Het staat bekend als 'Kraaiendorp'
ofwel 'Kraojedurp', want bijna 77
procent van de inwoners spreekt
Zeeuws. En wie er is geboren, gaat
niet meer weg. Dat geldt tenminste
voor iets meer dan de helft van de
inwoners: 53%. Wat maakt
Oosterland bijzonder? Dat
vragen we ons af in deel vier van de
serie 100% Zeeuw.
12 WEE
SERIE 100% ZEEUWS
Ier jie wah van mien - hier heb
je wat van mij
In het wapen staan
kauwtjes afgebeeld
en dat zijn zwarte
vogels. Er moet
iemand gedacht
hebben dat het
kraaien waren, want
dat zijn ook zwarte
VOgelS - Piet Roks
doods is het in Oosterland niet.
Naast de supermarkt is er een bak
ker, een schilderswinkel, een tex
tielwinkel en een cadeaushop en
de SRV-wagen van Pieper rijdt
nog wekelijks over het dorp. In het
dorpshuis is elke dag wel een ver
eniging actief. En tijdens de zum-
bales op dinsdagavond doet zelfs
een paar heren mee in de groep
van ruim twintig dames. Ook
heeft Oosterland zijn eigen voet
balclub, s.v. Duiveland. De Kraoje-
durpsedag, de jaarmarkt, is een
begrip op Schouwen-Duiveland.
En waar die naam Kraaiendorp
vandaan komt? Dat weet Piet Roks
te vertellen. Hij woont al zijn hele
leven, dat is 75 jaar, in Oosterland
en hij duikt graag in de geschiede
nis van het dorp. Zo weet hij te
vertellen dat Oosterlanders vroe-
ijzonder lijkt niet
het juiste woord
voor onze zoek-
blijkt als
we Annemarie le
Comte spreken. „Gewoon je
zelf zijn, geen poespas, dat
is typisch Oosterlands. Kijk
bijvoorbeeld naar de koersbalver-
eniging die elke woensdag in het
dorpshuis speelt. Die heet Koers-
bal Vereniging Oosterland, ge
woon KVO." Le Comte noemt
zichzelf geen echte Oosterlandse,
wél een Zeeuw. „Ik ben in Kloe-
tinge geboren." Maar ze woont al
37 jaar in het dorp aan de Duive-
landse kant van Schouwen-Duive
land. En ze is zowel voorzitter van
de dorpsraad als beheerder van het
dorpshuis Oosterhof, dus ze weet
aardig wat er speelt in het dorp.
„Gemoedelijkheid." Dat is het eer
ste woord waaraan Johan Malie
paard denkt als we hem vragen
wat typisch Oosterlands is. De di
recteur van de reformatorische ds.
J. Bogermanschool ziet die eigen
schap van de inwoners zowel op
zijn basisschool als in de omgang
met elkaar op het dorp. „De ouders
zijn intensief betrokken bij de
school. Als er iets moet gebeuren,
dan staan ze klaar." Maliepaard
noemt Oosterland een overwe
gend christelijk dorp. Er zijn drie
kerken: die van de Hervormde Ge
meente, de Gereformeerde Ge
meente en de Oud Gereformeerde
Gemeente. Hij ziet de diverse
kerkgenootschappen terug in de
samenstelling van het leerlingen
bestand op zijn school die nu 145
leerlingen telt. Op godsdienstter
rein ziet hij een grote saamhorig-
Uheid, maar ook respect
voor elkaar. Het dorp
heeft nog een basis-
school, De Oosterburcht, en die is
openbaar. Er zijn over het alge
meen geen gezamenlijke activitei
ten tussen de scholen. „Ieder doet
het op zijn eigen manier", zegt
Maliepaard daarover. Dat heeft al
les te maken met de christelijke
identiteit van de school. „Ik weeg
alles daartegen af. Kan ik qua iden
titeit van de school ook mee
doen?" Is er sprake van een musi
cal, wordt popmuziek gespeeld of
is het een dansfeest, dan moet hij
nee verkopen. Toch is er een dag
waaraan alle Oosterlanders, gelo
vig en niet-gelovig, meedoen. Dat
is de herdenking van de Waters
noodramp op 1 februari. „Die her
denking verbindt het hele dorp",
zegt Annemarie le Comte. „De
kinderen lezen gedichten voor en
alle namen van de slachtoffers
worden voorgelezen. Je kunt mer
ken dat de oudere mensen het
waarderen en dat de kinderen zich
er echt bij betrokken voelen." En
er is nog een activiteit waar beide
basisscholenvoor te porren zijn.
Dat is de jaarlijkse zwerfVuilop-
ruimdag. Le Comte zegt dat de
dorpsraad telkens beide scholen
probeert te betrekken bij het orga
niseren van activiteiten. „Het is
elke keer de vraag: wat doe je wel
en wat doe je niet? Bij de viering
van 650 jaar Oosterland in 2004
hebben de kinderen van beide
scholen spelletjes gedaan. We heb
ben er toen voor gezorgd dat de
kermis pas later begon. Maar aan
Koningsdag, de sinterklaasintocht
en afgelopen donderdag kerstver
siering in de bomen hangen in het
dorp doen alleen kinderen van de
openbare school mee." Bepaald
zaterdag 23 december 2017
In Kroajedurp doet ieder het
Valeska Nastaly
De palen van de toegangspoort van het in 1945 gebombardeerde
slot Het Heerenhof zijn verplaatst naar een andere plek in het dorp.
FOTO'S ERNESTA VERBURG
B
Deze krant onderzoekt in de
serie '100% Zeeuw' het Zeeland-
gevoel, dat volop leeft en breed
wordt uitgedragen. Vanwaar die
trots? Wat onderscheidt ons van
de rest? En vooral: Wat maakt ie
mand tot een 'echte' Zeeuw?
Volgende week zaterdag in dit
weekendkatern de vijfde afleve
ring van de serie '100% Zeeuw':
Lezers beschrijven hun Zeeland-
gevoel.
nj
procent van de inwoners
van Oosterland spreekt
naar eigen zeggen dialect.
Dat blijkt uit het Streektaal-
onderzoek van ZB Planbu
reau uit 2013. Zo hebben
Oosterlanders het bijvoor
beeld over 'de zunne', ter
wijl Nieuwerkerkers dat ge
woon 'het zonnetje' noe
men. Ook de kinderen spre
ken nog Zeeuws, merkt
Johan Maliepaard op zijn
school. „We proberen in de
lessen wel Nederlands te
praten, maar we gaan het
Zeeuws niet verbieden."
A Het wapen van Oosterland.