'Vrouwen komen vaker om in verkeer, omdat ze in kleinere auto's rijden' Minister Grapperhaus moet naar tuchtrechter 5 In een afgeluisterd gesprek be klaagt een Turkse drugsbaas zich over de nieuwe generatie. Ze hebben te veel Amerikaanse films gekeken, vindt hij. Ze zijn te triggerhappy. Een insider binnen de Turks- Nederlandse onderwereld is het daar roerend mee eens. „De nieuwe generatie is levensge vaarlijk", zegt hij. „Voor een halve kilo schieten ze je af." De laatste jaren bleef het aan tal heroïnegerelateerde liquida ties vrijwel gelijk, maar de poli tie ziet wel dat criminelen steeds roekelozer te werk gaan. „De liquidaties vonden meer openbaar plaats, met meer ge vaar voor omstanders en er wa ren meer persoonsverwisselin gen dan in de periode voor 2012", meldt het rapport Bouw steen Heroïne voor het Natio naal Dreigingsbeeld. „Het ex cessieve gebruik van automati sche wapens binnen de open bare ruimte, waar burgers onge wild mee worden geconfron teerd en direct gevaar bij lopen, is gemeengoed geworden." 1.130 kilo heroïne Hoe gewelddadig het eraan toe gaat in de Turkse onderwereld illustreert een zaak rond 1.130 kilo heroïne die in februari werd onderschept. De politie wist zes verdachten op te pak ken die in de gevangenis te los lippig waren. Zo ontdekte de politie dat er ook een partij van 1.300 kilo cocaïne zoek was. Er werden plannen gesmeed om familie van de schuldige te ont voeren en te martelen om de drugs terug te krijgen. Heroïne wordt in Nederlands nauwelijks meer gebruikt. De gebruikers, minder dan 10.000, zijn vooral veteranen die in de jaren 70 hun eerste shot zetten. Ze zijn letterlijk aan het vergrij zen. Toch komt de bruine hard drug in grote hoeveelheden Ne derland binnen voor de handel. De grondstof voor heroïne, opium, komt uit landen als Af ghanistan en Iran en wordt gro- Er is zoveel heroïne dat de Turken het niet afgezet krijgen tendeels in Turkije tot heroïne verwerkt. Vanuit daar gaat het over de weg naar Nederland, via landen als Bulgarije, Roemenië, Oekraïne en Polen. Een kleiner deel komt binnen via de Rotter damse haven en Schiphol. Sinds kort wordt ook ruwe opium vervoerd en vindt de verwerking plaats in Nederland. Zo werd in oktober in Berg- schenhoek een grote partij azijnzuuranhydride ontdekt, de grondstof voor de verwer king van morfine tot heroïne. Volgens insiders floreert de handel in heroïne. De laatste maanden bereiken steeds gro tere partijen ons land. Daardoor dalen de handelsprijzen en dat zorgt voor onrust in het milieu. „In een paar weken is de prijs gezakt van 16.000 naar 13.000 euro per kilo. Er is zoveel hero ine dat de Turken het niet afge zet krijgen", zegt een betrok kene. „Om het kwijt te raken geven ze partijen op krediet aan Marokkanen, die dan niet beta len. Dat zorgt voor liquidaties." Vrijspel De handel in heroïne blijft lu cratief. Vanuit Nederland wordt heroïne verkocht aan landen als Engeland, Spanje en Portu gal, waar tot het dubbele voor een kilo wordt betaald. Dat de politie minder inzet op de be strijding van heroïnehandel vindt dezelfde kenner onbegrij pelijk. „Daarmee geef je grote Turkse drugsbazen nog meer vrij spel." Ook de onderzoekers in het politierapport erkennen dat 'we' de war on drugs aan het ver liezen zijn. „Alle inspanningen vertalen zich niet in vermin derde verkrijgbaarheid, hogere prijzen en lagere zuiverheid. In tegendeel, de gebruiker kan steeds beter bediend worden." „Een vijfde van de ernstig gewon den houdt daar zijn hele leven last van. Denk aan botbreuken, hoofd en hersenletsel. Dat doet ons wat. Doel was 10.600 ernstig gewon den, maar dat is niet realistisch." „In 2014 kwamen 187 inzittenden van auto's om het leven, in 2015 224 en vorig jaar 231. Dat kan ko men door afleiding en door de aantrekkende economie, die nieuwe, soms onervaren automo bilisten oplevert." „Als je kijkt naar gewonden in het verkeer zie je dat inzittenden van auto's maar een klein deel vormen: 13 procent. 5 procent is voetganger. De overgrote meerderheid zijn verkeersdeelnemers op twee wie len. Daaraan merk je dat auto's veiliger worden. Je hebt auto's die je hartslag meten en in de gaten houden of je niet onwel wordt. In sommige Mercedessen zit je veili ger dan thuis in de leunstoel." „In het algemeen geldt dat als een Verkeersdoden licht en een zwaar voertuig met el kaar botsen, je beter af bent in een zwaarder voertuig. Dat zie je terug bij dodelijke ongevallen. Vrouwen komen vaker om, omdat die vaak in een kleinere auto rijden. Maar als iedereen in zware auto's rijdt, maak je het voor de rest onveiliger. Als iedereen denkt: ik breng mijn kind met de auto, dat is veiliger, dan is het voor de kinderen die moeten fietsen gevaarlijker." „Als je met slecht weer en in het donker de weg op gaat, denk dan nog eens extra na. Dat geldt ook voor ouderen die gaan fietsen. Waar voel je je nog senang bij? Je kunt zelf investeren in een veilig vervoermiddel. En je kunt investe ren in het H-woord, de helm." „De infrastructuur is niet klaar. Kijk naar de ongevallen in zones waar je 30 mag. Dat wijst erop dat mensen structureel te hard rijden. Maar je kan niet in elke 30-kilome- terzone politiecontroles houden. Je moet de infrastructuur zo aan passen dat je niet harder kunt. Goed aangelegde drempels zijn het effectiefst. Inrichting met bak stenen leidt van nature ook tot la gere snelheid dan asfalt." DEN HAAG Minister Ferd Grap perhaus (Justitie) moet zich op 19 februari bij de tuchtrechter pu bliekelijk verantwoorden voor een klacht die tegen hem loopt uit zijn tijd als advocaat. Het tuchtorgaan voor advocaten, de Raad van Discipline, heeft laten weten dat de klacht ontvankelijk is en de zaak dus doorgaat. Voordat Grapperhaus minister werd, was hij arbeidsrechtadvocaat en bestuursvoorzitter bij Allen Overy. In die rol stond hij het voor aanstaande belastingadviesbureau KPMG Meijburg bij in een ontslag- affaire met voormalig KPMG-fisca- list Karim Aachboun. Volgens hem misleidde Grapperhaus de rechter in die procedure. Grapperhaus schond daarmee gedragsregels voor advocaten, aldus Aachboun in rech terlijke stukken die deze krant heeft ingezien. Grapperhaus zal niet zichzelf verdedigen, gaf hij al aan. Een oud partner van zijn voormalige kan toor heeft die taak. Onduidelijk is of Grapperhaus aanwezig zal zijn. Zijn ministerie heeft laten weten dat Grapperhaus de kwestie voor zijn aantreden aan premier Rutte heeft gemeld. Mocht Aachboun de zaak winnen, dan kan Grapperhaus ge schrapt worden als advocaat. In hoeverre dit zijn politieke carrière zou schaden, is onduidelijk. vrijdag 8 december 2017 GO Volgens de politie worden criminelen die in heroïne handelen steeds roekelozer, fotoanp 'Voor een halve kilo schieten ze je af Een nieuwe generatie crimi nelen in heroïnehandel ge bruikt steeds sneller geweld. Tegelijkertijd staan politieon derzoeken naar heroïnehan delaren onder druk. „De Turkse drugsbazen krijgen zo vrij spel." Koen Voskuil Den Haag -insider In februari onderschepte de politie 1.130 kilo heroïne. De drugs had een straatwaarde van 34 miljoen euro. foto politie Het aantal ernstig gewonden in het verkeer is het hoogst in bijna 25 jaar. Directeur van het Insti tuut voor Wetenschappelijk On derzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van der Knaap wil dat wegen worden aangepakt. Liever bakstenen dan asfalt. Marcia Nieuwenhuis Den Haag 21.400 mensen raakten ernstig gewond in het verkeer: sinds het begin van de registratie in 1993 waren dat er niet zoveel. Wat doet dat met u? Auto's zijn veiliger, maar meer inzittenden komen om. Helpen al die snufjes in moderne auto's niet? Moeten we allemaal in een dikke bak rijden? Voor het derde jaar op rij stijgt het aantal verkeersdoden. 400 200 0 2007 2016 Wat kun je zelf doen om te voor komen dat je gewond raakt? Wat moet er aan de wegen gebeuren? Minister Grapperhaus. fotoanp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5