titel het enige dat telt 13 kftISfr VI J Lott Jiirvii Op 1 januari 2018 is Piet de Vos (59) precies 25 jaar buschauffeur van een grote wielerploeg. Hij heeft de wielrennerij zien veranderen, van héél dichtbij. i» Piet de Vos (59) heeft flink wat verschillende ploeg- namen op zijn bus gehad, de laatste 25 jaar, maar op zijn loonstrookje staat dat hij sinds 1 januari 1993 in dienst is voor zijn huidige werkgever. Die heet te genwoordig LottoNL-Jumbo. In 1993 heette de ploeg nog WordPerfect. Het was provincie- en streekgenoot Jan Raas die hem uit zijn fauteuil de wiel rennerij in trok. De Vos is hem daar nog altijd dankbaar voor, zei hij gister avond voor aanvang van de vijfde edi tie van CyclÉmotion, de afsluiting van weer een wielerjaar en voor De Vos een mooi moment om eens terug te blikken. Afgekeurd „Ik ben een afgekeurde vrachtwagen chauffeur. Ik heb een hernia en zat in 1992 in de WAO. Ik had daarvoor een vrachtwagen met van die zeilen erop en dat was erg zwaar om mee te rijden, dus dat ging gewoon niet meer. Ik was voor honderd procent afgekeurd. Jan Raas wist dat. Hij kwam weieens om een bakje koffie bij me, op den duur zelfs drie keer per week. 'Ga eens mee naar de koers, dan ben je er ook eens uit', zei hij eens. Ik ging mee naar Rome en dat was schitterend. „Ik begon wat klusjes te doen en in december 1992 zei hij dat hij een bus chauffeur zocht. Dat leek me niks met die grote namen als Jelle Nijdam, Ed- wig Van Hooydonk, Eric Vanderaer- den. En ik had een speciale stoel nodig voor die rug van me. 'Dat regelen we bij het GAK!', zei Jan. 'Je kunt altijd nog stoppen'. Zo gezegd, zo gedaan. Het GAK betaalde die stoel en ik ben het gaan proberen. Dat viel nog tegen, hoor. Ten eerste met die renners. „Mijn eerste rit was de Ronde van de Middellandse Zee. Het was elke keer wel wat. Het was te warm, het was te koud, de muziek in de bus was niet goed... Maar dat hadden ze allemaal van te voren afgesproken, ze waren me aan het testen. Na de tweede dag van de koers hadden ze alle ramen in de bus vanuit de binnenkant ingezeept, 's Avonds belde Jan me in het hotel, om te vragen hoe het was. Ik vertelde dat verhaal over die zeep. 'Ze hebben je voorruit toch niet ingezeept?', vroeg Jan. Ik zei: 'Nee, die is schoon'. 'Laten zitten, dan', reageerde hij. Het heeft er nog een dag op gezeten en na die dag hebben ze het er zelf met drie man af gehaald. Daarna was het klaar, met dank aan Jan. Tourde France „Ik werd al snel geaccepteerd en mocht op den duur naar de Tour de France. Tijdens mijn eerste Tour was er een ploegentijdrit en de start- en finish- plek lagen veertig kilometer uit elkaar en ik kreeg de opdracht om van de ene naar de andere locatie te rijden. Het was mijn eerste keer, dus ik dacht: ik doe het gewoon. Wist ik veel. De agen ten wisten het ook allemaal niet, want twee kilometer voor de finish mocht ik het parkoers op. Ik reed het dorpje in en het werd almaar smaller. Ik keek in m'n spiegel en daar zag ik ineens de Panasonic-ploeg aankomen. Ik begon te zweten! „Ik reed stug door en ineens zag ik dat de weg iets breder werd, dus kon ik aan de kant. Die ploeg kwam voorbij- geraasd en ik dook er direct achteraan. Ik moest daar weg. Maar ik moest dus over de finish heen en daar was het net zo smal. Stond ik stil op de finish... Kwaad dat ze waren van de organisa tie! Ik zou de volgende dag niet meer in de Tour zitten. Maar mijn geluk was dat de begeleider van Miguel Indurain Na die bewuste Tour zwaaide ik wel, maar keken de mensen me niet eens meer aan hetzelfde had gedaan, met zijn cam per, want die had nog geen bus. Indu rain had toen al wat Tours gewonnen, was al een grote meneer, en zijn ploeg leider ging naar de organisatie. Het werd geregeld en het kwam erop neer dat wij allebei één dag werden ge schorst. Rasmussen „Ik heb daarna nog flink wat Tour de Frances meegemaakt, 22 in totaal ge loof ik. Na mijn twintigste kreeg ik een beeldje uit handen van directeur Christian Prudhomme. Een klein beeldje, want ik weet niet eens meer waar het staat. Ik heb een hoop mooie dingen meegemaakt in die rondes. De ene overwinning is mooier dan de an dere. Ik kan geen mooiste noemen, al was die hele editie van de Tour de France die we bijna wonnen (2007) met Michael Rasmussen wel erg mooi. Maar als je later hoort wat-ie allemaal heeft uitgevreten. „Toen eenmaal bekend was dat hij doping had gebruikt, beschuldigde hij me er nog van dat ik hem had gehol pen. Ik zette de televisie aan en ik was ineens met mijn kop op het journaal. Ze begonnen er zelfs mee. Ik moest v - ff daarna op kantoor komen en vreesde voor mijn baan. Het was zijn woord te gen het mijne. Maar het sloeg nergens op en de ploegleiding geloofde me ge lukkig ook. „Ik merkte wel dat wat er in die Tour de France gebeurde gevolgen had. Hier in Heinkenszand bijvoorbeeld. Wij stallen de bussen en vrachtwagens hier bij Bosman Transport, want die drie vrachtwagens zijn van hem en onze twee bussen van een bedrijf uit Tilburg. Ik rijd er dus weieens mee over het dorp en voor die Tour van 2007 - nog voor die uitspraken van Rasmussen - zwaaiden veel mensen naar me, als ik in een bus van Rabo bank reed. Na die bewuste Tour zwaaide ik wel, maar keken ze niet eens meer. Dat was niet leuk. Nu lijkt die tijd van die doping wel voorbij. De regels zijn streng, maar dat moet wel. Gastheer „Ik ben tegenwoordig haast meer een gastheer dan een buschauffeur. De bus is een soort clubhuis geworden. De laatste twee jaar heb ik twee grote ron des - de Giro en de Vuelta - gedaan en twee keer is er een documentaire ge maakt. Die makers heb ik de hele dag op mijn lip. Dan zijn er ook nog spon sors die meerijden of een rondleiding willen. Die bied ik een drankje of een bakje koffie aan en dat vind ik leuk. „Ik vind mijn werk sowieso nog al tijd hartstikke leuk. Last van mijn rug heb ik in die bus niet, want daar zitten tegenwoordig stoelen van vier- of vijf duizend euro in. Daar kun je alle kan ten mee op. Ik ben zo'n 160 dagen per jaar op pad voor de ploeg in een vrij korte periode en dan ben je echt on derdeel van die ploeg. Wij horen als chauffeurs bijna alles als eerste, hè. Soms willen de renners hulp hebben, omdat ze ergens mee zitten, maar dur ven ze het niet te vragen. Inmiddels weet ik wel wanneer ik aan de bel moet en kan trekken. Dat hoort er ge woon bij. Ik ga me natuurlijk niet be moeien met het strijdplan, maar als ik kan helpen dan doe ik dat." der en van dichterbij. Het enige dat je kunt doen, is zorgen dat je in de baan van het schot ligt." Net als ieder jaar behoort Ter- neuzen ook deze editie weer tot de titelfavorieten. Ook buurman en rivaal Terneuzense Boys is een kanshebber. „Tegen de Boys spe len maakt het alleen nog maar mooier", vindt Geensen. Of Terneuzen op volle sterkte kan aantreden, is nog maar de vraag. De ploeg heeft te maken met een aantal blessuregevallen. Zo is het meespelen van Jarno Waebeke en Douwe de Kok nog twijfelachtig. Met Saïd Bouzambou heeft de ploeg wel een flink wapen in huis. De Vlissinger is topscorer van Groene Ster, dat uitkomt in de ere- divisie van het zaalvoetbal. Maar op de finaledag is hij niet van de partij, door interlandverplichtin gen bij het Nederlands zaalvoet balteam. Bert den Hamer is juist pas op de finaledag inzetbaar. Zaterdag barst het soccergeweld los met de groepswedstrijden in poule 1 en 2. De duels gaan vanaf 12.00 uur van start. Naast Terneu zen spelen in poule 1 ook Bres- kens, Steen, RIA W. en IJzendijke. Poule 2 bestaat uit HW'24, Wal cheren, Koewacht en Hoek 2. De ploegen in poule 3 (Terneu zense Boys, Spui, Sluiskil en Zaamslag) komen woensdag 3 ja nuari in actie. Poule 4 (RCS, SDO'63, Hontenisse en Philip pine) speelt een dag later. Zaterdag 6 januari is de finaledag. donderdag 28 december 2017 PM buschi luffeur ook gastheer LQtlO II 1MB Mitchell Minnaard Heinkenszand Piet de Vos rijdt al een kwart eeuw als buschauffeur rond in de wielrennerij. Hij rolde erin dankzij Jan Raas. foto mechteld jansen - Piet de Vos - V'-T-f —7' zmt w 3^ Bert den Hamer, hier op archiefbeeld, kan pas op de finaledag meedoen, fotomarkneelemans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 41