Het Rijksmuseum in
Amsterdam onderzoekt
welke van zijn historische
kunstvoorwerpen door
onze roofzuchtige
voorvaderen 'gestolen' zijn.
EUWS 11
Stripwinkels beklad door onbekende actievoerders
Lees de column van Paul Witteman
deze week in de VARAgids
Het beste mediaweekblad van Nederland
Stoppeltje, heet het ventje. Petit Poilu
is zijn Franse naam. Daar komt-ie van
daan. Vrij vertaald: Stoppeltje dus. Een
woordeloze strip voor 3- tot 6-jarigen
over een 'moedig en vrolijk mannetje'.
Helemaal niets aan de hand, zou je
zeggen. Maarrrr.Stoppeltje is zwart.
Nog niet veel aan de hand, zou je zeg
gen. Maar Stoppeltje heeft met zijn
rode neus en roze lippen wel wat weg
van de Golliwog, de Engelse Zwarte
Piet. En dus zijn de rapen gaar.
Boris, van stripwinkel Lambiek aan
de Koningsstraat, zucht. „Lees Stop
peltje eens. Stoppeltje is gewoon
zwart omdat-ie zwart is. Hij heeft
geen slimmer wit vriendje, hij is nie-
mands knecht, hij doet ook geen
domme dingen of zo. Zijn kleur speelt
geen rol. Het is juist racisme om Stop
peltje racistisch te noemen. Zijn kleur
heeft niets met de strip te maken."
Kort na de bekladding van Lambiek
werd ook de winkel Het Beeldverhaal
aan de Bilderdijkstraat beklad. De ei
genares van Het Beeldverhaal peinst
zich suf over de oorzaak: gaat het om
Kuifje in Afrika, de strip uit 1931 waarin
Afrikanen als dombo's worden afge
schilderd? Of Sjors en Sjimmie, over
een blond en een donker jochie? Of
ligt het misschien zelfs aan de recente
spotprent van Ruben Oppenheimer
over de Turkse president Erdogan?
Maar Boris van con-collega Lambiek
heeft het ondertussen uitgevogeld. Hij
vond de foto van zijn bekladde ruit op
de site van een buitenlandse me
vrouw, vermoedelijk Spaans, uit acti
vistische linkse kringen. Ook ont
dekte Boris dat zij een afkeer heeft van
Stoppeltje én van Golliwog. En ver
domd, die hébben ook wel wat van el
kaar weg.
Die Golliwog is een getekende figuur
die al aan het eind van de negentiende
eeuw werd bedacht. Het figuur
groeide in de vorige eeuw uit tot een
razend populaire pop. Maar al vóór de
Zwarte Pietdiscussie in Nederland,
barstte in Groot-Brittannië en soort
gelijke racismediscussie los over Gol
liwog.
Tijdgeest
Boris is er zeker van dat hij op het
juiste spoor zit. „Je moet echt wel in
ternationaal georiënteerd activistisch
zijn om dit te weten", zegt hij.
Sjors en Sjimmie verkoopt hij trou
wens ook. Net als de al zo vaak in een
racistische hoek geplaatste Kuifje in
W Stoppeltje is
gewoon zwart omdat-ie
zwart is. Zijn kleur
speelt geen rol
Afrika. „Maar dat zijn strips uit een be
paalde tijd, die nu nooit meer zo ge
maakt zouden worden", zegt Boris.
„Die strips geven juist ook een tijd
geest weer. Ik blijf ze allemaal gewoon
verkopen. Ik zou er hooguit een waar
schuwing bij kunnen zetten, maar dat
vind ik ook weer zo wat, dan heeft
zo'n activist weer haar zin. Maar niet
bij Stoppeltje, die heeft niks met ra
cisme te maken."
JL wÊ&ëk
vrijdag 22 december 2017
GO
Is Stoppeltje ook al racistisch?
Twee stripwinkels in Amsterdam
zijn beklad en beticht van racisme.
En het gaat nu eens niet om Kuifje
in Afrika of Sjors en Sjimmie, maar
om een strip voor kleuters die
weer te veel lijkt op een omstreden
Engelse pop. Activisten zijn crea
tief.
Victor Schildkamp
Amsterdam
■4 De be
kladde
gevel van
stripwin
kel Lam
biek
wordt
schoon
gemaakt.
FOTO MAAR
TEN BRANTE
jMt
'^3mi
VARAGIDS