Het staat bekend als 'Kraaiendorp' ofwel 'Kraojedurp', want bijna 77 procent van de inwoners spreekt Zeeuws. En wie er is geboren, gaat niet meer weg. Dat geldt tenminste voor iets meer dan de helft van de inwoners: 53%. Wat maakt Oosterland bijzonder? Dat vragen we ons af in deel vier van de serie 100% Zeeuw. 12 WEE SERIE 100% ZEEUWS Ier jie wah van mien - hier heb je wat van mij In het wapen staan kauwtjes afgebeeld en dat zijn zwarte vogels. Er moet iemand gedacht hebben dat het kraaien waren, want dat zijn ook zwarte VOgelS - Piet Roks doods is het in Oosterland niet. Naast de supermarkt is er een bak ker, een schilderswinkel, een tex tielwinkel en een cadeaushop en de SRV-wagen van Pieper rijdt nog wekelijks over het dorp. In het dorpshuis is elke dag wel een ver eniging actief. En tijdens de zum- bales op dinsdagavond doet zelfs een paar heren mee in de groep van ruim twintig dames. Ook heeft Oosterland zijn eigen voet balclub, s.v. Duiveland. De Kraoje- durpsedag, de jaarmarkt, is een begrip op Schouwen-Duiveland. En waar die naam Kraaiendorp vandaan komt? Dat weet Piet Roks te vertellen. Hij woont al zijn hele leven, dat is 75 jaar, in Oosterland en hij duikt graag in de geschiede nis van het dorp. Zo weet hij te vertellen dat Oosterlanders vroe- ijzonder lijkt niet het juiste woord voor onze zoek- blijkt als we Annemarie le Comte spreken. „Gewoon je zelf zijn, geen poespas, dat is typisch Oosterlands. Kijk bijvoorbeeld naar de koersbalver- eniging die elke woensdag in het dorpshuis speelt. Die heet Koers- bal Vereniging Oosterland, ge woon KVO." Le Comte noemt zichzelf geen echte Oosterlandse, wél een Zeeuw. „Ik ben in Kloe- tinge geboren." Maar ze woont al 37 jaar in het dorp aan de Duive- landse kant van Schouwen-Duive land. En ze is zowel voorzitter van de dorpsraad als beheerder van het dorpshuis Oosterhof, dus ze weet aardig wat er speelt in het dorp. „Gemoedelijkheid." Dat is het eer ste woord waaraan Johan Malie paard denkt als we hem vragen wat typisch Oosterlands is. De di recteur van de reformatorische ds. J. Bogermanschool ziet die eigen schap van de inwoners zowel op zijn basisschool als in de omgang met elkaar op het dorp. „De ouders zijn intensief betrokken bij de school. Als er iets moet gebeuren, dan staan ze klaar." Maliepaard noemt Oosterland een overwe gend christelijk dorp. Er zijn drie kerken: die van de Hervormde Ge meente, de Gereformeerde Ge meente en de Oud Gereformeerde Gemeente. Hij ziet de diverse kerkgenootschappen terug in de samenstelling van het leerlingen bestand op zijn school die nu 145 leerlingen telt. Op godsdienstter rein ziet hij een grote saamhorig- Uheid, maar ook respect voor elkaar. Het dorp heeft nog een basis- school, De Oosterburcht, en die is openbaar. Er zijn over het alge meen geen gezamenlijke activitei ten tussen de scholen. „Ieder doet het op zijn eigen manier", zegt Maliepaard daarover. Dat heeft al les te maken met de christelijke identiteit van de school. „Ik weeg alles daartegen af. Kan ik qua iden titeit van de school ook mee doen?" Is er sprake van een musi cal, wordt popmuziek gespeeld of is het een dansfeest, dan moet hij nee verkopen. Toch is er een dag waaraan alle Oosterlanders, gelo vig en niet-gelovig, meedoen. Dat is de herdenking van de Waters noodramp op 1 februari. „Die her denking verbindt het hele dorp", zegt Annemarie le Comte. „De kinderen lezen gedichten voor en alle namen van de slachtoffers worden voorgelezen. Je kunt mer ken dat de oudere mensen het waarderen en dat de kinderen zich er echt bij betrokken voelen." En er is nog een activiteit waar beide basisscholenvoor te porren zijn. Dat is de jaarlijkse zwerfVuilop- ruimdag. Le Comte zegt dat de dorpsraad telkens beide scholen probeert te betrekken bij het orga niseren van activiteiten. „Het is elke keer de vraag: wat doe je wel en wat doe je niet? Bij de viering van 650 jaar Oosterland in 2004 hebben de kinderen van beide scholen spelletjes gedaan. We heb ben er toen voor gezorgd dat de kermis pas later begon. Maar aan Koningsdag, de sinterklaasintocht en afgelopen donderdag kerstver siering in de bomen hangen in het dorp doen alleen kinderen van de openbare school mee." Bepaald zaterdag 23 december 2017 In Kroajedurp doet ieder het Valeska Nastaly De palen van de toegangspoort van het in 1945 gebombardeerde slot Het Heerenhof zijn verplaatst naar een andere plek in het dorp. FOTO'S ERNESTA VERBURG B Deze krant onderzoekt in de serie '100% Zeeuw' het Zeeland- gevoel, dat volop leeft en breed wordt uitgedragen. Vanwaar die trots? Wat onderscheidt ons van de rest? En vooral: Wat maakt ie mand tot een 'echte' Zeeuw? Volgende week zaterdag in dit weekendkatern de vijfde afleve ring van de serie '100% Zeeuw': Lezers beschrijven hun Zeeland- gevoel. nj procent van de inwoners van Oosterland spreekt naar eigen zeggen dialect. Dat blijkt uit het Streektaal- onderzoek van ZB Planbu reau uit 2013. Zo hebben Oosterlanders het bijvoor beeld over 'de zunne', ter wijl Nieuwerkerkers dat ge woon 'het zonnetje' noe men. Ook de kinderen spre ken nog Zeeuws, merkt Johan Maliepaard op zijn school. „We proberen in de lessen wel Nederlands te praten, maar we gaan het Zeeuws niet verbieden." A Het wapen van Oosterland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48