Omruilen tolapparaten wordt uitgesmeerd over enkele jaren Westerscheldetunnel introduceert begin 2018 nieuwe generatie t-tags. Deze zijn kleiner dan de huidige en maken gebruik van een accu. dinsdag 19 december 2017 pzc.nl e-mail: redactie.terneuzen@pzc.nl De RWS 79 is de spin in het web bij calamiteiten Terreinverzorger op golfbaan de Woeste Kop in Axel. Het is voor Arjen Westeneng uit Nieuw- en Sint Joosland zijn lust en zijn leven. En hij heeft het in zijn vingers, want Westeneng werd afgelopen week uit geroepen tot Greenkeeper van het jaar. 'Je mag het gerust een droombaan noemen', zegt hij. Rolf Bosboom Ellewoutsdijk Alle abonnees van de Westerschel detunnel krijgen op termijn een nieuw tolapparaatje in de wagen. De huidige t-tags, waarmee sinds de opening van de tunnel in 2003 wordt gewerkt, worden vervangen. De nieuwe apparaatjes werken net als de huidige met infrarood- technologie, maar ze worden een slag kleiner dan de bestaande. Ook krijgen ze een accu in plaats van een batterij. Zo'n accu gaat zeker vijf jaar mee. Verder worden de aandui dingen op de t-tag beter en langer leesbaar. De NV Westerscheldetunnel is al enige tijd bezig om te kijken naar nieuwe apparatuur. De belangrijk ste reden is dat de huidige t-tag een aantal beperkingen heeft, onder meer dat die werkt met batterijen die steeds moeten worden vervan gen. Bovendien wil men meegaan met de laatste stand van de tech niek. Er is al geruime tijd sprake van 't- tag 2.0'maar toch heeft het even geduurd voordat het zover is. De NV Westerscheldetunnel heeft lang naar de beste opvolger gezocht. Daarbij zijn verschillende syste men uitgebreid getest en is men bij andere tol-organisaties gaan kijken. Hoe de t-tag 2.0 er precies uitziet, wordt begin volgend jaar bekend, als die officieel wordt gepresen teerd. Dan wordt ook duidelijk hoe de vervanging van de huidige appa raten in zijn werk gaat. Fase In totaal zijn er 82.000 t-tags in om loop bij ruim 54.000 abonnees. Het is de bedoeling dat de huidige appa raten 'fasegewijs' wordt omgeruild. In het jaarplan 2or8 van de Wester scheldetunnel wordt gesproken van een periode van vier tot vijf jaar. Doordat de gebruikte techno logie dezelfde blijft, kan de appara tuur op het tolplein beide genera ties t-tags aflezen. De abonnees zijn goed voor 4,7 miljoen passages per jaar door de Westerscheldetunnel. Dat is twee derde van al het verkeer dat van de tunnel gebruikmaakt. De NV Westerscheldetunnel on- Hoe de t-tag 2.0 er precies uitziet, wordt begin volgend jaar bekend derzoekt ook of het mogelijk is niet-abonnees contactloos te laten betalen. De eerste resultaten laten zien dat de gevolgen voor het tol- systeem ingrijpend zijn, omdat tankkaarten met magneetstrips ook nog steeds moeten worden ge accepteerd. Het gebruik van de tunnel groeit momenteel hard. Bij de openstel ling in 2003 was rekening gehou den met een groei van 2,3 procent. In 2or6 was het echter 6,3 procent en dit jaar komt uit op ongeveer 7 procent. De groei wordt toegeschreven aan onder meer de aantrekkende economie, de nieuwe A4, de ope ning van de Sluiskiltunnel en de in voering van tolheffing voor vracht verkeer in België. Ook voor komend jaar verwacht de NV Westerscheldetunnel een stevige groei, naar ruim 7,2 miljoen passages. Dat zijn er 1 miljoen meer dan in 2015. De tarieven worden ze ker tot 202t niet verhoogd. In 2or8 wordt de lopende renova tie van de technische systemen in de tunnel afgerond. Als afsluiting worden in de nacht van 5 op 6 juni alle systemen getest tijdens een grootschalige rampenoefening in de tunnel. It ZEELAND8 ZEELAND4 Tunnel vervangt t-tags

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 76