MARKETING SOCIALE MEDIA 'Alles is te meten, dus bedrijven zouden sneller kunnen reageren dan ze nu doen' Facebook, Instagram en WhatsApp bieden goede mogelijkheden voor marketing en klantenbinding. Maar, je moet niet alleen willen verkopen. „Het gaat om effect, en dat is bereik maal conversie", zegt Willem Hajer, marketingmanager bij ThiemeMeulenhoff. Marketingmanager Willem Hajer: maar deze vloggers zijn met ons meegegroeid. Ze vinden ons sympathiek en weten dat wij geen budget hebben voor marketing. Jonge vloggers krij gen van ons wel theesamples als ze erom vragen." Mailcampagne Bolt nodigt volgers uit beoordelingen op de Facebook- pagina van Tea Bars achter te laten. Zij maakt zich geen zorgen over negatieve beoordelingen van haar bedrijf, maar volgens het onderzoek van DTG doen veel andere ondernemers dat wel. „Slechts een op de zeven a acht ondernemers vraagt consumenten actief een recensie op hun site of pagina te posten", zegt Peter Olthoff van DTG. „De angst voor negatieve reacties is groter dan het besef hoeveel voordelen dergelijke recensies bieden. Acht van de tien con sumenten kijken naar de ervaringen van andere klanten en in driekwart van de gevallen spelen die daadwerkelijk een rol bij de aankoop." Olthoff wijst erop dat een lijst met louter positieve reacties consumenten zelfs alleen maar argwanend maakt. Ondernemers die denken dat ze met sociale media vooral veel bereik kunnen hebben, zien volgens deskundigen niet waar het werkelijk om gaat. Vera werkte jarenlang samen met een Vlaamse wever die sociale media heel creatief en succesvol inzette, maar zich daarbij op een beperkte kring Bent u jarig, dan kunt u zomaar een felicitatie- berichtje van uw telecomprovider ontvangen of een kortingsbon voor een bril - uiteraard wel binnen een maand te besteden. Bedrijven gebruiken de gegevens van hun klanten om te suggereren dat ze een persoonlijke band met hen hebben. Het is echter de vraag of die klanten de attent bedoelde gestes op prijs stellen, omdat ze beseffen dat de gelukwensen rechtstreeks uit de computer komen rollen. Technologie „Zo'n telefoonberichtje is wel erg rechtlijnig", zegt Rik Vera, partner van het marketing bureau Nexxworks uit Gent. Grote bedrijven hebben vaak het idee dat ze alleen op basis van technologie in contact kunnen komen met klanten, terwijl het voor mkb'ers, die hun klanten vaak persoonlijk kennen, volgens Vera veel gemakkelijker is een band met hun klan ten op te bouwen door technologie in te zetten. Een felicitatie van een zakenrelatie die je echt kent, komt anders over. „Maar het gekke is dat mkb'ers juist achterlopen met het gebruik van soci ale media voor marketingdoeleinden." Volgens onderzoek van onlinemarketingbureau DTG heeft van de Nederlandse mkb'ers slechts 13 procent onlinemarketing omarmd, ziet 29 procent het belang er wel van in en doet 53 procent helemaal niks op dat terrein. Branches die vooroplopen in het gebruik van social media, zijn de horeca, automotive en fooddetailhandel. De bouwnijverheid en het trans port lopen achter. Vera ziet twee verschillende werelden. „De ene wereld is die van de technologie die veranderingen teweegbrengt die gigantisch worden onderschat. In de andere wereld heerst angst. Ondernemers overzien de veranderingen niet en hebben geen idee hoe ze het moeten aanpakken. Ze zullen actie moeten ondernemen om te overleven, maar ze staren zich blind op wat grote bedrijven als bol.com, Coolblue of Facebook doen." Community Eind januari maakte Albert Heijn bekend een eigen videokanaal te beginnen, Appie Today, met simpele filmpjes over trends, koken en andere aansprekende onderwerpen. Medewerkers en klanten worden gestimuleerd filmpjes in te sturen. Het gaat er bij Appie Today niet om artikelen te verkopen, maar om de naam Albert Heijn op een sympathieke manier te koppelen aan de goede dingen des levens. Mkb'ers zullen verzuchten dat zoiets voor hen niet is weggelegd, maar volgens Vera hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn klanten bij jouw bedrijf betrekken. „Als je maar niet denkt datje sociale media kunt inzetten om alleen maar meer spullen te verkopen." Het gaat er volgens Fenje Bolt van theewinkel Tea Bar in Amsterdam 'gewoon om een beetje lol te maken' met onlinemedia. Bolt en haar zakenpartner Sara Verver, die een groothandel en een webshop hebben, zijn behoorlijk actief op sociale media. „We vertellen natuurlijk weieens dat we een nieuw product hebben, maar het gaat niet om het verkopen. De mensen die ons volgen, maken deel uit van een bepaalde community; ze vinden dat wij bij ze passen. Ze komen echt niet alleen uit Amsterdam, maar uit heel Nederland en uit België en Duitsland. We posten mooie plaatjes en filmpjes over thee en vertellen waar we mee bezig zijn. We gebruiken sociale media als een mooie marketingtool. Maar we zien wel vaak dat de verkoop toeneemt als we iets leuks over een bepaalde theesoort hebben verteld." Vloggers Op Facebook heeft Tea Bar, een bedrijf met zeven medewerkers, een eigen pagina met een kleine 4.000 actieve volgers. Het leuke van zo'n actieve community is dat deelnemers op hun beurt ook weer actief zijn. „We hebben veel actieve vloggers in onze gelederen die filmpjes maken over onder werpen als mode, beauty en gezondheid. Vaak vragen succesvolle vloggers geld voor het noemen van producten, omdat ze zoveel volgers hebben, tekst RENÉ BOGAARTS Mkb'ers kunnen social media veel beter inzetten dan ze nu al doen. Klanten vangen (die je 10 I DE ONDERNEMER I VRIJDAG 15 DECEMBER 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 66