Omruilen tolapparaten wordt uitgesmeerd over enkele jaren
Westerscheldetunnel introduceert begin
2018 nieuwe generatie t-tags. Deze zijn
kleiner dan de huidige en maken
gebruik van een accu.
dinsdag 19 december 2017 pzc.nl e-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
De RWS 79 is de
spin in het web
bij calamiteiten
Terreinverzorger op golfbaan de Woeste Kop in
Axel. Het is voor Arjen Westeneng uit Nieuw- en Sint
Joosland zijn lust en zijn leven. En hij heeft het in zijn
vingers, want Westeneng werd afgelopen week uit
geroepen tot Greenkeeper van het jaar.
'Je mag het gerust een droombaan noemen', zegt hij.
Rolf Bosboom
Ellewoutsdijk
Alle abonnees van de Westerschel
detunnel krijgen op termijn een
nieuw tolapparaatje in de wagen.
De huidige t-tags, waarmee sinds
de opening van de tunnel in 2003
wordt gewerkt, worden vervangen.
De nieuwe apparaatjes werken
net als de huidige met infrarood-
technologie, maar ze worden een
slag kleiner dan de bestaande. Ook
krijgen ze een accu in plaats van een
batterij. Zo'n accu gaat zeker vijf
jaar mee. Verder worden de aandui
dingen op de t-tag beter en langer
leesbaar.
De NV Westerscheldetunnel is al
enige tijd bezig om te kijken naar
nieuwe apparatuur. De belangrijk
ste reden is dat de huidige t-tag een
aantal beperkingen heeft, onder
meer dat die werkt met batterijen
die steeds moeten worden vervan
gen. Bovendien wil men meegaan
met de laatste stand van de tech
niek.
Er is al geruime tijd sprake van 't-
tag 2.0'maar toch heeft het even
geduurd voordat het zover is. De
NV Westerscheldetunnel heeft
lang naar de beste opvolger gezocht.
Daarbij zijn verschillende syste
men uitgebreid getest en is men bij
andere tol-organisaties gaan kijken.
Hoe de t-tag 2.0 er precies uitziet,
wordt begin volgend jaar bekend,
als die officieel wordt gepresen
teerd. Dan wordt ook duidelijk hoe
de vervanging van de huidige appa
raten in zijn werk gaat.
Fase
In totaal zijn er 82.000 t-tags in om
loop bij ruim 54.000 abonnees. Het
is de bedoeling dat de huidige appa
raten 'fasegewijs' wordt omgeruild.
In het jaarplan 2or8 van de Wester
scheldetunnel wordt gesproken
van een periode van vier tot vijf
jaar. Doordat de gebruikte techno
logie dezelfde blijft, kan de appara
tuur op het tolplein beide genera
ties t-tags aflezen.
De abonnees zijn goed voor 4,7
miljoen passages per jaar door de
Westerscheldetunnel. Dat is twee
derde van al het verkeer dat van de
tunnel gebruikmaakt.
De NV Westerscheldetunnel on-
Hoe de t-tag 2.0 er
precies uitziet,
wordt begin volgend
jaar bekend
derzoekt ook of het mogelijk is
niet-abonnees contactloos te laten
betalen. De eerste resultaten laten
zien dat de gevolgen voor het tol-
systeem ingrijpend zijn, omdat
tankkaarten met magneetstrips
ook nog steeds moeten worden ge
accepteerd.
Het gebruik van de tunnel groeit
momenteel hard. Bij de openstel
ling in 2003 was rekening gehou
den met een groei van 2,3 procent.
In 2or6 was het echter 6,3 procent
en dit jaar komt uit op ongeveer 7
procent.
De groei wordt toegeschreven
aan onder meer de aantrekkende
economie, de nieuwe A4, de ope
ning van de Sluiskiltunnel en de in
voering van tolheffing voor vracht
verkeer in België.
Ook voor komend jaar verwacht
de NV Westerscheldetunnel een
stevige groei, naar ruim 7,2 miljoen
passages. Dat zijn er 1 miljoen meer
dan in 2015. De tarieven worden ze
ker tot 202t niet verhoogd.
In 2or8 wordt de lopende renova
tie van de technische systemen in
de tunnel afgerond. Als afsluiting
worden in de nacht van 5 op 6 juni
alle systemen getest tijdens een
grootschalige rampenoefening in
de tunnel.
It
ZEELAND8
ZEELAND4
Tunnel vervangt t-tags