KIEK ROOK
Zeg het met bloemen
10 ZE
Monnikenwerk
Afgelopen woensdagmiddag
waren acht vrouwen druk
in de weer op de boven-
etage van de Thomaskerk in Zie-
rikzee. Ze maakten wandstukken
met bloemen ter decoratie van de
kerk met Kerstmis. Aan een half
woord heeft een ieder genoeg om
een kleine karrevracht aan groen
in kunstwerkjes om te zetten. Af
en toe wordt een kreet van
vreugde geuit wanneer er bijzon
dere takken - met besje of bloeme
tjes - worden gevonden. Verder
communiceren de vrouwen vooral
functioneel. „Waar is het steek-
schuim?" „Zijn er krammetjes?"
„Staat die ene hoge vaas in deze
kast?"
„Dit is geen liturgisch schikken,
dit is gewoon voor de aankleding
van de kerk", laat Wietske En-
nenga weten. Zij is de voorvrouw
van het gezelschap dat elkaar appt
onder de noemer 'Thomasbloe-
men'.
Het is ruim twintig jaar geleden
dat er door drie vrouwen uit deze
groep kennis werd gemaakt met li
turgisch (bloem) schikken, tijdens
een dag van de gereformeerde ker
ken, in Kampen. „We woonden
een workshop bij van Carmen van
Loon en nog dat zelfde weekend
brachten we voor het eerst een
werkstuk in de kerk. Met uitgeplo
zen touw verbeeldden we de haar
dos van Simson. Niet iedereen kon
ons werk waarderen", zegt En-
Advent beleven is
uitzien naar een
nieuw perspectief
nenga. Bij liturgisch schikken
wordt een opstelling gemaakt van
symbolen en bloemen waarin de
betekenis van een Bijbeltekst
wordt verbeeld. Op de eerste ad
ventszondag is er dit jaar met ste
nen een weg verbeeld. „Want ad
vent beleven is op weg gaan en
uitzien naar een nieuw perspec
tief. De stenen verwijzen naar de
'hardheid' van deze tijd." In het
werk zijn een paarse doek en een
kaars verwerkt. Paars is de kleur
van deze periode in het kerkelijk
jaar en de kaars staat voor het licht
van de verwachting. De tweede
zondag van advent is er gewerkt
met prikkeldraad, stenen, een
kaars en witte rozen. De basis
vormt nog steeds het paarse doek.
„We brengen het visioen van
vrede in beeld waarin zwaarden
worden omgesmeed tot ploeg
scharen. Het prikkeldraad staat
voor oorlog en onrecht in de we
reld. De kaars en witte rozen zijn
tekenen van hoop op vrede en ge
rechtigheid. Op de derde advent
wordt roze aan het paars toege
voegd en aan een nog altijd aanwe-
Reinheid is uitte
beelden met witte
bloemen,
bijvoorbeeld rozen
zige steen bloembollen en uiterst
pril groen. Het zijn allemaal teke
nen van een naderende omslag.
Het stuk voor komende zondag
is nog niet gemaakt, maar een foto
met uitleg verschijnt ongetwijfeld
ook op de website van de Thomas-
kerk. „Bloemen en kleuren heb
ben ieder hun eigen betekenis.
Reinheid is uit te beelden met
witte bloemen, bijvoorbeeld rozen
en lelies", laat Ennenga weten.
„Rode anemonen passen we toe
op Goede Vrijdag. Volgens de le
gende zijn immers aan de bloed
druppels van Jezus die op de grond
vielen rode anemonen ontsproten.
Er wordt - in overleg met de predi
kant die Bijbelteksten kiest - nage
dacht over de essentie, de bood
schap daarvan en op welke wijze
we die tot uiting kunnen brengen.
Soms is dat best lastig. Toen we
bezig waren met de profeten heb
ben we weieens gedacht 'wat
moeten we daar dan mee'."
vrijdag 22 december 2017
foto Lex de Meester
Laat kerst dit jaar in rook opgaan. De Baron op festival Wonderstroom in Vlissingen had daar wel oren naar. Een gloedvolle wolk onttrok
hem aan het zicht. Vanaf de Schelde lieten schepen hun donkere instemming horen.
José Baars
- Wietske Ennenga, voorvrouw
Thomasbloemen
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk