Eneco en de aandeelhouders ruziën verder -STAR. WARS1 E 17 SSuêSbÊSSSS! I!l!S!i! MUHHHhêu i Gouden Boekjes rjfft©€® i 111111 Het inventarisatierapport is ge maakt nadat 41 van de 53 aandeel houders eind oktober aangaven hun belang in Eneco kwijt te wil len. Het beschrijft wat nu de stap pen zijn rond de verkoop, die 2 tot 3 miljard euro moet opbrengen. Het was de bedoeling dat Eneco en de aandeelhouders het rapport in harmonie zouden opstellen, maar dat liep anders: „Helaas heb ben de AHC en Eneco niet een gezamenlijk Inventarisatierapport kunnen vaststellen." Onduidelijk is waar de onenigheid in zit. Tussen de regels door stuurt de AHC, voorgezeten door de Rotter damse wethouder Adriaan Visser (Financiën), aan op een veiling. Een potentiële koper moet op alle aan delen bieden. „De AHC is van oor deel dat verkoop van een minder heidsbelang een veel lagere op brengst met zich meebrengt." Eneco verkiest een gedeeltelijke beursgang of crowdfunding, om meer de regie te houden. De eige naren achten crowdfunding onrea listisch: „Eneco heeft een waarde van mogelijk enkele miljarden en men heeft geen precedenten van deze omvang gezien." De AHC eist dat Eneco in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezin gen van 15 maart 2or8 stopt met het belobbyen van politiek en belang hebbenden. „Het is in het belang van alle stakeholders dat het trans actieproces in alle rust wordt uitge werkt." Ook is er kritiek op elkaar: „De AHC vraagt u om in be ginsel geen uitlatingen te doen naar de pers, Eneco en andere geïnteres seerden. „Alleen zo kunnen de aan deelhouders een eenduidige bood schap naar buiten brengen." Wat de aandeelhouders betreft, start de verkoop van Eneco direct na de verkiezingen. Eind maart moeten geïnteresseerden een niet- bindend bod inleveren. „De AHC meent dat de aanhoudende onze kerheid over de toekomst van Eneco niet goed is voor de onder neming en de medewerkers." Gezien het geruzie lijkt vertraging onvermijdelijk. „Of deze tijdslijnen haalbaar zijn, zal o.a. afhangen van de gereedheid en inzet van het bestuur van Eneco en de medewer kers", schrijft de AHC. overeenkwamen, konden Schott en Nemag vier jaar geleden aan de slag. Ingenieurs van Nemag opperden ideeën voor nieuwe grijpers, Schott en haar collega's rekenden ze door. Het leverde een prototype op, dat een revolutie in de overslag moet betekenen. Wederom werd bij Tata Steel getest. „Dat was het spannendst, hier hadden we bijna tien jaar werk in zitten", blikt al gemeen directeur Corbeau terug. Al na de eerste schep slaakten Nemag en Schott een zucht. „De grijper reageerde tot op de milli meter zoals voorspeld. We zagen het direct." Het resultaat is de nemaX, de lichtste en snelste grijper ter wereld. Het gevaarte van 3 bij 6,5 meter weegt 12 ton. De nemaX is 15 procent lichter dan bestaande grijpers en gaat 20 procent sneller open en dicht. Volle vrachtwagen Dankzij het lagere gewicht en het nieuwe sluitingsmechanisme past er 25 kubieke meter aan erts in, evenveel als een volle vracht wagen. Qua gewicht kan met elke schep 36.000 kilo worden gelost, 2.500 kilo extra. „Schepen lossen daardoor tien procent sneller." Het potentieel is enorm, ver wacht Nemag. Een derde van de goederen die schepen dagelijks over de wereldzeeën vervoeren, bestaat uit 'droge bulk': ijzererts, kolen, graan, schroot, biomassa. De nieuwe grijper is specifiek interessant voor het lossen van grote zeeschepen met ladingen van 80.000 tot 400.000 ton. De nemaX is bovendien bijzon der geschikt voor geautomati seerd lossen. „De vorige generatie grijpers heeft de neiging putjes in de lading te graven. Dat zorgt voor kuilen en een ongelijkma- Als je grijper niet wordt gekopieerd, tel je in deze wereld niet mee tige verdeling in het ruim", zegt Corbeau. „Bij geautomatiseerde kranen werkt dat niet. De nemaX graaft veel vlakker, waardoor er nauwelijks kuilen zijn." De innovatie leverde Nemag af gelopen maand een award op van vakmedium International Bulk Journal voor de meest innovatieve technologie van 2027. Schott ziet de innovatie als kroon op haar werk. „Voor een wetenschapper is het prachtig als de kennis die uit ons onderzoek voortkomt daad werkelijk nut heeft in de wereld. De havensector is van nature con servatief; er vindt relatief weinig productvernieuwing plaats. Ik vind het een uitdaging om dat met nieuwe technieken en in zichten te stimuleren." Wat Schott betreft is de nemaX slechts het begin. „Onze model len zijn voor ijzererts gemaakt, maar we werken nu aan varianten voor alle materialen." Ze noemt zand en kleiachtig materiaal. „Door verschil in korrelvorm, vochtgehalte, textuur en stijfheid reageert elk materiaal anders. Dit kan invloed hebben op de stroming in de grijper." Schott denkt verder aan de in teractie tussen grijper en hijs kraan. „Nu hebben we enkel naar de grijper gekeken, maar kraan en grijper werken als één geheel. Met de modellen van de TU Delft kunnen we ook bekijken hoe slij tage kan worden tegengegaan." Ook Nemag denkt aan de vol gende stap. „Behalve ijzererts worden veel andere bulkgoederen zoals bauxiet, kolen en biomassa verscheept. Op die terreinen ho pen we ook met een nieuw model te komen", zegt Corbeau. In de komende jaren moet de nemaX de wereld veroveren. Hij is duurder dan grijpers van de concurrentie, maar dat betaalt zich terug dankzij het snellere lossen. „Wij verwachten dat de nemaX enorm aanslaat." De grijper is inmiddels gepa tenteerd, maar in Azië nemen ze het niet zo nauw met intellectueel eigendom. Corbeau ziet het maar als een compliment, ook al treedt Nemag er streng tegen op. „Als je grijper niet wordt gekopieerd, tel je in deze wereld niet mee." vrijdag 8 december 2017 PC 1 i I I I i Eneco en haar eigenaren blijven ruziën over de verkoop van het energiebedrijf. In een nieuw ver trouwelijk rapport stelt de aan deelhouderscommissie (AHC) dat de Eneco-directie essentiële informatie weigert te delen. Dat vertraagt de privatisering. David Bremmer Gerrit van Loon Rotterdam Nederlands grijper verovert a de wercfcM FOTO DIRKJAN GJELTEMA II —Michel Corbeau, Nemag v-ocnr Exclusief te bestellen op pzc.nl/starwars

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17