bemiddeling voorkomt langdurig getouwtrek' 'Kick om de klant te ontzorgen' INSPIRATIE GRAFISCH BEDRIJF GOES KIJKT VOORUIT HULP BIJ JURIDISCHE VRAAGSTUKKEN VAN INDUSTRIE EN ZORG TOT DE BAKKER EN SLAGER OM DE HOEK 'Als bemiddelaar houd ik de inhoudelijk regie in handen' Terwijl drukkerijen in het land in zwaar weer zitten vanwege de terugloop van gedrukte media, floreert Grafisch Bedrijf Goes (GBG). Tijdens de crisis is het bedrijf namelijk gegroeid van 15 naar 27 man personeel. Het geheim? Niet krampachtig vast blijven houden aan wat was, maar vooruitkijken en nieuwe technieken aanboren. Compleet reclameconcept Grafisch Bedrijf Goes is in de jaren 80 en 90 groot geworden met het leveren van drukwerk voor bedrijven en instellingen. En hoewel de vraag naar drukwerk afneemt, draaien de persen van Jan en Chris van Antwerpen nog altijd op volle toeren. „Ons klanten bestand is de afgelopen jaren gegroeid", zegt Chris. „Komt doordat we nu een compleet reclameconcept aanbieden. Van folder en flyer tot de gevel- en auto belettering. Zelfs beursstands rollen uit onze printers." Klanten van Grafisch Bedrijf Goes zijn niet alleen de grote jongens uit het Zeeuwse, zoals frietfabrikant Lamb Weston, lijmfabrikant Bison, scheepsbouwconcern Damen Shipyards en ziekenhuis ADRZ. Het is ook het adres voor de particulier en starter. Ook buiten de provinciegrenzen weten steeds meer bedrijven GBG te vinden. Volgens Chris komt dat doordat zijn vader en hij constant blijven investeren in nieuwe druktechnieken. Kartonnage is zo'n specifieke techniek die het bedrijf toepast bij het maken van reclamepanelen en beurs stands. Groter onderkomen Grafisch Bedrijf Goes is eindjaren 70 opgericht door Jan van Antwerpen. In een garagebox begon hij met een stencilmachine voor bedrijven en instellingen met het maken van boekjes en blaadjes. Eindjaren 80 kon Jan van zijn uit de hand gelopen hobby leven. In die periode groeide Chris op, letterlijk tussen de drukpersen en kopieerapparaten. Hij heeft het vak zien veranderen en wil het bedrijf de komende jaren uitbouwen. Dat lukt aardig. In crisistijd is het bedrijf gegroeid van 15 naar 27 medewerkers. Met als gevolg dat Grafisch Bedrijf Goes binnenkort op zoek moet naar een ander onderkomen. Het pand aan de Scottweg op het bedrijven terrein is inmiddels te klein. Vader en zoon hebben hun oog laten vallen op een kavel aan de Nansenbaan, een paar honderd meter verderop. Daar komt volgend jaar een geheel nieuw pand, zodat GBG kan werken aan de toekomst, o Soms trekt een verschil van mening zo'n zware wissel dat je er samen niet uitkomt. Het inschakelen van een advocaat is vaak de eerste gedachte. Frank de Nijs van het Hof van Bemiddelaars laat zien dat het ook anders kan. Zonder torenhoge kosten én langdurige welles-nietes- strijd. „Daar is niemand bij gebaat." Een groot misverstand dat De Nijs meteen uit de weg wil ruimen: bemiddeling is geen mediation. „Veel mensen denken dat het om een synoniem gaat. De Nederlandse vertaling voor mediation, bemidde ling, draagt daar niet aan bij. De verschillen tussen bemiddeling en mediation zijn echter groot. Als bemiddelaar benader ik, op verzoek van mijn opdrachtgever, de weder partij en leg de situatie voor. Een mediator blijft bewust inhoudelijk op afstand en laat de conflictpartijen samen tot een oplossing komen. De bemiddelaar een paar stappen verder." Pijnpunten De Nijs onderzoekt de belangen van beide partijen, legt pijnpunten bloot en komt vervolgens met een voorstel waarover de conflictpartijen in over leg gaan. „As bemiddelaar houd ik de inhoudelijk regie in handen. Voor deel is dat het proces in de praktijk sneller verloopt. Daar is iedereen bij gebaat. Dat betekent lagere kosten voor klanten en geen maandenlang getouwtrek." Yvonne Afrink, in het verleden verantwoordelijk voor de landelijke ondernemershelpdesk van MKB- Nederland, begeleidde ondernemers bij juridische vraagstukken. „Onder nemers die gedupeerd zijn, onheus bejegend worden of bij juridische of financiële kwesties geen uitweg zien, heb ik zonder enige twijfel doorverwezen naar Frank de Nijs. Frank is eerlijk, integer en kan niet tegen onrecht. Hij bijt zicht vast voor het beste resultaat." Hulp bij conflicten Ook ondernemer Ton Lindeman van LinHil onderschrijft de aanpak van De Nijs. Lindeman was in een interne fraudezaak verwikkeld en zag geen uitweg meer. Totdat hij met De Nijs van het Hof van Bemiddelaars aan tafel ging. „Vooraf was mijn vertrou wen in een goede afloop nul, Frank bracht daar verandering in. Hij werkt discreet, adequaat en zorgt voor een snelle oplossing. In mijn geval ging het om een fraudezaak in combinatie met chantage. Frank heeft het probleem bij de bron aan gepakt. Zodoende kan ik het Hof van Bemiddelaars aanraden." De Nijs put uit een breed netwerk aan geselecteerde specialisten. Daar bij werkt hij altijd volgens de geldende regels van zowel het Nederlandse als het Belgische rechtssysteem, o Weststrate uit Middelburg is een veelzijdig bedrijf: de een kent het van de verpakkingsmaterialen, de ander koopt er alles voor kantoor. Of het nu gaat over advies op het gebied van projectinrichting, kantoor machines, audiovisuele middelen of een verpakkingsoplossing, West strate heeft de expertise in huis. Het familiebedrijf dat door Andries Weststrate werd opgericht en door drie zoons is voortgezet, bestaat al sinds 1934 en is ruim tien jaar gele den overgedragen aan de firmanten Krijno Davidse en Rob Jeras. Petra Jeras, marketing coördinator en zus van Rob, vertelt tijdens de Contacta in Goes enthousiast over de verschil lende opdrachtgevers, van industrie tot zorg, maar ook nog steeds de bakker en slager om de hoek. Schakelen Een mooi voorbeeld van flexibiliteit is de recente aanvraag van Niels Steenbakker van kaasletter.nl. Toen de kaasletter viral ging, werd Niels overspoeld met aanvragen en had hij naast de benodigde kaas ook snel een groot aantal doosjes nodig waarin de kaasletters verpakt konden worden. „Wij hebben direct alles in het werk gesteld om de Zeeuwse kaasletter ook in een Zeeuwse ver pakking te leveren. Dat geeft ons een kick, om de klant op die manier te ontzorgen." Groei Het jonge enthousiaste team van Weststrate is de afgelopen jaren gegroeid van 24 naar ruim 40 mede werkers. Ondanks de groei vindt Weststrate het belangrijk de lijnen binnen het bedrijf kort te houden en zo snel mogelijk oplossingen te kunnen bieden aan de klant. Het assortiment draait niet meer alleen om verpakkingen. „We zijn een veel zijdige specialist en laten dat op een beurs als de Contacta graag uitgebreid zien. Tijdens en na de beurs maakt Weststrate het verschil door persoonlijke aandacht." o tekst TIMO VAN DE KASTEELE. MARISKA DEN HARTOG Ondernemers op de Contacta.nl vertellen over hun business. 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 69