voorkomen
5
centralisatie in 2015 alleen maar lui
der geworden." Volgens de vereni
ging, die tienduizend leden heeft,
ontbreekt het de ambtenaren vaak
aan kennis. Ook is er te weinig bud
get voor gespecialiseerde ggz-hulp,
waardoor bijvoorbeeld lichtere
hulp als opvoedingsondersteuning
wordt ingezet.
'ék.'JM*
Minimaal
Ook Evenboer vindt de toegewezen
uren per week te weinig én niet in
tensief genoeg. „Zwolle kiest in
mijn beleving voor minimale en zo
goedkoop mogelijke hulp. Maar ik
schreeuw om hulp. Ik wil juist
voorkomen dat mijn gezin hieraan
onderdoor gaat en Ryan uit huis
wordt geplaatst."
De gemeente Zwolle wil niet in
gaan op individuele situaties. Wel
benadrukt wethouder Ed Anker
(jeugd) dat de gemeente zich abso
luut niet in bovenstaand beeld her
kent. „Alle kinderen en jongeren
moeten de hulp krijgen die zij no
dig hebben. Daarom hebben
wij de afgelopen jaren
ook aantoonbaar voor
vele miljoenen extra
eigen middelen in mM
de j eugdhulp gein- 1
vesteerd." Zwolle
gafin20i6ruim2
miljoen euro
meer uit aan
de jeugdzorg
dan ze van het
rijk kreeg.
eigen uitgaven aan jeugdhulp. Bijvoor
beeld de 23 Groninger gemeenten die
samen de jeugdzorg in de provincie re
gelen, zien de laatste jaren de tekorten
hard oplopen: dit jaar tot zelfs 14 mil
joen. Zij hebben nog geen budgetpla
fond, een maximum bedrag dat be
schikbaar is voor jeugdzorg, maar den
ken er wel over.
Plafond
Is het plafond bereikt, dan komen
cliënten pas volgend jaar aan de beurt.
Maar ook dit lijkt niet de oplossing. In
Zoetermeer liepen hierdoor de wacht
lijsten op tot soms wel vijf maanden.
„Je krijgt er bovendien ongelijkheid
van", erkende deze gemeente. „Kinde
ren uit gemeenten zonder plafond
krijgen dan voorrang."
Eindhoven verwacht dit jaar een te
kort van 16 miljoen euro op jeugdzorg.
Hoe dat komt? „We weten het niet",
zegt SP-wethouder Jannie Visscher. Ze
had hoge verwachtingen van de wijk
teams die sinds 2015 het voorportaal
van de jeugdzorg vormen: is de hulp
eenvoudig, dan wordt het in het wijk
team opgelost. Is het ingewikkelder,
dan volgt een verwijzing naar de spe
cialist. Dat zou de zorg goedkoper
moeten maken, maar in de praktijk
valt dat tegen, concludeert Visscher.
Het lijkt erop dat de wijkteams juist
meer nieuwe problemen ontdekken,
valt ook te horen in Groningen. Vol
gens Herwil van Gelder, vicevoorzitter
van de Regionale Inkooporganisatie
Groninger Gemeenten en tevens wet
houder in De Marne, is de inzet van
wijkteams een positieve ontwikkeling
als dat betekent dat er meer mensen op
tijd kunnen worden geholpen. „Aan de
andere kant: als je de problemen van
deze mensen in een eerder stadium,
binnen het eigen gezin, had kunnen
oplossen, dan is het jammer van de
kosten van zulke teams." De organisa
tie in de regio Groningen is volgens de
wethouder wel op orde, maar de grip
op de geldstromen niet.
Vorige week toog een aantal ge
meenten, waaronder Eindhoven en
Zoetermeer, met een petitie naar de
Tweede Kamer. Zij eisten meer geld
van het rijk om de miljoenentekorten
op te vangen. Martij n Leisink kan zich
daar boos over maken. De D66'er is in
Arnhem als wethouder verantwoorde
lijk voor zowel jeugd als financiën.
„Tekorten? Iedere gemeente heeft een
andere boekhoudmethode en een an
der idee van wat onder jeugdzorg valt.
Daar wordt door gemeenten mee ge
speeld. Dat is de lobby."
Zakgeld
Leisink heeft enigszins makkelijk pra
ten. Arnhem kreeg een flinke zak geld
toebedeeld en hield tot nu toe ruim 10
miljoen euro over op de jeugdzorg. Ge
meenten moeten volgens hem niet al
leen kijken naar het geld dat ze van het
rijk krijgen voor jeugdzorg, maar naar
hun totale inkomsten. En vervolgens
daarmee begroten. „Kom je tekort op
jeugd, dan kun je bezuinigen op asfalt."
Topman Martin Sitalsing van Lentis,
Iedere gemeente
heeft een ander
idee van wat onder
jeugdzorg valt.
Kom je tekort
op jeugd, dan
kun je bezuinigen
op asfalt
een aanbieder van jeugdhulp in Gro
ningen, denkt dat jongeren sneller de
juiste hulp krijgen wanneer in het
wijkteam een psycholoog aanschuift
bij de intake. „Nu belanden jongeren
met zware gedragsproblemen vaak bij
te lichte vormen van hulpverlening.
Dit kan leiden tot een crisis bij het
kind. Bovendien kost het de gemeente
juist méér geld."
Over de schutting
We vroegen bij alle 390 gemeenten op
hoeveel geld concreet werd uitgegeven
aan jeugdzorg. Na twee maanden aan
dringen kregen we van 210 gemeenten
de totaalcijfers. De overige 180 ge
meenten gaven niet thuis, wilden de
cijfers niet openbaar maken of kenden
ze simpelweg niet. Een van de ambte
lijke inkopers reageerde geagiteerd:
„Het rijk heeft het bij ons over de
schutting gegooid, en wij mogen het
uitzoeken", brieste ze door de telefoon.
Het is een bekend geluid. Drie jaar
na de decentralisatie ziet advocaat Tim
Robbe, expert op het gebied van ge
meentelijke aanbestedingen, een
tweedeling bij zowel gemeenten als
zorgaanbieders. „Bij beide heb je aan
de bovenkant een laag van bestuurders
en beleidsmedewerkers die voortdu
rend met elkaar babbelen over hoe
goed het gaat. Aan de onderkant heb je
de uitvoerders: zorgverleners, ambte
naren en cliënten. Dan hoor je totaal
andere verhalen. Het is een puinbak.
Een grote experimenteersessie waar
mensen last van hebben."
woensdag 13 december 2017
GO
Claudia Evenboer met zoon Ryan. „Ik wil
dat hij leert omgaan met zijn emoties en
meer zelfredzaam wordt." foto henri van der beek
-Wethouder Martijn
Leisink (Arhnem)
Alle 390 gemeen
ten is gevraagd
hoeveel geld is
uitgegeven aan
jeugdzorg. Na lang
aandringen kregen
we van 210 gemeen
ten informatie.
Maar liefst 180
gemeenten gaven
niet thuis bij het
verzoek om infor
matie, wilden de cij
fers niet openbaar
maken of kenden
ze domweg niet.