II
II
Landbouwvoertuigen mijden
liever het hart van Schoondijke
7
Terneuzense nieuwbouwwijk gaat volgende fase in
zv
Wat was het stil in
Othene sinds de
bouwcrisis in 2008-
2009 toesloeg.
Ontwikkelaar AM
Zeeland klopte zelfs bij
de gemeente
Terneuzen aan om
grond over te nemen.
Nu is alles anders.
Othene gaat weer als
een speer.
Aan de uiterste zuid
rand van de wijk, di
rect grenzend aan
landbouwakkers, zijn
bouwvakkers volop
aan het werk. Wie er een jaartje
niet is geweest, zal verrast zijn.
Tientallen woningen zijn er verre
zen. Het is er vol. De volgende fase
van Othene, fase 4, is in aantocht.
Ook in de crisisjaren is de
nieuwbouw in Zeeuws-Vlaande
ren niet helemaal stilgevallen, vol
gens Gino van Driessche, direc
teur AM Zeeland. „Terwijl in de
rest van Zeeland bijna niks meer
van de grond kwam, bleven we het
hier redelijk doen." En dat was, al
dus Van Driessche, te danken aan
de toestroom van Belgen die af
kwamen op de voor hen goedko
pere koopwoningen in Zeeuws-
Vlaanderen.
Kantelmoment
Vanaf 2015 zit de schwung er weer
in. Van Driessche spreekt van 'een
kantelmoment'. „Sindsdien verko
pen we jaarlijks vijftig a zeventig
huizen in Othene. Dat zijn mooie
getallen."
Terneuzen is in trek, merkt de
ontwikkelaar, zowel bij Terneuze-
naren, bewoners uit omliggende
woonkernen als Sluiskil, Koe
wacht en Sas van Gent als bij
'mensen van buiten'. „Je ziet dat
overal. Steden trekken aan. En het
bijzondere van Othene is dat er
ook veel buitenlanders belangstel-
Ouderen willen in
Othene bij hun
kleinkinderen wonen
ling voor hebben. Onder anderen
Grieken en Amerikanen die lan
gere tijd bij Dow of Yara werken."
De nieuwbouw in Othene is een
mix van eengezinswoningen in
een rijtje, twee-onder-één-kap-
pers en ook levensloopbestendige,
beganegrondwoningen. „Het
leuke is", vindt Van Driessche,
„dat veel mensen uit Terneuzen in
die levensloopbestendige wonin
gen trekken. Ze willen bij hun
kleinkinderen in Othene wonen."
Overzichtskaart
Reinier Simons, bij AM Zeeland
verantwoordelijk voor de ontwik
keling van Othene, pakt er een
overzichtskaart van de wijk bij.
Het huidige Othene is erop te zien,
en het toekomstige, nog te bou
wen deel. „Tegen de achthonderd
woningen staan er nu", schat Si
mons, „en dat moeten er uiteinde
lijk 1.500 worden in 2025-2028."
Othene groeit verder aan de
Ook veel
buitenlanders
hebben
belangstelling
oostkant de polder in, allereerst
aan de zuidrand. Achtentwintig
woningen in jaren twintig-stijl -
naar het voorbeeld van huizen aan
de Van Steenbergenlaan in Ter
neuzen - zijn er gepland, waarvan
de eerste tien in de verkoop zijn.
Touwtjes
Van Driessche en Simons zijn er
van overtuigd dat de markt goed
blijft. Ze zijn niet bang voor een
nieuwe bouwcrisis. Banken hebben
ervan geleerd, stellen ze. „De finan
ciële touwtjes zijn aangetrokken.
De spelregels zijn veiliger." De
hausse aan nieuwbouw geeft wel
extra druk. De bouwkosten lopen
op. Bouwvakkers zijn veelgevraagd.
Van Driessche houdt er het hoofd
koel onder. „We hebben de bouw
crisis ook doorstaan."
Haartsen en zijn collega's van de
vereniging voor boeren en tuiders,
ZLTO, rijden liever om Schoon
dijke heen, maar landbouwverkeer
is niet toegestaan op het noordwes
telijke deel van de rondweg bij het
dorp. Ze moeten dwars door het
centrum dat pas een facelift heeft
gekregen. Hardrijden door het
nieuwe dorpshart gaat niet meer.
Haakse bochten en stalen stoepran
den moeten het verkeer remmen.
„Mensen vragen zich af of de
ZLTO heeft zitten slapen", zegt Leo
Dekker, voorzitter van de West-
Zeeuws-Vlaamse afdeling. „We
hebben de plannen zeker gezien,
maar alle kleine details, ja, daar
hebben we ook geen verstand van."
Reuzenbanden
Details als stoepranden die zelfs
voor reuzenbanden niet te nemen
zijn, draaihoeken en fietsenrekken
die bijna geraakt worden door de
brede landbouwmachines. De on
gemakken blijken nu pas in de
praktijk.
„We zijn als ZLTO altijd duidelijk
geweest dat we het liefst om
Schoondijke heenrijden", zegt
landbouwvoorman Dekker. „Dit is
echt een belangrijk knooppunt
voor landbouwverkeer in de regio.
We klagen niet over ongemak, maar
de verkeersveiligheid in het dorp is
in het geding. Met een ontheffing
voor de rondweg zijn we gehol
pen. Dat hoeft niet onveilig te zijn.
Als andere weggebruikers maar re
kening houden met het langzame
landbouwverkeer. Dat kost ze
hooguit een minuutje extra reis
tijd."
vrijdag 22 december 2017
Othene is crisis helemaal voorbij
Harmen van der Werf
Nieuwbouwactiviteiten in Othene-Zuid. foto peter nicolai
-Gino van Driessche, AM
Zeeland
- Gino van Driessche
Een aardappelrooier zigzagt door Schoondijke. foto peter nicolai
Behendig zigzagt Ivo Haartsen
zijn aardappelrooier door het
vernieuwde hart van Schoon
dijke. Zolang hij geen verkeer te
genkomt, kan het wel. Maar han
dig is het niet.
Guido van der Heijden
Schoondijke