10 ZE In het atelier Het is zo'n typisch Zeeuws dorpshuis, on opvallend in Geersdijk. Een deur en twee ramen gelijkvloers, een dubbel raam op de eerste verdieping, een gevel die een gebroken Franse kap ver raadt. Daar, achter die twee onder ste ramen, moeten we zijn voor het atelier van Christina de Vos. Op de voordeur zit een oud, email len naamplaatje: J. de Vos. „Dat is van mijn vader", vertelt de kunste nares. „Hij heeft het huis gekocht van een oudtante. Vele jaren heeft hij er gewerkt en verbouwd. Uit eindelijk wilde mijn moeder er niet gaan wonen. In 2013 heb ik ge zegd: dan ga ik er naartoe." Christina de Vos (1965) woonde tot dan zo'n dertig jaar in Rotter dam. Daar was ze terechtgekomen voor haar studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten, de hui dige Willem de Kooning Akade- mie. Ze kreeg vakken als beeld houwen, lettertekenen. En materi aalkennis: „Terpentine gaat recht door de huid het bloed in, dat heb ik onthouden." Het was niet meteen hosanna op de academie: „De eerste twee jaar werd mijn werk afgekraakt. Pas in het derde jaar veranderde dat. Ik kreeg korte tijd les van Klaas Gub- bels, de man van de stillevens met koffiekannen. Hij zei: 'Die kleine moet je in de gaten houden'. Vol gens hem had ik een goed kleurge voel. Daarna explodeerde het." In de periode tussen 2005 en 2012 maakte ze schilderijen geïn spireerd op de roman 'Zonsopgan gen boven zee' van Jeroen Brou wers. De meeste van die werken zijn te vinden in het kunstboek 'Aurora'. Voor het album 'Regifted Light' van Baby Dee, de Ameri kaanse singer-songwriter die te vens haar vrouw is - maakte ze in 2011 een serie slakken. Ze wordt schilder genoemd. „Maar", zegt ze in haar boek 'Au rora', „ik ben een tekenaar, ik zoek naar de zuiverste vorm, de meest- zeggende onopgesmuktheid." Meestal werkt ze met houtskool en acrylverf. Op haar werktafel lig gen restjes houtskool. De zoek tocht is in haar kunst altijd colla geachtig zichtbaar: „Ik werk met verschillende lagen. Op linnen - de drager - breng ik laagjes katoen aan. Als de voorstelling niet is wat ik wil, dan verbeter ik die door er repen af te trekken of te snijden en er nieuwe lagen overheen te lij men. Zo begin ik telkens met een schone lei. Vernielen hoort erbij." Het stanleymes op haar werkta fel in de voorkamer - het eigenlijke atelier - vertelt dat ze geen pardon kent. Ook schilderijen die al aan de wand hangen kunnen 'slachtoffer' worden van veranderend inzicht. De emmer vol met uit schilderijen weggesneden handen en hoofden spreekt voor zich. Sinds ze in Zeeland woont werkt Christina de Vos aan een se rie 'beschermheiligen'. In de woonkamer hangen de Heilige Lu cia en Maria Magdalena. Ook Jeanne d'Arc is geharnast van de partij. Die heiligen zeggen veel over de visie en het gevoel van waaruit ze werkt: „Het is vaak oor log bij mij. Mijn moeder is Duitse. Op school leerde ik over de oorlog, wat er in Duitsland is uitgericht. Ik stelde me voor dat mijn Duitse fa milieleden in de oorlog geen hel den waren. Hoe graag ik ook bij hen thuiskwam, tegelijk reali seerde ik me hoe vriendelijke mensen de vreselijkste dingen kunnen doen. Het gevoel, dat de verschrikkelijke Nazi ook prachtig viool kan spelen, is altijd aanwe zig. In de Joegoslavië-oorlog zag je ook de vriendelijkste mensen de ergste dingen doen. Voor jezelf kun je alleen maar hopen." dinsdag 19 december 2017 WA Christina de Vos in haar atelier in Geersdijk. fotüsmechteld jansen Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Christina de Vos in Geersdijk. Meer info over Christina de Vos: christinadevos.nl Ik begin telkens met een schone lei

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 38