Waterschap wapent
zich tegen hackers
Amor
II
O
Politie zocht toch nog naar sportvisser
optiek de |onge
3
O BUS
AANTAL BANEN OFFSHOREBEDRIJF
O HELIKOPTER
ABDIJTOREN
DE LANGE JAN,
90,5 METER
op tafel om de OOS Zeelandia te
bouwen. De vloot - er zijn al twee
hijs- en accommodatieplatforms
aan het werk in Brazilië - begint zo
indrukwekkende vormen aan te
nemen. Volgens Overdulve is het
geen commercieel waagstuk. „De
Chinezen geloven erin, al speelt
een beetje prestige mee. De Chine
zen zijn in een zware constructie-
strijd verwikkeld met Singapore
en Zuid-Korea. Het grootste kraan
schip ter wereld staat dan mooi op
je portfolio." Gek zijn de Chinezen
natuurlijk niet. Een jaar geleden
deed OOS samen met KPMG een
marktonderzoek. Wereldwijd
Veel kraanschepen
zitten tegen hun
levenseinde aan. Eén
is er al naar de sloop
staan er duizenden verouderde
olieplatforms die een keer moeten
worden weggehaald. Alleen op de
Noordzee zijn dat er 400 tot 500.
Decommissioning, zoals sloop in
de offshore heet, is een groeimarkt.
Met drie nieuwe kraanschepen,
waaronder de OOS Zeelandia,
denkt Overdulve in de top van de
Champions League van de off
shore mee te kunnen draaien, te
meer omdat OOS International
een totaaloplossing biedt. Het be
drijf kan binnenkort zowel de ont
manteling van een platform als het
afdichten van een boorput uitvoe
ren. Samen met een zakenpartner
heeft het daarvoor OOS Energy en
OOS Engineering opgericht. Die
bedrijven huizen in het voorma
lige Lloyds-gebouw in Seroos-
kerke. Ook is voor het afdichten
van boorputten een type schip
ontwikkeld. De eerste krijgt de
naam OOS Luctor et Emergo.
„We hebben goed gekeken wat
er bij onze concurrenten gebeurt
en dan met name de hijsvermo
gens van meer dan 5.000 ton", zegt
Overdulve. „Veel kraanschepen
zitten tegen hun levenseinde aan.
Eén is er al naar de sloop. Dit is een
goed moment om in die markt te
stappen." Een krachtmeting met
de Sleipnir van Heerema die in
2020 het ruime sop kiest, kan de
OOS Zeelandia goed aan, denkt
Overdulve. „Het grote verschil met
de Sleipnir is dat onze hijskranen
112 meter uit elkaar staan. Bij de
Sleipnir is dat 62 meter. Door die
enorme breedte kunnen wij plat
forms in één keer aan dek zetten.
De Sleipnir heeft daarvoor onvol
doende ruimte tussen de kranen.
Op dit moment worden gesloopte
platforms in delen in varende bak
ken afgevoerd, maar oliemaat
schappijen willen daar vanaf. Het
is veiliger als je een platform met
een aan boord zet. Wij kunnen het
straks snel én veilig doen."
De OOS Zeelandia zit vol met slim
design: 52 ontwerpdetails zijn ge
patenteerd. Bijvoorbeeld de
meedraaiende stuurhut in
één van de kranen,
zodat zowel de kapitein
als de kraanmachinist
vanaf de brug rondom
volledig zicht houdt.
Dat is veiliger, bena
drukt Overdulve. De
OOS Zeelandia vaart op
duurzaam op vloeibaar gas (LNG).
Overdulve onderstreept dat 'het
schip met 30 procent minder ver
mogen 40 procent sneller kan
varen'. „De prestaties zijn mede te
danken aan de asymetrische
scheepsvorm, waardoor de
OOS Zeelandia een top
snelheid van 15,4 kno
pen heeft. Dat is bizar
snel. De concurrentie
haalt maximaal 10
knopen. Wij kunnen
dus sneller van de ene
klus in Australië naar de
andere in Canada. Omdat
onze transportkosten lager zijn,
kunnen we onze eindklant een la
gere prijs bieden." Een ander voor
deel is dat de OOS Zeelandia niet
erg diep ligt, zodat het kraanschip
ook op moeilijk bereikbare plaat
sen zoals arctische gebieden in
Rusland en Noorwegen kan
komen. Er wordt bijna 30 miljoen
extra geïnvesteerd om het kraan
schip ijsbestendig te maken.
Nog maar vier jaar geleden was
OOS een bescheiden speler met
een handvol medewerkers. Een
contract met de Braziliaanse olie
maatschappij Petrobras voor de re
novatie van verouderde olieplat
forms heeft het bedrijf gekatapul-
teerd. Over ruim vier jaar is de off
shoredwerg van weleer een reus.
Sluizen en gemalen lopen het ge
vaar gehackt te worden. De digi
tale beveiliging is niet waterdicht,
blijkt uit onderzoek van het blad
Binnenlands Bestuur.
De systemen die de waterwer
ken bedienen, gaan vaak tiental
len jaren mee. Na vijf jaar wordt de
beveiliging echter niet meer geüp-
datet, stelt Binnenlands Bestuur.
Een woordvoerder van Water
schap Scheldestromen zegt dat in
Zeeland geen 'acuut gevaar' be
staat, al zijn risico's nooit uit te
sluiten. „Het is zeker een punt van
aandacht. Er wordt continu ge
werkt aan adequate beveiliging:
doen we de goede dingen en doen
we de juiste dingen juist?"
Het gaat vooral om sluizen en
gemalen die op afstand worden
bediend. „We zijn er heel scherp
op dat die te allen tijde functione
ren. Daarom voeren we risicoana
lyses uit. We worden er ook op ge
controleerd door een externe par
tij. En mocht er iets niet werken,
dan kan er nog handmatig worden
bediend." Scheldestromen laat
'ethische hackers' de systemen te
testen. „Die aanvallen lukken
steeds niet of worden afgeslagen.
Wel worden soms verbeterpunten
geconstateerd, die we verwerken
in uitvoeringsplannen."
Het Landelijk team onderwater-
zoekingen van de politie heeft gis
teren op de Oosterschelde toch nog
gezocht naar de sinds zaterdag ver-
miste sportvisser. Vanaf een schip
van Rijkswaterstaat is met sonar
gespeurd in een gebied waar vol
gens berekening de meeste kans is
om het stoffelijk overschot te vin
den. De zoektocht leverde niets
op. De 67-jarige visser uit Heeze
was zaterdag met zijn plaatsgeno
ten Adriaan (79) en Erik (51) van
Asten vanaf Neeltje Jans de zee op
gegaan. Vermoedelijk raakte het
drietal in de dichte mist in de pro
blemen. De lichamen van vader en
zoon werden zondag al gevonden.
zaterdag 9 december 2017
- Leon Overdulve, OOS
Impressie van de OOS Zeelandia.
T T Algemeen directeur Leon Overdulve van
OOS International, foto'soosinternational
Rolf Bosboom
Middelburg
Theo Giele
Neeltje Jans
wolstraat 197 vlissingen
eyewear
Lange Vorststraat 40,
4461 JP Goes O www.optiekdejonge.nl
Tel.: (0113) 21 12 72 Mob.: 06 83 87 51 44 O