II II Landbouwvoertuigen mijden liever het hart van Schoondijke 7 Terneuzense nieuwbouwwijk gaat volgende fase in zv Wat was het stil in Othene sinds de bouwcrisis in 2008- 2009 toesloeg. Ontwikkelaar AM Zeeland klopte zelfs bij de gemeente Terneuzen aan om grond over te nemen. Nu is alles anders. Othene gaat weer als een speer. Aan de uiterste zuid rand van de wijk, di rect grenzend aan landbouwakkers, zijn bouwvakkers volop aan het werk. Wie er een jaartje niet is geweest, zal verrast zijn. Tientallen woningen zijn er verre zen. Het is er vol. De volgende fase van Othene, fase 4, is in aantocht. Ook in de crisisjaren is de nieuwbouw in Zeeuws-Vlaande ren niet helemaal stilgevallen, vol gens Gino van Driessche, direc teur AM Zeeland. „Terwijl in de rest van Zeeland bijna niks meer van de grond kwam, bleven we het hier redelijk doen." En dat was, al dus Van Driessche, te danken aan de toestroom van Belgen die af kwamen op de voor hen goedko pere koopwoningen in Zeeuws- Vlaanderen. Kantelmoment Vanaf 2015 zit de schwung er weer in. Van Driessche spreekt van 'een kantelmoment'. „Sindsdien verko pen we jaarlijks vijftig a zeventig huizen in Othene. Dat zijn mooie getallen." Terneuzen is in trek, merkt de ontwikkelaar, zowel bij Terneuze- naren, bewoners uit omliggende woonkernen als Sluiskil, Koe wacht en Sas van Gent als bij 'mensen van buiten'. „Je ziet dat overal. Steden trekken aan. En het bijzondere van Othene is dat er ook veel buitenlanders belangstel- Ouderen willen in Othene bij hun kleinkinderen wonen ling voor hebben. Onder anderen Grieken en Amerikanen die lan gere tijd bij Dow of Yara werken." De nieuwbouw in Othene is een mix van eengezinswoningen in een rijtje, twee-onder-één-kap- pers en ook levensloopbestendige, beganegrondwoningen. „Het leuke is", vindt Van Driessche, „dat veel mensen uit Terneuzen in die levensloopbestendige wonin gen trekken. Ze willen bij hun kleinkinderen in Othene wonen." Overzichtskaart Reinier Simons, bij AM Zeeland verantwoordelijk voor de ontwik keling van Othene, pakt er een overzichtskaart van de wijk bij. Het huidige Othene is erop te zien, en het toekomstige, nog te bou wen deel. „Tegen de achthonderd woningen staan er nu", schat Si mons, „en dat moeten er uiteinde lijk 1.500 worden in 2025-2028." Othene groeit verder aan de Ook veel buitenlanders hebben belangstelling oostkant de polder in, allereerst aan de zuidrand. Achtentwintig woningen in jaren twintig-stijl - naar het voorbeeld van huizen aan de Van Steenbergenlaan in Ter neuzen - zijn er gepland, waarvan de eerste tien in de verkoop zijn. Touwtjes Van Driessche en Simons zijn er van overtuigd dat de markt goed blijft. Ze zijn niet bang voor een nieuwe bouwcrisis. Banken hebben ervan geleerd, stellen ze. „De finan ciële touwtjes zijn aangetrokken. De spelregels zijn veiliger." De hausse aan nieuwbouw geeft wel extra druk. De bouwkosten lopen op. Bouwvakkers zijn veelgevraagd. Van Driessche houdt er het hoofd koel onder. „We hebben de bouw crisis ook doorstaan." Haartsen en zijn collega's van de vereniging voor boeren en tuiders, ZLTO, rijden liever om Schoon dijke heen, maar landbouwverkeer is niet toegestaan op het noordwes telijke deel van de rondweg bij het dorp. Ze moeten dwars door het centrum dat pas een facelift heeft gekregen. Hardrijden door het nieuwe dorpshart gaat niet meer. Haakse bochten en stalen stoepran den moeten het verkeer remmen. „Mensen vragen zich af of de ZLTO heeft zitten slapen", zegt Leo Dekker, voorzitter van de West- Zeeuws-Vlaamse afdeling. „We hebben de plannen zeker gezien, maar alle kleine details, ja, daar hebben we ook geen verstand van." Reuzenbanden Details als stoepranden die zelfs voor reuzenbanden niet te nemen zijn, draaihoeken en fietsenrekken die bijna geraakt worden door de brede landbouwmachines. De on gemakken blijken nu pas in de praktijk. „We zijn als ZLTO altijd duidelijk geweest dat we het liefst om Schoondijke heenrijden", zegt landbouwvoorman Dekker. „Dit is echt een belangrijk knooppunt voor landbouwverkeer in de regio. We klagen niet over ongemak, maar de verkeersveiligheid in het dorp is in het geding. Met een ontheffing voor de rondweg zijn we gehol pen. Dat hoeft niet onveilig te zijn. Als andere weggebruikers maar re kening houden met het langzame landbouwverkeer. Dat kost ze hooguit een minuutje extra reis tijd." vrijdag 22 december 2017 Othene is crisis helemaal voorbij Harmen van der Werf Nieuwbouwactiviteiten in Othene-Zuid. foto peter nicolai -Gino van Driessche, AM Zeeland - Gino van Driessche Een aardappelrooier zigzagt door Schoondijke. foto peter nicolai Behendig zigzagt Ivo Haartsen zijn aardappelrooier door het vernieuwde hart van Schoon dijke. Zolang hij geen verkeer te genkomt, kan het wel. Maar han dig is het niet. Guido van der Heijden Schoondijke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 86