14 ZE K'undertQ^ FIETSROUTE VESTINGSTEDEN Be|-gen Steeds meer toeristen bezoeken de Zuiderwaterlinie. Een fietsroute en een autoroute moeten nog meer mensen trekken naar de elf vestingsteden in Brabant. en langeafstandswandel- pad van Bergen op Zoom naar Grave stond al op de .planning. Daar komen I een fietsroute en een au toroute bij. Die twee routes moeten de komende jaren de Zuiderwaterli- nie, met elf vestingsteden, meer be kendheid geven en daardoor nog meer toeristen trekken. Dat blijkt uit het meerjarenplan Zuiderwaterlinie. De Zuiderwaterli nie, een netwerk van steden en stad jes tussen Bergen op Zoom en Grave, is ontstaan in de tijd dat er strijd werd gevoerd tussen de opstandige Hollanders en de Spaanse koning. De beroemde vestingbouwer Menno van Coehoorn, die in 1702 tijdens de Spaanse Successieoorlog leiding gaf aan de verdediging van Zeeuws- Vlaanderen, ontwierp het concept van het Zuiderfrontier in 1697. De li nie was een belangrijk strategisch element. De Maas vormde in de ze ventiende eeuw een natuurlijke bar rière, waar vijandelijke legers tot staan konden worden gebracht. Met name de Hollanders investeerden veel in vestingwerken langs deze ri vier. Onderdeel is ook het Kroonwerk Coehoorn in Nederasselt. Menno van Coehoorn legde het Kroonwerk Coe hoorn rond 1700 aan in de Nederas- seltse uiterwaarden, om Grave te kunnen verdedigen. De vorige eeuw moest er ruimte komen voor de scheepvaart, waardoor het het kroon werk schade opliep. In het historische stadhuis van het Oost-Brabantse Grave komt, zo is de planning, een bezoekerscentrum voor het gebied Grave-Ravenstein. Langs de hele linie komen vijf van dergelijke bezoekerscentra, ook in het Mauritshuis in Willemstad bij voorbeeld. Langs de Zuiderwaterlinie worden door het jaar heen diverse activitei ten georganiseerd, zoals afgelopen april het Zuiderwaterlinie Festival met een divers programma vol veld tochten, optredens en wandelingen. Japanners De Nederlandse waterlinie is uniek in de wereld. Nergens anders werden op zo'n grote schaal stukken land ge controleerd onderwater gezet als een vijandelijke inval dreigde. „We rich ten ons nog niet op bussen vol Japan- WIE BETAALT? ners, maar op de binnenlandse markt en de omliggende landen België en Duitsland", zegt een woordvoerder van de provincie. Het wandelpad van 263 kilometer moet begin 2018 klaar zijn, de fiets route staat voor het najaar van vol gend jaar op de rol en de autoroute eveneens in de loop van volgend jaar. Er wordt nog gekeken of er - behalve te voet, op de fiets of in de auto - ook over water met een zogenaamde Zui- derwaterliniecruise langs de ves tingsteden kan worden getrokken. Achtertuin „Al eeuwenlang verdedigen we ons niet alleen tégen het water, maar ge bruiken we het water ook om ons te verdedigen", zegt de provincie woordvoerder. „Dat zien we terug in een ingenieus stelsel van waterlinies dat dwars door ons land heenloopt." De Zuiderwaterlinie is daarvan de oudste, langste en meest benutte. Er wordt gewerkt aan de markering van de bezienswaardigheden om het be lang van de waterlinie naar voren te halen. Het plan is om ook welkomst borden te plaatsen bij steden en dor pen, een gids uit te geven en een huis-aan-huiskrant over de Zuider waterlinie te laten verschijnen. vrijdag 15 december 2017 PM Willems tad Ostein ru'denb, Mauritshuis, Willemstad. fototonnypresser/pix4profs ©20161 INFOGRAPH IC: MARCEL KUSTER CARTOGRAFIE: MAPS4NEWS °P Zoom De kanonnen bulderen tijden de vestingda- gen in Geertruidenberg. foto peter roek Zuiderwaterhniepad Ontdek de Zuiderwaterlinie: te voet, per fiets of in de auto Herman Wissink Bergen op Zoom Het wandelpad van 263 kilome ter moet begin 2018 klaar zijn. De investering voor het complete programma Zuider waterlinie voor de periode 2017-2019, bedraagt 2,5 mil joen euro. De pro vincie Noord-Bra bant neemt hiervan 1,5 miljoen euro voor haar rekening, alle gemeenten aan de Zuiderwa terlinie en de Bra bantse water schappen leveren samen 1 miljoen euro. Dit komt neer op een eenmalig bedrag van 1,21 euro per inwoner.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42