VERDWENEN MERKEN IN 2017 ALBUM DE GROOTSTE TV-HITS VAN HET JAAR* iCentre 1. AC Restaurants Deze (weg)restaurants werden door Albert Heijn begin jaren 60 als Albert's Corner uit de grond gestampt. Later werd de naam afgekort tot AC en kwam de keten in handen van de Italiaanse Autogrill-groep. Begin dit jaar kwam het bedrijf weer in Nederlandse handen. Supermarktketen Jumbo werd de nieuwe eigenaar en koos ervoor de keten om te bouwen tot La Place-restaurants. pl pm 2. iCenter 3- - De concurrentie uitschakelen is een be proefde economische strategie. iCentre kan erover meepraten. Amac, de grootste win kelketen voor Apple-producten in Neder land, nam dit voorjaar zijn aartsrivaal over. De overname van de 24 winkels van iCentre betekende een verdubbeling van het aantal winkels. Tot de overname had Amac voornamelijk winkels in midden- en zuid-Nederland, nu is de keten ook aanwezig in de winkelstraten in noord- Nederland. 3. Stender Het alcoholarme bier Stender van Grolsch kwam ongeveer gelijktijdig met Heinekens Buckler op de markt. Begin jaren 90 durf den bierbrouwers nog niet hun merknaam te gebruiken voor alcoholvrije varianten. We kennen het verhaal van Youp van 't Hek, die Buckler door het slijk haalde. Stender sneuvelde zelfs zonder cabaretier, maar kwam enkele jaren geleden weer even terug op de markt. Tijden veranderen, door de Radler-hype schamen Nederlandse bierbrouwers zich niet meer voor hun alcohol vrije bieren. Heineken bracht alcoholvrij bier terug met Heineken 0.0 en Grolsch haalde Stender weer van de markt om plaats te maken voor Grolsch 0,0%. 4. De Kamasutrabeurs Na 17 jaar was de koek voor de Kamasutra beurs op. Dit najaar werd het erotische eve nement voor de laatste keer gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Internet was de voornaamste oorzaak dat erotiekminnend Nederland en fetisjisten deze beurs links lieten liggen. 5. Euroland De discounter startte als Knaakland, maar veranderde zijn naam in Euroland toen de guldens en rijksdaalders voor euro's werden omgewisseld. Toch gingen er te - weinig euro's naar Euroland en ging de winkelketen begin dit jaar failliet. magazine 43 KamaSutrA 1. KENDRICK LAMAR - Damn 2. LORDE - Melodrama 3. U2 - Songs of Experience 4. KESHA - Rainbow 5. LCD SOUNDSYSTEM American Dream BRON: DE AMERIKAANSE MOEDER ALLER MUZIEKBLADEN 'ROLLING STONE'. IN NEDERLAND RIEPEN DE VER ZAMELDE POPJOURNALISTEN OVERI GENS LCD SOUNDSYTEMS 'AMERICAN DREAM'UITTOT ALBUM VAN HET JAAR BRON: RICHARD OTTO VAN HET WEBSITE EN HET BOEK 'VERDWENEN MERKEN' 1. BOER ZOEKT VROUW INTERNATIONAAL (5 mrt) - 5.373.000 kijkers De knappe tilapiakweker Mare, de onhandige Olke, de bleue Herman, de boeren in het buitenland die meededen aan Boer zoekt Vrouw Internationaal hielden andermaal het hele land bezig. Yvon Jaspers heeft nog altijd goud in handen. 2. FINALE EUROVISIE SONGFESTIVAL (13 mei) - 4.081.000 kijkers Het blijft het ultieme familieavondje, op Sinterklaas na dan. Niet dat de muziek zo denderend is, maar het blijft verslavend; met bier, wijn en snacks de hele zaterdagavond com mentaar leveren op valse noten, afzichtelijke jurken en gelikte presentatoren. En je dan als toetje collectief heerlijk ergeren aan de puntendeling. Vriendjespolitiek! Dat voor Nederland OG3NE de finale haalde, hielp natuurlijk ook mee. 3. HEEL HOLLAND BAKT (22 okt) - 3.719.000 kijkers Omroep MAX voelt goed aan wat scoort. En niet alleen bij een oud publiek. Ook dit is een gezins programma, dat op zondagavond bovendien naadloos aansluit op Studio Sport en het Journaal. Dat baktalent Hans - een student die bij zijn oma inwoont - de finale won, is vrijwel niemand ontgaan. 4. WIE IS DE MOL? (7 jan) - 3.589.000 kijkers Een programma als een thriller. Het is een bewezen succesvol concept. Wie is de schurk? De Vlaamse ac teur Thomas Cammaert dus. Hij had het goed verborgen gehouden voor de kijkers, die via de bijbehorende app wekelijks konden meespelen. Net als bij BzV en HHB is de afkor ting WidM al voldoende om te weten waarover het gaat. Een sterk merk. 5. WILLEM-ALEXANDER 50 JAAR (26 apr) - 3.508.000 kijkers Een zeer openhartig gesprek van de koning met Wilfried de Jong werd niet alleen goed bekeken, maar ook goed gewaardeerd. Thuis, in villa Eikenhorst in Wassenaar, gaf de koning ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag ontspannen en met humor commentaar op zijn leven. Het deed zijn imago goed. Wat hielp om kijkers te trekken: het gesprek werd gelijktijdig op RTL 4 en NPO 1 uitgezonden. -Alexander van Eenennaam Sportuitzendingen zijn niet meegerekend in dit overzicht EurolanI WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 107