voorkomen 5 centralisatie in 2015 alleen maar lui der geworden." Volgens de vereni ging, die tienduizend leden heeft, ontbreekt het de ambtenaren vaak aan kennis. Ook is er te weinig bud get voor gespecialiseerde ggz-hulp, waardoor bijvoorbeeld lichtere hulp als opvoedingsondersteuning wordt ingezet. 'ék.'JM* Minimaal Ook Evenboer vindt de toegewezen uren per week te weinig én niet in tensief genoeg. „Zwolle kiest in mijn beleving voor minimale en zo goedkoop mogelijke hulp. Maar ik schreeuw om hulp. Ik wil juist voorkomen dat mijn gezin hieraan onderdoor gaat en Ryan uit huis wordt geplaatst." De gemeente Zwolle wil niet in gaan op individuele situaties. Wel benadrukt wethouder Ed Anker (jeugd) dat de gemeente zich abso luut niet in bovenstaand beeld her kent. „Alle kinderen en jongeren moeten de hulp krijgen die zij no dig hebben. Daarom hebben wij de afgelopen jaren ook aantoonbaar voor vele miljoenen extra eigen middelen in mM de j eugdhulp gein- 1 vesteerd." Zwolle gafin20i6ruim2 miljoen euro meer uit aan de jeugdzorg dan ze van het rijk kreeg. eigen uitgaven aan jeugdhulp. Bijvoor beeld de 23 Groninger gemeenten die samen de jeugdzorg in de provincie re gelen, zien de laatste jaren de tekorten hard oplopen: dit jaar tot zelfs 14 mil joen. Zij hebben nog geen budgetpla fond, een maximum bedrag dat be schikbaar is voor jeugdzorg, maar den ken er wel over. Plafond Is het plafond bereikt, dan komen cliënten pas volgend jaar aan de beurt. Maar ook dit lijkt niet de oplossing. In Zoetermeer liepen hierdoor de wacht lijsten op tot soms wel vijf maanden. „Je krijgt er bovendien ongelijkheid van", erkende deze gemeente. „Kinde ren uit gemeenten zonder plafond krijgen dan voorrang." Eindhoven verwacht dit jaar een te kort van 16 miljoen euro op jeugdzorg. Hoe dat komt? „We weten het niet", zegt SP-wethouder Jannie Visscher. Ze had hoge verwachtingen van de wijk teams die sinds 2015 het voorportaal van de jeugdzorg vormen: is de hulp eenvoudig, dan wordt het in het wijk team opgelost. Is het ingewikkelder, dan volgt een verwijzing naar de spe cialist. Dat zou de zorg goedkoper moeten maken, maar in de praktijk valt dat tegen, concludeert Visscher. Het lijkt erop dat de wijkteams juist meer nieuwe problemen ontdekken, valt ook te horen in Groningen. Vol gens Herwil van Gelder, vicevoorzitter van de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten en tevens wet houder in De Marne, is de inzet van wijkteams een positieve ontwikkeling als dat betekent dat er meer mensen op tijd kunnen worden geholpen. „Aan de andere kant: als je de problemen van deze mensen in een eerder stadium, binnen het eigen gezin, had kunnen oplossen, dan is het jammer van de kosten van zulke teams." De organisa tie in de regio Groningen is volgens de wethouder wel op orde, maar de grip op de geldstromen niet. Vorige week toog een aantal ge meenten, waaronder Eindhoven en Zoetermeer, met een petitie naar de Tweede Kamer. Zij eisten meer geld van het rijk om de miljoenentekorten op te vangen. Martij n Leisink kan zich daar boos over maken. De D66'er is in Arnhem als wethouder verantwoorde lijk voor zowel jeugd als financiën. „Tekorten? Iedere gemeente heeft een andere boekhoudmethode en een an der idee van wat onder jeugdzorg valt. Daar wordt door gemeenten mee ge speeld. Dat is de lobby." Zakgeld Leisink heeft enigszins makkelijk pra ten. Arnhem kreeg een flinke zak geld toebedeeld en hield tot nu toe ruim 10 miljoen euro over op de jeugdzorg. Ge meenten moeten volgens hem niet al leen kijken naar het geld dat ze van het rijk krijgen voor jeugdzorg, maar naar hun totale inkomsten. En vervolgens daarmee begroten. „Kom je tekort op jeugd, dan kun je bezuinigen op asfalt." Topman Martin Sitalsing van Lentis, Iedere gemeente heeft een ander idee van wat onder jeugdzorg valt. Kom je tekort op jeugd, dan kun je bezuinigen op asfalt een aanbieder van jeugdhulp in Gro ningen, denkt dat jongeren sneller de juiste hulp krijgen wanneer in het wijkteam een psycholoog aanschuift bij de intake. „Nu belanden jongeren met zware gedragsproblemen vaak bij te lichte vormen van hulpverlening. Dit kan leiden tot een crisis bij het kind. Bovendien kost het de gemeente juist méér geld." Over de schutting We vroegen bij alle 390 gemeenten op hoeveel geld concreet werd uitgegeven aan jeugdzorg. Na twee maanden aan dringen kregen we van 210 gemeenten de totaalcijfers. De overige 180 ge meenten gaven niet thuis, wilden de cijfers niet openbaar maken of kenden ze simpelweg niet. Een van de ambte lijke inkopers reageerde geagiteerd: „Het rijk heeft het bij ons over de schutting gegooid, en wij mogen het uitzoeken", brieste ze door de telefoon. Het is een bekend geluid. Drie jaar na de decentralisatie ziet advocaat Tim Robbe, expert op het gebied van ge meentelijke aanbestedingen, een tweedeling bij zowel gemeenten als zorgaanbieders. „Bij beide heb je aan de bovenkant een laag van bestuurders en beleidsmedewerkers die voortdu rend met elkaar babbelen over hoe goed het gaat. Aan de onderkant heb je de uitvoerders: zorgverleners, ambte naren en cliënten. Dan hoor je totaal andere verhalen. Het is een puinbak. Een grote experimenteersessie waar mensen last van hebben." woensdag 13 december 2017 GO Claudia Evenboer met zoon Ryan. „Ik wil dat hij leert omgaan met zijn emoties en meer zelfredzaam wordt." foto henri van der beek -Wethouder Martijn Leisink (Arhnem) Alle 390 gemeen ten is gevraagd hoeveel geld is uitgegeven aan jeugdzorg. Na lang aandringen kregen we van 210 gemeen ten informatie. Maar liefst 180 gemeenten gaven niet thuis bij het verzoek om infor matie, wilden de cij fers niet openbaar maken of kenden ze domweg niet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5