'Vrouwen komen vaker
om in verkeer, omdat ze
in kleinere auto's rijden'
Minister Grapperhaus
moet naar tuchtrechter
5
In een afgeluisterd gesprek be
klaagt een Turkse drugsbaas
zich over de nieuwe generatie.
Ze hebben te veel Amerikaanse
films gekeken, vindt hij. Ze zijn
te triggerhappy.
Een insider binnen de Turks-
Nederlandse onderwereld is het
daar roerend mee eens. „De
nieuwe generatie is levensge
vaarlijk", zegt hij. „Voor een
halve kilo schieten ze je af."
De laatste jaren bleef het aan
tal heroïnegerelateerde liquida
ties vrijwel gelijk, maar de poli
tie ziet wel dat criminelen
steeds roekelozer te werk gaan.
„De liquidaties vonden meer
openbaar plaats, met meer ge
vaar voor omstanders en er wa
ren meer persoonsverwisselin
gen dan in de periode voor
2012", meldt het rapport Bouw
steen Heroïne voor het Natio
naal Dreigingsbeeld. „Het ex
cessieve gebruik van automati
sche wapens binnen de open
bare ruimte, waar burgers onge
wild mee worden geconfron
teerd en direct gevaar bij lopen,
is gemeengoed geworden."
1.130 kilo heroïne
Hoe gewelddadig het eraan toe
gaat in de Turkse onderwereld
illustreert een zaak rond
1.130 kilo heroïne die in februari
werd onderschept. De politie
wist zes verdachten op te pak
ken die in de gevangenis te los
lippig waren. Zo ontdekte de
politie dat er ook een partij van
1.300 kilo cocaïne zoek was. Er
werden plannen gesmeed om
familie van de schuldige te ont
voeren en te martelen om de
drugs terug te krijgen.
Heroïne wordt in Nederlands
nauwelijks meer gebruikt. De
gebruikers, minder dan 10.000,
zijn vooral veteranen die in de
jaren 70 hun eerste shot zetten.
Ze zijn letterlijk aan het vergrij
zen. Toch komt de bruine hard
drug in grote hoeveelheden Ne
derland binnen voor de handel.
De grondstof voor heroïne,
opium, komt uit landen als Af
ghanistan en Iran en wordt gro-
Er is zoveel heroïne
dat de Turken
het niet afgezet
krijgen
tendeels in Turkije tot heroïne
verwerkt. Vanuit daar gaat het
over de weg naar Nederland, via
landen als Bulgarije, Roemenië,
Oekraïne en Polen. Een kleiner
deel komt binnen via de Rotter
damse haven en Schiphol.
Sinds kort wordt ook ruwe
opium vervoerd en vindt de
verwerking plaats in Nederland.
Zo werd in oktober in Berg-
schenhoek een grote partij
azijnzuuranhydride ontdekt,
de grondstof voor de verwer
king van morfine tot heroïne.
Volgens insiders floreert de
handel in heroïne. De laatste
maanden bereiken steeds gro
tere partijen ons land. Daardoor
dalen de handelsprijzen en dat
zorgt voor onrust in het milieu.
„In een paar weken is de prijs
gezakt van 16.000 naar 13.000
euro per kilo. Er is zoveel hero
ine dat de Turken het niet afge
zet krijgen", zegt een betrok
kene. „Om het kwijt te raken
geven ze partijen op krediet aan
Marokkanen, die dan niet beta
len. Dat zorgt voor liquidaties."
Vrijspel
De handel in heroïne blijft lu
cratief. Vanuit Nederland wordt
heroïne verkocht aan landen
als Engeland, Spanje en Portu
gal, waar tot het dubbele voor
een kilo wordt betaald. Dat de
politie minder inzet op de be
strijding van heroïnehandel
vindt dezelfde kenner onbegrij
pelijk. „Daarmee geef je grote
Turkse drugsbazen nog meer
vrij spel."
Ook de onderzoekers in het
politierapport erkennen dat
'we' de war on drugs aan het ver
liezen zijn. „Alle inspanningen
vertalen zich niet in vermin
derde verkrijgbaarheid, hogere
prijzen en lagere zuiverheid. In
tegendeel, de gebruiker kan
steeds beter bediend worden."
„Een vijfde van de ernstig gewon
den houdt daar zijn hele leven last
van. Denk aan botbreuken, hoofd
en hersenletsel. Dat doet ons wat.
Doel was 10.600 ernstig gewon
den, maar dat is niet realistisch."
„In 2014 kwamen 187 inzittenden
van auto's om het leven, in 2015
224 en vorig jaar 231. Dat kan ko
men door afleiding en door de
aantrekkende economie, die
nieuwe, soms onervaren automo
bilisten oplevert."
„Als je kijkt naar gewonden in het
verkeer zie je dat inzittenden van
auto's maar een klein deel vormen:
13 procent. 5 procent is voetganger.
De overgrote meerderheid zijn
verkeersdeelnemers op twee wie
len. Daaraan merk je dat auto's
veiliger worden. Je hebt auto's die
je hartslag meten en in de gaten
houden of je niet onwel wordt. In
sommige Mercedessen zit je veili
ger dan thuis in de leunstoel."
„In het algemeen geldt dat als een
Verkeersdoden
licht en een zwaar voertuig met el
kaar botsen, je beter af bent in een
zwaarder voertuig. Dat zie je terug
bij dodelijke ongevallen. Vrouwen
komen vaker om, omdat die vaak
in een kleinere auto rijden. Maar
als iedereen in zware auto's rijdt,
maak je het voor de rest onveiliger.
Als iedereen denkt: ik breng mijn
kind met de auto, dat is veiliger,
dan is het voor de kinderen die
moeten fietsen gevaarlijker."
„Als je met slecht weer en in het
donker de weg op gaat, denk dan
nog eens extra na. Dat geldt ook
voor ouderen die gaan fietsen.
Waar voel je je nog senang bij? Je
kunt zelf investeren in een veilig
vervoermiddel. En je kunt investe
ren in het H-woord, de helm."
„De infrastructuur is niet klaar.
Kijk naar de ongevallen in zones
waar je 30 mag. Dat wijst erop dat
mensen structureel te hard rijden.
Maar je kan niet in elke 30-kilome-
terzone politiecontroles houden.
Je moet de infrastructuur zo aan
passen dat je niet harder kunt.
Goed aangelegde drempels zijn
het effectiefst. Inrichting met bak
stenen leidt van nature ook tot la
gere snelheid dan asfalt."
DEN HAAG Minister Ferd Grap
perhaus (Justitie) moet zich op
19 februari bij de tuchtrechter pu
bliekelijk verantwoorden voor een
klacht die tegen hem loopt uit zijn
tijd als advocaat.
Het tuchtorgaan voor advocaten,
de Raad van Discipline, heeft laten
weten dat de klacht ontvankelijk is
en de zaak dus doorgaat.
Voordat Grapperhaus minister
werd, was hij arbeidsrechtadvocaat
en bestuursvoorzitter bij Allen
Overy. In die rol stond hij het voor
aanstaande belastingadviesbureau
KPMG Meijburg bij in een ontslag-
affaire met voormalig KPMG-fisca-
list Karim Aachboun. Volgens hem
misleidde Grapperhaus de rechter
in die procedure. Grapperhaus
schond daarmee gedragsregels voor
advocaten, aldus Aachboun in rech
terlijke stukken die deze krant
heeft ingezien.
Grapperhaus zal niet zichzelf
verdedigen, gaf hij al aan. Een oud
partner van zijn voormalige kan
toor heeft die taak. Onduidelijk is of
Grapperhaus aanwezig zal zijn. Zijn
ministerie heeft laten weten dat
Grapperhaus de kwestie voor zijn
aantreden aan premier Rutte heeft
gemeld. Mocht Aachboun de zaak
winnen, dan kan Grapperhaus ge
schrapt worden als advocaat. In
hoeverre dit zijn politieke carrière
zou schaden, is onduidelijk.
vrijdag 8 december 2017
GO
Volgens de politie worden criminelen die in heroïne handelen steeds roekelozer, fotoanp
'Voor een halve kilo
schieten ze je af
Een nieuwe generatie crimi
nelen in heroïnehandel ge
bruikt steeds sneller geweld.
Tegelijkertijd staan politieon
derzoeken naar heroïnehan
delaren onder druk. „De
Turkse drugsbazen krijgen zo
vrij spel."
Koen Voskuil
Den Haag
-insider
In februari onderschepte de politie 1.130 kilo heroïne. De
drugs had een straatwaarde van 34 miljoen euro. foto politie
Het aantal ernstig gewonden in
het verkeer is het hoogst in bijna
25 jaar. Directeur van het Insti
tuut voor Wetenschappelijk On
derzoek Verkeersveiligheid
(SWOV) Peter van der Knaap wil
dat wegen worden aangepakt.
Liever bakstenen dan asfalt.
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
21.400 mensen raakten ernstig
gewond in het verkeer: sinds het
begin van de registratie in 1993
waren dat er niet zoveel. Wat
doet dat met u?
Auto's zijn veiliger, maar meer
inzittenden komen om.
Helpen al die snufjes in moderne
auto's niet?
Moeten we allemaal in een dikke
bak rijden?
Voor het derde jaar op rij stijgt
het aantal verkeersdoden.
400
200
0
2007
2016
Wat kun je zelf doen om te voor
komen dat je gewond raakt?
Wat moet er aan de wegen
gebeuren?
Minister Grapperhaus. fotoanp