4 5 TenneT: 6,5 miljard voor verduurzaming stroomnet E 21 Belangrijkste grondstoffen voor biobrandstof euro's hebben gekost. De eige naren waren al failliet voordat ze in gebruik kon den worden genomen." Hij wijst erop dat in Nederland het gros van de 2,7 miljoen ton palmolie die Nederland impor teert, wordt verwerkt tot voedsel en veevoer. Verreweg de meeste biobrandstof die wij tanken, is ge maakt van afgedankt frituurvet. Daarnaast verwerken Nederlandse biodieselprodu centen behoorlijk wat raapzaadolie uit Frankrijk en Duitsland. Jazeker, zegt de Amsterdamse hoogleraar John Grin, voorzitter van het Platform Duurzame Bio brandstoffen. Dat houdt zich bezig met de ontwikkeling van alterna tieve brandstoffen die minder C02-uitstoot veroorzaken (of zelfs C02 opeten), zonder dat het ten koste gaat van de voedselproductie. Bijvoorbeeld door ze te winnen uit de restproducten van granen die toch al voor veevoer worden geteeld. Of uit algen en wieren die je in zeewater kunt kweken. Veelbelovende mogelijkheden ziet Grin ook in de Scandinavische bosbouw. „Daar wordt geëxperi menteerd met de aan plant van vier keer zo veel jonge boompjes op nieuwe percelen. Na een paar jaar worden drie van de vier boompjes geoogst om ze tot biobrandstof te verwerken." Simpel: ze zijn prijziger, ver klaart Bas Eickhout van GroenLinks, die voor het Europees Parlement onderzoek deed naar biobrandstoffen. „De nieuwe generatie geavanceerde biobrandstoffen is vele malen duurder dan de huidige. Als je het aan de markt overlaat, zou goed kope palmolie de aantrekkelijkste optie zijn." De economische belangen rond biobrandstoffen zijn groot. Voor het klimaat zou elektrisch vervoer verreweg het beste zijn; auto's laten rijden op zonne-energie is veel efficiënter dan die energie op te slaan in planten, daar olie uit te persen en die op te stoken in een verbrandingsmotor. Maar tegelij kertijd zijn met het bestaan van verbrandingsmotoren enorme belangen gemoeid: die van auto fabrikanten bijvoorbeeld, en die van oliebedrijven. En die van de agrarische sector, die verdient aan de teelt van plantaardige bio brandstoffen. Al die sectoren lob byen in Den Haag en Brussel om voedselgewassen als biobrandstof te mogen blijven gebruiken. Maak al het transport elektrisch, stelt Milieudefensie. „Maak steden fietsvriendelijker, stimuleer thuis werken. Dan heb je geen bio brandstoffen meer nodig." Hoog leraar Grin: „Het duurt nog zeker een kwart eeuw voordat er elek trische vliegtuigen zijn. Voor het zware wegverkeer, de scheepvaart, en voorlopig ook voor personen auto's hebben we biobrandstoffen als overbrugging nodig, om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen." In Den Haag stemt de Tweede Kamer dinsdag over een plan om de hoeveelheid bijgemengde bio brandstoffen in de komende drie jaar te verdubbelen. In januari neemt Brussel een besluit over het beleid tot 2030. Dat moet er vol gens Eickhout voor zorgen dat de nieuwe generatie biobrandstoffen nu eindelijk van de grond komt. De producenten van biobrand stoffen zijn daar niet op tegen, maar waarschuwen tegelijkertijd voor de gevolgen als het beleid voor de bestaande biobrandstof fen wordt aangescherpt. Claassen: „De investeringen voor de ont wikkeling van die nieuwe genera tie moeten toch van ons komen. Maar we hebben de afgelopen vijf jaar al 1,5 miljard euro in de pro ductie van biobrandstof gestopt. Die willen we kunnen terugver dienen. Tot nu toe zijn er alleen maar fabrieken failliet gegaan." TenneT, dat 11.000 kilometer aan hoogspanningskabels onderhoudt, kondigt zijn strategie aan in drie lij vige rapporten. Er is 2 miljard euro nodig voor de aansluiting van de vele nieuwe windparken op zee. Komende jaren verrijzen er vijf grote offshore windparken voor de kust, waarvan twee bij Borssele al zijn aanbesteed. In totaal leveren ze 3.500 Megawatt, genoeg om enkele miljoenen huishoudens van stroom te voorzien. Beheerder TenneT moet ervoor zorgen dat al die stroom aan land wordt gebracht. Ook op land komen er windpar ken bij. Daarnaast leggen steeds meer Nederlanders zonnepanelen op hun dak. Die toename van duur zame energie levert complicaties op, vooral op dagen dat het hard waait of de zon uitbundig schijnt. Sterke groei Om overbelasting te voorkomen, gaat TenneT het Nederlandse net meer met Noordwest-Europa ver knopen. „De sterke groei van het aandeel hernieuwbare energie bronnen in heel Europa onder streept de noodzaak om een grens overschrijdend elektriciteitsnet te ontwikkelen waarmee elektrici teitsstromen tijdens piekperiodes over een groter gebied kunnen worden verdeeld", schrijft TenneT. In totaal verdubbelt de stroom- capaciteit die ons land met het bui tenland kan uitwisselen, van 5,55 naar 10,8 Gigawatt. Zo begon Ten neT eind 2026 met de aanleg van een onderzeese stroomverbinding met Denemarken. Met Noorwegen (NordNed) en Groot-Brittannië (BritNed) liggen die verbindingen er al. Daarnaast groeit de capaciteit van de verbinding met België van 2 naar 3,4 Gigawatt. De extra capa citeit 'zal overbelasting op het net - bijvoorbeeld op dagen met veel wind (en zon) - voorkomen', stelt de netbeheerder. Volgens TenneT zal de jaarlijkse elektriciteitsvraag 'redelijk con stant' blijven. Doordat huishoude lijke apparaten en elektronica steeds zuiniger worden, neemt de stroombehoefte af, maar de komst van warmtepompen in huis en de toename van elektrisch vervoer zorgen voor meer vraag. „Het ver wachte netto-effect is dat de elek triciteitsvraag naar verwachting licht toeneemt." Alle investeringen kosten veel geld. Naast de 2 miljard euro voor de windparken op zee is 3,5 tot 4,5 mil jard euro nodig. Om alle investerin gen mogelijk te maken stelde het kabinet vorig jaar al 1,2 miljard euro beschikbaar. De nieuwe visie van TenneT focust zich op Nederland. De beheerder heeft sinds 2009 ook een flink deel van het Duitse hoogspanningsnet in zijn beheer. In het gehele TenneT-gebied leven 41 miljoen mensen. zaterdag 9 december 2017 GO Discussie biobrandstof verder opgestookt 6% dierlijk vet 9% suiker 11% tarwe 55% gebruikt frituurvet 12% maïs 7% overig (zoals rogge industrieel afvalwater alcohol condensaat) procent van de benzine en diesel die we tanken bestaat nu uit biobrandstof. 3ZIJN ER GEEN ANDERE MANIEREN OM BIOBRAND STOF TE MAKEN? WAAROM KOMEN DIE ALTERNATIEVEN DAN NIET VAN DE GROND? HOE NU VERDER? Hoogspanningsnetbeheerder TenneT investeert de komende tien jaar tot 6,5 miljard euro in de verduurzaming en uitbreiding van de stroomvoorziening. David Bremmer Rotterdam Megawatt moeten vijf grote off shore windparken gaan leveren, genoeg om miljoenen huishou dens van stroom te voorzien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21