2 <D 1 2 DE WEEK VAN PHLIPPEN Personeelstekort in de industrie loopt op 20 Plantaardige brandstoffen moeten het weg- en luchtvervoer minder belastend maken voor het klimaat. Maar in de praktijk gaat het heel anders. fiL D 5 VRAGEN BIOTANKEN Hèhè, eindelijk kunnen we gaan praten over een toe komst. Na een nacht van paniekerig overleg is donderdag ochtend eindelijk de eerste horde van de brexit genomen. Het was een hilarisch spektakel om te zien hoe May met haar Britse pumps dapper, vaak ternauwernood over eind bleef, terwijl ze door zowat iedereen in Groot-Brittannië on deruit werd gehaald. Bij toespra ken stortte het decor in achter haar en verloor ze haar stem. Ze kreeg briefjes toegespeeld tijdens een speech, waarop zoiets stond als 'en nou opzouten jij'. Toen ze afgelo pen maandag dacht een deal te hebben gesloten, werd ze diezelfde dag alweer door een politieke splinterpartij onderuit gehaald. Maar goed, nog 477 dagen te gaan om afspraken te maken over wel 1.000 terreinen. afgereisd naar een brexitbijeen- komst in Londen. Al ruim een jaar waarschuwen experts voor een dreigend tekort aan betaalbare medicijnen na brexit. Patiënten verenigingen, farmaceuten en het Europees medicijnagentschap bespreken hier hoe ze de toegang tot medicijnen veilig kunnen stel len voor het Britse volk. Na een dagje luisteren en sfeer opzuigen, ben ik ervan overtuigd dat deze bijeenkomst geen overbodige luxe is. Nog maar een paar weken gele den stond ik zeifin een column te juichen om de komst van het me dicijnagentschap naar Nederland en liefst zo veel mogelijk biotech. Nu zie ik hoeveel pijn dit hier in Londen gaat doen. Dit is geen grappig Brits spektakel meer, dit is bloody serious. Er is nauwelijks een Brits product denkbaar dat meer verweven is met het Europese vasteland dan het medicijn. Maandelijks gaan er 82 miljoen(!) medicijnen vanuit Europa naar Britse patiënten. Na maart 2019 staat dat alles op losse schroeven. Al sinds juli 2016, direct na het referendum, zijn de partijen hier koortsachtig aan het overleg gen hoe medicijnen beschikbaar kunnen blijven. Maar dat ze duur der worden, staat vast. Voor nieuwe medicijnen zijn er nog een paar andere probleempjes. Voor farmaceuten is de wereld één markt. Dit is geen grappig Brits spektakel meer, dit is bloody serious Zonder Europa heeft de Britse markt van 3 procent een zeer lage prioriteit en dat heeft grote gevol gen. Medicijnen worden niet al leen nog duurder maar vooral veel later beschikbaar. Stel je eens voor dat jij die Brit bent met kanker. Er is een nieuw medicijn, maar voor jou komt het misschien pas over twee jaar. Da's mooi te laat en dat alleen maar door die ver foeide brexit. Je kunt proberen naar Europa te gaan voor je behan deling, maar dan ben je niet ver zekerd. Dat is voor bijna niemand betaalbaar. Aan die situatie wil hier niemand denken. Alle kaarten worden gezet op een brexit deal waarin de Britten heel dicht tegen Europa aan schur ken, liefst onder haar vleugels. Te rugdenkend aan onze voorpagina op de dag van het brexit referen dum met de slogan Don't leave me this way, bedenk ik nu ineens hoe een Britse voorpagina zou moeten luiden: Don't let go of us! Takeaway ABN Amro KPN Arcadis aar vullen we in de toekomst de tank van onze auto's mee? Over die vraag wordt nu in Den Haag en Brussel verhit gedebatteerd. Zo'n 7 procent van de benzine en diesel die we tan ken bestaat al uit biobrandstof zo als koolzaad of afgedankt frituur vet. Om de klimaatimpact van transport te verminderen, moeten meer alternatieven met fossiele brandstoffen worden gemengd. Je zou denken dat de milieu beweging meer biobrandstof toejuicht; als je auto's en vracht wagens laat rijden op planten, hoeft minder olie uit de bodem te worden gepompt. Maar juist Milieudefensie voert fel actie tegen biobrandstoffen. „In de ko mende jaren tanken we in Neder land mogelijk veel palmolie. Laat palmoliediesel nou drie keer zo veel C02uitstoten als gewone die sel. Wie wil dat?" schreef Milieu defensie onlangs in een opiniestuk in deze krant. 274 klimaat- en milieuweten schappers deden vorige week een oproep in Trouw om geen voedsel gewassen als brandstof te gebrui ken. Het huidige biobrandstof- beleid heeft volgens hen een nega tieve invloed op het klimaat, mi lieu, de natuur én mensen. „Het biedt slechts een schijnoplossing voor onze energiebehoefte." Biobrandstoffen uit voedselge wassen leiden volgens de weten schappers tot méér C02-uitstoot. Om palm- en sojaolie te winnen, zouden in Azië en Zuid-Amerika regenwouden worden gekapt en veengebieden drooggelegd. De broeikasgassen die daarin zijn opgeslagen, komen dan in de at mosfeer terecht. De aanleg van plantages zou gepaard gaan met verlies van biodiversiteit, land- degradatie, vervuiling van het oppervlaktewater en landroof. Daar komt bij dat kostbare land bouwgrond volgens de tegenstan ders moet worden gebruikt om mensen te voeden, niet om brand stof te telen. De productie van bio brandstoffen zou bovendien de voedselprijzen opdrijven, met meer armoede, ongelijkheid en sociale conflicten tot gevolg. Die benadrukken dat nooit een verband is aangetoond tussen het gebruik van biobrandstoffen en stijgende voedselprijzen. Palmolie en soja zijn nu goedkoper dan twintig jaar geleden. Het beeld dat de milieubeweging schetst, is volgens de producenten van bio brandstoffen eenzijdig en achter haald. De eisen aan grondstoffen voor biobrandstof zijn de afgelo pen jaren wel flink aangescherpt, tot frustratie van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Bio brandstoffen (NVDB). De voort durende discussie en onzekerheid over het beleid zorgden ervoor dat in Nederland minstens drie gloed nieuwe biodieselfabrieken staan te verstoffen, zegt Frans Claassen van de NVDB. „In Amsterdam, Zwijndrecht en Sluiskil staan fa brieken die tientallen miljoenen DEN HAAG Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kampte aan het begin van het vierde kwartaal 16 procent van de bedrijven in de industrie met een tekort aan personeel, wat de productie belemmerde. Volgens het CBS is het sinds het begin van de tellingen in 1985 niet voorgekomen dat er zo veel vraag is naar personeel. Per X.000 banen waren er aan het einde van het derde kwar taal 23 vacatures. Vooral in de machine-indu strie zijn tekorten. Een kwart van de bedrijven zit verlegen om personeel. Verder wordt in de bouwgerelateerde industrie de roep om personeel luider. Bijna één op de vijf ervaart hier een tekort. Bijkomend probleem is dat de sector behoorlijk vergrijst. 55-plussers zijn momenteel goed voor bijna een vijfde van de banen. Vooral in de chemi sche industrie werken veel ou deren. Het aandeel 45-plussers bedraagt hier ruim 60 procent. Bij de farmaceuten zijn werkne mers in doorsnee het jongst. Hier is 58 procent van het perso neel niet ouder dan 45 jaar. @sandraphlippen Londen Om een gevoel te krijgen voor wat zo'n brexit nou eigenlijk betekent voor de Britten, ben ik Bitcoinbubbel groeit door en wankelt. Een Nederlandse megagrijper verovert de wereld. Groene investeringen moeten sneller, vindt Triodos Bank. Sandra Phlippen is chef van de redactie economie O zaterdag 9 december 2017 De grote winnaar op het Damrak was thuisbezorger Takeaway. m Beleggers waren ook enthousiast over de banken. De telecomreus kreeg een negatief analistenadvies te slikken. Er bestaan zorgen over de financiële positie van het ingenieurs bureau. o GO Annemieke van Dongen Den Haag w WAAROM ZIJN ZIJ ZO FEL TEGEN? EN DE VOORSTANDERS?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20