M
24 ZE
ACHTBAAN EFTELING
De Efteling gaat na 36 jaar de Python vervangen.
De nieuwe achtbaan, een exacte kopie van de eerste
achtbaan in het attractiepark, ligt al klaar in België. „Alles
bij elkaar 370 ton staal."
Ook staal
moet na
zoveel jaren
dagelijkse
belasting
vervangen
worden
klaar." Na de technische voorbe
reidingen werd rond mei de pro
ductie opgestart. Uit 370 ton
(370.000 kilo) staal zijn 57 kolom
men en 47 trackdelen vervaardigd.
„De buizen zijn op maat gebogen
aangeleverd vanuit Frankrijk. Wij
hebben alles aan elkaar gemaakt,
dus de verbindingen tussen de
looppijpen en de backbone, zeg
maar de ruggengraat. Ook het
richten van de buizen is hier ge
beurd. Dat moet tot op de milli
meter nauwkeurig, zodat de op
volgende delen precies op
elkaar aansluiten straks."
De nieuwe baan is een veel
zwaardere en sterkere uitvoering
dan de eerste. De staaldikte vari
eert, afhankelijk van de te dragen
belasting, van 25 millimeter voor
de buizen tot het dubbele voor de
kolomvoeten. Dat heeft volgens
Loos alles te maken met strengere
veiligheidseisen. Uiteraard werd
ook de bestaande Python jaarlijks
aan een uitgebreide keuring on
derworpen.
Ritten
De Efteling heeft onlangs aange
kondigd dat de achtbaan vanaf 8
januari gesloten is. Na het slopen
en afVoeren van de oude haan
delen begint CSM in de laatste
week van januari met het opbou
wen. De 47 stukken staan gelijk
aan 47 ritten, want op een vracht
wagen past maar één trackdeel.
Voor de 57 kolommen moet twaalf
tot vijftien keer gereden worden.
„We laten steeds komen wat er op
dat moment nodig is voor de mon
tage van de baan. We hebben
maar weinig bouwruimte ter
plekke en kunnen er ook niets op
slaan", verduidelijkt Loos.
Planning is dat de nieuwe
Python in elf tot twaalf weken
wordt neergezet. Daarna kan de
Efteling gaan testen. De gelukkige
winnaars van een speciale Efte-
lingactie zouden dan zaterdag 31
maart als eersten in de treintjes
over de gloednieuwe achtbaan
rond kunnen razen.
Het was de
langste
achtbaan
van Eu
ropa. De
hoogste
ook. Zelfs
de snelste
met zijn
85 kilometer per uur. Inmiddels
staat de Python allang niet meer
boven aan de recordlij sten, maar
voor De Efteling zelf blijft hij de
onbetwiste eerste: de sensationele
thrillride met een dubbele looping
en twee kurkentrekkers, waar
mee het familiepark in Kaatsheu
vel in 1981 een noodzakelijke
nieuwe weg insloeg. Aan de oost-
rand, ver weg van Anton Piecks
lieflijke sprookjesbos, kreeg de gi
gantische rollercoaster van des
tijds 10 miljoen gulden zijn plek.
Daar is de populaire Python niet
meer weg te denken en dus komt
er na 36 jaar trouwe dienst een
nieuwe. „Want de oude is echt
versleten en wordt afgebroken.
Ook staal moet na zoveel jaren van
dagelijkse belasting vervangen
worden. Dan volstaat groot onder
houd niet meer", weet commerci
eel directeur Ronny Loos van CSM
Steelstructures in Hamont-Achel.
Zijn bedrijf, net over de Belgische
grens bij Valkenswaard, haalde in
2016 de bijzondere order bin
nen. „We waren bekend bij De Ef
teling, want we bouwden al de
stalen onderdelen van de Vlie
gende Hollander en we hebben
Droomvlucht gerenoveerd."
Loos leidt ons met plezier rond
in de grote hallen waar gewerkt
wordt aan de Python 2.0, een
exacte kopie van de huidige baan.
Let wel: de treinen, lift en het sta
tion worden nu niet vernieuwd.
Voor de lassers en spuiters in de
werkplaats van CSM zit de klus
van in totaal 25.000 manuren er nu
bijna op. „Met de kerst is het
zaterdag 9 december 2017
De oude Python is versleten,
47
47 trackdelen worden straks
een voor een per vrachtwagen
naar Kaatsheuvel vervoerd.
370
Liefst 370 ton, dus 370.000
kilo staal zit er in de baan van de
vernieuwde Python.
- Ronny Loos, CSM
Nico Snels
Foto's Joyce van Belkom
Kaatsheuvel/Hamont-Achel
T Ondersteboven
in de Python