I Schitterende reconstructie Aaibare stier brengt een positieve boodschap over Geen slaaf van je linnenkast b 7 THE DISASTER ARTIST waard geheim, maar dat hij ouder is dan hij zich voordoet, staat onomstotelijk vast. Ook waar hij zijn inkomsten vandaan haalt, is voor iedereen een raadsel. Betaald werk doet hij niet. In elk geval is zijn bankrekening zo goed ge vuld dat hij rond de zes miljoen dollar kan investe ren in een gedoemd filmproject: het door hem zelf geschreven The Room. Toen Franco het boek The Disaster Artist aan het lezen was, wist hij het meteen: hier zit een prach tige film in. Hij kocht de rechten, nam de rol van Wiseau met veel verve op zich en liet zijn broer Dave de beste vriend van Wiseau spelen, ook een gesjeesde acteur die door hem voortdurend Baby face wordt genoemd. Franco: „Ik wilde van mijn film beslist geen parodie maken. Ik was niet van plan om Tommy in de zeik te nemen. Respect voor zijn bizarre gedragingen stonden bij mij voorop. De omstandigheden waaronder The Room werd gemaakt, zijn al geestig genoeg. Daarvoor hoefde ik niet alles op de spits te drijven." Om The Disaster Artist zo natuurgetrouw moge- Ik was niet van plan om Tommy in de zeik te nemen lijk te draaien, kopieerde Franco letterlijk scènes uit de film. Kijkers moeten dan ook tot na de aftite ling wachten om de vergelijkingen te kunnen ma ken. Via splitscreen zijn enkele scènes uit de origi nele The Room en de versie van Franco naast elkaar gemonteerd, zodat te zien is hoe nauwgezet de re gisseur te werk ging. Misplaatst Essentieel onderdeel in The Disaster Artist is de we reldpremière van The Room. Het uitgenodigde pu bliek lacht zich een breuk om de reeks mislukte en misplaatste momenten in de film. Om in aanmer king te komen voor de Oscars betaalt Wiseau uit eigen zak het theater in Los Angeles waar The Room twee weken wordt vertoond. Maar The Room kreeg nadien de reputatie van een cultfilm waar hartelijk om kan worden gela chen. De regisseur ging er zelfs mee op wereld tournee. Franco: „Ik denk dat Tommy de kosten die hij destijds heeft gemaakt dubbel en dwars heeft terugverdiend. Dat is hem van harte gegund." Ferdinand De prijsstier Ferdinand ziet eruit als een gespierde lobbes. Zijn krachtige lichaamsbouw stelt hem zelfs in staat om een treinwagon te stoppen. Laat staan wat hij in de arena tij dens een stierengevecht kan uit richten. Wie in de ogen kijkt van Ferdi nand ziet een vriendelijk, humaan wezen dat zich druk maakt over een bloem die vertrapt dreigt te wor den. De animatieversie van het ge lijknamige kinderboek is een prach tig avontuur met een positieve boodschap. Die luidt simpel: volg je hart en laat anderen je leven niet bepalen. Ferdinand weigert dan ook om te vechten in de arena, hoewel hij daar op de lange duur niet on deruit komt. Regisseur Carlos Saldanha heeft genoeg humor en actie in zijn film verpakt. Bovendien krijgt het pu bliek ook prachtige Spaanse land schappen voorgeschoteld. De ach- tervolgingsrit door het heden daagse Madrid is zonder meer het hoogtepunt in deze film. - A.Z Huisvrouwen bestaan niet Niemand wil slaaf zijn van haar linnenkast. Met andere woor den: een vrouw is zoveel méér dan haar huishouden. Met dat credo werden Gijsje en Marjo lein opgevoed door hun vrijge vochten hippiemoeder Loes (Loes Luca). Eenmaal volwassen kiest de jongste, reclamevrouw Gijsje, voor rust, reinheid en re gelmaat. Ze wil een extreem schoon huis, een steady relatie en normaal kinderen kunnen krijgen. Dat laatste lukt helaas niet. Zus Marjolein, journaliste en moeder van drie, heeft juist maling aan conventies. Ze laat bergen was overal slingeren en piekert er niet over om de spreekbeurt van haar dochtertje op school te bezoeken. Welnee, dat doen alleen schoolpleinmoe ders! Toch blijkt in de loop van dit ensembleverhaal dat het le ven niet maakbaar is - of je daar nu je best voor doet of niet. On danks die op het eerste oog suffe titel toch een aardige komedie, gebaseerd op het theaterstuk De Huisvrouwmonologen. Het blijkt vooral een prachtig podium voor Jelka van Houten, die met vrij- wel al haar komische scènes soe pel uit de voeten kan. donderdag 21 december 2017 TRAGIKOMEDIE Regie: James Franco. Hoofdrollen: James Franco, Dave Franco en Seth Rogen. Wie gezegend is met enig historisch filmbesef denkt vermoedelijk dat Ed Wood, ooit gespeeld door Johnny Depp en maker van misbaksels als Plan 9 from Outer Space (1956), de slechtste filmregisseur aller tijden is. Mis! Het kan nog erger. Ooit gehoord van Tommy Wiseau? Vermoedelijk niet. Misschien doet de titel van zijn enige film The Room (2003) een belletje rinkelen. Una niem bestempeld als de slechtste film ooit gemaakt, maar zo beroerd dat het weer heel hilarisch is om naar te kijken. Acteur James Franco pikte het ver haal op en maakte een reconstructie van het maakproces van The Room. Zelf speelt hij Wiseau, een ongrijp bare, ijdele, overenthousiaste acteur zonder talent. Hij besluit om met een even zo gemankeerde collega, die hij constant Babyface noemt (gespeeld door Dave Franco, de broer van James), zelf maar een film te maken als zij in Hollywood niet aan de bak komen. Het resultaat is het chaotische The Room, waarin met de beste wil van de wereld geen enkele logica te ont dekken is. Hoofdschuldige is Wiseau zelf. Hij kan voor geen meter acte ren, bedenkt in scènes de meest bi zarre wendingen en werkt vooral op de lachspieren. Franco heeft met veel precisie en empathie deze oprisping van Wiseau naverteld in een hilarische, droogko mische film die dezelfde cultstatus verdient als The Room. - A.Z. James Franco in een scène uit The Disaster Artist. FOTO AP 44 James Franco Franco als Wiseau (r) in de biOSCOOp. FOTO WARNER BROS ANIMATIE Regie: Carlos Saldanha. Originele stemmen: John Cena, Kate McKin- non en David Tennant. KOMEDIE Regie: Aniëlle Webster Hoofdrollen: Eva van de Wijde- ven, Jelka van Houten Jelka van Houten (I) weet raad met haar komische scè nes. FOTO INDEPENDENT FILMS - Marieke Nieuwdorp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 51