SL t f m l.lf- 27 hm h plus radio tv gids De hoogtijdagen van Serious Request lijken voorbij. Het roer moet om, maar hoe? België vond daar jaren terug al een antwoord op. Studio Brussel baas Jan van Diesen: „Ik voelde dat er iets niet klopte." Het is moeilijk kritiek te hebben op een jaarlijkse actie waarbij tiendui zenden Nederlanders vrijwillig mil joenen ophalen voor het Rode Kruis. „Serious Request is nog steeds een boeiend charmeoffensief', zegt do cent radiomanagement Sieb Kroeske. „Maar ik vind ook dat het een meer aan deze tijd gebonden evenement kan zijn. Er moet wat veranderen." Het Glazen Huis, dat momenteel in Apeldoorn staat, heeft zijn beste tijd gehad. De opbrengst daalde. Niet in de laatste plaats omdat zender NPO 3FM kampt met een ernstig luistercij ferprobleem; afgelopen week bleek het jongerenstation in luistertijd zelfs ingehaald te zijn door nostalgiezender Radio 5. „Het feit dat ze niet al een nieuwe locatie voor volgend jaar hebben, zegt genoeg", meent mediastrateeg Evert Bronkhorst van Vizeum. „Seri ous Request opzetten, is een heel duur geintje. Dan is het de vraag of het nog wel zin heeft. Bovendien: als je bezig bent met verjongen dan moet je het Glazen Huis-icoon, het symbool voor de hoogtijdagen van het station, durven loslaten." Zowel Kroeske als Bronkhorst wij zen naar onze Zuiderburen waar Mu sic for Life, zoals de actie daar heet, juist in populariteit stijgt. Opvallend: daar kieperden ze de ooit van Neder land afgekeken opzet van opgesloten dj's in een glazen huis, al in 2013 overboord. En die opzet drastisch veranderen, bleek een wijs besluit. „Wij zijn gestopt op ons hoogte punt", vertelt Studio Brussel-baas Jan van Diesen. „Het was nog steeds een succes, maar ik voelde dat er iets niet klopte. We begonnen ooit voor ^nr Als je bezig bent met verjongen, dan moet je het Glazen Huis durven loslaten meer solidariteit in Vlaanderen. Maar het draaide mij toch te veel om het verhaal van de mediamakers." Ook in België klonk kritiek: waarom altijd het Rode Kruis en waarom geen actie voor nationale doeleinden in plaats van voor bij voorbeeld Afrika? Van Diesen: „jullie moeten meegaan in óns verhaal, was dan min of meer mijn flauwe ant woord. Tot ik inzag dat het ontbrak aan echte betrokkenheid. Ik heb ge leerd te luisteren naar opmerkingen van de 'gewone man', te luisteren naar het publiek." Sinds 2013 is er De Warmste Week, waarbij de gulle gever zelf bepaalt naar welk goed doel zijn geld gaat. Het glazen huis werd vervangen door een buitenstudio. Niet in de stad, maar ergens op een recreatieterrein. Het honger hebben, maakte plaats voor kou lijden. „Terug naar de natuur", zegt Van Diesen. „De motivatielat werd wat verhoogd, omdat mensen echt actief naar hier moeten komen. Dat gebeurt dus massaal. Je moet mensen ver- OPBRENGST trouwen. Zij zijn in deze opzet weer de helden, het draait weer om hun emoties. Voor mij is fun damenteel: media moeten niet al leen handelen in het belang van het eigen merk." Dankbaar De baas van het publieke radiosta tion benadrukt 3FM dankbaar te zijn. Het was immers ooit de in spiratiebron voor Music for Life. Andersom werd volgens Van Die sen nog niet bij Studio Brussel aangeklopt. „3FM blijft geloven in zijn formule die nu toch een beetje versleten is. Ik begrijp niet altijd wat ze daar doen. Ik heb de indruk dat er weinig is geïnno- veerd. Speel aanvallender, zou ik zeggen. No balls, nogloryl" Een woordvoerder van 3FM wijst op de vernieuwing die zit in de huidige generatie dj's en het ge heel vernieuwde Glazen Huis. „Maar het klopt dat we anders dan de zuiderburen met volle overtui ging hebben vastgehouden aan het basisidee van het concept, dat in vele Europese landen gekopi eerd is: aandacht vragen voor een stille ramp." De luistercijfers staan wat 3FM betreft los van Serious Request. De zender ziet zichzelf als aanja ger: „Het Nederlands publiek be paalt uiteindelijk hoe veel mensen het Rode Kruis kan helpen. Dat is de drive van 3FM en iedereen die hier - voor en achter de schermen - aan meewerkt." vrijdag 22 december 2017 GO MediaSCultuur '3FM blijft geloven in een versleten formule9 Gudo Tienhooven Serious Request in Apeldoorn. Sinds 2015 zijn de opbrengsten lager, foto rob voss De Vlamingen vervingen het glazen huis in 2013 door een ijskoude buitenstudio, fotobelga —Evert Bronkhorst (mediastrateeg) Sinds de metamorfose van het Vlaamse Music for Life stijgt de totaalopbrengst nog altijd jaarlijks. In 2013 was de eerste De Warmste Week goed voor 2,5 miljoen euro (aan verschillende goede doe len), vorig jaar was dat bedrag 7,8 miljoen. Nederland be leefde met Serious Request zijn piek in 2012 met een op brengst van 13,9 miljoen euro (babysterfte stond toen cen traal). Dat was vorig jaar 9,3 miljoen (voor de bestrijding van longontsteking). Die editie werd 'gered' door de nagellak actie van de inmiddels overle den Tijn. De 6-jarige jongen, die leed aan hersenstamkan ker, haalde ruim 2,5 miljoen euro van het totaalbedrag op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 27