7
STATION MIDDELBURG
De brug ernaartoe, de tunnel
eronderdoor, de stalling voor de fiets,
het in- en uitstappen en het gebouw zelf.
Het stationsgebied in Middelburg gaat de
komende jaren op de schop.
dinsdag 12 december 2017
Maurits Sep
Het wordt een geza
menlijke inspanning.
De gemeente Middel
burg, de provincie, NS
en ProRail pakken in
2018 en 2019 het station, de voor
zieningen en het gebied daarom
heen aan. Het college van B en W
geeft in een memo aan de ge
meenteraad een volledig overzicht
van de plannen.
De memo volgt op een motie
van GroenLinks, SP en LPM uit
mei van dit jaar. Daarin wordt het
gemeentebestuur gevraagd con
tact op te nemen met de spoorbe
drijven om te praten over een aan
tal kwesties, zoals de problemen
bij het in- en uitstappen van de
treinen omdat het perron laag ligt.
Ook de staat van onderhoud van
het pand is een doorn in het oog.
De gesprekken zijn gevoerd,
meldt wethouder Chris Simons.
Met tal van plannen en maatrege
len tot gevolg.
DE STATIONSSTALLING
De stalen draaihekken zullen worden vervangen, foto lex de meester
De fietsenstallingen buiten puilen vaak uit. De binnenstalling moet
ook weer drukker worden. NS en ProRail gaan die halverwege 2018
daarom flink aanpakken. Dat begint met de toegang. De stalen draaihek
ken worden vervangen door glazen schuifdeuren. De OV-chipkaart
geeft toegang tot de stalling, maar de eerste 24 uur kan de fiets er gratis
staan - dat kan buiten immers ook. De houten fietsenrekken maken
plaats voor stalen hoog-laag-rekken. Daardoor kunnen er ook meer fiet
sen staan.
HET STATION
Stationsgebouw is verveloos en verwaarloosd, foto dirk-jan gjeltema
Verveloos en verwaarloosd - het stationsgebouw verdient ook wel een
opknapbeurt, vindt de gemeente Middelburg. Wethouder Chris Si
mons heeft dat met NS en ProRail besproken, meldt hij in een memo
aan de gemeenteraad. Regulier onderhoud wordt wel gedaan om ervoor
te zorgen dat het gebouw veilig gebruikt kan blijven worden. Maar voor
meer is volgens de spoorbedrijven geen geld. Het zou wel helpen als er
meer gebruik van het gebouw wordt gemaakt, met meer winkels bij
voorbeeld, was de conclusie. NS en ProRail hebben de gemeente ge
vraagd daarbij te helpen en wethouder Simons heeft die hulp toegezegd.
De stationstunnel staat bij flinke regenval vaak blank, foto ruben oreel
Van het ene spoor naar het andere lopen leek soms
op een waterballet. De stationstunnel stond bij
flinke regenval vaak blank. Heel veel klachten kwa
men er van reizigers en de afgelopen jaren zijn al
meerdere maatregelen genomen. Een extra overkap
ping over de ingang aan de achterzijde van het station
bijvoorbeeld. Het is nu veel beter, maar helemaal op
gelost is het probleem nog niet. De gemeente, NS en
ProRail zullen de komende periode samen bekijken
wat er nog meer gedaan kan worden om reizigers een
droge doorgang te verzekeren. En als je dan eenmaal
op het goede perron bent, is in- en uitstappen voor
sommige reizigers een hele opgave.
Het hoogteverschil tussen perron en trein is een
probleem voor ouderen, gehandicapten en mensen
met een kinderwagen. Ergens in 2019 - de precieze
periode is nog niet bekend - worden de perrons ver
hoogd, blijkt uit de memo van de gemeente. Dan ko
men er ook nieuwe bankjes voor wachtende reizi
gers.
DE STATIONSBRUG
Het houten brugdek wordt vervangen. De verhoogde, te smalle voetpaden worden verwijderd.
Sinds de auto's er niet meer over mogen is de Stati-
onsbrug veel veiliger geworden voor fietsers en
voetgangers. Toch kan het nog een stuk beter. De ver
hoogde voetpaden bijvoorbeeld zorgen ervoor dat
fietsers meer naar het midden uitwijken. Dat hoeven
ze niet meer na de renovatie van de brug. De provin
cie laat die uitvoeren tussen september 2018 en fe
bruari 2019.
De brug gaat dan even helemaal weg en wordt ver
vangen door een noodbrug. Als de echte brug terug
keert, is het houten brugdek vervangen door een sta
len en zijn de verhoogde en te smalle voetpaden weg.
De ruimte op het hele brugdek wordt dan beter be
nut, is de verwachting. Over de exacte uitvoering van
de renovatie en de tijdelijke maatregelen wordt in de
loop van 2018 meer bekendgemaakt.
Aan de renovatie van de brug is ook een herin
richting van het plein voor het station gekoppeld.
Het oversteken van de brug naar het station wordt
veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. De
oversteekplaatsen komen op logischere plekken te
liggen. De huidige verkeerslichten gaan weg, net als
de voorsorteerstroken voor auto's die niet meer no
dig zijn.
De herinrichting van het stationsplein houdt bo
vendien verband met de studentenhuisvesting die
naast het station komt, iets verderop langs de Kanaal-
weg.
DE STATIONSTUNNEL
WA
Stationsgebied gaat op de schop
FOTO DIRK-JAN GJELTEMA