Waterschap wapent zich tegen hackers Amor II O Politie zocht toch nog naar sportvisser optiek de |onge 3 O BUS AANTAL BANEN OFFSHOREBEDRIJF O HELIKOPTER ABDIJTOREN DE LANGE JAN, 90,5 METER op tafel om de OOS Zeelandia te bouwen. De vloot - er zijn al twee hijs- en accommodatieplatforms aan het werk in Brazilië - begint zo indrukwekkende vormen aan te nemen. Volgens Overdulve is het geen commercieel waagstuk. „De Chinezen geloven erin, al speelt een beetje prestige mee. De Chine zen zijn in een zware constructie- strijd verwikkeld met Singapore en Zuid-Korea. Het grootste kraan schip ter wereld staat dan mooi op je portfolio." Gek zijn de Chinezen natuurlijk niet. Een jaar geleden deed OOS samen met KPMG een marktonderzoek. Wereldwijd Veel kraanschepen zitten tegen hun levenseinde aan. Eén is er al naar de sloop staan er duizenden verouderde olieplatforms die een keer moeten worden weggehaald. Alleen op de Noordzee zijn dat er 400 tot 500. Decommissioning, zoals sloop in de offshore heet, is een groeimarkt. Met drie nieuwe kraanschepen, waaronder de OOS Zeelandia, denkt Overdulve in de top van de Champions League van de off shore mee te kunnen draaien, te meer omdat OOS International een totaaloplossing biedt. Het be drijf kan binnenkort zowel de ont manteling van een platform als het afdichten van een boorput uitvoe ren. Samen met een zakenpartner heeft het daarvoor OOS Energy en OOS Engineering opgericht. Die bedrijven huizen in het voorma lige Lloyds-gebouw in Seroos- kerke. Ook is voor het afdichten van boorputten een type schip ontwikkeld. De eerste krijgt de naam OOS Luctor et Emergo. „We hebben goed gekeken wat er bij onze concurrenten gebeurt en dan met name de hijsvermo gens van meer dan 5.000 ton", zegt Overdulve. „Veel kraanschepen zitten tegen hun levenseinde aan. Eén is er al naar de sloop. Dit is een goed moment om in die markt te stappen." Een krachtmeting met de Sleipnir van Heerema die in 2020 het ruime sop kiest, kan de OOS Zeelandia goed aan, denkt Overdulve. „Het grote verschil met de Sleipnir is dat onze hijskranen 112 meter uit elkaar staan. Bij de Sleipnir is dat 62 meter. Door die enorme breedte kunnen wij plat forms in één keer aan dek zetten. De Sleipnir heeft daarvoor onvol doende ruimte tussen de kranen. Op dit moment worden gesloopte platforms in delen in varende bak ken afgevoerd, maar oliemaat schappijen willen daar vanaf. Het is veiliger als je een platform met een aan boord zet. Wij kunnen het straks snel én veilig doen." De OOS Zeelandia zit vol met slim design: 52 ontwerpdetails zijn ge patenteerd. Bijvoorbeeld de meedraaiende stuurhut in één van de kranen, zodat zowel de kapitein als de kraanmachinist vanaf de brug rondom volledig zicht houdt. Dat is veiliger, bena drukt Overdulve. De OOS Zeelandia vaart op duurzaam op vloeibaar gas (LNG). Overdulve onderstreept dat 'het schip met 30 procent minder ver mogen 40 procent sneller kan varen'. „De prestaties zijn mede te danken aan de asymetrische scheepsvorm, waardoor de OOS Zeelandia een top snelheid van 15,4 kno pen heeft. Dat is bizar snel. De concurrentie haalt maximaal 10 knopen. Wij kunnen dus sneller van de ene klus in Australië naar de andere in Canada. Omdat onze transportkosten lager zijn, kunnen we onze eindklant een la gere prijs bieden." Een ander voor deel is dat de OOS Zeelandia niet erg diep ligt, zodat het kraanschip ook op moeilijk bereikbare plaat sen zoals arctische gebieden in Rusland en Noorwegen kan komen. Er wordt bijna 30 miljoen extra geïnvesteerd om het kraan schip ijsbestendig te maken. Nog maar vier jaar geleden was OOS een bescheiden speler met een handvol medewerkers. Een contract met de Braziliaanse olie maatschappij Petrobras voor de re novatie van verouderde olieplat forms heeft het bedrijf gekatapul- teerd. Over ruim vier jaar is de off shoredwerg van weleer een reus. Sluizen en gemalen lopen het ge vaar gehackt te worden. De digi tale beveiliging is niet waterdicht, blijkt uit onderzoek van het blad Binnenlands Bestuur. De systemen die de waterwer ken bedienen, gaan vaak tiental len jaren mee. Na vijf jaar wordt de beveiliging echter niet meer geüp- datet, stelt Binnenlands Bestuur. Een woordvoerder van Water schap Scheldestromen zegt dat in Zeeland geen 'acuut gevaar' be staat, al zijn risico's nooit uit te sluiten. „Het is zeker een punt van aandacht. Er wordt continu ge werkt aan adequate beveiliging: doen we de goede dingen en doen we de juiste dingen juist?" Het gaat vooral om sluizen en gemalen die op afstand worden bediend. „We zijn er heel scherp op dat die te allen tijde functione ren. Daarom voeren we risicoana lyses uit. We worden er ook op ge controleerd door een externe par tij. En mocht er iets niet werken, dan kan er nog handmatig worden bediend." Scheldestromen laat 'ethische hackers' de systemen te testen. „Die aanvallen lukken steeds niet of worden afgeslagen. Wel worden soms verbeterpunten geconstateerd, die we verwerken in uitvoeringsplannen." Het Landelijk team onderwater- zoekingen van de politie heeft gis teren op de Oosterschelde toch nog gezocht naar de sinds zaterdag ver- miste sportvisser. Vanaf een schip van Rijkswaterstaat is met sonar gespeurd in een gebied waar vol gens berekening de meeste kans is om het stoffelijk overschot te vin den. De zoektocht leverde niets op. De 67-jarige visser uit Heeze was zaterdag met zijn plaatsgeno ten Adriaan (79) en Erik (51) van Asten vanaf Neeltje Jans de zee op gegaan. Vermoedelijk raakte het drietal in de dichte mist in de pro blemen. De lichamen van vader en zoon werden zondag al gevonden. zaterdag 9 december 2017 - Leon Overdulve, OOS Impressie van de OOS Zeelandia. T T Algemeen directeur Leon Overdulve van OOS International, foto'soosinternational Rolf Bosboom Middelburg Theo Giele Neeltje Jans wolstraat 197 vlissingen eyewear Lange Vorststraat 40, 4461 JP Goes O www.optiekdejonge.nl Tel.: (0113) 21 12 72 Mob.: 06 83 87 51 44 O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 39