KIEK ROOK Zeg het met bloemen 10 ZE Monnikenwerk Afgelopen woensdagmiddag waren acht vrouwen druk in de weer op de boven- etage van de Thomaskerk in Zie- rikzee. Ze maakten wandstukken met bloemen ter decoratie van de kerk met Kerstmis. Aan een half woord heeft een ieder genoeg om een kleine karrevracht aan groen in kunstwerkjes om te zetten. Af en toe wordt een kreet van vreugde geuit wanneer er bijzon dere takken - met besje of bloeme tjes - worden gevonden. Verder communiceren de vrouwen vooral functioneel. „Waar is het steek- schuim?" „Zijn er krammetjes?" „Staat die ene hoge vaas in deze kast?" „Dit is geen liturgisch schikken, dit is gewoon voor de aankleding van de kerk", laat Wietske En- nenga weten. Zij is de voorvrouw van het gezelschap dat elkaar appt onder de noemer 'Thomasbloe- men'. Het is ruim twintig jaar geleden dat er door drie vrouwen uit deze groep kennis werd gemaakt met li turgisch (bloem) schikken, tijdens een dag van de gereformeerde ker ken, in Kampen. „We woonden een workshop bij van Carmen van Loon en nog dat zelfde weekend brachten we voor het eerst een werkstuk in de kerk. Met uitgeplo zen touw verbeeldden we de haar dos van Simson. Niet iedereen kon ons werk waarderen", zegt En- Advent beleven is uitzien naar een nieuw perspectief nenga. Bij liturgisch schikken wordt een opstelling gemaakt van symbolen en bloemen waarin de betekenis van een Bijbeltekst wordt verbeeld. Op de eerste ad ventszondag is er dit jaar met ste nen een weg verbeeld. „Want ad vent beleven is op weg gaan en uitzien naar een nieuw perspec tief. De stenen verwijzen naar de 'hardheid' van deze tijd." In het werk zijn een paarse doek en een kaars verwerkt. Paars is de kleur van deze periode in het kerkelijk jaar en de kaars staat voor het licht van de verwachting. De tweede zondag van advent is er gewerkt met prikkeldraad, stenen, een kaars en witte rozen. De basis vormt nog steeds het paarse doek. „We brengen het visioen van vrede in beeld waarin zwaarden worden omgesmeed tot ploeg scharen. Het prikkeldraad staat voor oorlog en onrecht in de we reld. De kaars en witte rozen zijn tekenen van hoop op vrede en ge rechtigheid. Op de derde advent wordt roze aan het paars toege voegd en aan een nog altijd aanwe- Reinheid is uitte beelden met witte bloemen, bijvoorbeeld rozen zige steen bloembollen en uiterst pril groen. Het zijn allemaal teke nen van een naderende omslag. Het stuk voor komende zondag is nog niet gemaakt, maar een foto met uitleg verschijnt ongetwijfeld ook op de website van de Thomas- kerk. „Bloemen en kleuren heb ben ieder hun eigen betekenis. Reinheid is uit te beelden met witte bloemen, bijvoorbeeld rozen en lelies", laat Ennenga weten. „Rode anemonen passen we toe op Goede Vrijdag. Volgens de le gende zijn immers aan de bloed druppels van Jezus die op de grond vielen rode anemonen ontsproten. Er wordt - in overleg met de predi kant die Bijbelteksten kiest - nage dacht over de essentie, de bood schap daarvan en op welke wijze we die tot uiting kunnen brengen. Soms is dat best lastig. Toen we bezig waren met de profeten heb ben we weieens gedacht 'wat moeten we daar dan mee'." vrijdag 22 december 2017 foto Lex de Meester Laat kerst dit jaar in rook opgaan. De Baron op festival Wonderstroom in Vlissingen had daar wel oren naar. Een gloedvolle wolk onttrok hem aan het zicht. Vanaf de Schelde lieten schepen hun donkere instemming horen. José Baars - Wietske Ennenga, voorvrouw Thomasbloemen José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46