E 17 Spaarrente is hoofdpijndossier „Ik denk zeker dat je voorzichtig moet zijn met als bankier een grote broek aantrekken. Je moet je thema's goed kiezen. En het moe ten niet alleen woorden zijn. Ik vind het geweldig hoe iemand als Feike Sijbesma van DSM dat doet. Hij is een soort rolmodel. Hij maakt een chemiebedrijf, dat be kend stond om de viezigheid van zijn producten, duurzaam. Zelf hebben we dat thema dit jaar ook opgepakt. We helpen klanten hun vastgoed te verduurzamen. In 2030 moet onze portefeuille gemiddeld energielabel A hebben." Het is een grote uitdaging, maar niet de grootste. Dat, zegt Van Dijkhuizen, is de strijd met de big- techs - Amazon, Google, Face- book. „Het is onduidelijk in hoe verre ze de bankwereld in willen. Maar ze zijn heel geïnteresseerd in betaaldata. En op een gegeven mo ment willen mensen geen betaal - kaartjes meer, ze willen met hun smartphone betalen. Dat is voor die bedrijven ongelooflijk interes sant. Zij weten nu al meer van mij dan mijn vrouw. Dat is gewoon zo." „Zij hebben de gunfactor. Mensen geven ze gemakkelijk data, daar zijn ze bij banken iets voorzichti ger mee. Ons voordeel: geld is iets bijzonders. Mensen zijn bezorgd dat het kwijtraakt. En rond geld zit advisering. Klanten willen graag advies, ook voor onbenullige din gen. Hoeveel mensen hebben niet een universitaire opleiding en snappen toch hun financiën niet? Over de bankwereld zijn mensen negatief maar hun eigen bankier geeft toch wel goed advies, vinden ze. Daar zit onze kracht." „Niet. Het nieuwe model is ge woon efficiënter. Vroeger zaten medewerkers op sommige locaties te wachten op klanten. Ik was pas in Nijmegen in ons callcenter, of hoe heet dat.contactcenter. De mensen daar bedienen Whatsapp, telefoon, Twitter, webcam, noem maar op. Dat gaat razend efficiënt, en met veel meer expertise. Het is een verschil of je ergens op kan toor komt waar ze vijf keer per jaar een scheiding behandelen, of dat je geholpen wordt door mensen die dat veel vaker doen." „Het klopt dat we winst ma ken, maar ik kan onze klanten één ding vertellen: die win sten boeken wij niet op hun spaarrekening. Daar maken we verlies op. Over het spaar geld dat wij van de klanten krijgen, betalen wij ze 0,05 procent rente. Dat geld stal len we voor een groot deel bij de centrale bank, daar betalen we 0,4 procent rente op. Dat is geen lekker businessmodel, kan ik zeggen." „Over blockchain zijn we positief, dat is een fan tastische methode. Met de bitcoin zijn we wat terughoudender. Die is minder goed te begrij pen. Ik denk dat de auto riteiten in gaan grijpen. Waar hebben we dit nou voor nodig, zullen ze zich afvragen. Deze mensen willen anoniem blijven.is dat drugs handel, willen ze onder de radar van de fiscus blijven?" „Dat is gewoon niet waar. Klanten zijn nu tevredener dan vroeger. Stel: je pasje is kapot. Vroeger moest je in de auto naar de bank, parkeergeld betalen, in de rij staan, en als je pech had, was het nieuwe pasje er niet eens. Nou, dan was onze beoordeling dik onder nul. Nu is het klik-klik en het wordt thuisbezorgd. Dan krijg je een goeie score hoor. „Het interessante aan deze web- camgesprekken.Kijk, als ik met mijn zoon in Los Angeles skype, op zondagochtend, kan ik 'm niet aanraken. Maar het is best heel persoonlijk. Je kunt lachen, verha len ophangen. Het komt heel dichtbij. Klanten waarderen het ook. In het eerste kwartaal van 2016 ging 26 procent van de hypo- theekgesprekken via de webcam. Nu is dat al 56 procent, en het gaat naar de 70 of 80. Dat kon ik me vijf jaar geleden echt niet voorstellen." Het loopt tegen zessen, het inter view zit er op. Van Dijkhuizen wil vanavond nog een rondje gaan schaatsen, op de baan in Den Haag, om vast wat werk te maken van de work-life balance. Zie het als een wat vroeg uitgevallen goed voornemen. Maar eerst nog even een confe- rencecall. VOORD EE [>2018 1399 >9 1499 1599 b 99 va. I 799 donderdag 28 december 2017 GO I Kees van Dijkhuizen, ceo van ABN Amro. fotoshodycareman wachten op extraverte bankiers. Wat is het unieke aan banken dat ze die reuzen het hoofd kunnen bieden? Die bedrijven zijn zoveel groter. In hoeverre schuurt dat met de duizenden ontslagen van de af gelopen jaren? Dat botst nogal met het gang bare beeld. Altijd hoor je dat mensen veel liever persoonlijk contact hebben. Grand Tour Schotland ook als 12-daagse vliegreis te boeken onder begeleiding van Oad reisleiding 14 dagen oad.nl/BRGB44 Grand Tour Italië o.a. Florence, Rome, Venetië, Turijn en Verona onder begeleiding van Oad reisleiding 19 dagen oad.nl/BRITIO Va' Sjr* Grand Tour Balkan o.a. Ohrid, Tirana, Dubrovnik en Zagreb onder begeleiding van Oad reisleiding 19 dagen oad.nl/BROE05 vaVr~ C Grand Tour Spanje Portugal ook als 17-daagse vliegreis te boeken onder begeleiding van Oad reisleiding 9 dagen oad.nl/BRIB43 Boek nu op oad.nl/krant 10547 28 44 88 (ma-za) of ga naar uw reisbureau Prijzen zijn vanaf prijzen, p.p., exd. res. kosten en calamiteitenfonds. O.v.v. typefouten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17