Het Rijksmuseum in Amsterdam onderzoekt welke van zijn historische kunstvoorwerpen door onze roofzuchtige voorvaderen 'gestolen' zijn. EUWS 11 Stripwinkels beklad door onbekende actievoerders Lees de column van Paul Witteman deze week in de VARAgids Het beste mediaweekblad van Nederland Stoppeltje, heet het ventje. Petit Poilu is zijn Franse naam. Daar komt-ie van daan. Vrij vertaald: Stoppeltje dus. Een woordeloze strip voor 3- tot 6-jarigen over een 'moedig en vrolijk mannetje'. Helemaal niets aan de hand, zou je zeggen. Maarrrr.Stoppeltje is zwart. Nog niet veel aan de hand, zou je zeg gen. Maar Stoppeltje heeft met zijn rode neus en roze lippen wel wat weg van de Golliwog, de Engelse Zwarte Piet. En dus zijn de rapen gaar. Boris, van stripwinkel Lambiek aan de Koningsstraat, zucht. „Lees Stop peltje eens. Stoppeltje is gewoon zwart omdat-ie zwart is. Hij heeft geen slimmer wit vriendje, hij is nie- mands knecht, hij doet ook geen domme dingen of zo. Zijn kleur speelt geen rol. Het is juist racisme om Stop peltje racistisch te noemen. Zijn kleur heeft niets met de strip te maken." Kort na de bekladding van Lambiek werd ook de winkel Het Beeldverhaal aan de Bilderdijkstraat beklad. De ei genares van Het Beeldverhaal peinst zich suf over de oorzaak: gaat het om Kuifje in Afrika, de strip uit 1931 waarin Afrikanen als dombo's worden afge schilderd? Of Sjors en Sjimmie, over een blond en een donker jochie? Of ligt het misschien zelfs aan de recente spotprent van Ruben Oppenheimer over de Turkse president Erdogan? Maar Boris van con-collega Lambiek heeft het ondertussen uitgevogeld. Hij vond de foto van zijn bekladde ruit op de site van een buitenlandse me vrouw, vermoedelijk Spaans, uit acti vistische linkse kringen. Ook ont dekte Boris dat zij een afkeer heeft van Stoppeltje én van Golliwog. En ver domd, die hébben ook wel wat van el kaar weg. Die Golliwog is een getekende figuur die al aan het eind van de negentiende eeuw werd bedacht. Het figuur groeide in de vorige eeuw uit tot een razend populaire pop. Maar al vóór de Zwarte Pietdiscussie in Nederland, barstte in Groot-Brittannië en soort gelijke racismediscussie los over Gol liwog. Tijdgeest Boris is er zeker van dat hij op het juiste spoor zit. „Je moet echt wel in ternationaal georiënteerd activistisch zijn om dit te weten", zegt hij. Sjors en Sjimmie verkoopt hij trou wens ook. Net als de al zo vaak in een racistische hoek geplaatste Kuifje in W Stoppeltje is gewoon zwart omdat-ie zwart is. Zijn kleur speelt geen rol Afrika. „Maar dat zijn strips uit een be paalde tijd, die nu nooit meer zo ge maakt zouden worden", zegt Boris. „Die strips geven juist ook een tijd geest weer. Ik blijf ze allemaal gewoon verkopen. Ik zou er hooguit een waar schuwing bij kunnen zetten, maar dat vind ik ook weer zo wat, dan heeft zo'n activist weer haar zin. Maar niet bij Stoppeltje, die heeft niks met ra cisme te maken." JL wÊ&ëk vrijdag 22 december 2017 GO Is Stoppeltje ook al racistisch? Twee stripwinkels in Amsterdam zijn beklad en beticht van racisme. En het gaat nu eens niet om Kuifje in Afrika of Sjors en Sjimmie, maar om een strip voor kleuters die weer te veel lijkt op een omstreden Engelse pop. Activisten zijn crea tief. Victor Schildkamp Amsterdam ■4 De be kladde gevel van stripwin kel Lam biek wordt schoon gemaakt. FOTO MAAR TEN BRANTE jMt '^3mi VARAGIDS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11