Hoog tijd dat wij gaan na-apen Blenders onder de 100 euro 2 ROLAND DUONG Gemiddeld hebben we vijftig kledingstukken alleen voor de sier in de kast hangen, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Journalist Arwen Kleyngeld checkt: hoe is het gesteld met haar garderobe? Column China stopt al tientallen jaren onze winkels en huizen vol. Van plastic meuk tot koel kasten en iPhones: het komt er allemaal vandaan. Maar hoe lang nog? China is niet langer een lagelonenland zoals Cambodja of Laos. De kin deren van Chinese arbeiders hebben gestudeerd en willen de fabriek niet meer in. China wil Silicon Valley van de troon stoten. De Chinese giganten Alibaba en Tencent hebben voor miljarden geïn vesteerd in mobiel internet. Op dat gebied lopen Europa en de Verenigde Staten ver achter. Iedere Chinees gebruikt WeChat op zijn mobiel tje. Een soort WhatsApp, Facebook, Twitter, In- stagram en iDeal in één app. WeChat is ontwik keld door Tencent, dat inmiddels meer waard is dan Facebook. Wat Alibaba en Tencent voor elkaar boksen, grenst aan het ongelooflijke. Ik geef maar even een voorbeeld: Op 'singles day', 11 november, is het nationale internetkoopdag. Vrijgezellen mo gen zich die dag verwennen met dure kadootjes. Dit jaar werd alleen op die dag al een omzet ge draaid van 1,7 miljard dollar. De meeste aankopen gaan via het mobieltje. In het westen zou elke web site bezwijken onder druk van honderden miljoe nen aankopen. Maar in China verloopt de internet verkoop vlekkeloos. Re ken maar dat ze zich in Silicon Valley afvragen hoe de Chinezen dat voor elkaar krijgen. Even een code scannen en betalen maar. Con tant geld is iets voor barbaren, zoals ik. In Shenzhen, een miljoe nenstad in het zuiden van China, filmde ik zeer recent voor de VPRO over de toekomst van shop pen. Daar worden de iPhones van Apple geproduceerd en bevinden zich de hoofdkantoren van Tencent en Baidu, het Chinese Google. Een flatje hier is duurder dan in Manhattan of Parijs. Dat geeft wel aan hoe winstgevend de kennis economie hier is. In een restaurant kwam ik in grote verlegenheid doordat ze geen creditcards of contant geld ac cepteerden. Je kon er alleen met je mobieltje beta len. Uiteindelijk betaalde de kok voor mij en gaf ik de kok het verschuldigde bedrag contant. Wie is hier nu achterlijk? Shenzhen kent dui zenden internet start-ups en iedereen werkt hier tot diep in de avond om de wereldwijde internet- concurrentie af te troeven. Google, Twitter en Facebook zijn verboden. Dat biedt ruimte voor eigen kweek zoals Tencent en Baidu, de zoekmachine van Chinese bodem. Apple doet er nog wel goede zaken. China is inmiddels zelfs hun grootste markt. Maar China bepaalt wat in de appstore is te krijgen. En de Chinese overheid wil toegang tot de data van elk internetbedrijf dat opereert in China. Het Chinese rigide beleid heeft Chinese inter netbedrijven uiterst succesvol gemaakt. Ondertus sen blijft Europa een internetdwerg. Na veertig jaar namaak uit China wordt het hoog tijd dat wij wat gaan na-apen van de Chinezen. In China vinden ze contant geld iets voor barbaren PRIJSPEIL TEST 1,2,3 en paar dagen geleden kwam ik thuis met een nieuwe trui. Zachtblauw. Mijn kleur! Maar wel de achttiende trui in mijn kast. Nodig? Absoluut niet! Gelukkig makend? Ook niet echt. Ik ben niet de enige die te veel kle ding koopt en sommige kledingstuk ken zelfs nooit draagt, blijkt uit on derzoek dat de Hogeschool van Am sterdam deed in samenwerking met een aantal partners, waaronder tex- tielinzamelaar Sympany. De onderzoekers namen vijftig kledingkasten onder de loep. De resultaten zijn weliswaar niet representatief voor alle Nederlandse kasten (daar hadden de onderzoekers duizenden kasten voor moeten doorlichten), maar ze vertellen wel iets over het kledingbezit van Nederlanders. Mensen hebben gemid deld 173 kledingstukken in de kast liggen en hangen. Bijna een derde van die kledingstukken is het afgelopen jaar niet gedragen en dus overbodig. Weinig verrassend is dat vrouwen, jonge mensen en stedelingen meer kleding bezitten dan mannen, ouderen en dorpelin gen. Onderzoeker Irene Maldini is ge schrokken van de cijfers. „Ik ben al een tijd bezig met onderzoek naar kledingaankopen. Ik wist dat we weer meer kleding kopen sinds de crisis voorbij is. Maar het verbaast me hoeveel ongebruikte kleding mensen hebben." Uit Noors onderzoek blijkt dat een vrouw gemiddeld maar tussen de 24 en 33 kledingstukken nodig heeft, le pelt Maldini op. „Hoewel we minder kleding kopen dan mensen in Enge land, Scandinavië en Duitsland, neemt het aantal aankopen wel toe. Dat doen we niet op basis van nood, maar omdat we het willen. Zelfs mensen die weinig te besteden hebben, kopen veel kleren." Kleur Laat ik de kleding in mijn eigen kast eens tellen. Behalve de eerder ge noemde 18 truien heb ik - schrik niet -16 broeken, 2 korte broeken, 20 blouses, 14 jurken, 8 rokken, 7 jassen, 6 vesten, 8 jasjes, 25 tops, 16 shirts en 28 paar schoenen. Van die blouses draag ik er zes heel veel. De rest nauwelijks of niet. Maar het is wel leuk om zoveel kleurtjes te hebben hangen. Datzelfde geldt voor de rest. Kleur en keuze genoeg, maar ik weet dat ik toch vaak het zelfde aantrek. Zeker de helft van mijn spullen draag ik bijna nooit. Waarom blijf ik, net als veel anderen, kleding kopen die ik niet nodig heb? Jenny van Doorn, universi tair hoofddocent marketing, deed daar onderzoek naar. „Het heeft te maken met verlangen. Zo lang we niet in de buurt zijn van een winkel, snappen we dat we vol- woensdag 13 december 2017 Roland Duong, de nieuwsgierigste man van Nederland, schrijft wekelijks over consumentenzaken. Ook al het betalings verkeer gaat mobiel. De Chinezen hebben hun digitale wereld om muurd met de 'great Chinese firewall': Reageren? roland.duong@persgroep.nl GO 'Oh denneboom, oh denneboom.' De Sint is weg dus zet 'm op! Nordmann (150-175cm) Groenrijk €14,99 Gamma €17,95 Intratuin €24,99 Konstmide Globe 80 leds Allekabels.nl €28,90 Wehkamp €29,90 Bol.com €33,85 (incl. bezorgen) Poedersneeuw (4 liter) Kerstwereld.nl €9,44 Warentuin.nl €9,68 Voorgeengeld.nl €9,90 (incl. bezorgen) Ook last van keuzestress tijdens je zoektocht langs internetwarenhuizen en prijsstunters? Geld&Goed helpt een handje, met deze week een vergelijkend warenonderzoek met blenders. Een blender, staafmixer, sapcentrifuge of slow- juicer. Welk apparaat moetje hebben als je een smoothie of een soepje wilt maken? Simpel: een blender en een staafmixer versnij den voeding in zijn ge heel en met de nodige kracht, snelheid en ge luid. Sapcentrifuges en slow- juicers scheiden de pulp van het vocht en zo krijg je een helder sapje. Vergelijkingssite Beste- Product.nl koos voor de blender, als het ultieme keukenhulpje voor smoothies, sauzen en soepen. De blender werkt met een roterend mesje on derin een kan. Dat zorgt wel voor meer afwas dan bij een staafmixer, maar door de kracht zijn ze beter in staat soepen en sauzen gladder te maken. Zeventig blenders nam BesteProduct.nl onder de loep en selecteerde Kasten vol cash 173 items bevat de gemid delde Nederlandse kast items daarvan dragen we niet 46 kledingstukken kopen we per jaar, oftewel: bijna vier stuks per maand 40 kledingstukken gooien we gemiddeld per persoon per jaar weg Cijfers: HvA, Gfk en CBS <D O O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 46