7 STATION MIDDELBURG De brug ernaartoe, de tunnel eronderdoor, de stalling voor de fiets, het in- en uitstappen en het gebouw zelf. Het stationsgebied in Middelburg gaat de komende jaren op de schop. dinsdag 12 december 2017 Maurits Sep Het wordt een geza menlijke inspanning. De gemeente Middel burg, de provincie, NS en ProRail pakken in 2018 en 2019 het station, de voor zieningen en het gebied daarom heen aan. Het college van B en W geeft in een memo aan de ge meenteraad een volledig overzicht van de plannen. De memo volgt op een motie van GroenLinks, SP en LPM uit mei van dit jaar. Daarin wordt het gemeentebestuur gevraagd con tact op te nemen met de spoorbe drijven om te praten over een aan tal kwesties, zoals de problemen bij het in- en uitstappen van de treinen omdat het perron laag ligt. Ook de staat van onderhoud van het pand is een doorn in het oog. De gesprekken zijn gevoerd, meldt wethouder Chris Simons. Met tal van plannen en maatrege len tot gevolg. DE STATIONSSTALLING De stalen draaihekken zullen worden vervangen, foto lex de meester De fietsenstallingen buiten puilen vaak uit. De binnenstalling moet ook weer drukker worden. NS en ProRail gaan die halverwege 2018 daarom flink aanpakken. Dat begint met de toegang. De stalen draaihek ken worden vervangen door glazen schuifdeuren. De OV-chipkaart geeft toegang tot de stalling, maar de eerste 24 uur kan de fiets er gratis staan - dat kan buiten immers ook. De houten fietsenrekken maken plaats voor stalen hoog-laag-rekken. Daardoor kunnen er ook meer fiet sen staan. HET STATION Stationsgebouw is verveloos en verwaarloosd, foto dirk-jan gjeltema Verveloos en verwaarloosd - het stationsgebouw verdient ook wel een opknapbeurt, vindt de gemeente Middelburg. Wethouder Chris Si mons heeft dat met NS en ProRail besproken, meldt hij in een memo aan de gemeenteraad. Regulier onderhoud wordt wel gedaan om ervoor te zorgen dat het gebouw veilig gebruikt kan blijven worden. Maar voor meer is volgens de spoorbedrijven geen geld. Het zou wel helpen als er meer gebruik van het gebouw wordt gemaakt, met meer winkels bij voorbeeld, was de conclusie. NS en ProRail hebben de gemeente ge vraagd daarbij te helpen en wethouder Simons heeft die hulp toegezegd. De stationstunnel staat bij flinke regenval vaak blank, foto ruben oreel Van het ene spoor naar het andere lopen leek soms op een waterballet. De stationstunnel stond bij flinke regenval vaak blank. Heel veel klachten kwa men er van reizigers en de afgelopen jaren zijn al meerdere maatregelen genomen. Een extra overkap ping over de ingang aan de achterzijde van het station bijvoorbeeld. Het is nu veel beter, maar helemaal op gelost is het probleem nog niet. De gemeente, NS en ProRail zullen de komende periode samen bekijken wat er nog meer gedaan kan worden om reizigers een droge doorgang te verzekeren. En als je dan eenmaal op het goede perron bent, is in- en uitstappen voor sommige reizigers een hele opgave. Het hoogteverschil tussen perron en trein is een probleem voor ouderen, gehandicapten en mensen met een kinderwagen. Ergens in 2019 - de precieze periode is nog niet bekend - worden de perrons ver hoogd, blijkt uit de memo van de gemeente. Dan ko men er ook nieuwe bankjes voor wachtende reizi gers. DE STATIONSBRUG Het houten brugdek wordt vervangen. De verhoogde, te smalle voetpaden worden verwijderd. Sinds de auto's er niet meer over mogen is de Stati- onsbrug veel veiliger geworden voor fietsers en voetgangers. Toch kan het nog een stuk beter. De ver hoogde voetpaden bijvoorbeeld zorgen ervoor dat fietsers meer naar het midden uitwijken. Dat hoeven ze niet meer na de renovatie van de brug. De provin cie laat die uitvoeren tussen september 2018 en fe bruari 2019. De brug gaat dan even helemaal weg en wordt ver vangen door een noodbrug. Als de echte brug terug keert, is het houten brugdek vervangen door een sta len en zijn de verhoogde en te smalle voetpaden weg. De ruimte op het hele brugdek wordt dan beter be nut, is de verwachting. Over de exacte uitvoering van de renovatie en de tijdelijke maatregelen wordt in de loop van 2018 meer bekendgemaakt. Aan de renovatie van de brug is ook een herin richting van het plein voor het station gekoppeld. Het oversteken van de brug naar het station wordt veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. De oversteekplaatsen komen op logischere plekken te liggen. De huidige verkeerslichten gaan weg, net als de voorsorteerstroken voor auto's die niet meer no dig zijn. De herinrichting van het stationsplein houdt bo vendien verband met de studentenhuisvesting die naast het station komt, iets verderop langs de Kanaal- weg. DE STATIONSTUNNEL WA Stationsgebied gaat op de schop FOTO DIRK-JAN GJELTEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 35