Nóg succesvoller zakendoen? Vertel een authentiek verhaal Rik Vera is gefocust op klantgerichtheid. Hij geeft ondernemers graag een aantal handvatten om mee te komen in het 'nieuwe normaal'. Het gaat niet om technologie, maar om veranderend menselijk gedrag. 'Disruptors maken er gebruik van dat jij nog in oude modellen denkt' richtte. Via Facebook vertelde hij zijn afnemers over het wel en wee van zijn Engelse schaapskuddes. „De stoffen die hij maakte, waren al verkocht voor dat ze geweven waren. Hij leverde zijn klanten, bedrijven die vooral woningtextiel maakten, er als het ware een compleet verhaal bij." Maar het is niet voor iedereen voldoende mooie verhalen te vertellen en een community te bouwen. ThiemeMeulenhoff is op sociale media ook op ver koop gericht. Maar ook dan gaat het niet om alleen het bereik. „Het gaat om effect, en dat is bereik maal conversie", zegt Willem Hajer, marketingmanager bij de educatieve uitgeverij. In plaats van voor ouder wetse, grote reclamecampagnes kiest hij voor kleine acties via verschillende kanalen. „Want als je iets bekendmaakt op bijvoorbeeld Linkedln, moetje het natuurlijk ook op je homepage zetten. En misschien kun je er ook een mailcampagne aan toevoegen." Hajer benadrukt dat hij zijn klanten niet het hele jaar door informatie hoeft te geven. „Bij de verkoop van lesmateriaal is het juist zaak het goede moment te kiezen." Google Analytics Als het om verkopen gaat, is het wel zaak de resul taten van je onlinecampagnes goed te meten. Hajer: „En alles is tegenwoordig te meten. Via Google Analytics kun je bijvoorbeeld achterhalen waar een bezoek aan jouw site vandaan komt. Als je ziet dat vanaf een blog vijf keer is doorgeklikt en vanaf een Linkedln- of mailbericht maar een keer, weet je waar je de volgende keer het meest van mag verwachten. Maar we gaan nooit voor één kanaal; we kiezen altijd voor een mix, ook van digitaal en fysieke middelen." Omdat alles te meten is, zouden bedrijven sneller kunnen reageren, maar dat gebeurt nog steeds zelden. Een consument die op Google wandelschoenen zoekt en misschien zelfs een web shop bezoekt, krijgt wekenlang bij elk internet- bezoek aanbiedingen voor wandelschoenen op zijn scherm. Ook als hij bij die shop of ergens anders in de tussentijd al schoenen heeft gekocht. Hajer: „Dat is niet zo slim. Die winkel zou moeten stoppen aanbiedingen te sturen. Het is beter na een paar maanden een aanbieding voor schoenenonderhoud op te laten poppen. Ook als je merkt dat er op een gegeven moment niet meer op aanbiedingen wordt geklikt, moet je je realiseren dat die klant om wat voor reden dan ook niet meer geïnteresseerd is. Doorgaan wekt wrevel op." Dan gaat zo'n marketing- uiting weer erg op zo'n automatische felicitatie lijken, o We zijn smombies geworden, zegt Rik Vera, oftewel smartphone zom bies. „Je leeft in dat ding. Voor onze portemonnee gaan we niet meer terug naar huis, maar voor onze smartphone keren we direct om. In een museum kijken we eventjes naar een schilderij - draaien ons om en nemen een selfie. In Bodegraven zijn er zelfs verkeers lichten aangepast aan smombies" Onderschat de digitalisering niet, want ze verandert de samenleving, waarschuwt Vera. Vooral de snel heid wordt volgens hem onderschat. „40 procent van de outlets sluit. Ze worden opgevreten door bedrijven als Amazone. Sommige van die out lets zien de haaienvin niet eens aan komen." Hij vergelijkt de situatie met een horrorfilm. „Je weet dat de personages gaan sterven, maar niet in welke scene." Nieuw patroon Volgens Vera doe je er verstandig aan je bedrijf en de processen aan te pas sen aan de nieuwe consument en niet te blijven denken in oude patronen. Ter illustratie vertelt Vera over een strandexploitant. „Je verhuurt strand stoelen en na verloop van tijd ga je die business optimaliseren. De stoelen krijgen kleurtjes, worden wat kleiner, staan dichter op elkaar en je verhuurt ze niet meer per dag, maar Rik Vera, businesscoach per uur. Er is alleen een tsunami op komst. Eerst wordt het strand groter, en jij plaatst meer en meer stoelen. Je denkt: het wordt vast niet zo erg. En dan: BOEM! De tsunami over spoelt alles. De disruptors, oftewel de nieuwe technologieën, surfen mee op de tsunami en maken er gebruik van dat jij in de oude modellen denkt." Geloofwaardig Bedrijven moeten beginnen met de nieuwe consument, eigenlijk met onszelf. Dat is niet moeilijk, zegt Vera. „Herken me, weet wie ik ben. Ik ben geen visje, schermpje of nummer, maar een persoon. Wees geloofwaar dig. Praat tegen me van mens tot mens en maak mij, als consument, belangrijk. Zorg ervoor dat de ene afdeling niet wat anders zegt tegen de klant dan de andere. Kortom: maak het makkelijk." Vera noemt hetthe new customer relationship', waarbij technologie en data worden gebruikt om fouten te vermijden. En vervolgens kunnen mensen daar empathie, creativiteit en passie aan toevoegen. Want vol gens Rik Vera zijn we deep down nog steeds dezelfde mensen. „Het brein verandert niet zo snel als de technologie." Vergeet het concept klantgericht denken. „Behandel de klant zoals je een goede vriend zou behandelen. Zorg ervoor dat iedereen binnen uw bedrijf dat uitgangspunt beseft en weet dat hij daarnaar kan en mag handelen. We laten goede vrienden niet in de steek en dat is wederzijds. Dat geldt ook voor u en uw klant. Verbind met velen, maar ga een indi viduele relatie aan met ieder individu." Wat steekje hiervan op? - Een digitale klant is ook een mens van vlees en bloed. - Gebruik data om fouten te voorkomen. O Storytelling gaat verder dan reclame. Vertel als ondernemer je authentieke verhaal en vergroot je winst. Wat kan storytelling voor jouw business betekenen? Het draait net als bij een spannend boek allemaal om karakter, setting, conflict, oplossing en thema. Met deze ingrediënten stel je een verhaal samen waarmee je iets teweegbrengt, waarmee je mensen raakt. Het verschil tussen een verhaal en een platte commercial is iets wat waar of waarachtig is, iets wat echt zo gebeurd is of wat zo gebeurd had kunnen zijn. Op het moment dat een bedrijf iets verder weg staat dan de bakker op de hoek, moetje laten zien waarom mensen iets bij je zouden willen kopen. Familiebedrijven Een goed verhaal zet aan tot actie. Je wilt niet dat de consument met afgezakte schouders luistert en denkt: oké, boeiend. Je wilt dat de consument denkt: dat is een tof verhaal; van die man of vrouw wil ik wel iets kopen. Familiebedrijven hebben een streepje voor als het gaat om storytelling. Neem Van Bommel. Met zo'n familiebedrijf ben je spek- koper. Van Bommel maakt al gene raties schoenen. 'We gaan al zolang mee...' Dat suggereert kwaliteit, dus dat is automatisch je verhaal. Het Van Bommelverhaal heeft ook nog een bonus, doordat het bedrijf wordt gerund door drie broers. Ze doen goed aan typecasting: een creatieve broer, een vlotte salesbroer en de slimme broer op de achtergrond die alles regelt. Ze laten daarmee zien dat ze alles onder controle hebben. Kijk naar hun campagnes, waarin soms de joie de vivre van de Braban der zit. Alles wat zij uitzenden, past in dat plaatje. Belangrijkste tips voor het optimale verhaal: 1 Laat het niet helemaal over aan communicatie mensen om je bedrijfsverhaal te con strueren, maar luister ook naar de caissière, je boekhouder en klanten. 2 Zorg dat je verhaal menselijk en persoonlijk is. 3 Probeer verder te kijken dan je succes. Je wordt juist sterker als je ook vertelt wat er misliep. Voeg een persoonlijke ervaring toe. 4 Bedenk waarom je ooit bent gestart met je bedrijf. Wat was je drive? Dat is een goed startpunt voor je verhaal. 5 Maak je verhalen waar. GEERT BASTIAANSEN GELOOFT INDE KRACHT VAN PRINT al had) Behandel de nieuwe klant als een vriend Rik Vera is partner bij marketingbureau Nexxworks uit Gent. Hille van der Kaa is hoofdredacteur van BN DeStem en doceerde Transmedia storytelling aan de Tilburg University en hogeschool Fontys. „Een aantal maanden geleden werden we benaderd door BN DeStem met de vraag of er animo was om de lezer van de Ondernemer een kijkje te geven voor en achter de schermen van onze modestad", zegt Geert Bastiaansen. „Het thema teamwork sprak ons aan. Juist omdat Henneke en ik zelf het gezicht zijn van de winkel, leek het ons een goed idee dat nu ook onze medewerkers aan het woord zouden worden gelaten. We denken dat we ons bedrijf goed van een andere kant hebben kunnen laten zien. De verschillende vakgebieden en expertises werden breed uitgemeten in het interview. We hebben er veel positieve reacties op ontvangen. Het blijft altijd leuk om van klanten en mede-ondernemers reacties te krijgen. Wij geloven in de kracht van digitaal adverteren, maar daarnaast ook nog altijd in de kracht van print." 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 67