Paul de Leeuw Twitteroma's storten zich op sociale media Mas? H 19 €289 Ik pas niet in het karretje, terwijl ik hier toch tot de slanksten behoor Drie smaken van Italië Hoe is het zo geko men? Van attractie parkvrees tot zit tend in een karretje van The Mummy in de Universal Studio's in Holly wood. Ik had me 's ochtends bij mijn gezin al ingedekt. Dat ik ooit, als kind, twaalf minuten had vastgezeten in een onbedui dend reuzenrad in Krimpen aan den IJssel. En dat kermisattracties sindsdien bij mij een soort pa niek veroorzaken. „Maar ik zal me niet laten kennen", beloof ik plechtig. We hebben een speciale gids die ons door het Amerikaanse themapark loodst. Hij heet Paris en is geboren in Londen. Zo'n ac teur die ooit zijn geluk wilde be proeven in Los Angeles en nu al zeven jaar toeristen begeleidt. Inmiddels loopt hij niet meer door het park, maar slentert hij. Wij, als makke schapen erachter aan. Paris praat over 'ons' als hij het heeft over Universal. Hij was ooit caddie van een heel belang rijke producer, op de duurste golfbaan van de wereld. Hij wilde de naam van de producer niet noemen, dus dat moet Harvey Weinstein zijn geweest. Weer is Paris een droom afgepakt. aanwijsstokje in de lucht. Mijn gezin wil naar de attracties. Ik niet. We stappen eerst in een bus voor een exclusieve studiotour. Dat exclusieve blijkt tegen te val len als ik zo'n twintig bussen tel die over het studioterrein achter elkaar aan rijden Na de bustour komen dan toch de attracties. Paris vindt The Mummy het hoogtepunt. Die be waren we daarom voor het laatst. Je gaat er met too kilometer per uur in het donker vooruit, en met diezelfde noodvaart ook een stukje achteruit. Opeens verlang ik naar de Indische waterlelies in de Efteling, waar alleen een boze bosheks de boel opnaait. Bij de eerste attractie, een kleine achtbaan door Harry Pot ter-land, pas ik niet in het karre tje. Terwijl ik toch echt een van de slanksten ben die hier rond loopt. Mijn knieën geven niet ge noeg mee, dus twee assistentes duwen en trekken totdat de stang stevig vastzit. De buik is gekneld en de knieën zitten op slot. Ik hap naar adem, terwijl mijn zoon fluistert: „Op zo'n moment schaam ik me zo dat je m'n vader bent." Tijd om deze vrolijkheid te in casseren, is er niet, want we vlie gen met een teringvaart weg. als we uitstappen kondigt Paris de volgende attractie al aan. Om dat hij slentert, is er gelukkig wat tijd om op adem te komen. We ontdekken The Transformers, die ons van flatgebouwen laten pleu ren, en we worden kletsnat bij een rit door Jurassic Park. Ik heb de smaak te pakken en gil, lach en roep aan het eind: „Nog een keer!" Ik meen er geen ene fuck van. Als ik in het karretje van The Mummy stap en wacht tot mijn zonen dat ook doen, zeggen ze dat ze niet meegaan. „Heb je de film gezien? Zo eng!" Dus zit ik samen met mijn man in een karretje te wachten op wat er komt. Daar ben je dan 55 voor geworden. T Het zijn vooral de 65- tot 75-jarigen die in vijfjaar tijd massaal de sociale media hebben ontdekt. Gebruikten in 2012 slechts 24 procent van hen sociale media, dit jaar is dat al 64 procent. Dat blijkt uit een analyse van het Centraal Bureau voor de Statistiek naar de online activitei ten van Nederlanders. Onder het socialemediagebruik wordt ook WhatsApp geschaard, dat steeds meer ouderen onder de knie krijgen. Als het puur gaat om hun bezoek aan online netwerken als Facebook en Instagram ligt het percentage gebruikers lager: onder de 65- tot 75-jarigen is dat 34 pro cent. De 68-jarige Marian Voesenek uit Rotterdam liet haar mobieltje links liggen tot vorig jaar de politie een inval deed bij de buren. De flatwo ning, die al tijden leegstond, werd 's nachts gebruikt door een drugs dealer. Voesenek, die het naadje van de kous wilde weten over al die ki lo's drugs bij de buren, hoorde de wijkagent uit. „Die zei: u moet op Twitter gaan. Dan kunt u alle TWs* èM nieuwtjes bijhouden uit de wijk. En hij heeft het meteen op mijn mobieltje gezet." Sindsdien is ze verslaafd. Niet aan de drugs van de buren uiteraard, maar aan de tweets. Elke dag wan delt '@Mariano70249' een rondje door de stad en post ze foto's van haar geliefde Rotterdam, inmiddels al ruim 55.000. „Ik krijg zulke leuke reacties, zoals 'door u krijg ik zin om eens naar Rotterdam te komen' of'u verbreedt mijn horizon'. On der haar 1.920 volgers zit ook de be kende stylist Fred van Leer. Voesenek heeft ook al een paar ontmoetingen met wildvreemden gehad via Twitter. „We zijn met een groepje wezen koffiedrinken. Erg leuk om een gezicht te zien bij mijn twittercontacten." Dat gaat de 78-jarige Diny van de Mheen uit Renkum een stap te ver. Zij houdt het voorlopig bij een we kelijks Facetime-gesprek met haar zoon in Tanzania. Facebook en WhatsApp heeft ze ook, maar puur voor de foto's en berichtjes van de kleinkinderen. „Of ik snel ben in appen?" Ze lacht. „Dat hangt af van het aantal foutjes dat ik eruit moet halen." Smileys gebruikt ze zelden, want 'ze hebben allemaal een andere be tekenis'. Maar Van de Mheen is een snelle leerling. „Ik laat me alles uit leggen door mijn kleinkinderen. Komend jaar ga ik aan de spraakbe- richtjes beginnen." Uit de CBS-analyse blijkt dat steeds meer ouderen ook buiten shuis online gaan: 61 procent van de 65- tot 75-jarigen internetgebrui kers en 33 procent van de 75-plus- sers deed dat in 2017. Vijfjaar gele den was dat nog respectievelijk 16 en 4 procent. Marian Voesenek, die in Rotter dam liefkozend 'twitteroma' wordt genoemd, heeft via sociale media een oude buurjongen opgespoord, die in Noorwegen woont. En elke dag kijkt ze op Instagram, bij de fo to's van haar kleinkinderen. Laatst zag ze een kiekje van haar overle den man voorbijkomen. Haar 11- jarige kleindochter had geschreven 'lieve opa, ik mis je zo'. „Dat was zó ontroerend." Exclusieve Lezersreis Vanaf 10- of 13-daagse rondreis Gardameer, Toscane, Dolomieten pharosreizen Boek nu deze reis op reiskatern.nl/pzc Q reiskatern.nl zaterdag 30 december 2017 PC The Mummy Paris houdt een zilverkleurig Het duurt nog geen minuut en Ouderen die tot een paar jaar geleden niet eens wisten wat een facebookduimpje was, ver overen nu in hoog tempo de so ciale media. Zoals twitteroma '@Marian070249', die in een jaar tijd 55.000 tweets verstuurde. Hanneke van Houwelingen Rotterdam f fT J @Marian070249 post foto's van Rotterdam, fotomarcodeswart Vertrek: 1 april t/m 16 oktober 2018 drie van de mooiste regio's van Italië in één reis dagelijks driegangendiner inbegrepen inclusief twee proeverijen Wat een variatie in één rondreis! Je ontdekt drie prachtige maar heel verschillende regio's in Italië: het Gardameer, Toscane en de Dolomieten van Zuid-Tirol. Je begint bij een van de mooiste stukjes van het Gardameer: natuurgebied Alto ParcoBresciano. Dan verhuisje naar de Val d'Orcia in Zuid-Toscane: landschappelijk het mooiste stukje Toscane. In dit betove rende heuvelland tussen de middel eeuwse wijnstadjes Pienza en Montepul- ciano werden beroemde films opge nomen, zoals 'The English Patiënt'. Ga je ook een dagje naar Siena? Tot slot verblijf je in de bergen van Zuid-Tirol, een stukje Italië met Oostenrijkse tradities. Hier maak je fantastische wandelingen en autoritjes. En je proeft waarom de streekwijnen tot de best gewaardeerde van Italië behoren! Je verblijf Alle hotels hebben prachtig uitzicht! Eerst (10-d) Albergo Deva, op 5 minuten rijden van het Gardameer en Riva del Garda. Vanuit het restaurant en het zwembadterras kijkje uit op het meer. Dan hotel Miralaghi in Toscane, waar je uit kijkt op het betoverende landschap van Zuid-Toscane. Tot slot logeer je in Hotel Jörgenwirt in Zuid-Tirol. Hier kijk je uit op de omringende bergwereld. Inbegrepen 9x overnachting (Albergo Deva; Gardameer, Hotel Miralaghi; Toscane en Hotel Jörgenwirt; Zuid Tirol) dagelijks ontbijtbuffet dagelijks driegangendiner lx proeverij lokale producten bij l'Ortofrutta Figli Duchi lx wijnproeverij Eisacktaler Kellerei/ Cantina Valle Isarco in Klausen/Chiusi Data lOd 13d 01/04-16/04 €289 €389 17/04-18/06 €339 €449 19/06-07/07 €389 €519 08/07-25/08 €449 €589 26/08-29/09 €389 €519 30/09-16/10 €289 €389 *Zie voorwaarden op www.pharosreizen.nl/ autovakantie/bioscoopkaartjes. Prijzen zijn per rondreis p.p. Niet inbegrepen: reser- veringskosten 20,-), Calamiteitenfonds 2,50) en toeristenbelasting (ca 2,- p.p.p.nt, ter plaatse). IAë UTOVAKANTIES Meer informatie: Ga voor Drie smaken van Italië naar onze website reiskatern.nl/pzc/prl761 of bel met Pharos Reizen van ANWB: 023 - 55 42 870 (lokaal tarief) met zoekcode 22300.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19