8 Veertien leden Zeeuwse Kunstkring houden wintertentoonstelling De Zeeuwse Kunstkring (ZKK) bestaat al sinds 1953. De jaarlijkse wintertentoonstelling in de Vleeshal is dus traditie. Wat betekent die voor onze tijd? De ZKK is opgericht om in een provincie die nauwelijks expo sitiemogelijkheden kende kunstenaars een platform te geven. De meeste in die tijd toonaangevende kun stenaars waren er lid van. Er zijn inmiddels in Zeeland tientallen plekken waar je als kunstenaar te recht kunt. Maar er is slechts één galerie die kunst uit Zeeland ook buiten de provincie vertegen woordigt. Het artistieke klimaat heeft zich sinds de jaren 50 verbreed. Na de doorbraak van de moderne kunst zijn eigentijdse vormen tot bloei gekomen. De SBKM-tentoonstel- lingen in de Vleeshal zijn daarvan de meest geavanceerde exponent. De afstand tussen wat internatio naal opererende kunstenaars daar tonen en de huidige tentoonstel ling van de Kunstkring is groot. Dat heeft vooral te maken met thematiek en ambitie. De voor hoede onderzoekt fundamentele maatschappelijke en artistieke problemen. De uitdrukkingsvorm is vaak multimediaal. En zeker in de Vleeshal wordt de relatie met de ruimte zelf vaak benadrukt. Veel andere kunstenaars richten zich op een beperkter gebied. En drukken zich uit in de taal die voortbouwt op de ontwikkelingen uit de eerste helft van de twintig ste eeuw. Dat zie je ook bij een flink deel van de exposanten op deze wintertentoonstelling van de Kunstkring. Van de ruim twintig leden van de Kunstkring expose ren er veertien. Het werk is meestal van bescheiden formaat. Er is schilder- en tekenkunst, gra fiek, fotografie, keramiek en sculp tuur. Figuratie en abstractie zijn beide vertegenwoordigd. Verhalen De kunstenaars vertellen kleine verhalen. De verfijnde tekeningen van Ernest Joachim bijvoorbeeld gaan over groei. De golven van klei die Anneke Coppoolse op glazen doosjes neerlegt brengen subtiel de noodzaak in beeld om het wa ter te beheersen. Saskia Eggink speelt in kleine etsjes heel mooi met de tegenstelling tussen door mensen gemaakte vormen en de natuur zelf. En nu ik het toch over spelen heb: Paula Termeer maakt prenten en assemblages waarin ze de mogelijkheden van vorm en kleur fantasierijk uitbuit. Haar werk is een etalage van de vrijheid om conventies te doorbreken. Datzelfde thema komt heel anders in het werk van Cobi Boone naar voren. In zes met elkaar verbonden vazen van steen verbeeldt zij juist de beperkte marges van de vrij heid. Die pas echt de ruimte krijgt in haar kleurige vogel van kippen gaas en geverfd papier. Terugkijkend op mijn bezoek ontdek ik dat (on)vrijheid vaker een thema is. Een nieuw werk van De exposanten verstaan het vak om iets te vertellen over wat hen beweegt Johan Klein is letterlijk benau wend. Hij fotografeerde een hoofd met een plastic zak er over. Door de bewerking krijgt het beeld een intense vervreemding. Ook de aangetaste boten van Jan Kettelerij raken aan het thema, maar nu spe cifiek gericht op vluchtelingen. Zijn uit gestapelde blokken kalk steen opgebouwde toren verbeeldt treffend de grenzen die wij trek ken om ons eigen gebied af te ba kenen. Daaraan raken ook de ge heimzinnige torens van Goos Ver woest. Dat heeft dan weer te ma ken met identiteit, een thema dat Glenn Priester in zijn prachtige schildjes van moerbeiblad inven tief verbeeldt. En Renée Mink be nadrukt in haar expressieve teke ningen en haar tas van steen de zelfbewuste identiteit van jonge vrouwen. Als contrast vertelt Eve lien Verhulst in haar foto 'Ed mund' juist het gebroken zelfbeeld aan de orde. Een tentoonstelling van veer tien kunstenaars biedt mogelijk heden om te vergelijken. Zo is het boeiend om de manier waarop Miems van Citters haar stilleven met aardappelen schildert te ver gelijken met de opbouw en het handschrift van Leen van Duiven- dijk in zijn landschappen. In het geheel neemt Michiel Hermsen een heel eigen plaats in. Zijn geo metrische schilderijen bouwen voort op de Op Art, maar hij geeft er een persoonlijke draai aan. Wie de tijd neemt om zijn ogen de kost te geven kan dus heel wat ontdekken op deze winterexpo van de Kunst kring. De expo santen verstaan het vak om iets te vertellen over wat hen beweegt. Dat gaat verder dan de oppervlakte en is alleen daarom al de moeite waard. Toch is het belangrijk om te kijken hoe de aansluiting met de jongere generatie vorm kan krij gen. Ik zie bijvoorbeeld bij de 'Zeeuwse Lichting' talent dat zich heel anders met vergelijkbare the ma's bezighoudt. Een ontmoeting zou een extra dimensie geven aan een tentoonstelling als deze. zaterdag 30 december 2017 van diversiteit Werk van Cobi Boone (voorgrond), Glenn Priester (midden achter) en Evelien Verhulst (rechts) in de Vleeshal. Nico Out Tot en met 7 januari 2018. Winterexpo Zeeuwse Kunstkring. Vleeshal, Markt 1, Mid delburg. Dage lijks 12.00 - 17.00 uur. Werk van Jan Kettelerij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44