DROGIST! R IK BEN OP ZOEK NAAR: E 21 Ik heb moeite met dat Nederlandse vingertje miMETKORTlHEl beleven. IMPERIUM door de snelle opmars van prijs vechters als Primark en Ac tion. Die heeft ook Zeeman ge raakt, zegt Karis. „Action breidt zo snel uit, met kapitaal van de inves teringsmaatschappij die erachter zit, dat ik weieens heb gedacht: kunnen we daar wel tegenop? Worden we niet opgevreten?" „Radicaal gesneden in het assorti ment. Zeeman was te veel van al les en nog wat geworden. Daar mee kun je niet opboksen tegen dit soort concurrenten. Zo verko pen we geen spullen meer waar een stekker aan zit. We focussen ons nu op vier groepen: onder- en nachtkleding, beenbekleding, huishoudtextiel en baby- kin dermode." „Klopt, als in de buurt van onze winkels een Primark opent, raakt ons dat direct. Maar na een aantal maanden zien we de klanten toch weer terugkomen voor onze ver rassend hoge kwaliteit." „Ik ga niet zeggen dat ze troep hebben. Maar wij zijn niet voor niets de grootste verkoper van da mes- en herenslips. Niet iedereen zal toegeven dat hij of zij een Zee man-onderbroek draagt, maar wij verkopen meer ondergoed dan HEMA." Zeeman wist z'n wat sjofele imago in de afgelopen jaren op te poetsen met opvallende acties. Zo trok het veel aandacht met knalgele boxershorts die mannen (net als de dure van Björn Borg) boven hun broek uit lieten piepen, een trouwjurk voor 29,99 euro en een catwalkshow op de Amsterdam Fashion Week voor de lancering van zogenaamd een nieuw mode merk - dat Zeeman bleek te zijn. Ook de reclamecampagnes, met gewone mensen, vielen op. In de etalage van het hoofdkantoor hangt een levensgrote poster met klanten die poseren in uiteenlo pende maten ondergoed. Karis: „Alles met de boodschap: goede kleding hoeft niet duur te zijn. Als je het maar simpel houdt. Neem de trouwjurk, die ging de hele wereld over. De rok was zelf op maat te knippen, de top van stretch. Dan heb je minder maten nodig." „Klopt, en dat praat ik ook niet goed. Bij zo'n ramp als Rana Plaza staan bij mij ook de tranen in de ogen. Daarom hebben wij perma nent mensen over de vloer bij onze vaste leveranciers. Niet om ze te controleren, met dat Neder landse vingertje, maar om samen aan verbeteringen te werken. Wij hebben geen winst bij verliezers daar." Dat credo heeft Karis geleerd van Jan Zeeman, vertelt hij. De op richter van de winkelketen trekt officieel al lang niet meer aan de touwtjes (in 1999 stopte hij als di recteur en in 2014 als commissa ris), maar luncht wel maandelijks met de directeur. „Jan heeft me in geprent om de relatie op lange ter mijn nooit uit het oog te verliezen. In het Verre Oosten draait alles om vertrouwen. Als je dat niet be schaamt, kiezen leveranciers in moeilijke tijden ook voor jou. Met betalen zijn wij bijvoorbeeld het braafste jongetje van de klas. We betalen zodra de containers aan boord gaan. Heel fijn voor leveran ciers, want veel bedrijven betalen pas na maanden. Ik heb weieens overwogen om dat te veranderen, maar ben blij dat ik dat niet ge daan heb. Daardoor komen leve ranciers ons bijvoorbeeld eerder tegemoet met een lagere prijs." Zeeman en Karis waren het ook regelmatig oneens. Karis besloot tijdens de crisis extra geld uit te trekken om de winkels te moder niseren. De eigenaar vond dat niet nodig. Karis deed het toch. Drie kwart van de filialen is inmiddels verbouwd, honderd stuks tot XL- winkels. Dat kostte tientallen mil joenen. „Die ruimte kreeg ik. Jan wil geen bedrijfsleider aan het roer, maar een ondernemer. Dat is hij zelf ook." De investeringen hebben vol gens Karis hun vruchten afgewor pen. „Vorig jaar zagen we al een goed herstel, dit jaar leek alles op z'n plek te vallen. 2017 was een booming goed jaar." V O 10 T/M 14 JAN 2018 KOOP HIER üEKMRTflE vakantiebeurs.nl Kom voorbeleven. ONTDEKKEN. DOEN. U zaterdag 30 december 2017 GO A Wie kent hem niet: het matroosje van Zeeman? FOTO'S MARTIN SHARROTT Zeeman heeft 1.285 winkels in zeven lan den: Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje. Daar komen jaarlijks 70 miljoen klanten over de vloer. Zeeman heeft meer dan 7.000 medewer kers in dienst, 90 pro cent is vrouw. De aandelen in het bedrijf zijn voor 100 procent in handen van de familie Zeeman. Het hoofdkantoor staat in Alphen aan den Rijn, waar Jan Zeeman 50 jaar geleden zijn eerste textielsuper opende. 'Zeeman verkoopt meer ondergoed dan de HEMA' Wat heeft u toen gedaan? Action verkoopt niet zoveel kle ding, Primark wel... De directeur van Primark zegt ook dat hij kwaliteit verkoopt. In het verre oosten kun je zo'n trouwjurk voor een prikkie laten maken. Maar dat betekent nog niet dat het op een goede ma nier gebeurt, onder acceptabele arbeidsomstandigheden. „Dat beeld is onterecht. Ik heb moeite met dat Nederlandse vin gertje. Heel veel dingen gaan daar hartstikke goed, daar kunnen wij nog van leren." Je maakt hier anders niet snel mee dat meer dan duizend men sen omkomen doordat een be drijfspand instort of dat perso neel bij brand als ratten in de val zit #vakantievoorpret JAARBEURS UTRECHT O Bruikbare tips van locals voor mijn stedentrips De beste deal voor mijn volgende strandvakantie O Grenzeloze ideeën voor mijn verre reis O Een voorproefje van mijn actieve vakantie Jaarbeurs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21