KIEK TOEGANGSSTICKER rif'AL Iv #r >hj RB A IV •*i' nv? JL*..-'.-llA -Shfliv y *3 r -£ ulVt?#!.. ,^i •t.'i'V."1 vf *Ftrlktf' jft' .Ir-'-&& |H r >v T;-v ld M 1*2 \v. I f f> *4> >71. >V;«ck \A t iT ^Vf-% I v w,w - 4 i]A> L .r - - i» t VJ> ..X* *f - y x - f V^3 j t !LM| i'« '1;|iVVI aa a<vvJ' Ja '««L» V^''l ','u Él- V'! '1 10 ZE V|}l i,« ,\I I» :»*uVu! 4» ftjy v 'V J»r r .J 11 li - V *fcV,V \V?v N#"^ rv' N -•* *:I V' LvV- Kis>V'4 V l.'"i - r A- is 1 4 n a j S 1 ,Vy *J HP, x *•- V f f Monnikenwerk r'i t-1 V'V, 1 V' V Kif ÏWlr. M Kr <w ii i A sl *li Al 's V V ff AVV CV<|Ü}1f I* V M ,MA .1 i; i:t *v~ ts' ia *v tkr vi*i L - v v. IJl T. J* m v A - Jf - I A. VT* y - V ^v.4 HHH - -J .4> In het Christendom wordt deze tijd adventstijd genoemd. Het zijn de weken waarin wordt toegeleefd naar kerst, het feest van de geboorte van Jezus. Het is de tijd van grote verhalen. Vóór Jezus wordt Johannes geboren. Zijn taak is wegbereider te zijn voor Jezus. In de Bijbel staat daarover dat de en gel Gabriël aan Zacharias vertelt dat zijn vrouw Elisabet zwanger zal worden. En het kind dat zij zul len krijgen, zal heel bijzonder zijn. 'Want hij zal een belangrijke die naar van God zijn. Daarom zal hij geen wijn of bier drinken. En al voor zijn geboorte zal de heilige Geest in hem zijn.' Ziet u het staan? Er staat bier. Ik had het nooit eerder gezien, maar ik las het in de Bijbel in Gewone Taal. In Nigeria liet ik het mij goed smaken. Bier was veilig om te drin ken. Dat verklaart, aldus biercoach Ariël Meeusen, ook het succes van de kerstening in Europa. Missiona rissen en monniken waren er niet vies van. Meeusen is een Zeeuws- Vlaming die bierwandelingen in Vlaanderen verzorgt en zich bier leraar noemt. Als hij aan het vertel len gaat, is het bier wat de klok slaat. Sappig zijn de verhalen zeker. En bier en religie vermengt hij alsof ze uit hetzelfde vaatje zijn ge tapt. Zo heeft hij de theorie dat ker stening van Europa in verband ge bracht kan worden met bierpro ductie en consumptie. Hij vertelt dat de missionarissen die vanuit Ierland naar de Nederlanden kwa men behalve het evangelie ook sterke verhalen meebrachten, bij voorbeeld over wonderen van bier kruiken die nooit leeg raakten. De missionarissen brachten mensen tot bekering, maar zodra zij hun voeten lichtten om verder te trek ken, bleek het geloof nog niet diep geworteld te zijn. Het heidendom won dan weer terrein. Pas wanneer er kloosters werden gesticht waar bier werd gebrouwen, kon het ge loof standhouden. Het drinken van vuil water was levensbedreigend. Het brouwen van bier was typisch monnikenwerk. En wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Halverwege de 8ste eeuw waren er zo'n 250 abdijen (waar werd ge werkt naar de regel van Benedic- tus) en aan het begin van de 12de eeuw waren er zo'n 1.500. Brugge, Gent en Antwerpen kregen vele abdijen met bierbrouwerijen. Het bierbrouwen nam hoge vlucht en er was meer dan genoeg voor eigen gebruik, waardoor er handel ont stond. Brouwershaven was een knooppunt in de handel. Bieren uit Holland (Haarlem, Gouda, Delft) en uit de genoemde Vlaamse ste den werden in Brouwershaven verhandeld. Aardig detail: ook de vader van Jacob Cats schijnt in het bier te hebben gezeten. In Zierik- zee en Noordgouwe waren destijds overigens twee kloosters gevestigd die ook beide de beschikking had den over een eigen brouwerij. Heden ten dage zie ik in super markten en speciaalzaken steeds meer bieren van Zeeuwse bodem staan. Duidt dat op een religieuze revival? Religie en bier lijken ten slotte maatjes. Alhoewel ik begon met woorden van Gabriël, die wijsheid verbindt aan de man en niet aan de kan. vrijdag 15 december 2017 BE foto Dirk-Jan Gjeltema f ,*i> ,y mfci' h i- - i - Wat is normaal, wat abnormaal? In Gent toverden de Broeders van Liefde hun krankzinnigengesticht om in een museum. De geest van de 19de-eeuwse geneesheer Joseph Guislain is er tastbaar. Gek is daar zo gek nog niet. Bij de uitgang mogen we onze toegangssticker ach terlaten. Bier in adventstijd José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk. José Baars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 87