KIEK RODE HERFST Vuurwerk 10 ZE Monnikenwerk oen het jaar 2000 aanbrak, kon je via de media 24 uur lang vuurwerkshow na vuurwerkshow bekijken. We leefden mee van tijdzone naar tijdzone tot het nieuwe millen nium overal ter wereld was aange broken. Dachten we. De jaarwisseling is echter niets meer of minder dan een bedenk sel, evenals de jaartelling. Volgens de islamitische kalender of de joodse is het binnenkort echt geen 2018, maar 1439 of 5778. Het is maar welk religieus ijkpunt je voor waar aanneemt. Als het om de ka lender gaat lijkt de christelijke cul tuur wereldwijd echter dominant te zijn. Soms heb je zo'n jaar waar je graag een punt achter zet. Ik denk dat een jaarwisseling daarbij kan helpen. De één leeft heel succesvol bij de dag, de ander sluit liever een periode af. Je kunt in je hoofd pro beren iets af te sluiten. Je kunt je voornemen dingen anders te gaan doen. En wanneer je weinig aan problemen kunt veranderen, kun je nog proberen anders tegen die problemen aan te gaan kijken. In de nieuwjaarsnacht kun je ook symbolisch een punt achter narigheid zetten: door te gaan knallen. Als vuurwerk (boze) geesten verjaagt, is het afsteken ervan dan een religieus ritueel? Bij religie gaat het tenslotte over het geloof in goden, geesten, machten en krachten. Wereldwijd proberen mensen met vuurwerk het kwaad te verjagen en in duizend kleuren hoop af te tekenen tegen een don kere hemel. Prachtig toch? De uitvinding van vuurwerk wordt toegeschreven aan Chine zen en ook de bakermat van vuur werkshows ligt in China en is oud. Tijdens de Tangdynastie (tussen 618 en 907) is er voor het eerst sprake van georganiseerde vuur werkevenementen, die de keizer vanuit zijn paleis kon bekijken. De koppeling tussen vuurwerk en de wereld van geesten, machten en krachten is ook hier gelegd. Wat dat religieuze betreft vraag ik me af of wij hier in Zeeland Chinees zijn met de Chinezen als we vuurwerk afsteken. Het denken over vuurwerk en religie brengt me echter ook op andere gedachten. Allereerst prijs ik me gelukkig te wonen in een land dat godsdienstvrijheid hoog in het vaandel heeft staan. Ieder een mag op godsdienstig terrein zijn gang gaan, rituelen van elkaar lenen of desnoods vermengen, zo lang we ons daarbij aan de wetge ving houden die in Nederland van toepassing is. Vuurwerk afsteken mag dan ook, maar vanuit het oog punt van veiligheid alleen bij de jaarwisseling. Maar, hoe ver mag de regulering gaan? Mag de over heid zich (religieuze) rituelen toe eigenen? Wat weet de overheid van de betekenissen die indivi duen geven aan tradities bij de jaarwisseling? Stel dat een gemeente een vuur werkevenement organiseert en het individueel afsteken van vuur werk verbiedt, heeft die gemeente zich dan ingelaten met boed dhisme, confucianisme en tao ïsme: de stromingen die Chinezen - en ons blijkbaar ook - helpen het geluk te bevorderen? En zeg eens, hoe zit het dan met de breed en veelvuldig geprezen scheiding tussen kerk en staat? vrijdag 29 december 2017 BE- foto Ruben Oreel Mortieren, fluitcakes, 500 grammers, fonteinen, space warriors vuurpijlen. Welkom 2018, onze hemel zal oplichten. Bij dageraad staan de veegwagens paraat. Het is alsof de herfst zich opnieuw heeft gemeld. Een rode herfst, deze keer. Jose Baars T José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 71