Ifc 'Mensen met een beperking zijn alleen maar slechter af' 3 het werk is. „We proberen de dien sten kort te houden, maximaal 4 uur. En dan afwisselen met ander werk. Maar het komt voor dat men sen toch van acht tot vijf achter de kassa zitten." Vooral als het zo druk is als nu. Verschef Rolf Speckens, in het ver leden kassachef, springt nog regel matig bij. „Deze week ook. Geloof me, het is hard werken. Ik denk niet dat klanten altijd beseffen hoe hard. Het kan gebeuren dat er iets fout gaat. Dan is er wel eens iemand die zegt: 'dan ga ik naar de concurrent'. Dat is jammer." En ook dan is het devies: altijd blijven lachen. Ook als de klant niks terugzegt, als je hem vriendelijk groet. „En altijd probe ren te voorkomen dat klanten lang moeten wachten: dat is het allerbe langrijkste", weet winkelmanager Mare de Ridder. „Onze caissières Als je weet dat een klant vijftig jaar getrouwd is, zorg je dat er een bos bloemen ligt Daar kun je, zoals het woord al zegt, zelf je producten scannen. Er zit nog wel een caissière om de klant in het proces te ondersteunen, maar in principe kan de klant zelf afreke nen. En dat scheelt: als de Agri markt nu, tijdens de topdrukte, geen zelfscankassa had gehad, wa ren de rijen bij de gewone kassa's drie keer zo lang geweest. Op een dag als vandaag passeren elk kwar tier twintig klanten de zelfscan kassa. In dat tijdsbestek scannen ze vierhonderd producten. Bij de lijn- kassa passeren in dezelfde tijd ze ven klanten en scant de caissière tweehonderd artikelen. „Zo'n zes tig procent van onze klanten maakt gebruik van de zelfscanner. Dat is ontzettend veel", geeft Mare de Ridder aan. En toch, de zelfscanner kan de caissière niet vervangen. Agrimarkt Goes heeft er een stuk of dertig in dienst, vast of als oproep kracht. Deze dagen staan ze alle maal ingepland. De Ridder, spijtig: „Jammer dat het geen vakantie is. Anders zouden we nog meer scho lieren in kunnen zetten." De klant die haastig staat in te pakken terwijl aan de kassa gebliept wordt, reali seert zich vaak niet hoe inspannend krijgen een interne opleiding. Daarin benadrukken we dat je de klant moet laten voelen dat hij be langrijk is. Want de klant betaalt ons salaris, zo moet je dat zien. In dat korte moment aan de kassa kun je iets betekenen. En dat krijgen wij ook van onze klanten terug. Er zijn er veel die een persoonlijke relatie hebben met één van de caissières en daar ook altijd naartoe gaan. Als ze ziek is, sturen ze een kaartje of leuke attentie." Andersom ook, vertelt Rolf Spec kens. „Als je weet dat een klant vijf tig jaar getrouwd is, zorg je dat er een bos bloemen ligt. Weet je van gezondheidsklachten bij een ouder echtpaar, dan informeer je hoe het gaat. Dat wordt erg gewaardeerd." De aantrekkende economie laat de kassa's harder bliepen dan ook. „We draaien een heel goede kerst. Een ruime plus ten opzicht van vo rig jaar, vijf tot tien procent meer, en we hebben nog een paar dagen te gaan", zegt De Ridder. „Nee, op de kerstboodschappen wordt dit jaar niet bezuinigd." Dat betoogde Alex de Vos uit Axel, al 21 jaar werkzaam bij Dethon, deze week voor de Tweede Kamercom missie sociale zaken en werkgele genheid. De Vos strijdt al jaren voor een betere positie van mensen met een handicap. Sinds mei is hij VN- ambassadeur voor het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. In het verdrag dat vo rig jaar na tien jaar ook in Nederland van kracht werd, is 'toegankelijk heid' op terreinen als wonen, wer ken, onderwijs, zorg en vervoer de norm. Maar op het gebied van werk ziet hij enkel 'een respectloze, on verantwoorde en onnodige ver slechtering op ons afkomen'. De Vos noemt als voorbeelden van de 'onsmakelijke plannen', de afschaffing van de loonkostensubsi die, de Wajongkorting en de btw- verhoging op eerste levensbehoef ten. „Hoezo bestaansrecht? Hoezo zelfredzaamheid? Hoezo toekomst perspectief?" Je kunt voJgens hem niet volwaar dig deelnemen als een van de ele menten, bijvoorbeeld onderwijs of werk, ontbreekt. „Nederland blijft hangen op een minimale uitvoering van het VN-verdrag. We willen alles dichttimmeren met regeltjes. En ondertussen betekent dit nog meer onzekerheid voor de mensen om wie het gaat. Voor Zeeuws-Vlaande- ren geldt dat nog sterker. Al drie jaar lang proberen we de werkgelegen heid bij Dethon veilig te stellen. Door terughoudend beleid blijft er WMO-geld over waardoor mensen nog moeilijker kunnen aansluiten." zaterdag 23 december 2017 - Rolf Speckens, Agrimarkt Goes Winkelmanager Mare de Ridder van de Agrimarkt in Goes: „We draaien een heel goede kerst, fotosmarcelledavidse Het is ook topdrukte aan de kassa's. Mensen met een beperking doen nog steeds niet volwaardig mee aan de samenleving, on danks het VN-verdrag voor men sen met een handicap. Sterker nog, de ontwikkelingen van de laatste tijd en de voortdurende onzekerheid bij sociale werk voorziening Dethon maken de situatie er slechter op. Pascalle Cappetti Axel Alex de Vos (2e van I) biedt de Tweede Kamercommissie zijn visie document over het uitvoeren van het VN-verdrag aan. fotoalexdevos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 180