wier vermogen na de Tweede Wereldoorlog werd beheerd door de overheid. Onder hen vermoorde Joden, maar ook NSB'ers en 'vijandige' Duitsers. Cyril Rosman Den Haag Amsterdammers praten met Duitse militairen die de stad zijn binnengereden op 15 mei 1945. fotoanp De automobilist die in de nieuw jaarsnacht een vrouw uit Oss omverreed, veroorzaakte op nog zeker twee andere plekken in de stad levensgevaarlijke situaties. Naar de dader wordt nog altijd gezocht. Roy van der Lee Sebastiaan Quekel Oss Antoine van den Bergh, vader slachtoffer sin mm ams Erik Suidman bij een expositie in 2015. fotomarnixschmidt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2018 | | pagina 12