14 ZE
zv
K'undertQ^
FIETSROUTE VESTINGSTEDEN
Steeds meer toeristen bezoeken de
Zuiderwaterlinie. Een fietsroute en een
autoroute moeten nog meer mensen trekken
naar de elf vestingsteden in Brabant.
en langeafstandswandel-
pad van Bergen op Zoom
naar Grave stond al op de
.planning. Daar komen
I een fietsroute en een au
toroute bij. Die twee routes moeten
de komende jaren de Zuiderwaterli-
nie, met elf vestingsteden, meer be
kendheid geven en daardoor nog
meer toeristen trekken.
Dat blijkt uit het meerjarenplan
Zuiderwaterlinie. De Zuiderwaterli
nie, een netwerk van steden en stad
jes tussen Bergen op Zoom en Grave,
is ontstaan in de tijd dat er strijd
werd gevoerd tussen de opstandige
Hollanders en de Spaanse koning. De
beroemde vestingbouwer Menno
van Coehoorn, die in 1702 tijdens de
Spaanse Successieoorlog leiding gaf
aan de verdediging van Zeeuws-
Vlaanderen, ontwierp het concept
van het Zuiderfrontier in 1697. De li
nie was een belangrijk strategisch
element. De Maas vormde in de ze
ventiende eeuw een natuurlijke bar
rière, waar vijandelijke legers tot
staan konden worden gebracht. Met
name de Hollanders investeerden
veel in vestingwerken langs deze ri
vier. Onderdeel is ook het Kroonwerk
Coehoorn in Nederasselt. Menno van
Coehoorn legde het Kroonwerk Coe
hoorn rond 1700 aan in de Nederas-
seltse uiterwaarden, om Grave te
kunnen verdedigen. De vorige eeuw
moest er ruimte komen voor de
scheepvaart, waardoor het het kroon
werk schade opliep.
In het historische stadhuis van het
Oost-Brabantse Grave komt, zo is de
planning, een bezoekerscentrum
voor het gebied Grave-Ravenstein.
Langs de hele linie komen vijf van
dergelijke bezoekerscentra, ook in
het Mauritshuis in Willemstad bij
voorbeeld.
Langs de Zuiderwaterlinie worden
door het jaar heen diverse activitei
ten georganiseerd, zoals afgelopen
april het Zuiderwaterlinie Festival
met een divers programma vol veld
tochten, optredens en wandelingen.
Japanners
De Nederlandse waterlinie is uniek
in de wereld. Nergens anders werden
op zo'n grote schaal stukken land ge
controleerd onderwater gezet als een
vijandelijke inval dreigde. „We rich
ten ons nog niet op bussen vol Japan-
WIE BETAALT?
ners, maar op de binnenlandse markt
en de omliggende landen België en
Duitsland", zegt een woordvoerder
van de provincie.
Het wandelpad van 263 kilometer
moet begin 2018 klaar zijn, de fiets
route staat voor het najaar van vol
gend jaar op de rol en de autoroute
eveneens in de loop van volgend jaar.
Er wordt nog gekeken of er - behalve
te voet, op de fiets of in de auto - ook
over water met een zogenaamde Zui-
derwaterliniecruise langs de ves
tingsteden kan worden getrokken.
Achtertuin
„Al eeuwenlang verdedigen we ons
niet alleen tégen het water, maar ge
bruiken we het water ook om ons te
verdedigen", zegt de provincie
woordvoerder. „Dat zien we terug in
een ingenieus stelsel van waterlinies
dat dwars door ons land heenloopt."
De Zuiderwaterlinie is daarvan de
oudste, langste en meest benutte. Er
wordt gewerkt aan de markering van
de bezienswaardigheden om het be
lang van de waterlinie naar voren te
halen. Het plan is om ook welkomst
borden te plaatsen bij steden en dor
pen, een gids uit te geven en een
huis-aan-huiskrant over de Zuider
waterlinie te laten verschijnen.
vrijdag 15 december 2017
Willemstad
'Ostein
ru'denb,
Mauritshuis, Willemstad. fototonnypresser/pix4profs
©20161 INFOGRAPH IC: MARCEL KUSTER CARTOGRAFIE: MAPS4NEWS
®er9er»
°P Zoom
De kanonnen bulderen tijden de vestingda-
gen in Geertruidenberg. foto peter roek
Zuiderwaterhniepad
Ontdek de Zuiderwaterlinie:
te voet, per fiets of in de auto
Herman Wissink
Bergen op Zoom
Het wandelpad van 263 kilome
ter moet begin 2018 klaar zijn.
De investering
voor het complete
programma Zuider
waterlinie voor de
periode 2017-2019,
bedraagt 2,5 mil
joen euro. De pro
vincie Noord-Bra
bant neemt hiervan
1,5 miljoen euro
voor haar rekening,
alle gemeenten
aan de Zuiderwa
terlinie en de Bra
bantse water
schappen leveren
samen 1 miljoen
euro. Dit komt neer
op een eenmalig
bedrag van 1,21
euro per inwoner.