STRATEGIE VAN HUISBRANDOLIE NAAR FUTURE FUELS a XACO BRANDING EN ONLINEMARKETING f, i 'Duurzaamheid wordt ook voor bedrijven steeds belangrijker' Of het nu gaat om het in de markt zetten van een nieuw merk, een wervings campagne of het ontwikkelen van een innovatieve app; Niisson uit Goes zet bedrijven en organisaties op de kaart. Als je stelt dat Niisson websites maakt voor bedrijven, doe je het fullservicebureau enorm tekort. Het bedrijf ontwikkelt namelijk campagnes voor gemeenten, zorginstellingen en commerciële bedrijven. Zoals een Spotifycampagne voor Warner Music. Of een complete positionering en introductie van een door fusie ontstane revalidatieorganisatie; De Marq in Brabant. De professionals van Niisson zetten een merk neer. Een team van strategen, design ers, ontwikkelaars en marketeers zorgt dat het verhaal van a tot z klopt. Samen ontwikkelen ze een plan dat aansluit op de doelen en behoeften van de klant. „In ons werk moet je je in de klant kunnen verplaatsen", zegt Herman Kraamer, sinds 2003 mede-eigenaar van Niisson. Hij runde het bedrijf jaren met Gerrit Dieleman, oprichter van het bureau, die nu alleen nog zijdelings betrokken is. In de afgelopen vijftien jaar heeft Kraamer de markt sterk zien veranderen, van offline naar online. „Een mooie ontwikkeling. Maar wel een die me lange tijd bezighield. Onlinebrein Twee jaar geleden kwam Herman via een oud-werknemer in contact met de uit Goes afkomstige Glyn Duijzer, een dertiger met een internetbureau in Rotterdam. De twee raakten aan de praat overdigitale ontwik kelingen die elkaar in rap tempo opvolgen en, waar Herman onvoldoende kennis van had. Toen Kraamer liet vallen dat hij op zoek was naar een 'onlinebrein', iemand met visie, was bij Duijzer de interesse gewekt. Hij had zelf net Supersteil verkocht, een bedrijf dat hij in zijn studententijd had opgezet en uitgebouwd tot een onder neming met zestien man personeel. Duijzer keerde terug naar Zeeland en werd mede eigenaar van Niisson. „Het heeft goed uitgepakt", vertelt hij. „We hebben online goed op de rit en trekken nu ook klanten vanuit de Randstad en daar buiten. Met als gevolg dat de organisatie groeit. Dat is een positieve ontwikkeling en tegelijkertijd een uitdaging die om goede aansturing vraagt." Voor Herman is het mede-eigenaarschap een van de beste beslissingen die hij de afgelopen jaren maakte. In 2012 trad ook Edwin Staps toe tot het management, als mede-eigenaar en creative director. „Je moet even op elkaar ingespeeld raken. Ik kan nu steeds meer zaken overdragen. Het geeft rust dat Glyn online voor zijn rekening neemt en Edwin verantwoordelijk is voor de creatieve leiding. Op die manier kan ik mijn focus verleggen naar andere zaken." o O De Footer Olie in Terneuzen bestaat al meer dan 50 jaar. Nu de vraag naar duurzame brandstoffen toeneemt, maakt het bedrijf brandstof van afval. Het familiebedrijf De Pooter Olie wordt inmiddels gerund door de derde generatie; Maarten en Joost de Pooter. Hun grootvader richtte het bedrijf in 1960 op toen huis brandolie de belangrijkste brandstof was. „Helaas kon hij maar kort van zijn bedrijf genieten, in 1963 overleed hij aan een hartaanval", vertelt Bianca Vermeirsch, marketing- en communicatiespecialist bij De Pooter Olie. „Zoon Michiel nam het bedrijf over, maar hij was nog zo jong dat hij geen rijbewijs had. Een chauffeur reed hem daarom rond, zodat hij de huisbrand olie toch kon bezorgen." Toen de vraag afnam, startte Michiel de Pooter met de exploitatie van een benzine- station aan de Bellamystraat in Terneuzen. Na de komst van Maarten en Joost in het bedrijf, kwam de focus te liggen op markt- vergroting. „Er kwamen tankstations bij en de brandstofverkoop nam toe. Inmiddels hebben we dertien tankstations en voor zien we klanten in Zuidwest-Nederland en Vlaanderen van brandstoffen en smeer middelen. Tegenwoordig hebben we 65 collega's. Omdat duurzaamheid niet alleen voor de consument, maar ook voor bedrijven steeds belangrijker wordt, levert De Pooter Olie duurzame dieselbrandstoffen die bijdragen aan een maatschappelijk verant woorde bedrijfsvoering." Lagere uitstoot Het bedrijf verkoopt producten van Future Fuels en biedt de keuze uit Ssynfuel+ en Eco2Fuel+. Ssynfuel+ is niet gemaakt van fossiele grondstoffen, maar van afval dat wordt omgezet in synthetische diesel. Eco2Fuel+ is een mix van het hoofdproduct en diesel. „Het is afhankelijk van hoeveel CO2 bedrijven bijvoorbeeld willen besparen", legt Vermeirsch uit. „Ssynfuel+ bespaart 89 procent CO2 ten opzichte van gewone diesel. Kies je voor Eco2Fuel+, dan bepaalt de bijmenging wat de reductie is." Ssynfuel+ biedt vele voordelen boven regu liere diesel. „De uitstoot is lager, het is reukloos en winterbestendig. Het is een 'droge' brandstof en waterafstotend. De kans op bacterievorming is minimaal. Door de hoogwaardige kwaliteit van het product blijft de motor schoner en dat scheelt weer in onderhoud." o tekst TIMO VAN DE KASTEELE. MARISKA DEN HARTOG Wat doen bedrijven in de regio om te groeien? 'Online op de rit én een groot bereik' vlnr: Glyn Duijzer, Herman Kraamer en Edwin Staps. nilsson.nl depooterolie.nl 5

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61