12 WEE De Zeeuwse taele verwatert, jongeren trekken weg en butendiekers strijken hier neer. De provincie verandert, maar tegelijkertijd lijkt het Zeeuwse sentiment sterker dan ooit. Vandaag deel twee van de serie '100% Zeeuw': bestaat de echte Zeeuw wel? We vragen het de Groosmannen. SERIE 100% ZEEUW Z'n öören staen dicht an Cadzand. Bij Biervliet ruikt het al naar het oosten!" Wie op het erf dwaalt, waant zich in een openluchtmuseum. Dat Anton Pieck-gevoel koesteren de eigenaren. Er wappert geen Zeeuwse vlag, wel de Zeeuws- Vlaamse! Hier vertoeven ze het liefst. Martin: „We werken bijna altijd, dus we zijn vaak op het be drijf. We willen ook niet van het dorp weg. Hier kennen we de mensen, spreken we onze taal. Die binding is moeilijk te verwoorden. Ik heb wel eens klussen in de Randstad, maar dan moet ik me druk maken over waar ik kan par keren. Ook gaat het er allemaal veel rapper. Wij kunnen daar niet tegen hè! En ABN is niet mijn sterkste kant, al schaam ik me er niet voor, hoor." Erwin: „We zijn minder welbespraakt, daarom spotten ze in de stad ook sneller met ons: Hee, Zeeuws boertje!" De 'mannen van staal' zijn trots op hun identiteit, noemen zich ondanks het verdunde Franse bloed 'echte Zeeuwen'. Vader en zoon: „Want dat zijn we. Harde werkers, ondernemend, nuchter en recht voor zijn raap. Echte Zeeuwse eigenschappen, denken we. Wel bourgondischer dan aan de overkant. Nee, nee, wij gaan het net ingepolderde Hoofdplaat. Later verbasterde de naam tot Groosman. „Mijn overgrootva der kwam van Hoofdplaat. Hij begon rond i860 een smederij vlakbij Watervliet (B). Hij had twaalf zoons en die zijn allemaal smid geworden, onder wie mijn grootvader. Hij begon op IJzen- dijke. Daar waren zeker vier sme derijen van Groosmannen. Ja, die hadden toen nog volop werk voor de boeren." Het wemelt van de Groosman nen in Zeeuws-Vlaanderen en Vlaanderen. Kijk maar eens in het telefoonboek van Sluis. „Allemaal familie", zegt Erwin. „Het zijn overwegend ondernemers. We zien elkaar zelden, maar we kopen wel bij elkaar. Als ik kleding nodig heb, ga ik naar Groosman in Sluis. Dan schaf ik voor drie jaar pakken aan. Ja, je moet je familie onder steunen." De smederij van Erwin en Mar tin oogt nog exact zoals grootva der Camiel Groosman haar in 1903 bouwde. Er was ook een uitspan ning bij. „Dat was toen mode. Al heette het destijds afspanning, vanwege de paarden. Die span je af." De combinatie bestaat nog steeds. Een kwart eeuw geleden kochten en restaureerden de Groosmannen de naastgelegen bierbrouwerij Cadsandria (anno 1889), waar ze feesten en partijen verzorgen en op vrijdag steevast stamtafel houden. Veel boeren ko men er dan een pint drinken. Cad sandria? Dat klinkt naar Cadzand. „Klopt. Hier begint het land van Het gebeurde nog niet zo lang geleden in IJ- zendijke. Op een stokoud aambeeld vlijde een schone dame haar welgevormde zitvlak neer. Het leverde stoute plaatjes op. „Ze komen wel eens vaker voor een fotoshoot. Aanstaande bruids paren bijvoorbeeld. In dit geval be trof het een fotoreportage met een mooie dame. Daar hadden we na tuurlijk geen bezwaar tegen", knipoogt de IJzendijkse siersmid Erwin Groosman (66). Erwin is de huidige pater fami- lias in een dynastie van dorpssme den. „De zevende generatie al weer", klinkt het trots. Zijn zoon Martin (44) werkt mee in de VOF. En zijn zoons Rick (16) en Lars (13) worden momenteel klaarge stoomd voor het ambacht. Aan be- drijfsopvolgers geen gebrek aan de Waterpoortstraat in IJzen- dijke. Straks hameren de jon kies op het aambeeld waarop het zweet van talloze Groos mannen gutste. De geschiedenis van de Groosmannen is bijzonder en ook weer niet. Door de ade ren van talloze Zeeuwen stroomt vreemd bloed. Tij dens de Gouden Eeuw was Neder land het Parijs van Europa. Uitvin ders als Christiaan Huygens, de wegbereider van de moderne we tenschap, vormden een magneet voor buitenlandse geleerden en gelukszoekers. Ook erfrecht, hon ger, vervolging en oorlogen dreven mensen naar andere streken. Zo telt Zeeland een flink aantal inwo ners dat afstamt van de protes tantse Hugenoten die Frankrijk in de 17e eeuw ontvluchtten. Hun naam verraadt vaak hun afkomst: Passieux of Neuféglise. 'Zuivere Zeeuwen', geslachten die sinds de vroege Middeleeuwen hier wo nen, nooit zijn verhuisd en het dialect machtig zijn, zijn schaars danwel onvindbaar. Hoewel de Groosmannen al dik Utwee eeuwen plat West-Zeeuws-Vlaams klappen, was er in IJzendijke nooit een luchtig ge klede mevrouw op het aambeeld gaan zitten als Johannes Gross- mann rond 1750 zijn Franse ge boortestreek Lotharingen niet had verlaten. De reden kent Erwin niet. „De Grossmanns waren straffe katholieken, dus vervolgd werden ze niet." Via omwegen be landde Grossmann rond 1780 in zaterdag 9 december 2017 Rick (I.) en Lars, de negende generatie Groosmannen die op het aambeeld gaat slaan, fotos ERNESTA VERBURG A Erwin (I.) en zijn zoon Martin smeden het ijzer als het heet is. De smederij die Camiel Groos man in 1903 bouwde is sinds dien nauwelijks veranderd. Erwin Groosman is de ze vende generatie in een dy nastie van dorpssmeden. Zoon Martin is de achtste en zijn zoons Rick en Lars wor den de negende generatie. De Groosmannen zijn al Frank Balkenende Deze krant onderzoekt in de serie '100% Zeeuw' het Zeeland- gevoel, dat volop leeft en breed wordt uitgedragen. Vanwaar die trots? Wat onderscheidt ons van de rest? En vooral: Wat maakt ie mand tot een 'echte' Zeeuw? Volgende week zaterdag in het weekendkatern de derde afleve ring van de serie '100% Zeeuw': Inwoners van het stadje Sluis zijn erg honkvast. Waarom?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 48