'Chauffeurs niet maandenlang in cabine' Hoe leuk is het nog om vrachtwagenchauffeur te zijn? 22 ZE Het romantische beeld van de trucker die onbekommerd over de snelwegen dendert, bestaat niet meer. Steeds meer regeltjes beknotten hem in zijn vrijheid. REPORTAGE DAGJE OP DE VRACHTWAGEN ^SÉÉéé® maandag 11 december 2017 Vrachtwagen chauffeur Bernard Hack: „Door al die regels voel je je niet meer zo lek ker in het vak." FOTO'S GERARD VAN 0FFEREN/PIX4PR0FS De Europese Commissie publiceerde in mei van dit jaar een voorstel om de rij en rusttijden aan te passen. Hierin staat dat een chauffeur zijn verplichte weke lijkse rust van minimaal 45 uur niet in de cabine mag houden. Ook moet de werkgever zorgen voor een goede slaap- en wasgelegenheid en chauffeurs verplichten om één keer per drie weken naar huis te gaan. Dit alles om te voor komen dat chauffeurs maandenlang in de cabine kamperen. Het probleem is handhaving, zegt Natalie Krul van Transport en Logistiek Nederland (TLN). „Nederland handhaaft niet, omdat de regels onduidelijk zijn. Het gevolg is dat veel chauffeurs vanuit het buitenland naar onze grensstreek vluchten. Er loopt een procedure en de minister wacht met handhaven tot er een uitspraak is." TLN lobbyt tevens voor een flexibeler pauzeregeling. Krul: „Een chauffeur mag maximaal 4,5 uur rijden en moet dan drie kwartier pauze nemen. Die drie kwar tier mag je opsplitsen in eerst vijftien en dan dertig minuten. In die volgorde. Dat is heel inflexibel. Wij zouden graag zien dat chauffeurs zelf kunnen bepalen hoe ze de pauzes indelen, met een minimum van vijftien minuten." Door het drukke verkeer komen chauffeurs vaak in de problemen met die strikte rusttijden, weet Krul. „Planners plannen vaak krap en dan worden rijtij den overtreden waar chauffeurs niets aan kunnen doen. In bijzondere gevallen kunnen ze een beroep doen op artikel 12 van de Rijtijdenwet, zodat ze mogelijk geen boete hoeven te betalen. Ik denk niet dat veel chauffeurs dat weten." Het is nog niet duidelijk wanneer de wijziging van de Europese Commissie wordt ingevoerd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 67