M 24 ZE ACHTBAAN EFTELING De Efteling gaat na 36 jaar de Python vervangen. De nieuwe achtbaan, een exacte kopie van de eerste achtbaan in het attractiepark, ligt al klaar in België. „Alles bij elkaar 370 ton staal." Ook staal moet na zoveel jaren dagelijkse belasting vervangen worden klaar." Na de technische voorbe reidingen werd rond mei de pro ductie opgestart. Uit 370 ton (370.000 kilo) staal zijn 57 kolom men en 47 trackdelen vervaardigd. „De buizen zijn op maat gebogen aangeleverd vanuit Frankrijk. Wij hebben alles aan elkaar gemaakt, dus de verbindingen tussen de looppijpen en de backbone, zeg maar de ruggengraat. Ook het richten van de buizen is hier ge beurd. Dat moet tot op de milli meter nauwkeurig, zodat de op volgende delen precies op elkaar aansluiten straks." De nieuwe baan is een veel zwaardere en sterkere uitvoering dan de eerste. De staaldikte vari eert, afhankelijk van de te dragen belasting, van 25 millimeter voor de buizen tot het dubbele voor de kolomvoeten. Dat heeft volgens Loos alles te maken met strengere veiligheidseisen. Uiteraard werd ook de bestaande Python jaarlijks aan een uitgebreide keuring on derworpen. Ritten De Efteling heeft onlangs aange kondigd dat de achtbaan vanaf 8 januari gesloten is. Na het slopen en afVoeren van de oude haan delen begint CSM in de laatste week van januari met het opbou wen. De 47 stukken staan gelijk aan 47 ritten, want op een vracht wagen past maar één trackdeel. Voor de 57 kolommen moet twaalf tot vijftien keer gereden worden. „We laten steeds komen wat er op dat moment nodig is voor de mon tage van de baan. We hebben maar weinig bouwruimte ter plekke en kunnen er ook niets op slaan", verduidelijkt Loos. Planning is dat de nieuwe Python in elf tot twaalf weken wordt neergezet. Daarna kan de Efteling gaan testen. De gelukkige winnaars van een speciale Efte- lingactie zouden dan zaterdag 31 maart als eersten in de treintjes over de gloednieuwe achtbaan rond kunnen razen. Het was de langste achtbaan van Eu ropa. De hoogste ook. Zelfs de snelste met zijn 85 kilometer per uur. Inmiddels staat de Python allang niet meer boven aan de recordlij sten, maar voor De Efteling zelf blijft hij de onbetwiste eerste: de sensationele thrillride met een dubbele looping en twee kurkentrekkers, waar mee het familiepark in Kaatsheu vel in 1981 een noodzakelijke nieuwe weg insloeg. Aan de oost- rand, ver weg van Anton Piecks lieflijke sprookjesbos, kreeg de gi gantische rollercoaster van des tijds 10 miljoen gulden zijn plek. Daar is de populaire Python niet meer weg te denken en dus komt er na 36 jaar trouwe dienst een nieuwe. „Want de oude is echt versleten en wordt afgebroken. Ook staal moet na zoveel jaren van dagelijkse belasting vervangen worden. Dan volstaat groot onder houd niet meer", weet commerci eel directeur Ronny Loos van CSM Steelstructures in Hamont-Achel. Zijn bedrijf, net over de Belgische grens bij Valkenswaard, haalde in 2016 de bijzondere order bin nen. „We waren bekend bij De Ef teling, want we bouwden al de stalen onderdelen van de Vlie gende Hollander en we hebben Droomvlucht gerenoveerd." Loos leidt ons met plezier rond in de grote hallen waar gewerkt wordt aan de Python 2.0, een exacte kopie van de huidige baan. Let wel: de treinen, lift en het sta tion worden nu niet vernieuwd. Voor de lassers en spuiters in de werkplaats van CSM zit de klus van in totaal 25.000 manuren er nu bijna op. „Met de kerst is het zaterdag 9 december 2017 De oude Python is versleten, 47 47 trackdelen worden straks een voor een per vrachtwagen naar Kaatsheuvel vervoerd. 370 Liefst 370 ton, dus 370.000 kilo staal zit er in de baan van de vernieuwde Python. - Ronny Loos, CSM Nico Snels Foto's Joyce van Belkom Kaatsheuvel/Hamont-Achel T Ondersteboven in de Python

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 152