SL t
f m
l.lf-
27
hm h plus radio tv gids
De hoogtijdagen
van Serious
Request lijken
voorbij. Het roer
moet om, maar hoe?
België vond daar jaren
terug al een antwoord
op. Studio Brussel
baas Jan van Diesen:
„Ik voelde dat er iets
niet klopte."
Het is moeilijk kritiek te hebben op
een jaarlijkse actie waarbij tiendui
zenden Nederlanders vrijwillig mil
joenen ophalen voor het Rode Kruis.
„Serious Request is nog steeds een
boeiend charmeoffensief', zegt do
cent radiomanagement Sieb Kroeske.
„Maar ik vind ook dat het een meer
aan deze tijd gebonden evenement
kan zijn. Er moet wat veranderen."
Het Glazen Huis, dat momenteel
in Apeldoorn staat, heeft zijn beste
tijd gehad. De opbrengst daalde. Niet
in de laatste plaats omdat zender
NPO 3FM kampt met een ernstig
luistercij ferprobleem; afgelopen
week bleek het jongerenstation in
luistertijd zelfs ingehaald te zijn door
nostalgiezender Radio 5.
„Het feit dat ze niet al een nieuwe
locatie voor volgend jaar hebben,
zegt genoeg", meent mediastrateeg
Evert Bronkhorst van Vizeum. „Seri
ous Request opzetten, is een heel
duur geintje. Dan is het de vraag of
het nog wel zin heeft. Bovendien: als
je bezig bent met verjongen dan
moet je het Glazen Huis-icoon, het
symbool voor de hoogtijdagen van
het station, durven loslaten."
Zowel Kroeske als Bronkhorst wij
zen naar onze Zuiderburen waar Mu
sic for Life, zoals de actie daar heet,
juist in populariteit stijgt. Opvallend:
daar kieperden ze de ooit van Neder
land afgekeken opzet van opgesloten
dj's in een glazen huis, al in 2013
overboord. En die opzet drastisch
veranderen, bleek een wijs besluit.
„Wij zijn gestopt op ons hoogte
punt", vertelt Studio Brussel-baas
Jan van Diesen. „Het was nog steeds
een succes, maar ik voelde dat er iets
niet klopte. We begonnen ooit voor
^nr
Als je bezig bent
met verjongen,
dan moet je het
Glazen Huis
durven loslaten
meer solidariteit in Vlaanderen. Maar
het draaide mij toch te veel om het
verhaal van de mediamakers."
Ook in België klonk kritiek:
waarom altijd het Rode Kruis en
waarom geen actie voor nationale
doeleinden in plaats van voor bij
voorbeeld Afrika? Van Diesen: „jullie
moeten meegaan in óns verhaal, was
dan min of meer mijn flauwe ant
woord. Tot ik inzag dat het ontbrak
aan echte betrokkenheid. Ik heb ge
leerd te luisteren naar opmerkingen
van de 'gewone man', te luisteren
naar het publiek."
Sinds 2013 is er De Warmste Week,
waarbij de gulle gever zelf bepaalt
naar welk goed doel zijn geld gaat.
Het glazen huis werd vervangen door
een buitenstudio. Niet in de stad,
maar ergens op een recreatieterrein.
Het honger hebben, maakte plaats
voor kou lijden.
„Terug naar de natuur", zegt Van
Diesen. „De motivatielat werd wat
verhoogd, omdat mensen echt actief
naar hier moeten komen. Dat gebeurt
dus massaal. Je moet mensen ver-
OPBRENGST
trouwen. Zij zijn in deze opzet
weer de helden, het draait weer
om hun emoties. Voor mij is fun
damenteel: media moeten niet al
leen handelen in het belang van
het eigen merk."
Dankbaar
De baas van het publieke radiosta
tion benadrukt 3FM dankbaar te
zijn. Het was immers ooit de in
spiratiebron voor Music for Life.
Andersom werd volgens Van Die
sen nog niet bij Studio Brussel
aangeklopt. „3FM blijft geloven in
zijn formule die nu toch een
beetje versleten is. Ik begrijp niet
altijd wat ze daar doen. Ik heb de
indruk dat er weinig is geïnno-
veerd. Speel aanvallender, zou ik
zeggen. No balls, nogloryl"
Een woordvoerder van 3FM wijst
op de vernieuwing die zit in de
huidige generatie dj's en het ge
heel vernieuwde Glazen Huis.
„Maar het klopt dat we anders dan
de zuiderburen met volle overtui
ging hebben vastgehouden aan
het basisidee van het concept, dat
in vele Europese landen gekopi
eerd is: aandacht vragen voor een
stille ramp."
De luistercijfers staan wat 3FM
betreft los van Serious Request.
De zender ziet zichzelf als aanja
ger: „Het Nederlands publiek be
paalt uiteindelijk hoe veel mensen
het Rode Kruis kan helpen. Dat is
de drive van 3FM en iedereen die
hier - voor en achter de schermen
- aan meewerkt."
vrijdag 22 december 2017
GO
MediaSCultuur
'3FM blijft geloven in een
versleten formule9
Gudo Tienhooven
Serious Request in Apeldoorn. Sinds 2015 zijn de opbrengsten lager, foto rob voss
De Vlamingen vervingen het glazen huis in 2013 door een ijskoude buitenstudio, fotobelga
—Evert Bronkhorst
(mediastrateeg)
Sinds de metamorfose van
het Vlaamse Music for Life
stijgt de totaalopbrengst nog
altijd jaarlijks. In 2013 was de
eerste De Warmste Week
goed voor 2,5 miljoen euro
(aan verschillende goede doe
len), vorig jaar was dat bedrag
7,8 miljoen. Nederland be
leefde met Serious Request
zijn piek in 2012 met een op
brengst van 13,9 miljoen euro
(babysterfte stond toen cen
traal). Dat was vorig jaar 9,3
miljoen (voor de bestrijding
van longontsteking). Die editie
werd 'gered' door de nagellak
actie van de inmiddels overle
den Tijn. De 6-jarige jongen,
die leed aan hersenstamkan
ker, haalde ruim 2,5 miljoen
euro van het totaalbedrag op.