Eneco en de
aandeelhouders
ruziën verder
-STAR.
WARS1
E 17
SSuêSbÊSSSS! I!l!S!i!
MUHHHhêu i
Gouden Boekjes
rjfft©€® i
111111
Het inventarisatierapport is ge
maakt nadat 41 van de 53 aandeel
houders eind oktober aangaven
hun belang in Eneco kwijt te wil
len. Het beschrijft wat nu de stap
pen zijn rond de verkoop, die 2 tot
3 miljard euro moet opbrengen.
Het was de bedoeling dat Eneco
en de aandeelhouders het rapport
in harmonie zouden opstellen,
maar dat liep anders: „Helaas heb
ben de AHC en Eneco niet een
gezamenlijk Inventarisatierapport
kunnen vaststellen." Onduidelijk is
waar de onenigheid in zit.
Tussen de regels door stuurt de
AHC, voorgezeten door de Rotter
damse wethouder Adriaan Visser
(Financiën), aan op een veiling. Een
potentiële koper moet op alle aan
delen bieden. „De AHC is van oor
deel dat verkoop van een minder
heidsbelang een veel lagere op
brengst met zich meebrengt."
Eneco verkiest een gedeeltelijke
beursgang of crowdfunding, om
meer de regie te houden. De eige
naren achten crowdfunding onrea
listisch: „Eneco heeft een waarde
van mogelijk enkele miljarden en
men heeft geen precedenten van
deze omvang gezien."
De AHC eist dat Eneco in aanloop
naar de gemeenteraadsverkiezin
gen van 15 maart 2or8 stopt met het
belobbyen van politiek en belang
hebbenden. „Het is in het belang
van alle stakeholders dat het trans
actieproces in alle rust wordt uitge
werkt." Ook is er kritiek op elkaar:
„De AHC vraagt u om in be
ginsel geen uitlatingen te doen naar
de pers, Eneco en andere geïnteres
seerden. „Alleen zo kunnen de aan
deelhouders een eenduidige bood
schap naar buiten brengen."
Wat de aandeelhouders betreft,
start de verkoop van Eneco direct
na de verkiezingen. Eind maart
moeten geïnteresseerden een niet-
bindend bod inleveren. „De AHC
meent dat de aanhoudende onze
kerheid over de toekomst van
Eneco niet goed is voor de onder
neming en de medewerkers."
Gezien het geruzie lijkt vertraging
onvermijdelijk. „Of deze tijdslijnen
haalbaar zijn, zal o.a. afhangen van
de gereedheid en inzet van het
bestuur van Eneco en de medewer
kers", schrijft de AHC.
overeenkwamen, konden Schott
en Nemag vier jaar geleden aan
de slag. Ingenieurs van Nemag
opperden ideeën voor nieuwe
grijpers, Schott en haar collega's
rekenden ze door.
Het leverde een prototype op,
dat een revolutie in de overslag
moet betekenen. Wederom werd
bij Tata Steel getest. „Dat was het
spannendst, hier hadden we bijna
tien jaar werk in zitten", blikt al
gemeen directeur Corbeau terug.
Al na de eerste schep slaakten
Nemag en Schott een zucht. „De
grijper reageerde tot op de milli
meter zoals voorspeld. We zagen
het direct." Het resultaat is de
nemaX, de lichtste en snelste
grijper ter wereld. Het gevaarte
van 3 bij 6,5 meter weegt 12 ton.
De nemaX is 15 procent lichter
dan bestaande grijpers en gaat
20 procent sneller open en dicht.
Volle vrachtwagen
Dankzij het lagere gewicht en het
nieuwe sluitingsmechanisme
past er 25 kubieke meter aan erts
in, evenveel als een volle vracht
wagen. Qua gewicht kan met elke
schep 36.000 kilo worden gelost,
2.500 kilo extra. „Schepen lossen
daardoor tien procent sneller."
Het potentieel is enorm, ver
wacht Nemag. Een derde van de
goederen die schepen dagelijks
over de wereldzeeën vervoeren,
bestaat uit 'droge bulk': ijzererts,
kolen, graan, schroot, biomassa.
De nieuwe grijper is specifiek
interessant voor het lossen van
grote zeeschepen met ladingen
van 80.000 tot 400.000 ton.
De nemaX is bovendien bijzon
der geschikt voor geautomati
seerd lossen. „De vorige generatie
grijpers heeft de neiging putjes in
de lading te graven. Dat zorgt
voor kuilen en een ongelijkma-
Als je grijper niet
wordt gekopieerd,
tel je in deze wereld
niet mee
tige verdeling in het ruim", zegt
Corbeau. „Bij geautomatiseerde
kranen werkt dat niet. De nemaX
graaft veel vlakker, waardoor er
nauwelijks kuilen zijn."
De innovatie leverde Nemag af
gelopen maand een award op van
vakmedium International Bulk
Journal voor de meest innovatieve
technologie van 2027. Schott ziet
de innovatie als kroon op haar
werk. „Voor een wetenschapper is
het prachtig als de kennis die uit
ons onderzoek voortkomt daad
werkelijk nut heeft in de wereld.
De havensector is van nature con
servatief; er vindt relatief weinig
productvernieuwing plaats. Ik
vind het een uitdaging om dat
met nieuwe technieken en in
zichten te stimuleren."
Wat Schott betreft is de nemaX
slechts het begin. „Onze model
len zijn voor ijzererts gemaakt,
maar we werken nu aan varianten
voor alle materialen." Ze noemt
zand en kleiachtig materiaal.
„Door verschil in korrelvorm,
vochtgehalte, textuur en stijfheid
reageert elk materiaal anders.
Dit kan invloed hebben op de
stroming in de grijper."
Schott denkt verder aan de in
teractie tussen grijper en hijs
kraan. „Nu hebben we enkel naar
de grijper gekeken, maar kraan en
grijper werken als één geheel. Met
de modellen van de TU Delft
kunnen we ook bekijken hoe slij
tage kan worden tegengegaan."
Ook Nemag denkt aan de vol
gende stap. „Behalve ijzererts
worden veel andere bulkgoederen
zoals bauxiet, kolen en biomassa
verscheept. Op die terreinen ho
pen we ook met een nieuw model
te komen", zegt Corbeau.
In de komende jaren moet de
nemaX de wereld veroveren. Hij
is duurder dan grijpers van de
concurrentie, maar dat betaalt
zich terug dankzij het snellere
lossen. „Wij verwachten dat de
nemaX enorm aanslaat."
De grijper is inmiddels gepa
tenteerd, maar in Azië nemen ze
het niet zo nauw met intellectueel
eigendom. Corbeau ziet het maar
als een compliment, ook al treedt
Nemag er streng tegen op. „Als je
grijper niet wordt gekopieerd, tel
je in deze wereld niet mee."
vrijdag 8 december 2017
PC
1 i I I I i
Eneco en haar eigenaren blijven
ruziën over de verkoop van het
energiebedrijf. In een nieuw ver
trouwelijk rapport stelt de aan
deelhouderscommissie (AHC)
dat de Eneco-directie essentiële
informatie weigert te delen. Dat
vertraagt de privatisering.
David Bremmer
Gerrit van Loon
Rotterdam
Nederlands
grijper
verovert a
de wercfcM
FOTO DIRKJAN GJELTEMA
II
—Michel Corbeau, Nemag
v-ocnr
Exclusief te bestellen op pzc.nl/starwars