ZEELAND GEBOEKT Let's go stoned Zuid-Beveland stond vol met vishuizen Met snelsonnetten over de drempel ZEELAND 21 Elvira Daeter maakt reliëfschilderijen met een liefdevolle knipoog naar Piet Mondriaan. Ze heeft succes in het buitenland. Nu hoopt ze ook op Nederland. A Elvira Daeter, kunstenares in Middelburg, foto lex de meester Zeeuwse schrijvers Wat een bruisende gedich ten! Het is 1979 wanneer Bennie van den Aarssen 'Je neus achterna' publiceert. On danks het poëtische geweld ver oorzaakt de bundel geen rimpe ling in het literaire landschap. Achteraf gezien jammer, je voelt nog altijd windkracht zoveel wan neer je dit debuut opslaat. Nooit was Tholen zo stormachtig. Ach terin staan gegevens over de au teur: 'op 8 juni 1956 geboren te Tholen, Zeeland. Hij gaat verliefd en een tikkeltje stoned door de dagen. Hoopt op een lang en ge lukkig leven met veel zonne schijn.' Volgt nog een adres, een straat in Tholen. Op precies hetzelfde adres dat Bennie van den Aarssen bijna veertig jaar geleden op gaf, vinden we nu Tekstbu reau Ben van den riWJltCHI Aarssen. Zoveel stabiliteit is enigs- l uiEi zins, ei genlijk méér dan bewogen toon van de gedichten. Bennie, die Ben is geworden, schrijft tegen woordig sportverslagen, ook voor deze krant. Hopelijk blikt hij toch een beetje trots terug op 'Je neus achterna'. Jonge dichters zijn doorgaans ouwe zeuren. Ik herin ner me beschaamd mijn eigen probeersels, gelukkig van de aard bodem verdwenen, alleen liggen er nog een paar bij het meisje dat destijds De Ene was. Bij mij was het altijd doodtij, bij Van den Aarssen zien we de jeugd in volle vloed. Hij lijkt een kruising tussen Hans Verhagen en Jules Deelder. Er zijn nuchtere notities als: 'God liet een scheet, daar lag Tholen!' Of hij haalt juist uit met: 'Maan- zee!/ Maanzee!/ Je glimmert zuigt/ Tholen, Moeder Wij oorringen de hemel/ hier van nacht!' Er zijn meer Zeeuwse verwij zingen, maar het bestaan van de dichter is werelds en ruim, deels vanwege de geestverruimende middelen. 'Let's go stoned' noemt hij een gedicht en de joints gaan openlijk rond. Jonge dichters ple gen namaak te leveren, would-be, maar hier zie je echte poëzie. Zo als een verrukkelijke chips-rapso die: 'Chips!/ Chips!/ Je bevrucht onze buiken.' Ik zal voortaan Ben van den Aarssens berichten over ZSC'62 of Duiveland extra aan dachtig lezen. Op zoek naar een ondeugend en onstuimig spoor van Je neus achterna. Elvira Daeter is een pionier in Neder land. Bijna overal ter wereld is MADI ART een begrip. Een kunstbeweging, waarin gewerkt wordt met kleurige rechthoeken, cirkels, driehoeken en andere geometrische vormen. In landen als Frankrijk, Italië, Hongarije, België, Verenigde Staten, Zuid-Amerika is MADI ART al langer dan een halve eeuw een begrip. In Nederland lijkt de kunstbeweging nauwelijks of geen voet aan de grond te krijgen. Kunstschilder Elvira Daeter in Middelburg heeft MADI ART omarmd. En MADI ART haar. In 2015 won ze met haar werk 'Move- ment 1' op MDF de eerste prijs van de Biën nale van het Museum of Geometrie and MADI ART in Dallas. Momenteel exposeert ze daar zestien werken. Dat hadden er eigenlijk 22 moeten zijn. De werken waren in vier pakket ten aangekomen in Memphis, daarna is er een doos met zes schilderijen in het ongerede ge raakt. Er wordt met man en macht gezocht, ook de Nederlandse ambassade is ingescha keld. Onlangs verscheen er een kloeke, vierkante uitgave met en over haar werk: 'Panta Rhei'. Met zo'n zestig afgebeelde werken wordt de ontwikkeling van de Middelburgse kunstena res in beeld gebracht. Haar man en onderwijs kundige Ben Daeter schreef de inleidende hoofdstukken, waarin hij aandacht besteed aan abstracte, geometrische en constructivis tische kunst en aan MADI ART. En natuurlijk aan de plaats van Elvira Daeter in dat geheel. De kunstenares kwam in 1959 - toen was ze twaalf jaar - in aanraking met De Stijl en het werk van Piet Mondriaan. Haar ouders lieten toen in Valkenswaard een nieuw huis bou wen. Rode en blauwe deuren, gele verwar mingsradiatoren en muren, zwarte deurom lijstingen, volop geometrische vormen. De buurt vond het bijzonder, de kinderen die kwamen spelen vonden het héél bijzonder, Elvira zelf vond het helemaal niks. Pas op la tere leeftijd, nadat ze binnenhuisarchitectuur en kunstgeschiedenis had gestudeerd, kwam de waardering. In 2004 volgde ze een oplei- De Vlissingse dichter Coen- raedt van Meerenburgh geeft op zondagmiddag 31 december om 14.00 uur voor de tiende keer een Dichterlijke Ou- dejaarsshow in boekhandel De Drvkkery in Middelburg. Daarin blikt hij terug op het afgelopen jaar in snelsonnetten, een zesre gelig vers over onderwerpen die zijn aandacht hebben getrokken. De traditie van de dichterlijke oudejaarsshow in de Drvkkery ontstond in 2003 met de voor dracht van snelsonnetten door Aaike Jordans uit Goes. Hij was één van de vaste dichters op de website gedichten.nl. Vijfjaar la ter namen Ko de Laat en Coen- raedt van Mee renburgh het stokje van hem over. In de loop der jaren zagen de twee hun publiek groeien. De Laat besloot vorig jaar zijn aan dacht te verleggen naar andere schrijfactiviteiten, sindsdien is het een solovoorstelling. Coenraedt van Meerenburgh: „Ook dit jaar was er aan onder werpen geen gebrek. Denk aan MeToo en de orkanen. Het gaat van Trump tot gijzelsoftware, van de Paradise papers tot besmette eieren. Natuurlijk ook de verkie zingen. Op sportgebied komen voorbij Tom Dumoulin en de voetbalvrouwen." De meeste vishuizen op Zuid-Beveland zijn niet meer. Goes is een uitzon dering, daar is een visafslagers- huisje, hoewel de stad nooit een thuishaven voor veel vissers is ge weest. Borssele heeft nog een ruim bemeten viskot. 'Hoort, ziet zwijgt' staat er op de vaasvormen in de goot. Dat is een aanmaning om toch maar niet te roddelen of kwaad te spreken, zo veronder stelt in elk geval Jan de Ruiter. Hij biedt in het nieuwste nummer van 'de Spuie' van de Heemkun dige Kring De Bevelanden en de Vereniging van het Historisch Museum De Bevelanden een ruim artikel getiteld 'De teloor gang van de vishuizen op Zuid- Beveland'. In de Bevelandse dorpen waren de vishuizen centrale plaatsen, waar bederfelijk voedsel als vis en vlees werd aangeleverd. Gemijnd werd er niet. Van daaruit werd de waar wel uitgeleurd langs de deur. De Ruiter heeft het over vishui zen in Kloetinge, Baarland, 's- Gravenpolder, Kapelle, Ovezande, Oudelande, Hoedekenskerke. Hij signaleert ook andere bestemmingen: het viskot was vaak een praathuis, waar drin gende kwesties wer den besproken. ding schilderen en beeldhouwen bij Kunste ducatie Walcheren. Sindsdien maakt ze wer ken, waarin de typische Mondriaankleuren, vlakken, lijnen en vormen met elkaar 'in ge sprek gaan'. De erkenning in Dallas heeft haar gestimu leerd. Inmiddels heeft ook het Mobile MODI ART Museum in Boedapest werk van haar in de collectie opgenomen. Wat Elvita Daeter doet kan het best worden omschreven als 'schilderen en bouwen in reliëfs'. Daarbij wordt vaak buiten de 'reguliere' lijst gestapt. Ze geeft ook workshops aan kinderen. Vol gens haar man is schilderen en ontwerpen goed voor de ontwikkeling van het brein: „Met een stapel driehoeken en rechthoekige figuren kunnen kinderen zelf een compositie maken, die ze na kunnen schilderen. Dat mo tiveert meer dan een opdracht in de trant van 'teken maar een huisje of een boerde rij'. Dan hoor je: 'dat kan ik niet'. De kunstenares maakt vaak open composi ties. Ze wil er elektrisch licht achter gaan be vestigen - een nieuwe richting: „De schilde rijen stralen als zonnen in huis. Ze stralen warmte en energie uit. Het mooist is als ze lij ken te exploderen op de muur." maandag 18 december 2017 PC Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Mario Molegraaf Je neus achterna - enigszins Bennie van den in strijd Aarssen. met de Explosies op de muur Jan van Damme Ben (Nederlandse en Engelse tekst) en El vira Daeter: Panta Rhei - constructivisti sche, geometrische, abstracte kunst en MADI ART in de 21ste eeuw - Uitgeverij Boekenindustrie, hardcover, 300 pagina's, 50,- euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21