I
Schitterende
reconstructie
Aaibare stier brengt een
positieve boodschap over
Geen slaaf van je linnenkast
b
7
THE DISASTER ARTIST
waard geheim, maar dat hij ouder is dan hij zich
voordoet, staat onomstotelijk vast.
Ook waar hij zijn inkomsten vandaan haalt, is
voor iedereen een raadsel. Betaald werk doet hij
niet. In elk geval is zijn bankrekening zo goed ge
vuld dat hij rond de zes miljoen dollar kan investe
ren in een gedoemd filmproject: het door hem zelf
geschreven The Room.
Toen Franco het boek The Disaster Artist aan het
lezen was, wist hij het meteen: hier zit een prach
tige film in. Hij kocht de rechten, nam de rol van
Wiseau met veel verve op zich en liet zijn broer
Dave de beste vriend van Wiseau spelen, ook een
gesjeesde acteur die door hem voortdurend Baby
face wordt genoemd. Franco: „Ik wilde van mijn
film beslist geen parodie maken. Ik was niet van
plan om Tommy in de zeik te nemen. Respect voor
zijn bizarre gedragingen stonden bij mij voorop.
De omstandigheden waaronder The Room werd
gemaakt, zijn al geestig genoeg. Daarvoor hoefde ik
niet alles op de spits te drijven."
Om The Disaster Artist zo natuurgetrouw moge-
Ik was niet
van plan om
Tommy in de
zeik te nemen
lijk te draaien, kopieerde Franco letterlijk scènes
uit de film. Kijkers moeten dan ook tot na de aftite
ling wachten om de vergelijkingen te kunnen ma
ken. Via splitscreen zijn enkele scènes uit de origi
nele The Room en de versie van Franco naast elkaar
gemonteerd, zodat te zien is hoe nauwgezet de re
gisseur te werk ging.
Misplaatst
Essentieel onderdeel in The Disaster Artist is de we
reldpremière van The Room. Het uitgenodigde pu
bliek lacht zich een breuk om de reeks mislukte en
misplaatste momenten in de film. Om in aanmer
king te komen voor de Oscars betaalt Wiseau uit
eigen zak het theater in Los Angeles waar The
Room twee weken wordt vertoond.
Maar The Room kreeg nadien de reputatie van
een cultfilm waar hartelijk om kan worden gela
chen. De regisseur ging er zelfs mee op wereld
tournee. Franco: „Ik denk dat Tommy de kosten die
hij destijds heeft gemaakt dubbel en dwars heeft
terugverdiend. Dat is hem van harte gegund."
Ferdinand
De prijsstier Ferdinand ziet eruit als
een gespierde lobbes. Zijn krachtige
lichaamsbouw stelt hem zelfs in
staat om een treinwagon te stoppen.
Laat staan wat hij in de arena tij
dens een stierengevecht kan uit
richten.
Wie in de ogen kijkt van Ferdi
nand ziet een vriendelijk, humaan
wezen dat zich druk maakt over een
bloem die vertrapt dreigt te wor
den. De animatieversie van het ge
lijknamige kinderboek is een prach
tig avontuur met een positieve
boodschap. Die luidt simpel: volg je
hart en laat anderen je leven niet
bepalen. Ferdinand weigert dan ook
om te vechten in de arena, hoewel
hij daar op de lange duur niet on
deruit komt.
Regisseur Carlos Saldanha heeft
genoeg humor en actie in zijn film
verpakt. Bovendien krijgt het pu
bliek ook prachtige Spaanse land
schappen voorgeschoteld. De ach-
tervolgingsrit door het heden
daagse Madrid is zonder meer het
hoogtepunt in deze film. - A.Z
Huisvrouwen bestaan niet
Niemand wil slaaf zijn van haar
linnenkast. Met andere woor
den: een vrouw is zoveel méér
dan haar huishouden. Met dat
credo werden Gijsje en Marjo
lein opgevoed door hun vrijge
vochten hippiemoeder Loes
(Loes Luca). Eenmaal volwassen
kiest de jongste, reclamevrouw
Gijsje, voor rust, reinheid en re
gelmaat. Ze wil een extreem
schoon huis, een steady relatie
en normaal kinderen kunnen
krijgen. Dat laatste lukt helaas
niet. Zus Marjolein, journaliste
en moeder van drie, heeft juist
maling aan conventies. Ze laat
bergen was overal slingeren en
piekert er niet over om de
spreekbeurt van haar dochtertje
op school te bezoeken. Welnee,
dat doen alleen schoolpleinmoe
ders! Toch blijkt in de loop van
dit ensembleverhaal dat het le
ven niet maakbaar is - of je daar
nu je best voor doet of niet. On
danks die op het eerste oog suffe
titel toch een aardige komedie,
gebaseerd op het theaterstuk De
Huisvrouwmonologen. Het blijkt
vooral een prachtig podium voor
Jelka van Houten, die met vrij-
wel al haar komische scènes soe
pel uit de voeten kan.
donderdag 21 december 2017
TRAGIKOMEDIE
Regie: James Franco. Hoofdrollen:
James Franco, Dave Franco en
Seth Rogen.
Wie gezegend is met enig historisch
filmbesef denkt vermoedelijk dat Ed
Wood, ooit gespeeld door Johnny
Depp en maker van misbaksels als
Plan 9 from Outer Space (1956), de
slechtste filmregisseur aller tijden is.
Mis! Het kan nog erger.
Ooit gehoord van Tommy Wiseau?
Vermoedelijk niet. Misschien doet de
titel van zijn enige film The Room
(2003) een belletje rinkelen. Una
niem bestempeld als de slechtste
film ooit gemaakt, maar zo beroerd
dat het weer heel hilarisch is om
naar te kijken.
Acteur James Franco pikte het ver
haal op en maakte een reconstructie
van het maakproces van The Room.
Zelf speelt hij Wiseau, een ongrijp
bare, ijdele, overenthousiaste acteur
zonder talent. Hij besluit om met een
even zo gemankeerde collega, die hij
constant Babyface noemt (gespeeld
door Dave Franco, de broer van
James), zelf maar een film te maken
als zij in Hollywood niet aan de bak
komen.
Het resultaat is het chaotische The
Room, waarin met de beste wil van
de wereld geen enkele logica te ont
dekken is. Hoofdschuldige is Wiseau
zelf. Hij kan voor geen meter acte
ren, bedenkt in scènes de meest bi
zarre wendingen en werkt vooral op
de lachspieren.
Franco heeft met veel precisie en
empathie deze oprisping van Wiseau
naverteld in een hilarische, droogko
mische film die dezelfde cultstatus
verdient als The Room.
- A.Z.
James Franco
in een scène uit
The Disaster Artist.
FOTO AP
44
James Franco
Franco als Wiseau (r) in de
biOSCOOp. FOTO WARNER BROS
ANIMATIE
Regie: Carlos Saldanha. Originele
stemmen: John Cena, Kate McKin-
non en David Tennant.
KOMEDIE
Regie: Aniëlle Webster
Hoofdrollen: Eva van de Wijde-
ven, Jelka van Houten
Jelka van Houten (I) weet
raad met haar komische scè
nes. FOTO INDEPENDENT FILMS
- Marieke Nieuwdorp